Hay Bar voor hooiknoeier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Hay Bar voor hooiknoeier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:37

Wie van jullie heeft er ervaring met de Hay Bar?

http://www.haybar.nl

Hoe bevalt het?
Werkt het goed en knoeien ze inderdaad minder? Kan er voldoende in?

En moet je hem in de hoek bevestigen of kan het ook in het midden van de boxwand?
Is het zelf monteren eenvoudig?

Mijn ruin loopt constant het hooi door z'n box heen en dit leek me een fijne oplossing voor hem maar ik had nog wel bovenstaande vragen.

Als iemand een andere oplossing weet die beter werkt of goedkoper is mag overigens ook.

Hooinet heb ik geprobeerd maar vind ik minder fijn. :)

HindaFree

Re: Hay Bar voor hooiknoeier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:46

Hier hebben we er ook een gehad op stal. Voor dit soort problemen niet de oplossing. Lag meer naast als in die bak. Misschien littlebit een oplossing?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:48

Je kunt de installatie-instructies zo downloaden. Daarin kun je zien dat het ding echt in een hoek moet, en dat het bevestigen een eitje is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:49

Ik snap het niet helemaal, hoe voorkomt deze bak dat je paard in een keer alles leeg eet?
Naar mijn idee heb ik hetzelfde met een grote specikuip van de bouwmarkt en ben ik vele malen goedkoper uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:50

HindaFree schreef:
Hier hebben we er ook een gehad op stal. Voor dit soort problemen niet de oplossing. Lag meer naast als in die bak. Misschien littlebit een oplossing?

Ok dank...hmmm jammer.

Wat is littlebit?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:53

mystery1980 schreef:
Ik snap het niet helemaal, hoe voorkomt deze bak dat je paard in een keer alles leeg eet?
Naar mijn idee heb ik hetzelfde met een grote specikuip van de bouwmarkt en ben ik vele malen goedkoper uit.

Hij eet niet alles in een keer op. Maar het hooi wat op de grond ligt maait hij met z'n voorbeen naar het midden van de box en/of hij draait een rondje en loopt het door het vlas heen. Piest er op en maakt er een grote knoeiboel van. -O-
Ik gooi best veel hooi weg op deze manier en dat vind ik wel zonde.

Met een speciekuip ben ik bang dat het meer ruimte inneemt dan dit en dat hij er in kan gaan staan.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:53

Ik vraag me af hoe lang het in de haybar blijft liggen....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:55

Ja ik dus ook. Hij kan het dan niet met zijn voorbenen naar het midden maaien maar wel alles er naast laten vallen. Vandaar dat ik wat ervaringen wou peilen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:59

Haybar is eigenlijk gewoon een ouderwetse ruif in een nieuw, laaghangend en dicht jasje. Het is dus geen slowfeederprincipe. Omdat-ie laag hangt, heeft het geen spijlen nodig (en zou ook te gevaarlijk zijn) en eet het paard in een normale houding uit de bovenkant van de bak. Voordeel boven een metselkuip is dat-ie aan de muur vast zit.
Als je paard gewoon met z'n hoofd boven de bak blijft eten, valt alles wat-ie knoeit terug in de bak. Net als bij een voerbak voor brokken dus.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-05-14 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:00

Ik heb er geen ervaring mee, maar paarden kennende stoppende ze de neus er helemaal in om vervolgens het hooi er uit te gooien. Het onderste sprietje is namelijk het lekkerste |o .

Waarom vind je een hooinet niet fijn Natas?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:05

Die van mij haalt alles uit de haybar en loopt het dan alsnog door de stal :Y) Want het hooi dat onderin ligt is veeeeeel lekkerder...

Heb diverse dingen geprobeerd van minder hooi voeren tot hooinet en hooinet werkt toch het beste. Die stamp ik helemaal vol en ze heeft s ochtends altijd nog hooi en de stal blijft netjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:06

Estera schreef:

Omdat ie dan met het hoofd hoger moet eten. Ik heb liever dat ie meer met de kop omlaag kan eten.
Als je hem laag hangt dan kan hij toch vast blijven zitten in de mazen.

Daarnaast wil ik ook niet dat het eten bij hem trager gaat. Hij eet namelijk al niet zo snel.

En ik vind dat vullen altijd zo'n gedoe. Kom ik nu lui over? :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:07

MarjanB schreef:
Die van mij haalt alles uit de haybar en loopt het dan alsnog door de stal :Y) Want het hooi dat onderin ligt is veeeeeel lekkerder...

Heb diverse dingen geprobeerd van minder hooi voeren tot hooinet en hooinet werkt toch het beste. Die stamp ik helemaal vol en ze heeft s ochtends altijd nog hooi en de stal blijft netjes.

Hmmm hier was ik eerlijk gezegd ook al een beetje bang voor -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:07

Heb je een ouderwets onhandig boksbal-hooinet geprobeerd of ook een breed hooinet dat je plat langs een wand hangt?

Het eerste vind ik namelijk ook niks maar het 2e ervaren we hier als vrijwel ideaal +:)+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:09

pmarena schreef:
Heb je een ouderwets onhandig boksbal-hooinet geprobeerd of ook een breed hooinet dat je plat langs een wand hangt?

Het eerste vind ik namelijk ook niks maar het 2e ervaren we hier als vrijwel ideaal +:)+

Ja het boksbal model heb ik geprobeerd.

Heb jij een plaatje en/of verkoopadres voor zo'n breed model hooinet?

Edit:
Ohhh,...je hebt een ruitershop....zeg me alsjeblieft dat jullie ze hebben. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:15

HindaFree schreef:

Suf even gegoogled,...zo'n hooitas heb ik zelf. :o :o

Ik kan het even proberen bij hem. Maar hij eet vrij traag z'n hooi.
Ik heb voor hem geen slowfeeder nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:19

Ik heb alleen echt HELE kleine mazen die ik voor onszelf zocht en omdat meer mensen ernaar op zoek waren heb ik daar wat meer van ingekocht zodat anderen er ook plezier van kunnen hebben :j

Maar als je geen slowfeeder nodig hebt dan hoef je natuurlijk geen hele kleine mazen te doen maar kun je ook prima bvb. 50mm nemen ofzo. Gewoon een stevig aanhangernet van dik materiaal zoeken, dubbelvouwen en dichtmaken aan de zijkanten :j

Ik vind het echt super handig, je hangt je net gewoon als een soort envelop op tegen de stalwand of waar dan ook, kunt het snel en makkelijk vullen....

Hoe kleiner de mazen hoe langer ze met hun hooi doen en hoe minder ze morsen.
Als we hier alle netten vullen dan hoeven we maar 2x in de week hooi te geven, heerlijk +:)+

Dit hier op de foto is een net van 150 cm breed met mazen van 30mm, die zijn we nu aan het vervangen door 20mm :)

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:26

NatasjavE schreef:
Estera schreef:

Omdat ie dan met het hoofd hoger moet eten. Ik heb liever dat ie meer met de kop omlaag kan eten.
Als je hem laag hangt dan kan hij toch vast blijven zitten in de mazen.

Daarnaast wil ik ook niet dat het eten bij hem trager gaat. Hij eet namelijk al niet zo snel.

En ik vind dat vullen altijd zo'n gedoe. Kom ik nu lui over? :o

Dit was ook hier een probleem, ze zoeken echt de lekkerste sprietjes uit en tegen dat ze die gevonden hebben ligt de rest onderin en achterin de stal. Zonde van het hooi dus en een drama met mesten. Slowfeedhooinet doet het hier goed, maar idd het hoger eten ben ik ook niet zo n fan van, paard is gebouwd om van de grond te eten. Ik heb nu growi voerhekpanels, dit werkt super, hooi ervoor en echt minimale verspilling, voert heel fijn, aanvegen en klaar.
Ik heb een jaarling die van veulen af aan eerst in het hooi rol en er vervolgens liefst nog eens op piest... tot grote ergernis van de andere jaarlingen :') , voerhek lost dit ook netjes op.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:28

Ik kan bevestigen dat die netten fantastisch zijn! Helaas niks voor paarden met ijzers en mijn ruin kan om medische redenen niet meer zonder. Dus ik zoek ook nog naar een andere oplossing dan het net.
Voor paarden zonder ijzers zou ik in elk geval opnieuw voor een fijnmazig net kiezen. Geen geknoei meer en de paarden eten lekker langzaam. +:)+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:29

ik heb geen ervaring met de haybar.

wij hebben het ook met een speciekuip geprobeerd maar die is zo leeg geplukt idd. de onderste sprietjes die zijn lekker maar meer dan de helft vliegt er uit, met water voldoet de kuip wel :).
idem met een badkuip, er ligt in 5 minuten meer naast dan in, had de badkuip zelfs verhoogd.
Maar de hengst deed het er gewoon om, leeg dat ding ik wil het zaad.

Ik heb goede ervaring met grote en kleinere hooinetten.
De kleinere hebben fijne mazen en zijn dus moeilijk te legen.
Uit de grotere eten ze wat sneller en die zijn soms aan het eind van de dag leeg,
de kleine nooit.

We zijn een keer een lang weekend weggeweest, baal hooi het veld ingerold, genoeg water sorted.
Bij terugkomst was er een sleepinparty geweest. in 4 dagen was het hooi voor de helft gegeten en voor de andere helft vertrapt, verpist en in gemest. Met de hooinetten doen wij 8 dagen met een baal.

alleen het vullen :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:33

Oja,...die van mij rolt er ook eerst nog eens even doorheen ja.
Ik ga even zoeken op growi voerhekpanels :)

Dat dat dier een zoon is van mijn merrie onvoorstelbaar...die heeft dus een hooizak omdat dat anders hap slik weg is. Geen haar op haar lijf die er aan denkt om een sprietje hooi te verplillen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:37

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:39

Cemlys schreef:
http://deweidewinkel.nl/catalog/product ... egory/175/
scheelt dat we een nieuwe groepsstal nodig hadden, haha, ik hoefde niet lang na te denken.
Werkt echt heel fijn, makkelijk te bevestigen. Wij hebben er 2 naast elkaar, in een hoek zodat ze wat stevig staan.

Helaas niet geschikt voor mijn box.

De fokker van mijn merrie heeft dat ook zoiets in haar stal. Ideaal inderdaad.

Maar ik kan zo iets bij ons op stal niet realiseren.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:44

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:02

ik zag laatst op een stal zo'n hartog box aan de buitekant van de staldeur bevestigd, ook met rooster, dit mss nog een idee? hoeven ze niet hoger dan voerbakniveau, kan wel een hoeveelheid in en stevige bak ook, voorkom je dat het in de stal eruit gegooid word.