merrie's en ruinen samen in het land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

katjalove

merrie's en ruinen samen in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 14:48

Mijn pony staat sinds 3 dgn in het land en de ruinen staan samen met de merries. Nu is mijn ruin helemaal verliefd op een merrie geworden en die claimt hij dus ook helemaal op. Nu mogen er geen andere ruinen meer bij de merrie in de buurt komen en ik baal wel van zijn gedrag. Als ik hem uit het land haal om te poetsen dan is hij helemaal hyper, staat niet stil, wil niet eten in stal etc.
Vandaag hadden we op stal schriktraining, nou meneer leek wel een hengst. De stal eigenaar gaat ze niet scheiden van elkaar.

Word dit gedrag minder want heb geen zin om elke keer een bommetje onder mij te hebben. Hij is normaal altijd heel erg relax dus op het moment is hij 180% omgedraaid.

Wie herkent dit gedrag en heeft ook zoiets meegemaakt met zijn of haar ruin?

poes

Re: merrie's en ruinen samen in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:50

Ik heb altijd geweten dat ruinen en merries samengingen, nooit last mee gehad. Pas sinds een tijdje in aanraking gekomen met dit soort opsplitsingen.

Het is wel erg vervelend als ze er zo op focussen, en het is vaak moeilijk af te leren...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:51

Ja, niet mijn paard, maar wel een ruin die helemaal stapel was op mijn merrie....
Dat werd wel minder, maar elk jaar in het begin van de lente/zomer kwam het weer even terug.

Bij die ruin werkte het ook om hem een keer streng toe te spreken (keer hé roepen op een boze toon).

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:52

Mijn ruin deed het ook bij mijn merrie. Een andere ruin van stal later ook. Naar mijn idee ook moeilijk af te leren...

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:53

Probeer het even de tijd te geven.
Wij staan met 4 ruinen en 3 merrie's op een mega groot stuk land. Gaat gewoon goed.
3 dagen is niet lang, kijk het 1 a 2 weken aan als er dan nog niks veranderd kan je kijken naar oplossingen. Waarscheinlijk heb je over 2 weken gewoon je paardje weer terug. Geef hem even lekker rust een paar dagen en dan vind hij zijn plekje wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:55

Kan best een kwestie van wennen zijn en dat hij dadelijk weer normaal gaat doen. Heeft hij nooit eerder bij merries gestaan dat hij er zo op gefixeerd is? En anders een kwestie van duidelijk zijn als jij met hem bezig bent. Dan ben jij de baas en zal hij zijn koppie erbij moeten houden. Desnoods dan behandelen als hengst.

Onze ruinen hebben altijd gemengd gestaan en eigenlijk nooit problemen op de lange termijn. Mijn oude wedstrijdpony was lang hengst geweest en heeft toen ook gedekt. Eenmaal gekastreerd bleef hij zich gedragen als hengst, had idd ook wat last van dramgedrag als hij zijn meisjes in de steek moest laten maar als ik maar duidelijk genoeg was bleef zijn hoofd er wel bij. Alleen wat meer gehinnek tijdens het rijden en een uitgeschoven extra been.

Onze tinker nu is een tijd leidruin geweest van een groep merries, met een buitenrit heeft hij het wel eens voor elkaar gekregen om 2 uur lang te lopen gillen naar zijn meiden. Jammer dan voor hem, alleen manlief die ernaast liep had wat oorpijn na afloop. :')

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:58

De ruin van mijn stalbaas is dol op mijn merrie. Ze stonden naast elkaar in t land maar we hebben er een paar paarden tussen gezet want het werd alleen maar erger en erger totdat ie degene die hem.meenam gewoon wegsleepte naar mn merrie.
En ook door hekken/draden heen. Nu gaat t veel beter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:00

Ik heb in eerste instantie nooit problemen gehad met een gemengde kudde. Vond t altijd wel gezellig. Ik ondervind echter steeds vaker nadelen omdat mijn merrie als ze hengstig is elke dag met verwondingen die door de ruinen zijn aangebracht van het land komt. Ik kan de ruinen dat verder niet verwijten want mijn merrie laat het toe en zoekt ze zelf op. Maar ik baal er wel erg van.

Wat betreft claimen: het kan ook steeds erger worden. Wij hebben een ruin op stal gehad die niet meer van het land te halen was zonder mijn merrie, die geen andere ruinen meer bij mijn merrie liet en die vervelend werd met rijden. Dit gedrag werd elke hengstigheid alleen maar erger.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:06

Helaas hebben wij op stal een ruin die juist heel negatief gedrag vertoont tegenover de merries.
Ze constant opjagen, in de konten bijten etc. We hebben het vaak geprobeerd, onder het mom van 'ze moeten even wennen en de rangorde bepalen'. Paarden kwamen regelmatig bezweet en gestresst uit het land.
Deze ruin staat nu standaard alleen nog maar met ruinen.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:17

bij hem is het als hij een merrie leuk vind dan wijkt hij ook niet meer van haar zijde. Blijft haar overal naartoe volgen. Als er een andere ruin maar op 10 meter er vanaf staat dan laat hij duidelijk merken dat hij daar niet gediend is en jaagt hem weg. Zelfs het paard van de eigenaar die daar al 18 jaar staat heeft niets meer te vertellen. Nu staat er nog een ruin bij en die heeft ook dat gedrag maar wel wat minder maar als de merries straks allemaal hengstig gaan worden dan ben ik bang dat die van mij en die andere ruin gaan knokken met elkaar.

Gister heb ik hem even in stal gezet en zijn stal grenst aan het landje. Hij kan naar buiten kijken over het landje. De merrie bleef bij zijn stal staan en ik had hem wat eten gegeven en elke keer nam hij een hapje en dan gauw weer kijken of ze er nog stond. Zodra ze even wegliep ging hij als een gek heen en weer lopen in zijn stal en gillen. Ik weet dat het pas een paar dagen is en kijk het ook even aan alleen hoop ik niet dat dit de hele zomer blijf en dat hij op een gegeven moment wel weet dat als we gaan rijden dat zijn meisje dan gewoon in het land staat. En ja ik hoop wel dat als de eigenaar van die merrie haar paard eruit haalt dat hij dan niet gaat drammen om mee te willen gaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:18

Hier op stal voorgekomen met 1 ruin en mijn merrie. Beide gedroegen zich zo vervelend wanneer ze niet samen waren dat ze uit elkaar gehaald zijn. Dat was in deze situatie het beste wat we konden doen. Nu zijn ze gewoon rustig wanneer ze bv naast elkaar op de wasplaats staan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:36

Mijn merrie gaat prima met ruinen, heeft erbij in de groep gestaan en komt binnenkort ook
bij een ruin. 3 dagen is inderdaad niet veel voor een paard om te wennen aan een nieuwe groep.
Ik zou het dus nog zeker twee weken aankijken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:43

Bij ons op stal zijn 4 merries en 4 ruinen.
's Winters staan ze met z'n achten bij elkaar.

Maar vanaf mei tot ongeveer oktober staan de merries en ruinen apart.
In die periode spelen de hormonen zo op, dat de merries werden gedekt door vooral één ruin als ze hengstig waren.
En daar zit niemand op te wachten, dus hier dus wel een deel van het jaar gescheiden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:01

Op zich een prima oplossing, alleen mijn merrie is voornamelijk van januari tot juni erg heftig hengstig. ..

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:05

Ik verzorg een hengst en die stond een keer bij een ruin
En mijn verzorgshet die word echt helemaal gek en steigeren enzo.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:11

Ik heb de ruinen en merries apart staan. Er kwam teveel ge-etter van onderling. Soms gooi ik nog een gemengd groepje buiten, maar alleen als ik het heel zeker weet.

Ik heb nu een zeer rustige ruinengroep, een normale merriegroep, en een pismerriegroep. Deze laatste 4 zijn allemaal wel erg aan elkaar gehecht, maar zijn allemaal prima tegen elkaar opgewassen als ze beginnen te bitchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:21

katjalove schreef:
Mijn pony staat sinds 3 dgn in het land en de ruinen staan samen met de merries. Nu is mijn ruin helemaal verliefd op een merrie geworden en die claimt hij dus ook helemaal op. Nu mogen er geen andere ruinen meer bij de merrie in de buurt komen en ik baal wel van zijn gedrag. Als ik hem uit het land haal om te poetsen dan is hij helemaal hyper, staat niet stil, wil niet eten in stal etc.
Vandaag hadden we op stal schriktraining, nou meneer leek wel een hengst. De stal eigenaar gaat ze niet scheiden van elkaar.

Word dit gedrag minder want heb geen zin om elke keer een bommetje onder mij te hebben. Hij is normaal altijd heel erg relax dus op het moment is hij 180% omgedraaid.

Wie herkent dit gedrag en heeft ook zoiets meegemaakt met zijn of haar ruin?

Dit had mijn ruin ook, een beschermend gedrag. Is een natuurlijk gedrag...heb geduld, her stabiliseert wel. De merrie gaat op een gegeven moment ook haar eigen weg...merries zijn daar heel sterk in, maar de liefde kan van 2 kanten komen en zullen ze wellicht altijd wel in elkaars buurt blijven.

Jij zult wel iets meer moeite moeten gaan doen, maar is een mooie uitdaging..

Ee kan niets mis gaan hoor, hij moet ook wennen aan deze situatie. Maar hij zal altijd zijn gedachten hebben bij de Merie of ze veilig is.

Merrie op het land en jij allen buitenrijden, niet doen, hij zal alles gaan doen om terug te gaan, verder in het seizoen zal hij meer gaan ontspannen....met een ander paard buitenrijden die cool in zijn hoofd is en goed onder controle kan je hem leren ook weg te gaan.

Ik had zelf ook een heel zorgzaam paard aan mijn ruin, ook mij beschermde hij als ik hem bv van de wei haalde, geen ander paard hoefde maar in onze buurt te komen om te klieren....

Ga je ruin nu niet isoleren, of bewust steeds er af halen, de merrie uit het zicht zetten, want dan raakt hij over zijn toeren en met zichtbare effecten.

Geef het even tijd....pas je rijtijden even aan, als ze bv al binnen staan....want dan zal hij rustig zijn, de merrie staat dan nl veilig...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:27

mijn merrie staat ook met ruinen hoor, niks mis mee
ruinen houden afstand en de merries zoeken elkaar wel op.
gelukkig een stabiel groepje

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:27

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:30

Sato gaat binnenkort naar een weide met 2 merries en 2 jaarlingen (1 hengstje en 1 merrie) Ik hoop dat dit gaat werken want ik heb wel al problemen gehad .. Normaal is hij altijd een beetje 'de baas' van de kudde geweest , maar op de weide dat hij nu staat heeft hij verschrikkelijk veel slaag gekregen van 1 van de merries... Het was ook een kudde met alleen merries en hij de enige ruin. Er is dus nooit zekerheid of je paardje gaat werken in een kudde , dat heb ik al gemerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:30

Een jaarling hengst die met een jaarling merrie staat ????? Heeft iemand nog nooit van voortplanting gehoord ???

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:47

Waar ik op stal sta was het ook een gemengde kudde. De eerste paar dagen dat ik daar stond was Sjaak niet te harden, vloog alle ruinen aan, dwong de merries op hun knieen en veroorzaakte heel veel onrust.
Dat extreme gedrag duurde denk ik een dag (de volgende dag was hij letterlijk uitgeput). Daarna heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat hij echt thuis was in de kudde en ik hem makkelijk buiten het zicht van de rest, op stal kon zetten (ongeveer 200 meter van het land af).
Uiteindelijk is hij nu ontzettend op zijn plek, blijkt het makkelijkste paard uit de kudde, ook met nieuwkomers. Paard was helemaal van het padje af door de verhuizing en had tijd nodig om te wennen.
Het enige nadeel vind ik overigens dat ruinen nog wel eens willen dekken. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd even fijn is als eigenaar van een merrie zijnde.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:55

Op de vorige stal stond mijn ruin samen met 2 merries, en dat werkte niet. Hij begon echt hengsten gedrag te vertonen, moet er wel bij zeggen dat hij pas op 6 jarige leeftijd is geruind dus denk dat het ook daar mee te maken had. Op de huidige stal staat hij met 2 andere ruinen en nu is er niks meer aan de hand, op stal staat hij tussen 2 merries is en dat gaat wel goed. Een andere ruin waar hij bij loopt kan ook niet bij merries die gaat ze dekken

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:58

@ DubbelDun : Ben zeker dat vanaf ze klaar zijn om voort te planten hij ze gaat scheiden hoor. Momenteel zijn ze nog te jong

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:00

@kitsu: dat is echt onzin hoor. Een hengstje kan met 6 maanden zich al voortplanten !! En een merrietje heeft na 8 maanden haar eerste hengstigheid al.