Regen,hagel,wind etc,buiten of binnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Regen,hagel,wind etc,buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:27

Hallo,

Als het hard waaid,regent en hagelt,onweert etc(bv code geel) laten jullie dan je paardjes buiten staan of gaan ze op stal?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:27

Buiten, paarden zijn niet van suiker.

edit: Ik heb het wel over gezonde paarden, zieke, hele oude, ... is een ander verhaal

Geryon

Re: Regen,hagel,wind etc,buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:30

Binnen, mijn paarden zijn blijkbaar wel van suiker :')

Ik kies dat wat voor hun het fijnst is (en veiligst) ;)

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:30

en als ze geen schuilstal hebben dan ook?
Mijne hebben een paar boompjes,is dat genoeg? en ze kunnen uit de wind staan.(door een soort oud varkens hok die de wind tegen houd zeg maar.
Vind het altijd zo sneu als ze zo in de regen staan haha,mijn palomino trilt ook vaak als het hard regent en hij is zeiknat.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:31

Maarrr ze kunnen ook binnen evt hoor haha,hebben een eigen stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:32

hier lopen de shetties 24/7 buiten en er staat een grote ruime trailer in de weide, maar als het slecht weer is zie je ze er echt niet snel in kruipen hoor, die gaan gewoon met hun kont in de wind verder staan grazen ;)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:33

Een schuilstal/schuilmogelijkheid is toch verplicht?

Hier staat er ook een schuilstal op de wei, maar als het regent gaan ze, zoals Helmoni zegt, met hun kont richting de wind verder grazen. :+ Ze kunnen er wel tegen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:35

volgens mij is het verplicht maar lang niet iedereen heeft iets om te schuilen in zijn weide staan, als ik hier al in de weide omtrek kijk zijn er meer zonder schuilplek dan met....helaas :( En de trailer bij ons vind ik een mooie oplossing, maarja niet voor grote paarden dan ;)

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:36

Maar bibberen jullie ponys ook wel eens van de regen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:36

Nee dat niet.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:37

Ik heb ze nog nooit zien bibberen.

Misschien is een regendeken dan een optie? Dat ligt er bij mij standaard op als ze regen voorspellen. :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:38

LOLLYYwood schreef:
Een schuilstal/schuilmogelijkheid is toch verplicht?

Hier staat er ook een schuilstal op de wei, maar als het regent gaan ze, zoals Helmoni zegt, met hun kont richting de wind verder grazen. :+ Ze kunnen er wel tegen hoor

In nederland is het volgens mij niet verplicht, in belgie wel heb ik ooit ergens gelezen.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:38

Buiten, maar als het koud word en dan echt koud en het regen en hagelt en hij staat al op het land dan krijgt hij een regendeken op. meestal staat ie dan te bibberen, en laat ik hem drogen en doe ik hem zn deken op en weer naar buiten. Voor mij geld ook, ik heb een gezond paard van 5 jaar oud.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:39

Gewoon buiten.

En zover ik weet is een schuilstal niet verplicht. Dat is iets dat sommige instanties graag willen, maar die gaan nooit de gemeenten zover krijgen

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:40

Het is nu warm, mijn paard blijft gewoon buiten wanneer het zou regenen. Toevallig gaan ze vanavond nog gewoon naar binnen, volgende maand blijven ze lekker 24/7 buiten.

Ik haal haar wel over een uur binnen, maar dat is omdat ik wil gaan rijden.

Mocht het dagen achter elkaar regenen blijven ze ook binnen, maar dat is ter bescherming van het gras. :))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:41

LOLLYYwood schreef:
Ik heb ze nog nooit zien bibberen.

Misschien is een regendeken dan een optie? Dat ligt er bij mij standaard op als ze regen voorspellen. :)

Hoezo? ''Paarden zijn niet van suiker'' hoor. :')

Britta31

Mijn oude dame staat zelf in regen, wind en onweer en ze heeft een warme stal.Ze is een stoer wijf.Als het koud is heeft ze wel een regendeken.

Anoniem

Is bij mij afhankelijk van de duur van de regen. Een dikke bui terwijl het een graad of 17 is, redden ze wel, maar als het uren achtereen regent dan doe ik ze een regendeken op. Binnen zetten doe ik alleen in de winter, dan gaan ze sowieso 's nachts op stal.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:43

Mijn bijrijdpaard gaat met onweer altijd naar binnen! Nee ze zijn niet van suiker, maar de eigenaar is ooit een veulen verloren door blikseminslag en dat vergeet je nooit meer... Dus met onweer staan ze binnen!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:44

Als het regent dan staan de paarden overdag vaak gewoon buiten en als het niet meer droog wordt die dag gaan ze wel iets eerder naar binnen. 's Nachts met regen gaan de paarden die een stal hebben (sommige staan sowieso 24/7 buiten) ook naar binnen, mits het dus vanaf 18/19/20/21:00 al regent en de hele nacht door zal gaan.

Met hagel, onweer, heel veel wind gaan ze ook sowieso 's nachts naar binnen en eigenlijk over het algemeen ook overdag.

De oudere dame die ik verzorg staat met regendeken op als er overdag regen wordt voorspeld, 's nachts gaat ze sowieso naar binnen en met onweer al helemaal. Maar dat heeft meer te maken met haar leeftijd en gezondheid.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:45

Bibberen is een natuurlijke reactie om warm te worden. Zolang het paard verder gezond is is dat geen probleem.
Hier staan ze gewoon buiten met dergelijk weer (behalve in de wintermaanden, dan op stal s nachts) en inmiddels zonder deken. Begin van de maand heb ik mijn merrie wel een regendeken om gelaten ivm de regen omdat ze toen nog herstellende was van een koliek.
Daarnaast hebben ze hier altijd beschikking over voordroog zodat het kacheltje blijft branden.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:46

24/7 buiten winter en zomer, in vaste kudde, met natuurlijke beschutting en (ruim) voldoende ruwvoer.
Paarden zijn geen mensen en kunnen (indien gezond), prima tegen alle mogelijke weersomstandigheden (zeker hier in Nederland).
Een paard ervaart slecht weer, warmte en/of kou heel anders dan mensen; dus als jij het koud hebt door regen of wat dan ook, probeer dat dan vooral niet op je paard te projecteren om 'm vervolgens "lekker warm en comfortabel" in een stal van 4 bij 4 te zetten....Dat mensen denken dat paarden dat erg fijn vinden, heeft te maken hoe wij zelf warm/kou/regen ervaren en waar wij op dat moment behoefte aan hebben (lekker binnen bij de verwarming bijvoorbeeld) en heeft niets te maken met de belevingswereld van een paard.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:53

Ik laat de mijne lekker buiten staan, wordt het echt te gek dat ze doorweekt raken en niet meer warm kunnen worden gaan ze pas naar binnen.
Dit komt zelden voor ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:20

RianneH schreef:
Bibberen is een natuurlijke reactie om warm te worden. Zolang het paard verder gezond is is dat geen probleem.

Dit vind ik altijd zo gemeen om te zeggen. Ik laat jou toch ook niet staan bibberen als je het koud hebt?! De werking en functie van bibberen is bij mens en dier is precies hetzelfde hoor. En je kan mij echt niet wijsmaken dat een paard zich heel prettig voelt op het moment dat al zijn spieren zich onwillekeurig samentrekken.

TS, ik zou het laten afhangen van het paard. Het ene paard geeft niks om flinke regen en hagelbuien terwijl een ander paard met 2 buitjes al met verkrampte spieren staat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:23

Ik snap dat ook niet.. Heel bokt neemt het over van elkaar, dat bibberen niet erg is. Nee goh maar je paard zou het wel lekkerder vinden als hij het niet koud heeft.