Onkruid bestrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Onkruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:38

Goedenmorgen Bokkers! *\o/*

Sinds enkele weken ben ik bezig met het inrichten van een nieuwe weide.
Nu stond er op dit stuk enorm veel onkruid, een groot deel van dit onkruid heb ik al weg door het spuiten van MCPP. (Brandnetels, Distels & Ridderszuring.)

Nu zie ik hier en daar ook wat rozetten opkomen van Jocobskruid, natuurlijk wil ik deze graag weg hebben voor mijn paarden op de wei komen. Helaas werkt MCPP hier niet voor, MCPA geloof ik wel.

Enkele weken geleden heb ik wat informatie gezocht over het bestrijden van onkruid en kwam daarbij een heel handig overzicht tegen met verschillende soorten onkruid en wanneer en hoe je deze het beste kan bestrijden. Hier werd ook duidelijk aangegeven of je MCPP of MCPA moest gebruiken.

Iemand enig idee waar ik dit overzicht kan vinden, ik heb Google al geraadpleegd maar helaas.... :(

Ibbel

Re: Onkruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:50

Voor JKK kun je beter Starane gebruiken. En in de praktijk wordt eigenlijk altijd een mengsel van MCPA/MCPP gebruikt om het meer gebruikelijke onkruid te spuiten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:56

Bedankt ik ga eens uitzoeken waar ik dat kan halen.
Omdat het eigenlijk alleen gaat om brandnetel & zuring heb ik gekozen voor enkel MCPP, werkt erg goed!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:57

Als particulier kun je dat niet krijgen, alleen met een UBN-nummer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:00

Kun je JKK niet beter gewoon met wortel en al uitsteken? Dan heb je minder kans dat het terug komt.. is vrij hardnekkig en zo lang de wortel wat leven in heeft komt ie gewoon weer opzetten..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:21

Dat heb ik op mijn vorige weide inderdaad wel gedaan, en de planten vervolgens in vuilniszakken afgevoerd naar de plaatselijke milieustort. Echter zijn deze JKK nog niet verder dan rozetten, het lukt me niet om ze er goed uit te steken.

Wanneer de plant groter is gaat dit een stuk makkelijker omdat ze dan losser in de grond staan. Daarnaast gaat het niet om een paar planten maar zeker 50 stuks....

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:51

dat lijkt mij wel een klusje dan zeg. ik heb een ubn nummer, maar kun je dit dan halen? Bij Agrifirm?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:56

Ik heb net even navraag gedaan bij de leverancier waar ik mijn MCPP heb gehaald, die adviseerde me MCPA.
Dit moet enorm goed werken tegen JKK vooral nu deze nog in de rozet stadium is. Wel kan het zijn dat ik volgend jaar nog wat planten na moet lopen die toch terug zijn gekomen.

Hij verkoopt ook Starane alleen had hij hier mindere ervaringen mee i.c.m. JKK.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:01

keeyzie schreef:
Dat heb ik op mijn vorige weide inderdaad wel gedaan, en de planten vervolgens in vuilniszakken afgevoerd naar de plaatselijke milieustort. Echter zijn deze JKK nog niet verder dan rozetten, het lukt me niet om ze er goed uit te steken.

Wanneer de plant groter is gaat dit een stuk makkelijker omdat ze dan losser in de grond staan. Daarnaast gaat het niet om een paar planten maar zeker 50 stuks....

die heb je er toch zo uitgestoken?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:58

Zo?! Helaas.. dat dacht ik ook, maar de grond is knoerhard nu met dit weer. Daarnaast ben ik bang dat ik ze niet goed uitgestoken krijg waardoor de wortels blijven zitten en ze dus volgens jaar weer net zo vrolijk terug komen.

Ik hoop echt dat het spuiten met MCPA gaat werken.

ronaldvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:16

Misschien wachten tot het wat gaat regenen en de grond zachter wordt.
En anders gewoon spuiten en hopen dat het werkt :).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:46

keeyzie schreef:
Zo?! Helaas.. dat dacht ik ook, maar de grond is knoerhard nu met dit weer. Daarnaast ben ik bang dat ik ze niet goed uitgestoken krijg waardoor de wortels blijven zitten en ze dus volgens jaar weer net zo vrolijk terug komen.

Ik hoop echt dat het spuiten met MCPA gaat werken.

het is toch geen wortelonkruid?Een stukje wortel maakt geen nieuwe plant volgens mij.Dat is met kweek of zevenblad wel zo bijvoorbeeld.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:11

Zover ik heb begrepen groeit het onkruid opnieuw aan als je een deel van de wortel laat zitten.
Het heeft gisteren geregend, helaas lukt het me niet te plant met complete wortel eruit te steken/trekken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:28

marymary2 schreef:
dat lijkt mij wel een klusje dan zeg. ik heb een ubn nummer, maar kun je dit dan halen? Bij Agrifirm?

Wij hebben wel een ubn nummer, maar ik dacht dat je voor mcpa een spuitlicentie moet hebben? mcpp konden we wel gewoon halen (btn de haas) en is inderdaad geschikt voor de brandnetel en zuring.
Is er toch 'gewoon' aan mcpa te komen?

ronaldvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:15

Misschien is dit wat http://www.tuingereedschapwinkel.com/nl ... ratis.html Je kan het ontkuird doodbranden ik denk dat daardoor de wortel ook minder sterk wordt en dat je het zo eruit kan halen maar ik weet het niet zeker.En misschien kan je het ook ergens huren maar dat zou ik je niet zo kunnen vertellen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:16

Als je de rozet van JKK wel verwijderd hebt, dan kun je er ook een handje kunstmest op gooien, ik heb het ook eens gedaan met gewoon een riek drollen op die plek en tot op heden is die nog niet terug gekomen, JKK groeit namelijk om arme onbemeste grond.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:56

wikipedia:
Soms wordt geprobeerd om jakobskruiskruid te bestrijden door te voorkomen dat de plant zaden vormt, omdat hij een korte levensduur heeft. Deze methode is echter niet zonder risico. In een natuurlijke situatie sterft jakobskruiskruid nadat de plant zaden geproduceerd heeft. Het verwijderen van de bloemen of bloeiwijze of het afmaaien zorgt er echter voor dat de plant niet afsterft, maar juist opnieuw weer uitgroeit. Door het verwijderen van de bloeiende delen van de plant wordt dus juist de levensduur verlengd.

De plant kan handmatig verwijderd worden, maar er mogen dan geen stukjes wortel achterblijven, omdat ook uit kleine wortelresten nieuwe planten kunnen groeien. Handmatig verwijderen is over het algemeen alleen efficiënt bij zaailingen en rozetten, grotere planten zijn vaak te diep geworteld. Nadeel is het opnieuw verstoren van de grond, waardoor ook mogelijk eerder begraven zaad naar de oppervlakte kan komen, dat dan weer kan ontkiemen. Jakobskruiskruid groeit snel terug na het snijden of het maaien, vaak binnen een paar weken. Dikwijls komen er meerdere planten voor in de plaats.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 13:00

Ik heb nu op een paar planten een handje kunstmest gegooid dit werkt erg goed! Ik heb ook nog mcpa gehaald en dat testen zodra het beter weer is. Mcpa kun je inderdaad niet zonder ubn nummer krijgen.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:44

Wat een goed idee om een handje kunstmest te strooien. Waar heb je de mcpa gekocht? en heb je geen spuitlicentie te hebben?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:46

maringe schreef:
Als je de rozet van JKK wel verwijderd hebt, dan kun je er ook een handje kunstmest op gooien, ik heb het ook eens gedaan met gewoon een riek drollen op die plek en tot op heden is die nog niet terug gekomen, JKK groeit namelijk om arme onbemeste grond.

dit geldt ook voor boterbloempjes. Ik heb namelijk kalk op het land gedaan, maar had niet genoeg. Precies waar ik niet heb gestrooid, staan boterbloempjes.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 11:02

Ik heb vorige week de planten bespoten met MCPA, en het werkt!
Het duurde even voordat ik zag dat er iets veranderde, maar de planten beginnen nu duidelijk te hangen.

Ook bij enkele plantje een handje kunstmest toegevoegd, dit werkt sneller. Alleen vraag ik me af of de plant dan ook daadwerkelijk wegblijft.

Waarschijnlijk moet ik volgend jaar nog een keer alles spuiten en dan moet alles weg zijn.
Gisteren nog even alles nagelopen en sommige planten nog wat extra bespoten.

Als het goed is heb ik straks dus weer een mooi weiland vol met gras i.p.v. onkruid!
Ik heb nu in totaal 6 keer gespoten.

5 liter op de eerste wei met MCPP
5 liter op de achterste wei met MCPP
5 liter op de middelste wei met MCPP
5 liter over de gehele wei MCPA
5 liter gemend MCPA/MCPP over de gehele wei

waarschijnlijk moet ik de middelste wei nog een keer met MCPP behandelen, ik was hier en daar nog wat zuring vergeten te spuiten. Maar dat doe ik waarschijnlijk pas als de paarden er een keer over hebben gegraasd.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:00

Even een update:

Het grootste deel van het onkruid is weg! *\o/*
Helaas heb ik nog niet echt een oplossing gevonden voor JKK, deze heb ik nu met de hand verwijderd.
Wat resulteerde in drie kruiwagens vol:

Afbeelding

De planten die al wat groter waren zijn wel kapot gegaan door het gif, de kleine hebben hebben het gewoon overleeft die heb ik er nu dus uitgetrokken. Ik doe aan strookbegrazing dus haal steeds het onkruid dat nog is overgebleven weg. De ridderszuring en distels zijn bijna helemaal verdwenen!

Het strooien van kunstmest heeft ook enorm goed geholpen! De delen waar we extra goed hebben bemest zijn nu geheel onkruidvrij. Als de eerste wei kaal is gaan we die ook goed bemesten en hopen we dat daar het resterende onkruid verdwijnt. Nu hadden we enkel de delen bemest die erg kaal waren.

In dit topic staan nog wat handige tips voor het bestrijden van JKK:
[VSW] Mijn strijd tegen Jacobskruid

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:09

Ik spuit zelf met primstar ,is voordeliger dan mcpa en mcpp samen en de verdunning is 1 op 300 dus je hebt ook nog veel minder nodig ,TS ,distels trekken is distels stekken en zuring uit de grond trekken blijft er altijd wel wat van de penwortel in de grond achter wat weer opkomt ,jacobskruiskruid groeit eigenlijk alleen op slecht of onbemeste grond ,dus denk ik dat het ook belangrijk is om je land te (laten) bemesten

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:19

Ik wou ook mcpp/mcpa halen. Ik heb een ubn nummer, maar bij Agrifirm werd verteld dat ik ook een spuitlicentie moet hebben??? Volgens mij gaat deze regel volgend jaar pas van start.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:19

Redneck1 schreef:
Ik spuit zelf met primstar ,is voordeliger dan mcpa en mcpp samen en de verdunning is 1 op 300 dus je hebt ook nog veel minder nodig ,TS ,distels trekken is distels stekken en zuring uit de grond trekken blijft er altijd wel wat van de penwortel in de grond achter wat weer opkomt ,jacobskruiskruid groeit eigenlijk alleen op slecht of onbemeste grond ,dus denk ik dat het ook belangrijk is om je land te (laten) bemesten

Waar heb je de primestar gekocht?