Deken af en dan weer op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurVerona

Deken af en dan weer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 08:25

Hallo allemaal!

Ik heb mijn paard nu een week/anderhalve week zonder deken staan, maar nu gaat het als het goed is morgen bij ons zo ongeveer de hele dag regenen en is het max 18/19 graden, wat ik niet warm vind zonder zon en met regen. Dus nu vroeg ik mij af, zijn er mensen die dan gewoon weer een dagje hun deken op leggen of vinden jullie dat onzin. M'n paard hoest snel en ik heb altijd het gevoel dat het ermee te maken heeft dat ze dan kou heeft gevat, dus ik zorg ervoor dat ze het zo min mogelijk koud heeft (en ik heb geen zin in een dikke vacht vanwege het rijden) en heb dan ook altijd dekens om totdat het te warm is, maar vanaf een bepaalde temperatuur wil ik toch dat ze zonder deken staat omdat dat ook fijner voor haar is. Dus ik vroeg mij af hoe jullie dit met een dag regen doen met die temperaturen, deken om of niet en gewoon niet aanstellen. Het gaat trouwens om een 0 grams regendeken zonder fleece en ze staat overdag buiten (in de wei of in de paddock) en 's nachts binnen.

Bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door FleurVerona op 26-05-14 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: Deken af en dan weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:27

Qua temperatuur zou ik er echt geen deken op gooien. Maar je zegt dat je paard snel verkouden is. Als ze de hele dag in de regen buiten staat lijkt mij dat niet handig dus zou ik er een regendekentje opgooien.

Las later pas dat je inderdaad een 0 grams regendeken hebt, met erg natte dagen kan dat in mijn ogen geen kwaad en zou ik dat gewoon doen.

snorkel1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:30

Doe ik ook alleen ztaat mijnde nooit dekenloos anders katoenen zomerdeken tegen de vliegen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:08

Als het langdurig gaat regenen en koud wordt, krijgt mijne ook gewoon weer een deken op hoor. Of dat nu midden juli is of niet. Het ligt wel aan de temp. Ik denk dat ze dit wel moet overleven... maar ik ben ook wel snel van deken op bij langdurige regen ivm stijve spieren (die van mij stopt dan ook met eten en gaat zielig doen. Haar vacht is niet zo toppie).

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:19

Ik ben wel iemand van deken af is af. Een regendeken heb ik niet eens. Heb t idee dat zon deken alleen fijn is voor even, als er n flinke bui overheen is gegaan blijft zon deken langer klam dan n paardenvacht en dus ook langer koud naar mijn idee.. Maar is ieder zn eigen keuze. Ik heb n paard dat regen niet fijn vindt,maar er niet verkouden ofzo van wordt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:24

ik ben ook iemand die deken op, deken af doet. komt natuurlijk ook door het rare weer hier in Nederland.

als het heel de dag gaat regenen, doe ik wel een deken op. als jij je er goed bij voelt, doe de deken dan op.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:25

Heel eerlijk gezegd denk ik dat het paard met een deken op minder goed af is. Het kan dan zn haren niet overeind zetten om zich warm te houden.
Mijn paard staat gewoon zonder deken, die kan best tegen regen. Ik denk ook dat je een paard zwakker maakt door te veel getrut en getuttel. Een paard moet weerstand opbouwen en je helpt hem niet door constant dekens op en af te doen en dat soort onzin...

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:29

bij mij gaat ze deken loos, ze moet toch gewassen worden :+ kan de regen dan voor me doen :))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:30

Die van mij staan al 2 maanden zonder deken. Heb de merrie nog nooit zo mooi kort en strak in het haar gehad als nu.

Denk dat dat continue gewissel met die dekens helemaal niet zo goed en ook nergens voor nodig is.

Bij mij gaat er pas weer een deken op als ze erg last krijgen van de vliegen of wat Trancreda zegt langdurige regenval in combinatie met koude.

En natuurlijk van de winter.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:32

Als het hier langdurig regent krijgt ook mijn fjordhet koud. Op een gegeven moment worden ze zo nat dat ze de haren echt niet meer op.kunnen zetten. Dus die krijgt dan ook een deken op. Mijn fjord was in dec geschoren en staat al dik 2 mnd zonder. Een regendek 0 grams als het erg slecht weer is kan geen kwaad hoor

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:36

Hier ook een merrie die wat kouwelijk is op het lijf en die een heel dun vachtje heeft.. dus hier gaat straks de regendeken weer op ;)
Let wel.. de deken is ademend.. :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 26-05-14 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:39

Nou, de mijne rolt anders minimaal 2 keer na een fikse regenbui melissapupa :+ Zal ook jeuken, al dat water.
Ik zou in jouw geval ook deken op en af doen. :j

Ik heb een Welsh Cob, die staat eigenlijk altijd zonder, behalve onder de -5 en bij ernstige regendagen, maar dan puur ook voor mijn idee. Mijn shet heeft nooit een deken op en bezit niet eens een. Feit dat hij ze van zn lijf ropt en in reepjes verscheurd (rust in vrede vliegendeken :7 ) helpt ook niet mee. De haf van mijn moeder heeft nooit echt een dikke vacht maar gaat dan veelal onder een deken omdat ze op suiker, zetmeel, tarwe en haverarm voer staat, dus niet snel dik is en weinig reserve heeft om zich met dat soort dagen te houden. Mijn Quarter staat wel snel met deken. Twee weken geleden tijdens die week met regen stond hij ook te bibberen in de wei, terwijl de rest het prima vond. Dat bibberen werd al snel shaken en uiteindelijk maar een middagje en nachtje op stal gehad. Sindsdien doe ik hem met periodes met regen op de dag een regendeken om en in de nachten als er kans is op een bui. Bij een temp onder de 10 doe ik m ook op.
Ik gebruik dan wel de Horseware en Bucas dekens, wegens de ademende kwaliteit, omdat ik liever geen dekens zou gebruiken wegens het verstoren van de natuur.

Per paard verschilt het dus en ik denk dat je moet doen wat je denkt dat goed is voor jouw paard specifiek. Ik heb echt 4 totaal verschillenden en hou daar per paard ook gewoon rekening mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:58

Billy schreef:
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het paard met een deken op minder goed af is. Het kan dan zn haren niet overeind zetten om zich warm te houden.
Mijn paard staat gewoon zonder deken, die kan best tegen regen. Ik denk ook dat je een paard zwakker maakt door te veel getrut en getuttel. Een paard moet weerstand opbouwen en je helpt hem niet door constant dekens op en af te doen en dat soort onzin...

Alsof ze de haren op gaan zetten als het regent om warm te blijven...
Dat haren opzetten doen ze met droge kou. Met regen blijft alles glad liggen zodat de vacht zo waterafstotend mogelijk blijft.
En opdrogen met lichaamswarmte kost energie en de huid koelt af omdat die warmte gebruikt wordt voor het verdampen om snel weer op te drogen.

Bij langdurige regen hebben ze tussendoor weinig mogelijkheden om op te drogen en kunnen ze wel degelijk sterk afkoelen en kou vatten. Zeker als het ook nog waait. Als er geen schuilmogelijkheden zijn of het paard er geen gebruik van maakt zou ik dus wel een regendeken opleggen als ik weet dat die van mij het koud krijgt en kou vat (deed ik de eerste jaren met mijn merrie ook, die was ook weinig gewend)

Je hebt tegenwoordig ook vliegendekens waar een waterdichte onderdeken onder kan, die is minder groot en daardoor wat luchtiger dan een gewone regendeken.

Zodra het zonnetje gaat schijnen heb je namelijk wel weer kans dat het erg broeierig en warm wordt onder de regendeken, dan is het juist weer onprettig en zou ik hem liever weer af doen.

Dus voor korte buien liever niet, en voor echt 12-24 uur continue regen zonder schuilen wel...

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:57

Heb voor mijn oudste merrie een bucas rainoff deken. Bovenkant waterafstotend zijkanten vliegendeken. Moppie staat dus droog en luchtig. Ding was een rib uit mijn lijf maar zweer erbij *\o/*

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:59

Bij deze temperaturen krijgen ze hier geen deken op als het gaat regenen. Je moet er geen mietjes van maken. De meeste paarden kunnen heel goed over dit weer. Zeker als je ze niet regelmatig wast. Want dan haal je het vetlaagje van hun huid af. En dan hebben ze het inderdaad sneller koud.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:05

Ik was mijn fjord nagenoeg nooit. Is een 24/7 buitenpaard en zit goed int spek. Die wordt dus echt wel koud met veel regen..dus niet elk paard met een deken is een mietje maar heeft dat gewoon nodig op dat moment.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:09

Mijn pony blijft ook lekker zonder. 18 graden vind ik namelijk wel te warm voor een deken. Bij aanhoudende regen gaat hij overigens wel weer op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:15

Een paard voelt zich het lekkerst tussen de +15 en de -5 graden, dat vergeten mensen nog weleens. Wij zouden het koud krijgen, een paard heeft zelf een prima regenjas aan en krijgt het echt niet koud

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:34

ik ben erg van de dekens, maar boven de 15 graden komt er echt geen deken meer op. Aan het eind van het deken seizoen wil ik nog wel eens twijfelen, maar dan zijn de temp verschillen meestal enorm tussen dag en nacht (bijv 2 graden 's nachts en 15 overdag).

Inmiddels is de deken af en komt hij er niet meer op, het is geen watje.
Met een paar dagen koud weer gaat een paard geen dikke vacht aanmaken, daar hoef je geen zorgen over te maken.
Je kan beter zorgen dat je paard wat meer weerstand op bouwt ipv bij elke regenbui een dek op te gooien. 18-19 graden is al aan de warme kant voor paarden. Zoals hierboven al staat, ze voelen zich het prettigst tussen de 5 - 15 graden, bij mensen is het 15 - 25 graden, ze hebben dus een andere perceptie van een fijne temperatuur.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:52

Vjestagirl schreef:
Een paard voelt zich het lekkerst tussen de +15 en de -5 graden, dat vergeten mensen nog weleens. Wij zouden het koud krijgen, een paard heeft zelf een prima regenjas aan en krijgt het echt niet koud

Echt niet mee eens..een bui kunnen ze aan maar
Langdurige regen betekend hier rillende paarden..ook al is het 15 graden of meer

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:01

Waarom zou ik mijn paard nat laten regenen (zodat ze gaat staan rillen en dus onnodig energie verbruikt) terwijl ik haar droog kan houden dmv een regendekentje?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:20

karev schreef:
Vjestagirl schreef:

Echt niet mee eens..een bui kunnen ze aan maar
Langdurige regen betekend hier rillende paarden..ook al is het 15 graden of meer

Zou me eens gaan verdiepen. Want door te rillen houden ze zich dus warm. Maar doordat heel veel steeds maar dekens opdoen. Gaat een paard dus dat mechanisme steeds minder gebruiken. Omdat hij dat dus niet meer gewend is door de vele dekens die gebruikt worden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:31

Weet ik..alleen als ze dan al koud zijn waarom zou je het op slechte dagen niet voorkomen..

en een paard verleerd vast niet om te trillen bij kou doordat er altijd maar dekens opliggen...dat is een reflex.

ik ben ook geen dekenfanaat hoor maar bij slechte dagen komt ie er wel op.

koud is koud. Je kan dr ook voor kiezen om ze op stal te zetten bij slecht weer en daar pas ik voor..

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:50

Ik heb een merrie met een heel dun huidje en zeer korte vacht (veel volbloed in afstamming). Overdag op het land, 's nachts op stal. Op het land geen enkele schuilmogelijkheid, midden in de polder. Zij staat alleen met echt lekker weer zonder deken, tijdens het dazenseizoen met een vliegendeken, en nu regelmatig met een ongevoerde amigo regendeken of een gecombineerde vliegendeken/regendeken (regendeken bij de rug, aan zijkanten gaas). Twee weken terug, met dat enorm natte weekend, zelfs met een katoenen deken onder haar regendeken, met halve hals. Ik bekijk per dag de voorspellingen en bepaal dan welke deken erop gaat, of dat ze zonder kan staan. Op stal is het gelukkig heerlijk koel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:59

Veel paarden zijn tegenwoordig geschoren in de winter, mijne vrij laat nog een tweede keer in het seizoen. Zij krijgt bij langdurige regen een 0 grams regendeken op, op het land. Staat s nachts binnen en dan gewoon altijd 'bloot'. Bij alleen af en toe een buitje en hogere temperaturen, leg ik niets op. Ze vinden er trouwens niet echt veel aan als het heel de dag regent en dan op het land. Ik haal ze dan toch eerder binnen altijd, eerlijk gezegd.