Manenkam zonder manen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UnitedxWest

Manenkam zonder manen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 11:24

In de winter heeft mijn geschoren paard onder een winterdeken met hals gestaan. Maar die hals heeft de mooie manen van mijn paard geruïneerd. Het eerste 1/3 van de manen kam vanaf de oren mijn nog mooi en dik. Daarna is tweede 1/3 deel echt bijna niks meer van over, staan wat babyhaartjes in een hanenkam omhoog. En laatste 1/3 is heel dun, onderste deel groeit niet...

Normaal gesproken groeide zijn manen als kool. Maar nu lijkt het gewoon niet meer te groeien. Ik zie hem verder nooit geschuren. De hals heb ik al vanaf februari niet meer op. Wat kan ik eraan doen om weer een mooie bos manen te krijgen?
Zal snel even foto's plaatsen, dan heb je meer een beeld bij hoe zijn manen nu zijn.

PuurxNatuur

Re: Manenkam zonder manen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:53

Ik denk dat het beste toch is, veel geduld hebben! Misschien dat er een soort spray is tegen het schuren?
En invlechten lijkt volgens mij ook te helpen !

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:54

Afscheren :)
Toen ik mijn paard kreeg had ie alleen wat dunne plukken, helemaal afschoren en nu (voor kwpn begrippen) een lange volle bos.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:55

Alles eraf halen zodat het gelijk kan groeien, ik heb een paard waarvan phet laatste deel steeds afbreekt. Dus ik scheer ongeveer elk half jaar alles eraf, en dan heb je een hanenkam. Ik heb het ook een keer door laten groeien, je krijgt ze dikker terug duurt eat langer maar dan heb je wel alles gelijk. En dan gewoon laten groeien :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:56

Als ik het zo lees denk ik dat je het moet afknippen/scheren zodat je alleen nog het 1/3 deel hebt en vanaf dan weer laten groeien.

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 17:39

Oh oliebol! Ik had er nog helemaal niet aangedacht, maar misschien moet alles er dan inderdaad maar af... M'n geliefde manen, ook al ziet het er niet uit nu... Had ik daar maar eerder aangedacht, nu moet ik nog meer geduld hebben! Ik laat inderdaad zijn 1/3 deel met volle manen wel staan hoor. Heb ik tenminste nog iets!

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:08

Dit is hoe de manen nu zijn. Ik twijfel alleen of ik het middenstuk ook af moet scheren, want daar is het van de winter al helemaal kaal geweest. De linkerkant is dun, maar de rechterkant gaat het al wel wat dikker worden lijkt het. Wat zouden jullie doen? Gewoon 2/3 kaal scheren tot de manen die wel mooi dik zijn aan de rechterkant op de foto?
Afbeelding

En nog even een foto om te laten zien dat hij ook manen gehad heeft! :D
Afbeelding

En moet ik het dan milimeteren, of gewoon echt helemaal kaal?
Laatst bijgewerkt door UnitedxWest op 24-05-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:09

Van voor naar achter helemaal afscheren muv van voorpluk.
Dan krijg je in het begin een soort van fjordenboog. (staat nog stoer ook)
Kan het mooi gelijkmatig weer aangroeien.

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:10

Foutje! :o

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:11

gewoon volledig afscheren. Heb ik ook gedaan, staat veel beter dan een stukje ertussen weggeschoren. Heb er heel lang tegenaan gehikt, maar vorig jaar beslooot ik het af te scheren en het zag er meteen stuk verzorgder uit. Uitgezonderd de voorpluk

oja mooie poetsplaats.

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:38

Slik, alles eraf? Had net de moed verzameld om 2/3 deel af te gaan scheren, maar het pijnlijkste is om ook zijn mooie deel eraf te scheren hihi... Maar misschien doe ik toch maar alleen dat 2/3 deel, dan kan ik voor concours nog een paar knotjes maken ipv helemaal niks.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:41

Ook ik zeg: alles eraf!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:50

Alles eraf ja... zo een pluk manen aan de voorkant lijkt ook nergens op... en als alles eraf is, kan het ook meteen mooi gelijkmatig teruggroeien...

Als je dat nvoorste stuk laat staan gaat het er weer opnieuw belachelijk uit zien als de rest begint te Groeien en rechtop staat ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:59

Ik zeg ook alles eraf.
Het ene gedeelte eraf en het andere gedeelte laten staan is ook geen gezicht

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:01

Idd slik..... ook ik heb dat probleem door een kleine hals.....maar dan v.a de schoft tot de helft vd hals (heb n welsh sektie A)....
Ik durf 't ook niet te scheren....
Denk dat ik dat dan maar in sept doe......(maar niet álles alleen dat dunne korte gedeelte).

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:02

Zo ziet die van mij er ook uit :P
Ik laat het lekker zoals het is, groeit vanzelf wel weer bij :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:02

UnitedxWest schreef:
Slik, alles eraf? Had net de moed verzameld om 2/3 deel af te gaan scheren, maar het pijnlijkste is om ook zijn mooie deel eraf te scheren hihi... Maar misschien doe ik toch maar alleen dat 2/3 deel, dan kan ik voor concours nog een paar knotjes maken ipv helemaal niks.

Scheer af waar jij je goed bij voelt. Bijvoorbe 2/3e. Maak die knotjes...en kijk er eens naar.. afscheren kan altijd nog. Maak foto... Denk erover na. Kijk dan alsnog wat je vindt. SmAken verschillen nu eenmaal.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:14

Ik zou ook alles eraf doen, anders krijg je alsnog ongelijke manen. Ze groeien dan heel mooi terug!

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:38

Knert schreef:
UnitedxWest schreef:

Scheer af waar jij je goed bij voelt. Bijvoorbe 2/3e. Maak die knotjes...en kijk er eens naar.. afscheren kan altijd nog. Maak foto... Denk erover na. Kijk dan alsnog wat je vindt. Smaken verschillen nu eenmaal.

Nee, ik denk dat alles er toch af moet... Want als het straks terug begint te groeien en ene deel is hanenkam en andere deel is langer, dat is geen gezicht... Kan ik wel langer in bed blijven liggen voor een wedstrijd, de manen hoeven dan toch niet geknot te worden! :+

Maar ik vertrouw op jullie, fingers crossed voor een mooie bos terug!

Maar moet het dan echt kaal, of millimeter?
Laatst bijgewerkt door UnitedxWest op 24-05-14 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:45

Als je het er af gaat halen zou ik het op de lengte doen als nu het afgeschuurde stuk is, alhoewel dat misschien dan nog
Blijft hangen?! Dus dan zou ik millimeter doen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 06:40

Drie of vier millimeter is prima, er moet nog wel wat zitten om te beschermen tegen de zon e.d.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:11

Niet afscheren, die paar cm die er nog zit heb je maar alvast, als je het afscheert duurt het nog langer ;)
Evt dat geschuurde stuk een beetje op gelijke lengte knippen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:24

Af scheren, komt het mooi gelijkmatig terugz

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:27

Pijn paard heeft dit vorig jaar ook gehad, verschrikkelijk vond ik het. Ik heb elke week soms 2 keer per week cowboy magic in haar manen gespoten en met een maand zag je verschil. En nu, na 3 maanden zie je er niets meer van.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:19

Als je het afscheert moeten wel eerst die paar cm weer groeien he, dan kom je weer op hetzelfde punt als nu.