Wat is jullie "weidebeleid"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Wat is jullie "weidebeleid"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 10:35

Hoi bokkers,

bij ons op stal hebben we veel weien maar het is steeds zo'n gedoe om paarden te matchen en om je paard op een fijn stukje te zetten. Dus mijn vraag was: wat is jullie weidebeleid, om het zo maar even te noemen, en hoe proberen jullie welke paarden matchen met elkaar? Wij hebben een stuk of 30-40 pensionpaarden en 3 weien waar 3 paarden (max 4) op passen. Dan nog 5 paddockjes met wat sprietjes gras en twee weien waar ze met z'n twee op kunnen. Buiten de paddockjes staat overal mooi, gezond gras op. Maar iedereen wil natuurlijk het beste voor zijn paard... Ook moet je als eigenaar bij ons zelf zorgen dat je paard naar buiten gaat. Nu had ik een regeling kunnen treffen met een stalgenoot die mijn paard wel mee naar buiten kon nemen, maar dit gebeurt ondertussen ook niet meer zo vaak en ik zit zelf de hele dag op school maar zou wel willen dat mijn paard iets meer buiten gaat. Hoe gaat dat bij jullie?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:39

Bij ons wordt in april een indeling gemaakt welke paarden bij elkaar op het land gaan. Sommige paarden staan dag en nacht en andere overdag of delen van de dag. Buitenzetten en binnenhalen moet je zelf doen maar daar worden onderling afspraken over gemaakt.

Is het bij jullie geen regeling gemaakt dat iedereen evenveel kan profiteren van de goede stukken land? Schema's met tijden bv? Dat was op een andere stal waar ik gestaan heb zo..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 10:42

Er zijn geen enkele schema's bij ons, wie het eerste op stal komt heeft de beste wei... Dus ga ik steeds om 8 uur of halfnegen om mijn paard te voeren en buiten te zetten. Normaal gebeurt het voeren door de staleigenaar maar dat is dan nog niet gebeurd :')

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:46

Het is jammer dat met zoveel pensionpaarden de staleigenaar dit niet regelt. Omdat iedereen hetzelfde probleem zal hebben zou ik een stalvergadering beleggen zodat er goede afspraken gemaakt kunnen worden. Wie 1e helft en wie 2e helft van de dag in het land, groepjes vormen wie welke buitenzet. Is toch van de zotte dat je moet 'vechten' door zo vroeg mogelijk te komen om een landje te bemachtigen?
Laatst bijgewerkt door stefje op 18-05-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:47

Op de stal waar ik voorheen stond, mochten de paarden een dagdeel naar buiten. Van 8 tot 1 of van 1 tot 4 of van 4 tot 7. Je bepaalde zelf hoeveel en welke paarden bij elkaar stonden. Onderling zo veel gedoe geweest omdat de 3 uurtjes natuurlijk veel te weinig waren en omdat mensen ze voor het werk buiten zetten en pas binnen gingen halen na het werk, kortom de weilandjes bezet hielden.

Waar ik nu sta, staan alle paarden gezamenlijk op het weiland, zowel manage als pension. Ideaal! Ze worden buiten gezet en binnen gehaald.

Manege paarden en pony's staan nog wel eens apart omdat ze lessen lopen en de eigenaar van stal wil dan de pensionpaarden buiten laten tot een uur of 6. Nog even en ze gaan weer allemaal 24/7 naar buiten.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:47

Dan zou ik een andere stal zoeken denk ik :=
Is toch geen doen om elke keer een wedstrijdje te moeten houden om je paard buiten te krijgen?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:48

Bij ons staan 12 paarden en die gaan per 2 naar buiten. Alles tegelijk in de ochtend, maar dus is de weide in stukken opgedeeld waar ze per 2 samen opgaan in de ochtend. Stalhouders zetten ze buiten en na de ochtend weer terug in elk hun eigen paddock. Paardlief staat dus 24/7 buiten (heeft een stal waarvan de deur altijd openstaat met een grote eigen paddock eraan) waarvan de ochtend op de wei en de rest van de dag op de paddock/stal. Ben er erg blij mee :D

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:50

cruesli schreef:
Bij ons staan 12 paarden en die gaan per 2 naar buiten. Alles tegelijk in de ochtend, maar dus is de weide in stukken opgedeeld waar ze per 2 samen opgaan in de ochtend. Stalhouders zetten ze buiten en na de ochtend weer terug in elk hun eigen paddock. Paardlief staat dus 24/7 buiten (heeft een stal waarvan de deur altijd openstaat met een grote eigen paddock eraan) waarvan de ochtend op de wei en de rest van de dag op de paddock/stal. Ben er erg blij mee :D

Dat heeft mijn vz poown ook idd! Een stal met een uitloopje en dan ook nog een privépaddock. En nu staat ze 24/7 op 't land. Ideaal :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 10:51

Ik vind het ook jammer dat er niet echt duidelijke afspraken zijn, maar het is niet zo dat er ruzie ontstaat bijvoorbeeld doordat iemand een beter stukje heeft dan een ander. Er zijn nu eigenlijk maar 12 paarden die echt op de weien van onze stal moeten. De overige paarden zijn geblesseerd of hebben een eigen wei. Ook twee paarden die absoluut niet bij andere paarden kunnen/mogen dus dat maakt het er ook niet makkelijker op...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 10:52

Sparkles schreef:
Dan zou ik een andere stal zoeken denk ik :=
Is toch geen doen om elke keer een wedstrijdje te moeten houden om je paard buiten te krijgen?

Zo erg is de situatie niet hoor :D Mijn paard kan prima een hele dag naar buiten, moet er alleen vroeg voor opstaan en dat hoort er dan maar bij.

Rienn

Re: Wat is jullie "weidebeleid"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:08

Ik lees veel en dan niet alleen nu, dat veel paarden niet meer in een kudde staan en wanneer ze wel in de kudde staan, de merries en ruinen gescheiden. Waarom vraag ik me dan af.

Bij ons staat alles samen, zijn in het begin wel wat ruzietjes geweest, maar dat was na een dag of 2/3 over en staan ze nu in vrede gras te eten.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:16

Bij ons wordt er eenmalig gekeken welke paarden matchen, dan krijgen ze een vaste wei waarop ze elke dag in hetzelfde groepje naar buiten gaan. Komt er een nieuw paard dan wordt uitvoerig met de eigenaar het karakter van zijn/haar paard besproken en dan gaan we ze proberen te matchen. Dat heeft tot nu toe altijd gewerkt.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:23

Bij ons zijn de paarden verdeeld in vaste groepen. Elke groep heeft zijn vaste weide en paddock. De paarden staan s winters overdag op de paddock en zomers 24/7 op het land.
In de winter moet er dus wel buiten en binnen gezet worden. Er zijn bij ons altijd wel mensen op stal die kunnen helpen met binnen of buiten zetten. Er is geen vast schema voor, maar het werkt prima.
Er staan ongeveer 30 paarden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 11:24

Oei ruinen en merries staan bij ons ook gewoon samen? :? Zou niet weten waarom niet...

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:25

Bij ons wordt gekeken welke paarden goed met elkaar op kunnen schieten.
Wanneer dat gedaan is gaan die paarden samen het land op.
Alle paarden zitten in hun eigen groep en krijgen een eigen stuk land.
Binnen en buiten zetten wordt door de staleigenaren gedaan :-)
Goed geregeld dus :D

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:35

Bij ons is er alleen een scheiding tussen merries en ruinen en dan nog tussen dag en nacht en de nacht binnen. In principe dus 4 groepen en dan nog 1 paard wat alleen staat i.v.m. blessure en 1 die niet bij anderen kan. De paarden die s nachts naar binnen gaan worden door de staleigenaren s ochtends buiten gezet om half 8 en die moet je dan zelf weer binnen halen.

De merries die alleen overdag staan is een groep van 6, de ruinen 5.
De merries dag en nacht ook 6 en de ruinen 2.

In principe prima groepjes zo, behalve het ruinen dag en nacht groepje is wat klein nu.
Echt gekeken naar of het matcht tussen de paarden wordt er dus niet, maar eigenlijk loopt dat altijd vanzelf wel goed als het een beetje groter groepje is. Dit jaar echt een leuke ruinengroep waar die van mij in staat, terwijl we nu dachten o jee, al die dominantjes bij elkaar! (waren een paar nieuwe paarden bij gekomen, dus totaal andere groep dan vorig jaar)

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:43

Wij hebben een pensionstal met ruim 80 pensionklanten. In maart wordt er een lijst opgehangen waarop je kan aangeven waar en wanneer je je paard op het land wilt. We hebben een aparte merrie en ruinen groep die overdag staan en snachts op stal. We hebben een dag en nacht groep en we hebben achter paddocks voor halve dag. Dus van 8 tot 1 of 1 tot 6.
Je kan ook aangeven met wie ke eventueel samen wilt staan en aan de hand van die lijst worden de paarden ingedeeld. We hebben bijvoorbeeld al
Jaren dezelfde ruinen groep waar af en toe wel een nieuwe bij komt maar dat gaat prima.
Buitenzetten kan met een abonnement door stal gedaan worden maar veel mensen regelen het ook gewoon onderling

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:03

hier verschillende grote vakken en een groep ruinen en een groep merries, door strookbegrazing wordt het eetgedrag beperkt. Bevalt goed. Achteraan dan gezamenlijk weer naar het volgende stuk.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:07

Hier staan een stuk of 30 paarden, waaronder 4 jonge hengsten die apart van de anderen gehouden worden. Dan staan er nog wat kleine pony's die kort bij stal staan(omdat ze niet op grote/volle weides mogen ivm hoefbevangenheid en omdat die kleine zich dan niet meer laten vangen _O- ), en de rest van de kuddes is gemengd. Ruinen en merries gewoon door elkaar. Er zal één groep nog wel veranderen, die staan momenteel met z'n 8en op de grootste wei, maar die groep is te groot voor de andere weides dus zodra die kaal is word die kudde opgesplitst.
(bijna) Alle paarden kunnen met elkaar opschieten, dus groepen maken is niet zo'n probleem hier haha

Paarden staan overigens allemaal gewoon 24/7 buiten, op een hoogzwangere merrie, een excemer en nog eentje na, die komen 's nachts naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Equisync op 18-05-14 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:09

Wat een gedoe allemaal. Bij ons staan ze in twee groepen. Eén speelse groep met het jonge spul en een paar oudere ruinen, en één rustige groep met voornamelijk merries en een enkele oude ruin. Dit om de bejaarden hun rust te gunnen, ook als ze 's winters op kleinere stukjes staan. Maar er wisselt nog wel eens wat van de ene wei naar de andere en dat maakt ook niet zo heel veel uit.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:14

Bij ons zijn er ook vaste groepen die door de pensionhouder gemaakt worden, overleg of je paard in een andere groep kan is altijd mogelijk. Mijn 2 jarige kwpner van 1.63 heeft het namelijk beter naar zijn zin tussen de pony's dan tussen de grote paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:32

Wij hebben van alles gehad eigenlijk. Van zorgvuldig samengestelde gemengde groepen die binnen en buiten gezet werden door stalhouder. Groepen merries, groepen ruinen en de losse dieren die binnen en buiten gezet werden. Alles in een grote groep naar buiten. Voor de drie bovenstaande stallen was het zomer en winter op gras. Of zomer op gras en in de winter op een grote paddock of op het maisland. Vaak hielp ik wel mee als ik er toch was, wel zo gezellig en leuk om te doen.

Daarnaast stallen waar ze in de zomer wel op de wei gezet werden alleen dan heel laat, of je moest ze er zelf opzetten of zelf afhalen. Dit waren kleine groepjes of alleen. Meehelpen mocht niet als eigenaar. Bij deze stallen was het in de winter wie het eerst komt die het eerst maalt in een paddockje en de vriendjes van stalhouder waren altijd eerst en langst. Oftewel vechten voor een plekje. Voordeel was dat beide stallen een erg blubberige kleipaddock hadden bij regenweer waar niemand zijn paard in wilde zetten en onze tinker daar geen moeite mee had. Daar was het dus vooral wandelen en grazen aan de hand.

Nu bepaal ik het zelf, knol staat vooral buiten. Bij erg slecht weer gaat hij op stal en regel ik het met stalgenoot of stalhouder dan. Staat nu alleen naast de anderen ivm ontbreken van geschikte weigenoot vanwege ander voer beleid en allergie van ons beest. Daardoor is het erg lastig een passend weimaatje te vinden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:38

Rienn schreef:
Ik lees veel en dan niet alleen nu, dat veel paarden niet meer in een kudde staan en wanneer ze wel in de kudde staan, de merries en ruinen gescheiden. Waarom vraag ik me dan af.

Bij ons staat alles samen, zijn in het begin wel wat ruzietjes geweest, maar dat was na een dag of 2/3 over en staan ze nu in vrede gras te eten.

Ik denk dat het gescheiden houden van ruinen en merries voornamelijk is in verband met dekkende ruinen. Veel merrie- en ruineneigenaren zijn daar niet zo blij mee (ivm risico op infecties en verwondingen aan beide paarden).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:40

Bij mijn paard op stal hebben we 2 groepen. De ene groep is voor de makkelijke paarden en de andere groep is de wat dominantere paarden. Die van mij staan beide in de dominante groep. Ik heb dan wel het geluk dat er door de stalhouder groepen worden gemaakt en zij zetten ze ook buiten. Zo staan ze om 8 uur ongeveer buiten tot 's avonds laat.

Op mijn vorige stal was het ook doe het zelf maar hadden we maar 1 grote weide en er stonden 4 paarden van 3 verschillende mensen, Ik haalde ze binnen 's avonds en de anderen zetten ze buiten. Als iemand niet kon een belletje en het werd geregeld.

Probeer met iemand te overleggen dat jullie paarden samen staan en dat jullie wat kunnen afspreken.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:47

Wij hebben veeel weiland. ong 30 paarden hebben we op stal. Voor t weideseizoen begint maken we een indeling. vaak ziet die het zelfde eruit als de winter indeling voor de paddocks. Een merrie groep, een ruinen groep, een oudjes groep, een groepje van 4 (waar mijn paard in staat) en dan nog de mensen die apart willen staan, en die dus ook zelf het binnen en buiten zetten regelen. In principe blijft bij ons alles dag en nacht buiten.