katjalove schreef:Mijn pony staat sinds 3 dgn in het land en de ruinen staan samen met de merries. Nu is mijn ruin helemaal verliefd op een merrie geworden en die claimt hij dus ook helemaal op. Nu mogen er geen andere ruinen meer bij de merrie in de buurt komen en ik baal wel van zijn gedrag. Als ik hem uit het land haal om te poetsen dan is hij helemaal hyper, staat niet stil, wil niet eten in stal etc.
Vandaag hadden we op stal schriktraining, nou meneer leek wel een hengst. De stal eigenaar gaat ze niet scheiden van elkaar.
Word dit gedrag minder want heb geen zin om elke keer een bommetje onder mij te hebben. Hij is normaal altijd heel erg relax dus op het moment is hij 180% omgedraaid.
Wie herkent dit gedrag en heeft ook zoiets meegemaakt met zijn of haar ruin?
Dit had mijn ruin ook, een beschermend gedrag. Is een natuurlijk gedrag...heb geduld, her stabiliseert wel. De merrie gaat op een gegeven moment ook haar eigen weg...merries zijn daar heel sterk in, maar de liefde kan van 2 kanten komen en zullen ze wellicht altijd wel in elkaars buurt blijven.
Jij zult wel iets meer moeite moeten gaan doen, maar is een mooie uitdaging..
Ee kan niets mis gaan hoor, hij moet ook wennen aan deze situatie. Maar hij zal altijd zijn gedachten hebben bij de Merie of ze veilig is.
Merrie op het land en jij allen buitenrijden, niet doen, hij zal alles gaan doen om terug te gaan, verder in het seizoen zal hij meer gaan ontspannen....met een ander paard buitenrijden die cool in zijn hoofd is en goed onder controle kan je hem leren ook weg te gaan.
Ik had zelf ook een heel zorgzaam paard aan mijn ruin, ook mij beschermde hij als ik hem bv van de wei haalde, geen ander paard hoefde maar in onze buurt te komen om te klieren....
Ga je ruin nu niet isoleren, of bewust steeds er af halen, de merrie uit het zicht zetten, want dan raakt hij over zijn toeren en met zichtbare effecten.
Geef het even tijd....pas je rijtijden even aan, als ze bv al binnen staan....want dan zal hij rustig zijn, de merrie staat dan nl veilig...