Wat moet ik doen? Fries met chronische mok/mijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wannabee

Wat moet ik doen? Fries met chronische mok/mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:54

Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik 2 friezen als verzorgpaarden.Zijn paarden van een oudere man die ermee voor de kar rijdt.Eèn van de paarden heeft hij zelf gefokt en daar weet hij dus alles van.Zodoende dus ook dat ze last heeft van mok/mijt aan d`r benen.De moeder van dat paard had het ook en zij is er 22 jaar mee geworden.Die andere fries heeft hij 4 jaar en zo met het blote oog te zien heeft zij er minder last van dan die andere.

2 weken geleden kreeg ik een telefoontje van de eigenaar dat hij de friezen wilde verkopen....
Vondt ik helemaal niet leuk,maar begon toch na te denken om er zelf niet èèn te kopen.Een wei en een stalling heb ik inmiddels al geregeld.Maarrr en daar komt het...ik begon toch steeds meer twijfels te krijgen over de benen.Dus heb de eigenaar gebeld en gevraagd of dat hij het goed vond dat als ik met èèn van de friezen( die ik het liefst wilde kopen,en waar het dus ook het ergst bij was) naar de dierenarts mocht om puur informeel eens te vragen en de benen te laten zien.Wilde weten of de kosten hoog waren voor onderhoud,en of het inderdaad heel ernstig was.
Zo gezegd,zo gedaan, en zo ben ik gister met fries naar de dierenarts gegaan.Die constateerde chronische mok/mijt aan alle vier de benen.Bij èèn been was het iets open,maar nog niet ernstig.Op achterbeen begon het bij de sprong al wat te bobbelen en zitten er hier en daar meer bobbeltjes van het schuren van de benen.
Pffffff...ik zag het helemaal niet meer zitten! Hoe te behandelen?
Ze kreeg meteen een spuit dectomax. Vervolgens moeten de benen zeker om de 10 weken gewassen worden met byemite.
spuit kostte 10 ex btw.en byemit 56 ex btw en kun je 5 keer mee wassen.
Op zich valt dit natuurlijk wel mee,maar zoals de dierenarts vertelde kan het voorkomen dat je meer moet wassen en spuiten ook meer nodig is.En zo ook moet je oppassen voor scheuren want met de zomer kun je vliegen erop krijgen,en dan weer maden.

Ik zit er helemaal doorheen.Wat moet ik doen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ze is niet ziek verder ofzo, en beide zijn ze 14 jaar. Ben ook nog van plan met die andere fries naar de dierenarts te gaan.

sandra8

Re: Wat moet ik doen? Fries met chronische mok/mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:00

Is het een idee om in ieder geval de sokken eraf te halen zodat er genoeg lucht bij komt?
Wij hebben ooit een fries in pension gehad die had het dus dat er ook maden in kwamen die eigenaar kreeg als advies sokken af scheren en wassen.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:04

Heb het al eens tegen de eigenaar gezegd,maar hij is er zo trots mee.(naar eigen zeggen) Dus afscheren van de sokken wil hij echt niet!!!! Als ze van mij zouden zijn had ik dat allang gedaan.Daarom is het ook zo moeilijk....ik kan die beestjes toch niet laten creperen.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:05

En hoe is het nu met die fries?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:07

Dat is altijd een gevoelig punt sokken bij een fries eraf halen maar ja als het probleem zo opgelost kan worden

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:08

Het is al heel wat jaren terug maar hij is er toen echt van opgeknapt ze heeft heel lang de sokken kort gehouden maar uiteindelijk konden ze weer lang

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:11

Goed om te horen! Alleen in dit geval is het cronisch geworden, door slechte verzorging.Betekent dus dat ze er nooit meer vanaf komt!!! En dat je dus steeds moet wassen om het rustig te houden.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:13

Ik heb met een paar tinkers gewerkt die er ook last van hebben gehad. Daar hebben we hoe vervelend het ook is voor zulke rassen de sokken eraf geschoren waardoor we ze goed konden wassen en behandelen. Daarna konden we ze ook weer laten groeien!

Haar groeit vanzelf weer aan dus dat zou ik je adviseren, kopen en afscheren ;)

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:19

Hoe vaak hebben jullie gewassen? Ook om de 10 weken? Hebben zij ook dectomax gekregen? En wat denk je....zakt het bedrag voor zo`n paard ook als je praat over mijt en veel onderhoud? Ook vliegenwerend middel gebruikt `s-zomers? Sorry voor de vele vragen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:29

Goed dat je dit vraagt TS!

Mijn tip met mok: Zwavelpoeder met vaseline OF slaolie mengen, het goedje erop smeren, en het dagelijks blijven smeren. het word aanzienlijk minder...zodra het minder is kan je inderdaad veel wassen om het rustig te houden. Sokken afscheren is zeker een goede optie... alles om het het paard zo fijn mogelijk te maken. Vermijd veel natte plekken (nat gras etc, plassen op het erf) daar word het erger van.

Vliegen werend middel, was er maar een wondermiddel, maar wat vliegen op afstand houd is een zebra patroon op je paard tekenen, (of zebraprint vliegendeken) maar om ze echt van de voeten af te houden, geen idee helaas.

Ik zeg: gewoon doen, het paard word er alleen maar beter van bij jou...!!!

Heel veel succes, en ik zal blijven volgen wat je beslist te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:30

o en veel knoflook voeren in de zomer, houd de vliegen en dazen ook op afstand... voor zover ik het weet is mijt OOK met voeding te verminderen, maar ook daar zijn goedjes voor.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:33

wat bij een vriendin van mij heel goed heeft geholpen (paard had al olifantbenen door de mok), is door het been in te smeren met een hele fles slaolie. Dus voor elk aangetast been een volledige fles olie.
was bij haar het middel waardoor haar paard eindelijk mokvrij werd...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:48

Wat ze jou kunnen doen bij het scheren om nog iets van sok over te houden is om de buitenste plukken sok met speldjes omhoog vast te zetten, daaronder alles scheren en dan de lange plukken er overheen laten vallen. Zo valt het minder op dat de benen kaal zijn maar kan je de aangetaste plekken wel goed verzorgen.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:03

Maar kan ik door dit ook een aanzienlijk lage prijs voor dit paard vragen?

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:03

Ik bedoel eigenlijk...zakt het paard ook in waarde?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:08

Geeft niets! Je moet weten waar je aan toe bent toch!

Ja inderdaad om de zoveel weken wassen. Wij hebben toe ook alle korstjes eraf moeten pulken om het goed schoon te kunnen maken. Best sneu. Maar het heeft geholpen!

Ik vind wel dat het bedrag dan zakt mocht je hem willen kopen. Het is toch een soort gebrek...?!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:10

zeker zakt het paard in waarde, het is immers niet 100% gezond en heeft een chronische aandoening.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:16

NikkiTazz schreef:
o en veel knoflook voeren in de zomer, houd de vliegen en dazen ook op afstand... voor zover ik het weet is mijt OOK met voeding te verminderen, maar ook daar zijn goedjes voor.

Knofloop is geen goede tip.. Schijnt giftig te zijn voor paarden. Google maar eens.
Ik voer nu wel brandnetels, schijnt goed voor huidproblemen te zijn. Is het proberen waard en kost niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:19

berdien85 schreef:
NikkiTazz schreef:

Knofloop is geen goede tip.. Schijnt giftig te zijn voor paarden. Google maar eens.
Ik voer nu wel brandnetels, schijnt goed voor huidproblemen te zijn. Is het proberen waard en kost niks!

o bizar, mijn paard loopt er al jaren op... fijn :S

1 ding wat mensen absoluut NIET moeten doen met mok is de korsten weg krabben, zodra het open is kunnen er bacterien bij en t alleen maar erger maken (denk aan onstekingen enzo, je eigen wonden krab je ook niet open)
wel kun je de losse korstjes voorzichtig wegwrijven

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:19

Wat bij mij geholpen heeft ook vitamine brokjes (ik had van het merk masters) erbij te voeren.

Ik weet nu niet meer welke tekorten maar paarden met mok kunnen bepaalde tekorten hebben en dit helpt dan ook al mee.
Sinsdien geen mok meer gehad.,
Paard had het niet chronisch maar het kwam wel steeds terug.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:20

wannabee schreef:
Ik bedoel eigenlijk...zakt het paard ook in waarde?

Dan zou bijna elke fries in waarde zakken :(
Ben nog geen fries tegengekomen die het niet heeft gehad en ik zit toch al zeker 30 jaar in de friezen...
De ene heeft het natuurlijk wel erger dan de andere

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:25

Ik vindt wel dat het paard in waarde zakt maar het ligt er ook aan wat nu de vraagprijs is misschien is die gezien de mok al redelijk

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:29

ik ben momenteel op zoek naar een fries en ik kan je met zekerheid zeggen dat dat niet meespeeld in de prijs. Het komt al zoveel voor dat je er al vanuit gaat dat ze mok hebben.
De prijs van de fries hangt meer af van: afstamming, merrielijn, merrie/hengst/ruin, leeftijd, vol papier, hoogte, klinisch/rontg. goedgekeurd, wel of geen wit, bereden of niet bereden, bouw enz...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:33

waarschijnlijk is het CPL.Daar hebben veel friezen en andere rassen met sokken last van.
Die van mij ook.
Zorgen dat het mijtvrij blijft,dan kun je het redelijk stabiel houden.De bobbels blijven maar ze zijn niet open.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:36

Het paard is 14 jaar en hij vraagt er nu 1500 euro voor.Is dat teveel?