Vlas, zaagsel of stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Vlas, zaagsel of stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:54

Hey hallo,

Mijn fjord die 'vervreten' is staat nu op stro. De stal wordt om de dag compleet verschoond door de staleigenaren. Nu zoek ik eigenlijk een ander soort bodembedekking en zat te denken aan zaagsel of vlas omdat mijn fjord het stro opeet, haar hele stal een zooi is en haar hoeven daardoor wegrotten (straalrot) en ik elke dag de complete stal moet ontmesten want anders worden haar hoeven rot en ik wil niet dat ze op het beton gaat liggen als ze haar stro opeet. Ze staat nu overgens wel de halve dag op de weide.

Ik heb met de staleigenaar overlegt en die raad me aan zaagsel omdat ze denkt dat mijn paard het vlas gaat opeten. Zou ik evt ook vlas en stro kunnen mengen? Of gewoon helemaal geen vlas?

Ik had wel gezien dat zaagsel bijna 3 euro duurder is bij onze leverancier dus ik wil liever vlas. Wat denken jullie?

Anoniem

Re: Vlas, zaagsel of stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:00

Ik heb vlas in de stallen en bevalt mij super!

Ik gooi er om de 2/3 dagen een halve baal bij en haal elke dag mest eruit. Eens in de paar maanden helemaal leeg.

Mijn paard eet ook graag vlas maar ook graag zaagsel dit kan je oplossen door het viezere vlas te mengen met het schone. En mijn paard heeft naast zijn hooi altijd een hooinet met stro zodat die kan knabbelen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:01

Dus als ik het vieze stro die nu in der stal ligt met het nieuwe vlas vermeng eet ze er ook niet van? :)
Ja een hooinet heb ik ook maar dat is zo'n druppelvorm van harry horse, ik ben wel bezig om een grotere te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:02

Met stro mengen zou ik niet doen, dan wordt het ook een vieze troep..

Zou dan over je eerste vlas laag flink wat azijn doen en ondertussen hooinet ophangen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:03

Bij ons staan ook een paar viespeuken. Voorheen moest de box met stro elke dag leeg. Nu rubber matten in de box en daarop dun zaagsel. Elke dag leegmaken, aanvegen en een nieuwe dunne laag zaagsel erin. Werkt prima.

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:03

Dit kan ook gewoon met stro. Het vieze stro met het schone stro vermengen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:05

Ik ben over vlas en zaagsel zeer te spreken. Heb jaren met zaagsel gewerkt, beviel mij heel goed, deed ik ook lang mee, je kan de drollen er heel goed uitvissen met een mestvork met dunne tanden, hier blijven de drollen goed in liggen en het vlas of zaagsel gaat tussen de spleetjes door, zo doe je er veel langer mee. Je zou het ook door het stro kunnen doen maar ik denk dat dit gevaarlijk kan zijn als er vlas of zaagsel in je paard zijn darmen en maag komt, weet niet of dit zo is maar dat lijkt mij.
Wat ik je wel aanraad is om op de betonnen tegels, rubberen tegels te plaatsen, en daar dan het vlas of zaagsel overheen te leggen, zo kan je paard toch zacht en warm liggen.

Wat ga je precies voor een pak vlas betalen als ik weten mag?
Hier is het ook echt verschillend, de veevoeder vraagt 5,50 voor een 20 kilo pak en de plantenhal 4,50.
En bij de horticoop weer 6 euro.. echt een verschil!
Wat het zaagsel toen der tijd kosten weet ik niet, dit kwam namelijk in grote partijen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:07

Yvank_ schreef:

Zou dan over je eerste vlas laag flink wat azijn doen en ondertussen hooinet ophangen.

Wat is precies het effect van azijn als ik weten mag? :o

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:08

Yvank, helpt dat azijn echt? Ik las ook dat sommige afwasmiddel verdunt gebruikten. Kan dit geen kwaad?

Liberia, dat wordt me denk ik een beetje te duur om elke dag zaagsel eruit te halen. Maar bedankt voor het meedenken. :)

Xblue, ik wil juist van het stro af. Ze eet het schone stel tussen het vieze stro vandaan.

Primadonna, het kost bij ons 5,75 euro per vlas baal en een baal zaagsel kost 8,95. Best prijzig dus.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 08-05-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:10

PrimaDonna_ schreef:
Yvank_ schreef:

Wat is precies het effect van azijn als ik weten mag? :o

Dat ze dan een hap nemen en denken %) %) dit hoef ik nooit weer.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:15

Pfoe dat is inderdaad best prijzig! en als je paard echt een viespeuk is dan ga je flink door die balen heen! Je zou natuurlijk een maandje kunnen kijken hoe ze ermee om gaat... of moet je meteen een hele partij kopen?

Dat azijn is nooit in mij opgekomen! Wat een idee haha..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:20

Ze is nu wel een stuk schoner want eerst toen ze naast een ander paard stond had ze elke dag de hele stal onder gepoept van de stress omdat dat paard naast haar stalnijd heeft en agressief deed. Maar ik merk gewoon dat haar hoeven helemaal kapot gaat van de stro. Nee hoor ik kan ze per baaltje bij onze leverancier halen. :)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:48

Ik heb een tijdje gestaan op combinatie vlas en houtkrullen. Ik was ook bang dat ze vlas ging eten. Zorgde wel altijd dat er hooi lag als ze een nieuwe zak erbij kreeg.

Vlas neemt beter op en houtkrullen eten ze niet. Ging super en paard had een mooi bedje. Later ging ik het mengen met stro omdat ik over ben gegaan naar andere stal. Mengen met stro is een ramp. Mesten word een behoorlijk karwei.

Wat ik deed toen ik op vlas/krul stond. Ik bestelde een pallet op naam van de staleigenaar. Als eigenaar op papier een bedrijf heeft kan hij dit wegschrijven en scheelt jou BTW. Ik moest staleigenaar contact betalen en scheelde mij op 1 pallet toch snel 50,-
Baal krullen kwam ik uit op 5,50 en vlas op 3,25

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:14

Ik heb vlas omdat het niet zo stoffig is als zaagsel en veel goedkoper.
op langere termijn goedkoper dan stro en je stal blijft schoner en frisser en het oogt netter.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:25

Zaagsel/houtvezel is juist niet stoffig hoor...
Maar vlas werkt ook heel goed, vind het alleen meer stinken dan zaagsel...maar dat kan ook echt aan mij liggen hoor, geeft een raar luchtje gewoon

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:47

Ik heb vlas, mijn stal blijft schoon en netjes. Wel moet je een dikke laag gebruiken dan kost het je bijna niks. Dat is prescies de fout die veel mensen maken willen bezuinigen op de bodem en dan te weinig vlas in de stal.... dan ben je veel duurder uit dan dat je er een dikke laag in hebt!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:04

Ik heb rapsodie, of hoe je dat ook maar schrijft.. heel makkelijk om schoon te maken, en blijft ook lang schoon! :)

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:09

Wij hebben er 1 die de hele stal leeg eet als die op stro staat, wij hebben deze op gehakseld stro staan.

en anders vlas, maar dan wel echt een dikke laag, anders werkt het niet fijn.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:13

Mijn merrie, haflinger die alles eet wat los en vast zit, staat ook op vlas. Eerste dag erbij gebleven, ze heeft toen ze de stal in kwam 1 hap genomen en heel snel weer uitgespuugd en nooit meer gedaan. Ik heballeen maar een flinke laag schone vlas erin ggedaan, niks erdoorheen. Ik heb wel 3 stal matten waarop ze eventueel haar hooi krijgt en verder krijgt ze het in hooinetten boven de matten, omdat madam anders alles door het vlas heen loopt en het echt een bagger bende wordt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:29

Hier vlas in de stal. Wel geinvesteerd in matten op de bodem. Hierdoor hoef je weinig vlas te gebruiken, en ben je mooi goedkoop uit en pony's liggen ook gewoon lekker languit.
In de vrachtwagen ligt zaagsel, omdat vlas te glad is.
Hebben tijd zaagsel in de stallen gehad maar vond dat maar vies zooitje worden. (Stallen worden wel elke dag gedaan, pony's staan wel zo'n 8 uur per dag buiten)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:19

Ik heb de paarden eigenlijk het liefst op stro, zodat ze altijd wat te eten hebben, zo’n dikke laag stro wel heerlijk is om in te liggen en stro volgens mijn hoefsmeden de beste bodembedekking is voor de hoeven (in jouw geval dus niet, omdat je Fjord de stal leeg eet). Maar ik vind het een ramp met uitmesten, je hebt veel afval, de stallen ruiken sterker en het is geen handig strooisel als je paard een stofallergie heeft (of je een familielid hebt dat allergisch is). Bij mijn oude huis had ik de paarden binnen de bebouwde kom, dus ik moest erg oppassen en alle mest meteen opruimen en afvoeren. Van zaagsel werd de kwaliteit van de hoeven minder, het was duur, gaf veel stof en ik vond het niet heel goed absorberen. Wij zijn nu al jaren tevreden gebruikers van vlas en hennepstrooisel. Het wordt niet gegeten, mest gemakkelijk uit, weinig geur, weinig afval en het is makkelijk op te slaan (ten opzichte van stro). Hennep vinden wij nog iets fijner dan vlas (geur, nog minder stof en niet zo glad), maar het is wel wat duurder. Maar goed, dit is onze ervaring. Met andere paarden en/of een ander stalmanagement (het ligt er maar niet aan hoe je de stallen uitmest) kunnen de ervaringen weer totaal anders zijn.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:21

Ben het met _Lorette eens, wij zijn ook over gegaan van stro naar vlas en geen enkel paard eet het. Ze zijn er natuurlijk wel die het doen, dus zeker de eerste dagen goed opletten.

Het werkt schoner, sneller, en zeker voor de paarden die wat dikker zijn scheelt het een hoop.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:24

Mijn paard staat nu op vlas, maar ik geef zelf de voorkeur aan gehakseld koolzaadstro.

Dit laatste is beter voor de hoeven (geeft niet van die plakkerige klonten onder de voeten en prikt minder) en als ze het eten dan kan het geen kwaad. Als ze vlas eten krijgen ze geheid koliek.

Ook blijft mijn smeerkees schoner met kzs dan vlas, dit omdat het wat minder fijn is en ze minder kan mengen (ja.........ik heb een menger -O- )

Er is al een heel topic met ervaringen [VSW] Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Misschien heb je daar wat aan. Met name is vlas en koolzaadstro compleet anders mesten dan met gewoon stro. Je moet echt een bodem kweken. Zie topic wat ik hierboven noem. ;)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:28

Wat ik over straal rot altijd hoor is dat zaagsel het beste werkt.

Mengen van vlas en tro zou ik niet doen, kans van eten van vlas wordt dan groter

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:31

Ik vind zaagsel echt waardeloos. Wordt heel snel vies, plakt en stinkt. :o

Daarbij is het prijstechnisch niet interessant als je de prijzen van vlas en kzs ziet.