Pensionstal: wat vind jij belangrijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje2002

Pensionstal: wat vind jij belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:29

Ik ben benieuwd naar wat jullie belangrijk vinden op een pensionstalling? Wellicht kom ik binnen nu en een jaar voor de keus te staan voor mijn paard een nieuw huis te zoeken. Natuurlijk kan ik wel een lijstje maken en bedenken wat ik wel en juist niet wil, maar ik ben juist benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Wat vond je handig op een stal bijvoorbeeld, en wat juist niet? Wat was er juist fijn voor jouw paard of niet te vergeten voor jouwzelf?

Ik ben heel benieuwd! Wellicht kan ik mijn lijstje aanpassen met dingen waar ikzelf nog niet aan had gedacht.

Alvast bedankt!

Gr leonie

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:33

Het allerbelangrijkste vind ik dat ze veel buiten komen, liefst 24/7 en anders 's winters toch wel minstens een hele dag. In groepsverband.

Ook een goede bak (binnen of buiten) vind ik echt een pré, niets zo ergerlijk als een hele winter niet kunnen rijden omdat je tot je knieën in de drek staat en vervolgens zomers nog niet kunnen rijden omdat hij te zwaar en droog ligt.

Daarnaast kwaliteit van het (ruw)voer en de mate waarin dit gevoerd wordt.

En ook niet geheel onbelangrijk de sfeer!

xTammyy

Re: Pensionstal: wat vind jij belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:36

Mijn pré's zijn:
- Zo veel mogelijk buiten komen, het liefst met schuilmogelijkheid
- Voldoende ruwvoer, liefst heel de dag
- Mooie uitrij mogelijkheden
- Gezellige sfeer

Een bak erbij is mooi meegenomen, maar ik rij vrijwel nooit in de bak dus deze dingen zijn voor mij het belangrijkst.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:38

voor iedereen verschillend natuurlijk, maar bij mij staat het welzijn van mijn paard voorop.

Weidegang zomer en winter met paardenvriendjes is een must, het liefst onbeperkt hooi. Het moet voor mij kleinschalig zijn (houd niet van drukte) en er moet een buitenbak zijn, het liefst dichtbij huis. De staleigenaar moet betrokken en oplettend zijn zodat hij mij kan waarschuwen of kan handelen als er iets is met mijn paard.

Gelukkig heb ik zo'n plekje gevonden.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:39

Mijn echte eisen zijn:
* 24/7 buiten
* Schuilstal
* Vriendje(s)
* Onbeperkt ruwvoer (kan ook hooi aangevuld met stro)

Wat ik fijn zou vinden maar niet noodzakelijk:
* Buitenbak
* Dichtbij het bos
* Verlichting
* Niet te druk

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:40

Mijn lijstje:

-24/7 buiten (paddock) als dat niet kan dan alleen de nacht op stal.
-Indien 24/7 buiten een goede schuilstal.
-Onbeperkt hooi
-Zelf kunnen bepalen of je paard wel of niet op de wei loopt.
-Een buitenbak en bos in de buurt.
-Vriendjes.

Eigenlijk zoals ik nu sta :P Alleen een binnenbak zou er nog bij mogen :P

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:40

Weidegang vind ik heel belangrijk. Zowel in de winter als zomer. Liefst een hele dag ('s nachts binnen).
Ook hooi moet er voldoende gegeven worden, minstens 10kg per dag (dat is zeker nodig voor een paard van 1m80, ik zou liever hebben dat ze gewoon heel de dag door hooi krijgen).

Een goeie buitenbak is ook belangrijk aangezien ik wedstrijden rijd en ik het me dus niet kan permitteren dat ik er om de zoveel weken uitlig omdat de bak onberijdbaar is. :P

Voor de rest maakt het me niet zoveel uit. Dit is voor mij het belangrijkste :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:41

- Veel weidegang met soortgenoten
- Mogelijk tot het zelf verzorgen van de stalling
- Er moet gevoerd worden, maar er moet een mogelijkheid zijn om meer ruwvoer bij te voeren
- Niet te duur
- Bosgebied in de buurt
- Binnenbak

:)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:41

- Ruime geventileerde stallen met mogelijkheid tot contact onderling
- Hele jaar door dagelijks een aantal uur buiten kunnen staan ( desnoods in de winter in een paddock)
- Binnenbak
- Voldoende stromend water mogelijkheden
- Ruime, goed afsluitbare kast voor mijn spullen
- Goede kwaliteit voer

En als extra luxe goede uitrijmogelijkheden in de omgeving.

Mijn paard heeft last van extreme stalbenen (gelukkig alleen achter). Dit betekent dat ik haar zovaak en zolang mogelijk uit stal wil hebben. Bij mij op stal zijn de mogelijkheden hiervoor redelijk. In de wintermaanden laat ik haar dagelijks in de stapmolen en paddock zetten. Zomers staat ze gemiddeld 6 a 7 uur op het land. Ik vind het belangrijk dat voor de uren dat ze niet uit hun stal kunnen, de stallen groot en open zijn. Bij ons op stal is contact onderling mogelijk en ik merk aan mijn paard dat ze dat heerlijk vind. Als ik savonds laat op stal kom dan staat ze vaak neus aan neus met haar buurman te slapen. Dat is voor mij echt genieten.

Voor mezelf vind ik het prettig om een binnenbak tot mijn beschikking te hebben. Ondanks dat ik toch een echte hollander ben vind ik in de regen rijden niet heel erg geweldig, erg verwend i know. :+
Ook ben ik zeer gehecht aan mijn grote zadelkast. Bijna al mijn zooi (op mijn paardendekens na) past erin.

Een - punt bij mij op stal is dat als het regend de paarden de wei niet op kunnen. Wij zijn verdoemd met kleigrond, zet je paard daar 10 minuten op en er is niks meer over van je o zo mooie groene wei :( En de kwaliteit van onze bodem in de binnenbak is niet heel erg geweldig. Vind hem vrij hard, zeker voor blessure gevoelige paarden niet zo fijn.
Laatst bijgewerkt door Bon_ita op 09-05-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:44

Voor mijn paard:

Onbeperkt ruwvoer of meerdere keren per dag een portie. Geen kuil, gewoon goed hooi!
Zomers mogelijkheid tot 24/7 op wei in kudde verband
Winters minimaal 10 uur buiten in kudde verband op paddock (Of minimaal met zijn 3en)
Sociale soortgenootjes

Voor mezelf:
Een toilet
Ruimte om droog te poetsen
Een rijbak, buiten of binnen heeft geen voorkeur
Een fijne sfeer
Ruimte om mijn zadelkast te plaatsen
Voldoende toezicht op erf en stal.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:44

dat ze veel buiten staan en de stallen goed zijn en er gewoon rijbakken zijn waarbij je altijd in kan rijden. en wat ook leuk is een omgeving met bossen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:45

Wat bij mij op 1 staat is het nakomen van de afspraken. Dat is op mijn 2 vorige stallen beiden niet gebeurd en dan ben je dus nergens.
Wij waren op vakantie en ineens wordt je paard niet meer gevoerd... Tjah... Top!

Hierna komt bij mij: veel weidegang en voerbeleid moet bespreekbaar zijn, heb met een vorig paard ooit op een stal gestaan waar ze niet op minder dan 2 kg sportbrok per dag mochten staan, dit zou slecht zijn voor het paard. Hierdoor werd ik dus bijna iedere dag gelanceerd :D

Ik zou nooit meer naar een stal gaan waar ze in de winter alleen een paar uur op de paddock komen. Verschrikkelijk.

Goed begaanbare buitenbak is een minimum voor mij en het liefst mooie uitrijdmogelijkheden. Warm water is ook erg fijn met 2 schimmels :D

En een goede sfeer, last but not least!
Sta nu op een superfijn plekje, iedereen denkt met elkaar mee zonder hierin bemoeizuchtig te zijn en ieders mening wordt gerespecteerd!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:47

hele dag buiten, kan dat niet? dan allen op stal in de nacht
vriendjes (voor het paard)
fijne sfeer
voer
een binnenbak
verlichting

eventueel;
buitenbak
stapmolen
zadelkast
dicht bij strand/bos

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:47

Mijn lijstje:
-weidegang, in de zomer minimaal overdag, liefst dag en nacht, in groepen.
-voldoende paddocks voor de winter, mogelijkheid tot zoveel mogelijk buiten
-ruime stallen met contact met buurpaarden en luik in de stal.
-op stro en dan bedoel ik voldoende stro, goed mestbeleid.
-minimaal 3 voerbeurten per dag waarvan minimaal 3x ruim voldoende hooi
-warm en koud stromend water
-plaats voor trailer
-kantine/toilet

Maar vooral: dat een stalhouder ook doet wat je afgesproken hebt, niet met mooie praatjes binnengehaald worden en vervolgens blijkt de werkelijkheid toch net iets anders te zijn...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:48

Die van mij staan thuis, maar mocht ik ooit een stalling zoeken dan wil ik dat ze minimaal overdag de hele dag naar buiten kunnen op het zand met een schuistal. Het liefst 24/7 op het zand met een schuilstal (ze zijn in het verleden bevangen geweest dus wil ze maar beperkt op het gras) met voldoende hooi. Verder heb ik weinig eisen. Ik wil zelf de mogelijkheid hebben om te kiezen wat ik ze voer en wie mijn dierarts en smid is. Daarnaast zou het fijn zijn als er uitgemest wordt, maar dat hoeft niet perse. Een goede bak is fijn, maar niet noodzakelijk, aangezien ik enkel nog longeer en soms men. Rijden doe ik niet meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:49

Voor ons staat het welzijn van knol voorop. Zo veel mogelijk naar buiten, bij voorkeur weidegang. Ideaal zou zijn zomer en winter op het gras (strookbegrazing) met schuilmogelijkheid maar ook een box achter de hand voor erg nat weer, uitzweten, ziekte enz. Goede kwaliteit ruwvoer waarvan de hoeveelheid gegeven kan worden die wij willen.

Plek om te rijden, longeren of mennen. Hoeft niet eens zand te zijn, vlak gras is ook goed. Rustig gelegen met een mogelijkheid te wandelen en te grazen zonder plat gereden te worden door verkeer. Niet al te drukke stal, ik houd wel van mijn rust. Als menkar en grote zadelkast overdekt kan staan is dat heel fijn maar ik zal er geen stal op afwijzen.

En voor knol nu als eisen, zo allergeenvrij mogelijk dus geen stro in andere boxen of opgeslagen bij het hooi, hooi vrij van stro of mais bij de teelt al, zo min mogelijk bloeiende planten/bomen in de directe omgeving.

De afstand tot huis is minder belangrijk, we staan nu op bijna 20 km maar paard staat er goed. Dan maar er iets minder vaak heen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:51

24/7 buiten met schuilstal anders minstens alle dagen weer of geen weer overdag buiten.
    Goede kwaliteit hooi (geen kuilgras)
    Goede uitrijmogelijkheden
    Prettige sfeer op stal

Simpele rijbak is een plus, maar rij niet vaak in de bak dus kan ook zonder.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:53

- Elke dag naar buiten voor beweging en kuddegedrag. Bij mijn huidige stal 6-8 uur per dag, vind ik wel het absolute minimum.
- Volpension zodat ik zonder veel problemen een dagje over kan slaan. In combinatie met fulltime werk en een sociaal leven ben ik er ca 1 tot 2 dagen per week niet en als ik er ben is het wel fijn dat ik me op paard kan richten en niet hoef te mesten/voeren/water geven etc.
- Ik heb geen auto, dus op fietsafstand was ook een must.
- Buitenrijmogelijkheden. Ik moet wel naar het bos kunnen.

Ik ben verder heel blij met de sfeer op stal - rustig - en de kwaliteit van de bak. Als ik het voor het kiezen had, had ik hem alleen liever langer naar buiten gehad. En mijn zadelkast is veel te klein, maar dat is ook wel te overleven.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:57

Voor mij is belangrijk:

-in ieder geval overdag buiten of 24/7 buiten met soortgenoten.
-goede kwaliteit hooi of kuil
-paard moet ergens droog kunnen staan overdag of snachts
-stalhouders moeten rekening houden met dieet van paard. Niet op een volle weide of onbeperkt kuil of hooi want dan kan je die van mij omrollen. Liefst op kale wei met op gezette tijden goed kuil of hooi.
-paarden moeten aan de hand naar buiten worden gebracht
-goede degelijke omheining van hout met stroom of goed lint wat zichtbaar is
-de hele dag door water tot hun beschikking ( ja duh, zou je denken...maar ik heb op een stal gestaan waar dit niet zo was..waar we ook weg zijn gegaan dus)
-drollen moeten iedere dag uit de stal en uitmesten helemaal ook goed en regelmatig. Zelf doen of gedaan maakt mij niet uit
-goede rijbak. Binnenbak niet nodig, maar buitenbak moet altijd te rijden zijn en zeker niet zwaar. Met verlichting.
-genoeg ruimte om spullen op te bergen
-gelegenheid om binnen te kunnen staan bij slecht weer en paard moet droog zijn voor bv dierenartsbezoek
-goede uitrijmogelijkheden
-stalhouders waarmee zoveel mogelijk in overleg gebeurd, dit geldt ook voor stalgenoten trouwens
-plek voor trailer op stal

En zo zijn er vast nog meer die ik vergeet haha

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:59

-Ruime stal
-Niet zuinig met stro
-Op vaste tijden voeren
-Goed hooi
-Goede sportbrok
-Stapmolen
-Weidegang
-Paddocks, ook in de winter
-Geen zelfwerkzaamheden (ivm drukke baan heb ik geen tijd om te mesten, etc..)
-Ruime binnenbak met goede bodem
-Buitenbak, ook met een goede bodem
-Droge zadelkast
-Springvoorzieningen

Ik vind het belangrijk dat ik gewoon met een goed gevoel mijn dierbaarste bezit achter kan laten. Ik vind ook de sfeer op een stal belangrijk. Mensen die met hun hobby/sport bezig zijn en weinig geroddel over elkaar.

Ik ben ook blij dat ik op een stal sta waar ik betaal voor wat ik gebruik. Een duidelijke factuur elke maand waarop staat wat mijn paard allemaal heeft gekregen, op welke dagen ze in de stapmolen is geweest, op welke dagen in de paddock.. Dat soort zaken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:04

Ik heb al veel stallen gehad en gezien, dus ik weet precies wat ik wil :D

qua huisvesting:
- 24/7 buiten met goede schuilstal, stabiele groep en altijd goed ruwvoer aanwezig OF
- Een stal met buitenluik en weinig contact met buurpaarden (bv alleen door het luik), op zaagsel,onbeperkt goed ruwvoer. En daarnaast veel buiten natuurlijk, zomer en winter (eventueel in de winter in een paddock)

qua mogelijkheden:

-Binnenbak (ja, ik hou niet van rijden in de regen)
- springmatriaal
-Buitenbak (want ja, ik hou wel van rijden in de zon :+ )
- uitrijmogelijkheden

Dat zijn echt de belangrijkste punten, afspuitplaats en alles is mooi meegenomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:14

Wat ik belangrijk vind is:

Zomer en winter minimaal de gehele dag naar buiten.
Met de winter periode wel droog qua ondergrond kunnen staan. Bv een paddock met deels bestraat stuk.
Dat er in de paddock onbeperkt hooi gevoerd word.
Met de zomer weidegang.
Voorkeur voor met de zomer 24/7 buiten, mar indien het heel lang en er slecht weer is. Moeten ze wel op stal mogen.

Kwalitatief goed hooi.

Ruime boxen. Geen tochtige stallen, wel goed geventileerd.

Goed te rijden (verlichte) rijbak, ook met natte periode's en winter.

Mogelijkheid tot het geven van eigenvoer.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:46

Wat ik belangrijk vind is:
Dagelijks een aantal uren op de weide ( dus geen saaie paddock), het liefst in groepsverband.
Fatsoenlijk ruwvoer.
Goed berijdbaare bak met verlichting.
Veilige accommodatie.
Schuilstal of ruime stallen.
Sfeer.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:11

En mijn lijstje:

-dagelijks buiten staan
- de hele dag door wat kunnen eten, dus 4 a 5 keer per dag voer, en dan kleine porties ( dat hebben ze bij ons op stal, en is hartstikke fijn. Verminderd ook stalgebreken etc. )
- zelf bepalen over hoefsmid, tandarts, dierenarts, zadelmaker, inentingen, wormenkuur etc.
-bak, ten alle tijden goed te rijden ( niet te zwaar, te hard of te nat )

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:27

:list: Wat ik écht heel belangrijk vind zijn de volgende dingen:
-24/7 buiten met schuilmogelijkheid (indien dit écht niet kan, 's avonds laat naar binnen, 's morgens vroeg er weer uit)
-Onbeperkt hooi of meerdere keren op een dag kleine porties
-Groepsverband
-Geventileerde stal van 3 bij 3 meter, óók voor mijn Mini-Shetlander
-Genoeg stro en iedere dag (of zelf) mesten
-Stal met buitenluik zou fijn zijn (wel op shettenhoogte :D )

Voor mijzelf wil ik maar 1 ding, een toilet :')

Met bovenstaande dingen ben ik tevreden & knollie ook wel, denk ik. Wat verder echt luxe zou zijn;
-Longeerbak
-Afspuitplaats
-Niet iedereen die er zomaar bij kan
-Verlichting
-Dichtbij het bos
-Gezellige sfeer zou fijn zijn, al maakt het mij niets uit. Het enigste wat ik nodig heb is mijn paardje, ze mogen denken/vinden/zeggen/roddelen wat ze van me vinden, als ze maar niet aan mijn paardje zitten!

Dit zijn wel de pre's, dus ik ben al blij met het eerste lijstje. Maar ik heb grote luxe, een eigen stal!! :D