Dilemma, paard erbij...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Dilemma, paard erbij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:04

Nou, komt die dan hoor :')

Ik heb al ruim 7 jaar, bijna 8 (20 mei) een super leuke enthousiaste maar toch ook idiote draverruin van bijna 17 jaar. Super leuk, maar ook een etterbak die het bloed onder je nagels vandaan haalt. Overwogen hem weg te doen, maar kon dit nooit verkroppen. Dus nooit te koop gezet. Was altijd bang dat hij dan bij de slager zou belanden, moeilijke paarden en vooral dravers zijn niet gewild.

Maar nu zijn mijn ouders van plan om een nieuwe schuur te bouwen. De aannemer gaat binnenkort beginnen en ik krijg zelf een groot deel van de schuur. Circa 5 bij 5 meter, als ik het goed heb. Dus dat is niet niets. :D Ik helemaal blij natuurlijk! Maar, wat ik nu voor ogen heb is 1 stal en dan lekker poetsplaats erbij.

Maar omdat mijn paardje al bijna 17 is en niet meer de jongste heb ik er over gedacht om een paard erbij te nemen. En dan weer een draver :') . Sommigen zullen mij wel voor gek verklaren om weer een draver te nemen, maar dat maakt mij niet uit. Dus dan zou de huidige situatie te niet doen. Wat ik dan wilde is twee stallen en dan gewoon geen poetsplaats. Ik heb een 2,5 meter overstek dus daar kan ik ze poetsen, en op stal kan ook gewoon. Maar dan moet ik mijn spullen ergens anders onderbrengen. De gehele schuur wordt circa 15 meter lang. We hebben een opslag plek dus dan kan ik daar mijn spullen in op slaan, zal vast geen probleem zijn.

Maar ik wil jullie advies hier op. Het klinkt voor mij heel duidelijk en ik wil het ook gewoon doen! Maar de extra kosten komen er bij etc. Ik ga in september werken en leren tegelijk dus dan hoop ik circa 1500 euro per maand te verdienen. Met de vaste lasten afgetrokken hou ik ruim 1200 euro over. Mijn ouders vinden de stallen duur, vandaar dat ze maar eentje wilden. Maar nu kwam ik op het geniale idee om er eentje van hout te maken, helemaal zelf. Is toch niet zo moeilijk, een degelijke timmerman is wel zo handig. :P

Ik ben daarom ook bereid om mijn ouders geld te betalen voor de stallen, het is namelijk wel voor mij. Mijn ouders hebben er geen ene moer aan om stallen te hebben. :')

Oude situatie
5x5 m met een stal van 3x3m en 2x3 poetsplaats. kop zijn kant, 2,5 meter overstek. :)

nieuwe situatie
circa 7,5x5m. Lengte is 7,5 meter dus geschikt voor twee stallen. Overstek komt dan niet meer aan zijn kop zijn kant maar over de 7,5 meter lengte. :) Dus dan is de overstek 2 meter.

Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 09-05-14 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniej_

Re: Dilemma, paard erbij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:09

En dan beide paarden de hele dag op stal houden?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:10

Hahaha, ja ik stop ze in stal en ze mogen er nooit uit :')

Vergeten te zeggen dat we circa 2500m land hebben :)
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 09-05-14 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:10

Paard erbij.
Mijn mening weet je.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:11

Twee stallen op 5 x 5 meter? :o?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:12

_Ekenna schreef:
Twee stallen op 5 x 5 meter? :o?

Ja dat is de huidige situatie. Ik heb al iets anders in gedachte :) En dan heb ik genoeg ruimte voor de stallen. De lengte wordt circa 7,5 meter, dus dat is genoeg voor twee stallen :). En de breedte is 5 meter. Dus 3 meter met 2 meter overstek. :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:13

Dat worden dan wel krappe stallen toch?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:14

maar 5 bij 5 meter is niet genoeg om 2 stallen ervan te maken.
ik zou dan zeker voor een draver een stal van 4 bij 4 willen hebben per paard.
Als je dat kan krijgen zou ik het zeker doen, mits ze veel buiten komen natuurlijk..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:14

Je kan een paard in ieder geval niet alleen houden dus er moet toch al 1 bij, dan kan het maar beter een rijpaard voor je zijn als het qua kosten uit kan :)
Anders een kleine pony erbij, qua stalruimte misschien beter.

Zie nu dat je de stallen al wat ruimer kan maken. Dan zou ik zeggen nog een draver erbij :j

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:15

Wow veel land :0. ZIjn jouw vaste lasten maar 300 euro per maand?

IK denk dat je zelf wel een stalletje kan maken, Maar toch lijkt dat me lastig. Kan je niet een extra losse stal erbij kopen voor je "nieuwe"paard?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:17

Je paard staat nu alleen? :o

Ik zou zeggen maak een mooie inloopstal of schuurstal, je maakt je paard er echt blij mee. Vinden ze 10x fijner dan op stal staan! :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:17

Oh ik ben zo dom in uitleggen.

De eerste optie is gaat over de kop zijn kant. Dus als je voor het korte stuk staat, de 5 meter. :) Dus niet de lengte van de schuur want die is 15.

De tweede is dat je voor de schuur staat in de lengte, dus die 15 meter voor je hebt. Dan zou ik die overstek van 2,5 meter vervangen door een stal, dus dan krijg je twee stallen van circa 3x3m. En dan heb je nog steeds een overstek van 2 meter. Mijn moeder houdt van symmetrie, maar dat kan niet als ik de stallen zo wil, en het maakt toch niet zoveel uit, of wel? :').

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:18

Ik dacht al.. Twee stallen op een stukje van 5 x 5 meter, arme beesten.. 2 stallen op 7.5 x 5 meter klinkt al beter. :D
Wij hebben zelf een stal gemaakt in een schaapskooi van hekken van een stierenstal. Mijn opa hield vroeger slachtstieren, en tussen die hokken zaten stalen hekken (ook draai hekken). Die hebben we in een vierkant gezet, 5.5 x 5.5, en dicht gemaakt met hout platen zodat het paard er niet met z'n benen doorheen kan, onder die hekken hebben we zelf ongeveer 30 cm hoog stenen gemetseld. Hartstikke makkelijk om zelf te doen. :j
Ik zal binnenkort eens kijken of ik er een foto van heb. :-)
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 09-05-14 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:19

en 2500m voor 2 paarden is ook niet veel hoor

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:21

Wij hebben nu alleen een voorschot van de stal. Dus de voorkant. De ene zijkant is met van die hekken gedaan, volgens mij veeroosters. Gaat prima, plankje erboven op en klaar. De andere kant heeft een muur. Stal is denk ik 2,5 bij 2,5 als niet kleiner is. Maar paardlief kan er goed in bewegen en heeft het naar zijn zin. Staat grotendeels van de dag buiten, 's avonds rond een uurtje of 11 gaat hij pas naar binnen. We willen hem eerder naar binnen halen maar meneer rent dan weg. naja, goed toch, als hij nog even wilt genieten van het lekkere weer of van zijn gras mag dat.

Inderdaad, zo moeilijk is een stal maken niet. Maar als het de 7,5m stallen worden dan hebben we alleen een tussenshot en buitenluik met duur nodig. Is in principe nog makkelijker!

Weide is inderdaad geen 2500m2. Wahaha. Ik had een typfoutje gemaakt. Er staan hier paarden op nog minder. We hadden 4 hectare land, maar dat is verkocht, helaas.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:21

Hoeveel staan ze op stal?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:22

Paard dat ik nu heb staat van 9 uur 's ochtends tot een uurtje of 11 's avonds op de wei. 's Nachts op stal.

Ik zal van de week eventjes een schets maken in photoshop. Misschien heldert dat ook al veel op. :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:23

Wij hadden een huisje in de tuin, daar hebben we stallen van gemaakt.
Stallen zijn 3 stuks van 3x3.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:26

Als je genoeg geld, tijd en ruimte hebt zou ik het doen :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:26

Heimdallr schreef:
Paard dat ik nu heb staat van 9 uur 's ochtends tot een uurtje of 11 's avonds op de wei. 's Nachts op stal.

Ik zal van de week eventjes een schets maken in photoshop. Misschien heldert dat ook al veel op. :j

3x3 is eigenlijk het minimum maar ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je paardjes zijn.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:28

spookyskippy schreef:
Als je genoeg geld, tijd en ruimte hebt zou ik het doen :j

Oef tijd, komt er ook nog bij. Fulltime baan, school, paarden... Dan slaap ik maar wat minder :')

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:29

Lang leve bokt dat je weer uit je droom wilt helpen....

Als je de mogelijkheid hebt om eventueel buiten te rijden of op de vereniging, kun je natuurlijk prima 2 paarden houden. Zou dan eventueel wel overwegen om een deel van je weitje te bestraten, zodat je een verhard paddockje creëert.
Als je gaat rijden met de één, kan de ander misschien wel mee als handpaard zijnde extra beweging.

Succes met je keuze! Leuk!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:31

En hoeveel ze buiten staan. Ik heb liever een paard van 9-23 uur buiten en een stal van 2,5x3, dan boxen van 4x4. Combinatie is het mooist, maar op zich is 3x3 prima als ze elke dag de hele dag buiten staan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:36

Lante schreef:
En hoeveel ze buiten staan. Ik heb liever een paard van 9-23 uur buiten en een stal van 2,5x3, dan boxen van 4x4. Combinatie is het mooist, maar op zich is 3x3 prima als ze elke dag de hele dag buiten staan.

Kan inderdaad ook, de stallen kunnen helaas niet extract 4,4 worden. Maar als je 7,5 deelt door 2 kom je op een mooie 3,75. Dus dan mis je wel een stukje. Dan wordt de overkapping 1 meter. Dan zit je op 4 bij 3,75

Paarden zouden in de winter wel wat korter buiten staan. Maar dit jaar is het goed gegaan, paard voor het eerst aan huis en geen last gehad dat hij totaal niet naar buiten kon.

En achja, bokt is nou eenmaal zo. Sommige bokkers zijn of snel jaloers en denken het beter te weten. Al vind ik het in dit topic meevallen hoor. Heb veel informatie gekregen waar ik zeker wat mee kan doen. Heel erg bedankt voor de informatie overigens

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:41

Heb je maar 300 euro aan vaste lasten :wow:
Weet je zeker dat je dat goed hebt berekend?