Paard weer wit krijgen zonder wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Paard weer wit krijgen zonder wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 18:03

Ja mijn vraag....
Wie heeft er ervaring met een van de volgende producten en hoe bevalt jullie dit?
Ik heb eind juni een onderlinge wedstrijd, met mijn bonte die niet van water houdt :+ Ze heeft flink veel wit en zou toch graag met een zo wit mogelijk paard aankomen.
Het liefste iets wat ik op de dag zelf kan doen zonder om 5 uur op te moeten staan (ze staat 24/7 buiten en is nogal een viespeuk).

Easy White van Verdus

Miracle Groom van Absorbine

Equilux

Wie o wie kan mij helpen??

Jes

Re: Paard weer wit krijgen zonder wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 06:55

Helemaal niemand?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:59

Geen ervaring met de producten. Soms als Romeo heel smerig was en t had keer goed geregend en lekker op laten drogen was die toch behoorlijk wit.

Misschien talkpoeder op de ergste vlekken doen? Een spons en een emmer water ook geen optie?

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:00

ik wel! :)
met easy whitte, en ik raat het niet aan :(
toen ik het gebruikte werkte ht niet geweldig maar oke. de volgende dag kwam ik aan op stal paard staat helemaal te schuren hij heeft overal jeuk! ook zaten er zwarte puntjes op zijn vacht..... toen heb ik hem maar gewassen met water. met de rest heb ik geen ervaring

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:02

Elk paard kun je leren water te accepteren misschien zelfs leuk te vinden maar dat betekend vaak onder de slang totdat het een gewoonte is als borstelen ....... Maar weet niet of je daar nu nog iets aan kunt doen , misschien toch voor de toekomst wel handiger .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:06

voor hele kleine vlekjes werkt de green spot remover van CM. Maar verder gewoon wassen.
Je hebt nog tot juni en nu is het mooi weer, dus gewoon iedere dag na het rijden af spuiten. Dan leren ze het vanzelf accepteren.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:07

gewoon heel hard poetsen. wel met gevoel natuurlijk. Vroeger echte witte verzorgpony gehad. Na drie uur was hij dan ook wel echt wit. en ik smerig. :j :+

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:09

Ik heb de equilux op stal staan voor in de winter. Ik gebruik het dan voor de benen van mijn paard als het te koud is. Werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:36

Maar als je emmers met ong30 graden neemt? Eerst goed roskammen, dan paardenshampoo nemen met een spons, ik neem die autosponsen met die draadjes..beetje shampoo op de vlekken, goed in masseren dan met spons warm water afsponsen....

Ga nu elke dag even met een warme natte spons op de kont een paar streken en op de hals...dan went hij er aan...

Je zult het vuil moeten afspoelen.

Staart in emmer roeren om te wassen..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:38

Zonder te wassen? Niet. Gewoon iedere dag even afspoelen als het nodig is na het rijden. Elk paard vind het in het begin eng maar daar moeten ze maar aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:42

Mijn paard kan ook niet tegen de slang, maar emmers gaat prima...emmer met kokend water, emmer waar ik wat in doe en aanleng van de grote emmer met water, dus ik kan heel wat emmers vullen met warm water, als je geen warm water hebt...neem je een water koker mee naar stal...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:56

Doe een paar dagen een ongevoerde regendeken met een nylon binnenkant aan (Amigo). Mijn bonte wordt er iig weer mooi wit van :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:06

Ik heb geen tuinslang ter beschikking en neem gewoon altijd 20 liter lauw water mee, met een emmer en een spons. Twee paarden vinden wassen heerlijk op die manier, en blijven gewoon los staan. Mijn Fjord denkt altijd dat ze zal verdrinken, maar ook zij weet dat het een klus is die moet gebeuren, en na een minuutje is ze er al weer aan gewend.

Wat helpt bij een bang paard is om eerst je paard 'nat' te maken met een uitgewrongen spons. Zelf vinden we een douche ook een gek gevoel als ons lichaam nog droog is, toch? Dan maak ik de spons steeds een beetje natter, en ik probeer de druppels zo veel mogelijk op te vangen op de benen. En dan is paardlief alweer rustig, en gaan we aan de slag, op de manier die Russel omschrijft :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 06:05

Dank jullie :)

Het water probleem zijn we mee bezig, waterslang ligt nu op de poetsplaats en staat zachtjes aan als ik aan het poetsen ben. Echter zodra ik probeer haar benen af te spuiten trekt ze alles kapot als ze vast staat (en ben ik dus bang dat ze zich echt blesseert) maar eerst was dat zodra er water uit de slang kwam dus er zit al iets verbetering in, alleen ze heeft tijd nodig (emmer en spons geeft trouwens helaas hetzelfde effect).
Ze heeft het van het begin af aan gehad, als het 's zomers warm was spoot ik haar moeder al lekker af met water (terwijl ze los stond in de wei, die vind het heerlijk, zeker met warm weer) en zij wilde er nooit iets van weten.

Maar goed, uiteindelijk zullen we er wel komen, maar het gaat gewoon niet zo snel.
Het is niet de slang zelf waar ze bang voor is, daar kan ik namelijk alles mee doen bij haar zolang er geen water uit komt.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 06:31

Vervelend.
Mijn bonte was er ook niet dol op, en word soms nog steeds onrustig onder de slang maar accepteert t nu wel.
Hij is erg op voer en lekkere dingen en wil daar veel voor doen. Ben begonnen met spons en water terwijl iemand anders er af en toe stukjes wortel in propte. Maar alleen als ie braaf staat.
Dit verminderd tot ie alleen nog wat lekkers krijgt als ie helemaal klaar is. Toen verplaatst naar de wasplaats met de slang en daar ook hetzelfde gedaan.. wie weet is het een idee?

Hij heeft overigens nog wel een hekel aan plassen haha.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:46

Kijk eens in de boeken van R. Maxwell, hij heeft stukken geschreven over paarden laten wennen aan de tuinslang. Het heeft ook met het geluid te maken, dat de slang produceert, vanzodra er water uitkomt (dat typische 'hissen').

Puwwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:56

Zon grijs steentje, kun je bij epplejeck kopen bijv. Werkt perfect!

Starxpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:01

dat heet toch een schuurblok?
daar heb ik er 2 van het werkt echt super goed
alleen niet vergeten om de zwarte korreltjes er even af te vegen met een zachte of harde borstel

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:11

Inderdaad zo'n grijs blokje werkt heel goed. Op agradi.nl heet het een borstelblok :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:07

Ik heb Equilux ooit geprobeerd, hielp niet echt en al helemaal niet in plaats van wassen. Bij kleine vlekjes zweer ik bij greenspot remover van cowboy magic. Dat doet het wel, maar ook die is geen vervanger voor wassen.

Maare kleine tip, die waterslang op de poetsplaats is imo toch wat gevaarlijk. Je paard kan daar niet weg zoals je zelf al aangeeft en trekt dan alles kapot. Ik zou het anders doen. Slang buiten op een paddoc/wei oid. zorg dat je genoeg slang daar hebt liggen. Zet het water aan en ga schuin voor je paard staan. Begin dan de benen voor af te spoelen, hij zal weg willen, maar laat hem maar om je heen draaien. Op een bepaald moment zal hij staan blijven, dan haal je de waterstraal weg van hem (beloning voor het stil blijven staan) na een 10 a 20 seconden begin je dan gewoon opnieuw. Dit doe je net zo lang tot hij niet meer wegdraait als je de slang erop zet. En van daaruit ga je verder naar de schoft, rug, achterbenen ed. Zo leer ik alle paarden dat water niet zo erg is, en dat afspuiten gewoon kan. En echt na een dag of 4 kan ik ze afspoelen zonder vasthouden.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:03

voor mijn bonte vriend....ook 24 uur buiten dag en nacht. Ziet er voor zijn doen heel wit uit.
Grijsblokje werk perfect dan even zachte borstel erna en klaar.
Ja dan het afspuiten.....uh ik doe die als het lekker weer is afspuiten en dan in de witte rijbak(, we hebben er ook een met bruin donkerzand) lekker laten rollen en zo op de wei terug zetten. En wit is uw paard de volgende dag

MandyDalii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:06

haha ik moet zeggen mijn bonte merrie, ook met erg veel wit.. houd ook van modder haha is ook amper schoon te krijgen,, het beste is als ze heel vies zijn van in het zand rollen.. en als dat opgedroogd is kan je het er zo afpoetsen en zijn ze onwijs wit,, maarja dan moet het wel droog zijn er niet regenen:( anders gaat het zand alleen maar in de vacht zitten en zijn ze zwart!

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:40

mijn paard vind het lekker om afgespoeld te worden. maar vervelend, blijven oefenen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:47

Misschien een tip: bindt je paard niet vast als hij bang is en door het lint gaat. Doe desnoods een hoofdstel in als hij er vandoor wil gaan. Gewoon een zachte straal water en dan eerst op de grond spuiten, dan de hoeven en zo naar omhoog. Ook al begint hij moeilijk te doen, gewoon blijven spuiten alsof er niks aan de hand is. Na een tijd gaan ze wel beseffen dat er niks is om zich druk over te maken. Toen ik mijn paar juist had, kon hij het absoluut niet verdragen dat ik zijn achterbenen nat maakte. hij bleef staan springen en schoppen alsof er een wild beest aan zijn achterbenen zat. Gewoon water blijven spuiten. Geloof mij, ze gaan echt geen 30 min staan springen en raar doen. De aanhouder wint. Meestal merken ze vanzelf wel dat het lekker aanvoelt, zeker als het lauw/warm water is.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:23

Heb haar vandaag geheel kunnen afspuiten *\o/* op het gras voor de wasplaats, hoofdstel in met halstertouwtje, iemand anders hield haar vast en we zijn rustig begonnen.
Het was hier eindelijk warm en zo na het rijden vond ze het ook wel erg lekker. Op een gegeven momnt stond ze bijna te slapen.
Morgen weer op deze manier :D