Doordat mijn paard vorig jaar in shock is geraakt door de hitte, en er weinig tot geen schaduw te vinden is in de wei ben ik al een enige tijd op zoek naar een oplossing hiervoor.
Ik zal eerst wat meer over mijn paard vertellen; Het gaat om een 25 jarige friese merrie, die het snel te warm heeft. Ze staat in een vrij open weide, waar geen bomen te vinden zijn. Aangezien ik haar vorig jaar bijna kwijt geraakt ben aan een shock, wil ik er dit jaar alles aan doen om het voor haar zo aangenaam mogelijk te krijgen maar ook te houden. Ik wil haar zoveel mogelijk buiten hebben, maar met echt heet weer gaat ze overdag naar binnen en in de nacht naar buiten. Ze staat alleen in de weide, omdat ze het enige paard is wat behoefte heeft een een wat vollere weide ook gezien haar leeftijd. In het begin heeft ze een paar maanden wel met andere paarden gestaan, maar met geen van alle wilt het klikken en komt ze gewond uit de wei of raakt ze helemaal in paniek omdat ze met ze alle achter haar aan gaan. Nu heeft ze de wei voor zichzelf en gaat het perfect. Met de andere paarden hoef ik dus geen rekening te houden met ideeën.
Vorig jaar heb ik gewerkt met een parasol, maar daar ben ik zelf niet erg tevreden over geweest. Zelf dacht ik aan een (witte) partytent, waarbij ik zij-zeiltjes bij haal om nog wat meer schaduw te krijgen met 2 openingen natuurlijk. Nu ben ik vast niet de enige met dit probleem, en vroeg ik me af wat jullie doen met dit weer? En of jullie ideeën hebben wat ik nog meer kan doen om schaduw te krijgen voor haar.
Ik sta op een pensionstalling, dus ik kan erg weinig veranderen aan de weide. Zoals bomen planten etc dat mag ik niet, en daar heeft mijn paard voor nu ook niks meer aan. Ook heb ik al gemaild met mijn vaste dierenartsen, (Graafschap dierenartsen), en die raadde mij Electrolyten aan. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik denk meteen aan een (oude) trailer in het land zetten, of een tarp.
Imre
Geplaatst: 20-05-14 13:14
Ik zit (of zat) met hetzelfde probleem en heb vorig jaar een afdakje in mijn weiland gemaakt. Aan alle kanten open, omdat ik twee eczemers heb en ik niet wil dat ze tegen de eventuele wanden kunnen schuren. Daarom ook regenpijp om de palen heen, die rollen mee als ze gaan schuren waardoor de paarden en hun dekens heel blijven.
PocoGaucha
Geplaatst: 20-05-14 13:14
ik zou eerlijk gezegd geen zijkanten in je partytent doen. Dat houd de wind tegen, en in de schaduw uit de wind kan net zo warm zijn als in de zon in de wind. op het heetst van de dag als de zon helemaal bovenaan staat is de schaduw van die tent toch recht naar beneden, dan kan ze er precies onder.
Een paar bomen planten geen optie? En inderdaad bij extreme hitte even naar binnen.
AaronYve
Geplaatst: 20-05-14 13:18
Oude trailer of de partytent, dan wel extra goed vastzetten en de lijnen duidelijk zichtbaar maken. Geen zijkanten gebruiken Electrolyten heb ik eens een zomer gebruikt voor mij paard omdat die toen extreem zweette. Maar denk dat een schaduwplek voor jou paard meer uithaalt.
funnyhorses
Geplaatst: 20-05-14 13:20
Sla 3 of 4 palen in de grond,liefst midden in weiland en span er een schaduwdoek tussen. Na de zomer de palen gewoon uit de grond trekken en doek opvouwen tot het volgende seizoen.
Bij Cranenbroek krijg je schaduwdoek voor een mooie prijs. Bijv doek van 2 meter hoog en 15meter lang voor 22euro!
Lougino
Geplaatst: 20-05-14 13:25
Zou ze echt een paar uur in dat schaduwplekje gaan staan als het zo heet is? Mijn paarden blijven lekker dooreten maar staan echt wel te zweten met deze temperaturen dus die gaan op het heetst van de dag naar binnen en einde dag als de schaduw op het land komt weer buiten. Als ze me aan zien komen s'middags komen ze ook allemaal gelijk naar het hek als het te warm is, normaal niet dus ik weet wel zeker dat het binnen zetten op prijs wordt gesteld. Ben benieuwd naar de andere ideeen die voorbij komen. Heeft je paard overigens ook een vliegendek oid op?
Mijn paard is jaren geleden ook bijna aan een shock er onderdoor gegaan bij hitte. Die hebben we overdag op warme dagen binnen gedaan met grote ventilators en dan in de nacht naar buiten
Of het goed werkt, veilig is etc weet ik niet maar misschien is het een idee...
PreHungaro
Geplaatst: 20-05-14 14:22
Ik had hetzelfde probleem en dit simpel opgelost. Ik heb 4 dikke houten palen gehaald en deze in de grond gezet. Daartussenin heb ik een groot schaduwdoek gespannen.
Onze stal hebben we later uitgebreid door in de zijkanten nog windbreekgaas te spannen (dat spul wat ook gebruikt wordt voor koeienstallen) Dit gaas kun je trouwens ook prima als dak gebruiken. Dat is qua gewicht minder zwaar waardoor je minder hoeft te spannen.
Die oplossing met die regenpijp is wel erg slim, bij ons werd er hier en daar geknabbeld/geschuurd
Jammer dat er geen bomen geplant mogen worden. Een paar wilgentakken de grond in en je hebt volgend jaar al schaduw.
Ik zou dan ook kiezen voor een schaduwdoek en dan het liefste op een plek die je nat kan houden, zodat de bodem wat koeler is.
CP5
Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-14 22:07
Zo, wat een oplossingen al!!
Grote palen in de grond slaan etc, is voor mij echt geen oplossing. Het moet iets zijn wat ook zo weer weg te halen valt aangezien de paarden ook wel eens van weiland gewisseld worden, en die paarden de boel wel afbreken ben ik bang. Dat bomen planten niet iets is wat ik mag doen vind ik niet erg, het is een erg oude fries en verwacht niet dat ze 30 word, het is altijd al een flink zorgenkindje geweest.
Er werd ook gevraagd of ze voor die paar uur in de schaduw zou staan; mijn paard eet niet al door, maar een paar uurtjes en dan gaat ze ergens op rust staan dutten. Dat dutten doet ze meer, dan dat ze werkelijk eet. Ik geloof dat ze al gauw '' vol '' zit, of dat gevoel kwijt. Dus in die tijd dat ze dut, wil ik eigenlijk iets voor haar maken dat ze in ieder geval de kans heeft in de schaduw te staan of ze dat werkelijk gaat doen is dan ook maar de vraag. Ze staat gelukkig altijd op één vaste plek en daar wil ik ook iets voor haar maken.
Die zon reflecterende vliegendeken, houden jullie die de hele dag op? Ook 's nachts? En krijgen ze het daar juist niet warmer van? Ik kan hem namelijk niet elke dag op en af doen en ik ben bang dat nog eerder de kaboutertjes dat gaan doen dan mijn pensionhouder
Die Electrolyten wou ik eigenlijk bijvoeren bij de basisbrok en muesli slobber wat ze krijgt, dus niet alleen dat los als subliment.
Dat schaduw doek zou ik ook kunnen proberen! Maar dat moet je zeker ook met palen in de grond slaan?
Dan zou ik inderdaad een trailer oid vastzetten in de wei zodat ze daar in kunnen gaan staan of eventueel in de schaduw die komt van die trailer, of dus overdag op stal...
Secricible, helaas hebben wij alleen een vrachtwagen en geen trailer.. En de vrachtwagen zou onmogelijk in de wei kunnen komen en daarbij is ook die van de pensionhouder.. Wel bedankt voor je idee!!
Geen ervaring met elektrolyten bij paarden, wel bij mensen. Als je bv zweet en/of veel inspanning levert kan je veel vocht en daarbij essentiele elektrolyten verliezen. Deze kan je aanvullen met een supplement. Echter is het bij mensen zo dat een téveel van bepaalde elektrolyten juist schade aanricht omdat het lichaam dit niet kan verwerken/kwijt kan/klachten van krijgt.
Zou even overleggen met je DA hoeveel je dan precies bij zou moeten geven en of je dan bv eens in de zoveel tijd bloed moet laten prikken om te kijken of je niet overdoseert.
Mijn paard heeft de zonreflecterende vliegendeken de hele dag op, en hij staat ook gewoon binnen ermee. Heeft het er niet warm onder, in ieder geval niet warmer dan hij zonder deken zou zijn.
Ik doe de vliegen-uv dekens s'nachts wel, overdag buiten altijd op, zijn witte dekens dus dat werkt bij donkere paarden zeker wel tegen de hitte. Als ze niet heel dun in het haar zit, zou je je paard evt ook kunnen scheren, dat doe ik ook bij mijn oudere paard.