Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hafjesliefde schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl
Zij hebben cursussen natuurlijk bekappen in Riemst en nog enkele andere plaatsen als ik me niet vergis.
ilaan schreef:Ga alsjeblieft geen cursusje natuurlijk bekappen doen. Als je dit wilt moet je gewoon een degelijke opleiding hebben. Want behalve dat je even iets van de hoeven afhaalt moet je ook naar de rest kijken. Dan nog het herkennen van hoefproblemen ed. Dat leer je niet bij een simpel cursusje.
Speedster schreef:JustLaura schreef:Door een cursus te volgen mag je niet aan de slag als professioneel natuurlijk bekapper, daar heb je echt een opleiding voor nodig.
Is dat wel zo? Zelfs hoefsmid is geen beschermd beroep.
ilaan schreef:Waarom niet gewoon de opleiding hoefsmid op het Groene Welle of het Groenhorst? Gewoon in Nederland en je weet zeker dat je niet met een prutser te maken hebt.
YamaDeva schreef:Mijn oude hoefsmid (AANHCP opgeleid) geeft trainingen in NL. Of deze even uitgebreid is als in Amerika weet ik niet, dan zou je hem even moeten contacten.
Hier de link: http://www.paddockparadise.eu/nl/educatie/opleiding-nhv.html
Als je er je beroep van wilt maken, zou ik zelf geneigd zijn om de reguliere opleiding te doen en deze AANHCP (of vergelijkbare) als aanvulling. In sommige gevallen moet je breder kunnen kijken en je niet alleen maar blindstaren op "die ideale voet uit het wild". Maar dat is mijn mening
JustLaura schreef:ilaan schreef:Waarom niet gewoon de opleiding hoefsmid op het Groene Welle of het Groenhorst? Gewoon in Nederland en je weet zeker dat je niet met een prutser te maken hebt.
Ik heb geen interesse in het 'alledaagse' bekappen mits dit niet echt overeen komt met de natuur.
Ik bekap mijn paard zijn hoeven al jaren zelf en ondervind niks dan voordelen.
Daarom dat ik dit professioneel wil uitoefenen.
De meeste paarden met hoefijzers hebben al eens last van hoefproblemen, zoals bleinen, hoefkatrol e.d. Bij paarden die natuurlijk bekapt worden is hiervan haast geen sprake.
JustLaura schreef:Ik heb gemaild met de mensen van paardnatuurlijk en daarvoor moet je dus een opleiding hebben. Met een cursus kan je wel proberen je eigen paarden wat te onderhouden, maar ben je niet genoeg opgeleid om allerlei hoeven en hoefproblemen aan te pakken.
Citaat:Ondanks alle keurmerken, geheimzinnigheden, geïmponeer met medische termen, etc.: Er bestaat geen officiele opleiding tot Natuurlijk Bekapper. Er bestaan wel enkele "opleidingen", maar erkend zijn ze allerminst, en ze worden georganiseerd door organisaties met een goed gevoel voor marketing, met navenante prijzen, maar er is geen enkele aanwijzing dat de "opgeleiden" betere prestaties behalen dan de niet opgeleiden. Er zijn in Nederland overigens bijna geen bekappers die een dergelijke opleiding hebben genoten, bijna allemaal vallen ze in de categorie "onopgeleid". Het valt te betwijfelen of er ooit een echte opleiding tot Natuurlijk Bekapper komt: Natuurlijk Bekappen is zo eenvoudig dat het geen opleiding verdient, het is niet veel meer dan "nageltjes knippen". Natuurlijk moet je een paar basisregels kennen en moet je enige vaardigheid met de gereedschappen ontwikkelen. Precies datgene dat je in een cursus van één dag kunt leren.
YamaDeva schreef:Mijn oude hoefsmid (AANHCP opgeleid) geeft trainingen in NL. Of deze even uitgebreid is als in Amerika weet ik niet, dan zou je hem even moeten contacten.
Hier de link: http://www.paddockparadise.eu/nl/educatie/opleiding-nhv.html
Als je er je beroep van wilt maken, zou ik zelf geneigd zijn om de reguliere opleiding te doen en deze AANHCP (of vergelijkbare) als aanvulling. In sommige gevallen moet je breder kunnen kijken en je niet alleen maar blindstaren op "die ideale voet uit het wild". Maar dat is mijn mening
Speedster schreef:JustLaura schreef:Ik heb gemaild met de mensen van paardnatuurlijk en daarvoor moet je dus een opleiding hebben. Met een cursus kan je wel proberen je eigen paarden wat te onderhouden, maar ben je niet genoeg opgeleid om allerlei hoeven en hoefproblemen aan te pakken.
Los van het feit of het verstandig is om zonder opleiding paarden te gaan bekappen, vraag ik me nog steeds af op basis waarvan een opleiding dan verplicht is? Als zelfs iedere jandoedel zich hoefsmid mag noemen. Welke instantie verplicht dit?
JustLaura schreef:Klopt, maar deze 10 % van de paarden zijn dan vaak al vn op jonge leeftijd op hoefijzers gezet, gewoon omdat ze dachten dat dat nodig was. De hoeven zijn daar om en duur zo op ingesteld dat ze niet anders meer kennen.
Vandaar dat het goed is dat een paard van jongs af aan natuurlijk bekapt wordt.
Maar ieder zijn mening daarover natuurlijk.
FriesWytske schreef:JustLaura schreef:Klopt, maar deze 10 % van de paarden zijn dan vaak al vn op jonge leeftijd op hoefijzers gezet, gewoon omdat ze dachten dat dat nodig was. De hoeven zijn daar om en duur zo op ingesteld dat ze niet anders meer kennen.
Vandaar dat het goed is dat een paard van jongs af aan natuurlijk bekapt wordt.
Maar ieder zijn mening daarover natuurlijk.
Jeetje wat een aannames heb jij. Sorry, maar niet alle paarden die door een hoefsmid met een normale opleiding vernield de hoeven van een paard. Kan zeggen dat ik van in mijn omgeving meer over foute natuurlijke bekappers hoor. Dan over een hoefsmid die op een normale manier bekapt en evt. beslaat. Een goede normale hoefsmid kijkt ook naar de hoef en meld ook of een ijzer noodzakelijk is of niet.
Dit topic versterkt nog meer mijn weerzin tegen natuurlijke bekappers.
betadine schreef:Neen echt niet... vb mijn merrie heeft nooit op ijzers gestaan en toch heeft die wel eens last van een hoefzweer, slijt ze schuin af (stand benen) en loopt ze snel gevoelig op steentjes enzo. Een buitenritje van 2-3 uur lukt zonder probleem, maar ik moet dat geen 3x per week gaan doen met haar net zoals tochten van 5 uur met veel harde stukken, want dan moet er sowieso een ijzer onder.
Maar leg eens het verschil uit tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen ? Als een traditionele smidt geen ijzer oplegt gaat hij sowieso de hoef zodanig bekappen dat de druk over de voet verdeelt wordt en dus niet de zolen gaan uitdiepen. dat verschilt dan toch niet met het "natuurlijke" bekpappen ? Wat is daar dan zo verkeerd aan ?