Bezoek aan pensionstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenora_C

Bezoek aan pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:41

Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar kan niks vinden... dus sorry als het al 100x gevraagd is.

Zaterdag ga ik voor het eerst bij een pensionstalling kijken voor mijn paard. Het is mijn eerste paard en ik heb geen idee hoe dit allemaal werkt. Ze staat nu nog bij haar oude eigenaar op stal, maar ik ga verhuizen naar de andere kant van en land en paard moet natuurlijk mee.

Ik ben op zoek naar een stalling per september en de stal die ik belde had dan wel plek. Dus ik wil natuurlijk even een kijkje nemen. Maar....

Wat kan ik verwachten? Waar moet ik op letten? Wat moet ik vragen? Ect.

Ik heb geen idee, ik ben echt een groene paardenbezitter en momenteel voelt paard ook meer aan als een bijrijpaard als dat ze van mij is. Ik doe eigenlijk alles zoals de oude eigenaar dat deed/doet. Maar ik sta er straks alleen voor. Ik wil het goed doen, dus ik kan (veel) hulp en tips gebruiken.

blue_sky

Re: Bezoek aan pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:46

Probeer in dat geval op een stal terecht te komen waar echte ervaren paardenmensen de zaak runnen en waar er liefst ook veel staan. Op die manier is er altijd iemand om je te helpen. Ik heb zo ook alles geleerd. Verder natuurlijk opletten dat de stallen lekker fris zijn en voldoende opgestrooid worden, dat je paard naar buiten kan, dat er voldoende faciliteiten zijn om dat te kunnen doen met je paard wat je graag doet. Zelf je instructie mogen kiezen is ook een hele fijne. De sfeer moet ten slotte ook nog goed zijn en bij jou als persoon passen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:51

ik stel meestal de volgende vragen

- wat zit in de prijs en wat niet
- openingstijden
- mag de trailer er staan
- gaan de paarden naar buiten zo ja hoelang
- hoeveel weide is er, hoe zijn de groepen samengesteld
- mag je eigen instructie laten komen
- bakregels (hoe met les, mag jan en alleman erbij of ben je alleen in de bak)
- hoe betalen en wanneer
- ontwormen, gezamenlijk enten?
- wat krijgen ze te eten en hoe vaak
- bodembedekking
- verplicht dag en nacht buiten of mag je dit zelf bepalen
- beschikbaarheid bak (ook de bak bekijken, fijne bodem of blubberboel, hoe houdt de bodem zich in de winter)
- is er dagelijks toezicht, wonen er mensen op het erf die een oogje in het zeil houden

Verder let ik op het erf, is het schoon, hoe zien de stallen eruit, zijn die schoon, hoeveel bodembedekking ligt er in de stallen, is er een kantine, toilet (zo niet kan je ergens anders naar toilet in geval van nood) en wat voor sfeer hangt er, hoe komt de eigenaar over. Knoop een praatje aan met de andere pensiongasten. Uit hun houding kan je veel opmaken, bijv zou je je prettig voelen daar en pas je ertussen.

Een hele lijst, maar liever een vraag teveel dan een te weinig en als je er eenmaal staat is het lastiger verhuizen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:52

Kijk eerst eens goed om je heen.
Hoe zien de stallen eruit? Vies? Schoon?
Lopen er andere klanten rond, zijn die tevreden?
Zien de paarden die er nu staan er goed uit?
Hoe ruikt het hooi, hoe ziet het er uit, schimmelig en stoffig? Zoja, ren het erf af.
Krijgt iedereen het voer wat de stalhouder geven wil of kun je ook zelf voer kopen en klaarzetten? En krijgt je paard straks 3 kilo meer biks dan nodig is omdat de stalhouder gewoon doet waar hij zin in heeft of bepaal je zelf wat je paard eet?
Ligt de bak er goed bij, ziet hij er uit alsof hij af en toe gesleept word of is de hoefslag een halve meter diep uitgesleten.
Gaan de paarden naar buiten? Alleen in de zomer of ook in de winter? Hoelang?
Worden ze voor je buitengezet of moet iedereen dat maar voor zich regelen?
Zijn er paddocks waar je paard in de winter in kan staan? Kan daar ruwvoer gegeven worden? Zo nee dan is de kans klein dat ze daar langer dan een paar uur staan.
Als je je paard een deken op wil doen, is de pensionbaas bereid om die om te wisselen wanneer je zelf niet kunt?
Is de prijs voor wat je krijgt te mooi om waar te zijn? Dan is dat wsl ook zo.

Als het mogelijk is, ga dan eens onaangekondigd langs. Praat eens met de andere klanten zonder iemand erbij. Die kunnen je vertellen of men zich een beetje aan de afspraken houd.

Bedenk ook voor jezelf goed wat jij nou eigenlijk wil. Hoe lang moet je paard in jou ogen naar buiten kunnen om een paardwaardig leven te leiden?
Laat je niet afschepen, als jij bijv. 24/7 buiten wil valt er best wel wat te regelen of te vinden hoor, en dat hoeft echt niet in een modderweide te zijn.

Tip: Neem geen genoegen met stallen waar ze in de winter bijv. maar 2 uur per dag of zelfs minder buitenkomen. Dat is vragen om medische kosten!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:03

Probeer een stal te vinden die een beetje soortgelijk is aan hoe je nu staat, dan voelt het al wat vertrouwder. In welke omgeving ben je op zoek?

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 22:24

Alvast bedankt voor de tips! Ik ben op zoek naar volpension. Ik zie het niet voor me om zelf buiten te zetten, voeren en mesten wegens een fulltime baan. Het is dus zeker belangrijk dat ze in goede handen is.

@pizza64, ik sta nu op een stal met 4 paarden, waarvan alleen die van mij een pension paard is (en ook nog maar sinds kort). Ik snap dat ik nu met meer mensen te maken zal krijgen. Dit vind ik nooit meer.
Ik zoek een stal in de omgeving ede-wageningen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:37

Misschien moet je even gericht zoeken op topics over stalling in deze omgeving, zijn er erg veel met daarin tips voor stallingen.

Enkele voorbeelden:

[ED] Gezocht: Pensionstalling omgeving Bennekom, Wageningen, Ede

[ED] 24/7 weidegang omgeving Wageningen-Bennekom-Ede

[ED] Weidegang Ede, Lunteren, Bennekom, Wageningen

[ED] Gezocht: Plaats voor mijn pony, omgeving Wageningen

[ED] Stalling omgeving wageningen, rhenen, achterberg,bennekom

Niet meteen afgaan op de titels, er staat meer info in de topics dan je denkt.
Succes met je zoektocht.

Houd ook in je hoofd een bepaald bedrag aan, er is namelijk een groot verschil tussen je paard stallen in Dordt en je paard stallen in Ede/ Bennekom/ Wageningen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:00

Maak een lijstje met dingen die voor jou belangrijk en dingen die je moet vragen, daar kan je al een heleboel van uit dit topic overnemen.
Een babbeltje maken met pensionklanten die daar al staan is ook een hele goeie.
Neem geen genoegen met halfbakken of politiek correcte antwoorden, want negen van de tien keer komt er dan niks van met wat jij denkt afgesproken te hebben.
Bekijk en ruik het hooi goed en als het muf/stoffig is, is dit geen stal waar je wilt staan, vaak komt de smoes dat dit toevallig een slechte partij is en/ of dat het anders er altijd beter uitziet, trap hier niet in, of ga verschillende klanten langs en vraag of dit waar is.
Bekijk hoe schoon de boxen zijn en of het erf netjes is en bekijk de bak, de beste indicatie hiervan krijg op een onaangekondigd bezoek.
Verder is het zeker handig om op een stal te komen te staan waar veel ervaring is zodat er altijd wel iemand is die je kan helpen.
En als laatste, zorg iig voor een stal waar je paard min 6 uur per dag buiten met vriendjes komt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:10

Ik zeg als ik een 'rondleiding' geef op stal altijd: kijk zelf even rond en praat met de klanten, die zijn het eerlijks want ik vind het natuurlijk de beste stal die er is :+ .

Kan je niet iemand meenemen die wel wat meer 'paardenervaring' heeft? Sowieso zie je met zijn tweeën meer en op die manier kan iemand een beetje inschatten of het paardenmensen zijn. Dat lijkt mij het belangrijkste, dat je die persoon jouw paard toevertrouwd als je er zelf niet ben :) .

Ga vooral langs op een druk tijdstip, zo tref je veel klanten en zie je meteen de druk op de accomodatie.

Vraag ook vooral naar hoe ze de groepen indelen, hoe ze binnen en buiten doen en wat hun weidebeheer is. Dat 6 uur buiten als eis zie ik niets in als het een ongeorganiseerde bende is met onstabiele groepen in een modderpoel( om even twee uitersten te noemen) , staar je niet blind op 'hij moet zolang buiten, of de box moet 4 x 4 zijn.' De kunde van een stalhouder is belangrijker denk ik dan :o .

En dat merk je snel genoeg, want als de stalhouder vind dan een half uur per dag naar buiten genoeg is zegt dat vast genoeg over de rest van het managment :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:40

Oja, vraag hoe laat s'avonds de laatste voerbeurt is en hoe laat s'ochtends de eerste.

Genoeg stallen die s'avonds om 8 uur doodleuk nog een klein plukkie hooi er in gooien en dan de volgende ochtend pas om 8 uur weer aan komen kakken om er vervolgens een schep brok in te mikken. Als je paard geen koliek krijgt van zo'n voerbeleid krijgt 'ie in elk geval maagzweren.
Veel luchtzuigers op een stal zijn soms een vage hint dat er iets niet klopt...

Een paard zou imo nooit langer dan 6 uur zonder ruwvoer moeten staan!
Ik zou een lijst maken en uitprinten, vergeet je iig niks. :')

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:51

Lenora_C schreef:
Alvast bedankt voor de tips! Ik ben op zoek naar volpension. Ik zie het niet voor me om zelf buiten te zetten, voeren en mesten wegens een fulltime baan. Het is dus zeker belangrijk dat ze in goede handen is.

@pizza64, ik sta nu op een stal met 4 paarden, waarvan alleen die van mij een pension paard is (en ook nog maar sinds kort). Ik snap dat ik nu met meer mensen te maken zal krijgen. Dit vind ik nooit meer.

Aangezien ik daar in de buurt woon, ben ik wel benieuwd bij welke stal je gaat kijken? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:57

Ede-Wageningen? Je locatie staat op Dordrecht, dan ben je bereid een flink stukje te rijden :D

Een vriendin van me staat daar in de buurt (ze woont in Wageningen en gaat met de bus erheen) op een stal met 24/365 weidegang en alle luxes voor jezelf, dicht bij de veluwe ook. En het kost geen drol :) Ik weet niet waar je nu gaat kijken maar kan wel even vragen naar de naam als je wil.
Ik wist niet wat ik hoorde toen ze het vertelde haha, maar blijkbaar kan het toch wel, te mooi om waar te zijn ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:07

@barbar, ik heb ruwvoer van eigen land en dan merk je hoe lastig het soms is om goed ruwvoer te maken en houden. Het kan echt per partij of per gewikkelde baal verschillen. zeker als er een gaatje zat in een plastic baal...

Maar uiteraard heeft een potentiele klant daar geen boodschap aan.

Ik zou, naast de al geplaatste vragen, willen weten of jij en je paard jullie aan moeten passen aan de stal, of dat er verschillende mogelijkheden zijn of aanpassingen mogelijk zijn.

Kijk goed naar wat je zelf wilt en kunt en zoek een passende stal binnen budget. Een minder goede buitenbak kun je mogelijk overheen stappen als er vlak bij
op loopafstand een goede binnenbak ligt.

Verder goed om je heen kijken en vragen aan mensen die daar staan hoe het stalbeleid is... Of ze inderdaad doen wat ze beloven. Buitenzetten/binnenhalen ( en dan vooral "elke dag" en "zoveel uur".) en de manier waarop is belangrijk. nadeel is dat het in de zomer overal wel mooi lijkt... in herfst en winter kun je beter zien hoe de stal er bij komt te liggen...
.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:27

Lenora_C schreef:

Ik zou dan op zoek gaan naar een kleinschalige pensionstal. Een aantal mensen hier noemen hulp van mede stalgenoten. Dat kan op een grotere stal ook nadelig zijn, veeeel mensen die je goedbedoelde adviezen geven...

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 07:40

Wat een hoop tips al! Aan de helft had ik zelf niet gedacht.
Ik neem mijn moeder mee, die absoluut geen verstand van paarden heeft, zaterdag. Een paardenmens gaat niet lukken aangezien die geen zin hebben om een uur heen en terug te rijden.

Ik ga bij de mariahoeve kijken. De site zit er goed uit. Ik heb er natuurlijk het een en ander over gelezen op bokt, maar ik denk dat het voor mijn paard wel zal werken.
Mijn eis is echt volpension en niet te ver van ede/wageningen af. De mariahoeve is wel mijn uiterste kwa afstand en prijs.
Een andere stal waar ik graag wilde staan was stal Franka, maar die hebben geen plek in september.

Mijn locatie staat nu op dordt maar in juli begin ik met mijn baan aan de Universiteit van Wageningen. Vandaar dat paard daar in september heen gaat (in augustus ben ik 2 weken op vakantie en laat ik haar liever staan, waar ik weet dat het goed gaat).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:54

Je komt wel in een práchtige omgeving! Mazzelaar!

Stal Franke heb ik zelf zeer negatieve ervaringen mee, eventuele informatie wil ik je best via PB geven.

Wellicht is het ook de moeite om te kijken bij http://www.unlimitedstables.nl/, maar ik weet niet of het binnen je budget past. Mijn pony is in het verleden bij hem in training geweest, goed afspraken mee te maken!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:57

Dingen die ik zelf graag zou willen weten:
*Voerbeleid, wat en hoe vaak word er gevoerd en wat en op welke tijden. Zou dit ook graag willen zien hoe het eruit ziet.
*Je gaat voor laten mesten. Hoe word er gemest? Dagelijks? Of word er alleen maar opgestrooid en 1x per week volledig gemest
*Hoe vaak en hoelang ze buiten komen. Ik zou bv mijn paard nooit op een stalling zetten waar ze weinig buiten komen. Ook met de winter wil ik dat ze overdag buiten komen, in ieder geval minimaal 6 uur.
*Wat zijn de regels en tijden van de stal?

Verder kijk goed rond. Hoe staan de andere paarden erbij en hoe zien ze eruit.
*Hoe ziet de bak eruit? Indien alleen een buitenbak, is deze verlicht? Is deze ook met een nattere periode goed te rijden?
Word deze regelmatig gesleept?
*Hoe ziet het weiland eruit? Word er gekeken naar of de groepjes matchen? Of staan ze juist alleen op een postzegel? Is er voldoende gras? En wanneer er te weinig gras is, word er dan bijgevoerd?
*Hoe zien de paddocks eruit? Zijn deze goed gedraineerd? Hebben ze eventueel een bestraat stuk zodat ze met de winter/natte periode altijd op een droog stuk kunnen staan?
En word er ook hooi gevoerd?

*En hoe is de pensionhouder zelf?
Merk je dat zijn wil is wet is, of juist iemand die met je mee denkt en openstaat voor ideeën en overleg?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:00

Ik wilde net de Mariahoeve aanraden ;)
Zelf sta ik er sinds april 2013 met mijn (voormalig lease) paard.

Paard is van stands (oude eigenaar) verhuisd naar een stal waar ze lekker de hele dag buiten kan staan.
Mijn merrie heb ik toen er plek was verhuisd naar het 24/7 weiland maar ook op stal komen ze zeer veel buiten (8-22:00). De kudes zijn heel relaxt omdat ze zoveel samen staan.
Als je overdag aankomt bij ons staat er geen enkel paard op stal :j
In de winter komen de paarden net zo veel buiten, weilanden worden iets stukgelopen op de hooi plekken maar omdat er zoveel land is is dat ook niet echt problematisch.
Uitrijmogelijkheden zijn echt super, niks geen verkeer maar gewoon direct de natuur in.
De sfeer is echt super, hulp kan je vragen maar word niet opgedrongen.
Er staan zo'n 60 paarden, klinkt heel druk maar toch is er meestal maar een handje vol mensen.
Stal is dagelijk open van 8 tot 22:00

Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.

edit, ik was dus de vriendin die Margreathea bedoelde
Ik betaal 120 in de zomer, in de winter 155 (vanwege hooi)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:06

Ik ken alleen verhalen uit 2de hand en zou dus niet de Mariahoeve aanraden. Niet vanwege faciliteiten, want die zijn geweldig, maar vanwege de eigenaar.

Maar schijnbaar mag je hier op Bokt daar niet over praten want steevast alles wordt verwijderd (negatief over Mariahoeve)

Verder heeft Naskapower helemaal gelijk, want het ligt ideaal (ik sta er vlakbij en net even iets leuker :P )

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:46

En openingstijden op de Mariahoeve?? Dat lijkt me niks wij moesten laatst om 6 uur op stal zijn ivm concours.... Ze noemen 40 paarden kleinschalig, ik vind dat echt enorm. Verder zit het op een super mooie plek en is de accommodatie ook wel voorzien van alle faciliteiten, en dat vind je op kleinschalig natuurlijk niet zo snel.

Nog een vraagje aan Naskapower, hoe halen ze de paarden binnen daar? in de winter is het om 17u/18 u al donker.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 15:11

De openingstijden zijn voor mij geen probleem. Ik rij geen wedstrijden (zit er voorlopig ook niet in). Op dit moment kan ik op zondag niet bij mijn paard, dus voor mij is het al een vooruitgang!

Iets klieners met minder faciliteiten zou geen probleem zijn, als het maar volpension is!
Ik ga gewoons eens kijken of zo groot bij mij past.
Ik ben wel benieuwd hoe ze ze naar binnen doenin de winter ja.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:51

Onali schreef:
Ik ken alleen verhalen uit 2de hand en zou dus niet de Mariahoeve aanraden. Niet vanwege faciliteiten, want die zijn geweldig, maar vanwege de eigenaar.

Maar schijnbaar mag je hier op Bokt daar niet over praten want steevast alles wordt verwijderd (negatief over Mariahoeve)

Verder heeft Naskapower helemaal gelijk, want het ligt ideaal (ik sta er vlakbij en net even iets leuker :P )

Je moet je bedenken dat als je een bedrijf negatief bespreekt op het internet, je diens hele business kapot kan maken. Want iemand zoekt ervaringen, nee daar en daar moet je echt niet wezen! Okee gaat de TS ergens anders heen. Iemand anders die googelt komt op hetzelfde topic en blijft daardoor ook weg. Terwijl het misschien niet eens terecht is.

Bovendien:
Citaat:
Vaste regels
Omdat er op dit forum met enige regelmaat moeilijke onderwerpen besproken worden, gelden er strengere regels dan op andere delen van Bokt. Dit geldt vooral voor het delen van negatieve ervaringen met bedrijven en ondernemers. Dit is toegestaan, maar onder een drietal voorwaarden.
- Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen.
- Kritiek moet gefundeerd zijn. Dus niet alleen melden dat iets niet goed is, maar uitleggen waarom.
- Je ervaring moet neutraal geschreven zijn.
- Waarschuwingen en/of waarschuwingstopics zijn niet toegestaan
Posts die niet aan deze voorwaarden voldoen, zullen worden verwijderd.
[..]
Berichten waarin gespeculeerd wordt, of die opruiend of beledigend van aard zijn, zijn niet toegestaan.

Je zegt zelf al dat de ervaringen niet uit de eerste hand zijn - niet toegestaan dus, dus wordt het verwijderd.

Verder zou het mij niet uitmaken als er 1000 paarden op een stal staan, als de faciliteiten goed zijn, mijn paard alles heeft wat z'n hartje begeert en de prijs prima is dan is dat toch top? :)

Ik ben benieuwd wat je keuze wordt TS :j

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:05

Volgens mij is het nog niet genoemd daarom zeg ik het even.
Let ook een beetje op de mensen en de sfeer.
Je hebt pension stallen waar mensen elkaar het licht in elkaars ogen niet gunnen.
Of boos op je worden dat je niet meteen de dierenarts belt als je paard 1 keer hoest.
Maar het is moeilijk om dat meteen de eerste keer te beoordelen.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 16:11

Ik denk dat deze verhalen het bedrijf al aardig schade doen. Hij had nog minimaal 3 stallen vrij, in de periode dat ik kom komen er nog twee mensen. Persoonlijk had ik een wachtlijst van hier tot tokyo verwacht als je kijkt naar de prijs en wat je er voor krijgt.

Ik ga zaterdag er gewoon heen met een open kijk. Een verhaal heeft altijd twee kanten, ik weet niet welke situaties zich hebben voorgedaan waardoor deze verhalen verspreid worden. Op papier lijkt het een perfecte plek voor mij en mijn paard, dus als het zaterdag en netjes uit ziet en de punten die ik nog wil vragen ook op orde zijn dan ga ik er ondanks sommige negatieve verhalen gewoon staan. Over mijn huidige stal kan ik namelijk ook een boek schrijven over wat beter kan/moet en soms zelfs gewoon ronduit gevaarlijk is, maar dat doe ik niet, want ondanks alles heb ik het er naar mijn zin!

Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval! Ik heb er erg veel aan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:19

Vraag ook gerust iemand die er al staat hoe het daar bevalt :)
Voordat ik bv het huis kocht, wou ik eerst weten wie mijn buren waren namelijk haha en voor een paard is dat voor mij niet heel anders; ik wil het ook graag van de mensen die er staan horen hoe het bevalt :)