Sommige paarden geen buitenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paarden moeten naar buiten kunnen elke dag

Poll eindigt op

nee
6 (3%)
ja
164 (94%)
waarom
Geen stemmen
hoeft niet
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 173

leroyy1993

Sommige paarden geen buitenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:24

Hallo. Op een stal die ik ken word nooit een paddock rondje (paarden gewisseld)
Nu zei ik laatst vanzal ik de paddock wissel doen. Toen werd mij gezegt nee want het zijn geen buitenpaarden.... Nu vind ik zelf persoonlijk dat elk paard wle buiten moet elke dag en deze staan gewoon hele dagen op stal wat vinden jullie hier van

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:26

Vind het echt onzin, paarden horen gewoon buiten. Echt elke dag lang op stal wordt geen paard vrolijk van.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:26

Hoe kan een paard geen "buitenpaard" zijn? Vooruit ze leven niet meer zoals in de wilde kuddes vroeger, maar een paard hoort te kunnen grazen (eten) en bewegen.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:27

Dat er nog mensen zijn die zo denken %) 8)7
Triest! Een paard hoort buiten te kunnen staan, zoveel mogelijk, MET vriendjes!

Zitten deze mensen ook graag 24/7 op hun toilet, omdat ze geen buitenmensen zijn?

Magrathea

Re: Sommige paarden geen buitenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:29

Als ze alleen maar gewend zijn binnen te staan is het logisch dat ze het buiten eng vinden, of niet leuk. 8)7
Dat is een kwestie van wennen. Je zal altijd zien dat het paard er uiteindelijk gelukkiger en gezonder van wordt :)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:30

Mijn pony staat het liefst dag en nacht buiten terwijl het paard van me zus het na drie uurtjes wei/paddock wel gezien heeft en bij het hek blijft staan tot dat je hem eruit haalt ...

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:31

Saaaash schreef:
Mijn pony staat het liefst dag en nacht buiten terwijl het paard van me zus het na drie uurtjes wei/paddock wel gezien heeft en bij het hek blijft staan tot dat je hem eruit haalt ...

maar hij komt wel buiten en daar gaat het om :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:32

Ook dat is gewenning Saaaash. Is er voldoende eten? Zo ja laat maar een dagje of 3 staan en ook dat wordt minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:35

Elk paard hoort buiten te komen. Die van mij gaat geen box meer van binnen zien. Paarden wennen er wel aan. Als ze een schuilplek hebben, kunnen ze zelf binnen staan als ze willen, maar hebben ze in ieder geval een keus.

Ik begrijp niet dat iemand een dier dat gemaakt is om te bewegen de hele dag in zijn eentje opsluit.

@ Selka: klopt. Mijn merrie had het in het begin na een uurtje wel gezien, nu heeft ze het na een half uur binnen al wel weer bekeken. Die wil alleen nog maar buiten zijn.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:37

Dat is puur iets wat in een mens z'n hoofd zit. Een paard is ook een gewoonte dier, dus als het elke dag om 5 uur naar binnen gaat, dan zal het rond kwart voor 5 al bij het hek staan te drammen. Ook is de stal vaak de plek waar ze eten krijgen dus ja dan willen ze wel.
En mensen die er van overtuigd zijn dat een paard een binnen dier is, waarom zit er dan een slot op je stal? Als je paard het echt zo fijn vind binnen dan heeft ie dat toch helemaal niet nodig ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:38

Ik vind dat zo'n bekrompen antwoord om hun eigen straatje schoon te vegen.

Een paard hoort gewoon dagelijks buiten te komen, en hoe langer hoe beter.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:38

Paarden horen gewoon buiten te komen en dan niet een half uur tot 2 uur, maar echt wel minstens 4 uur.
Mijn paard komt overdag tot het donker wordt buiten en gaat 's avonds op stal.
Maar hij is maar wat blij als hij na het eten weer naar buiten kan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:41

idd Selka, dat is gewoon gewenning.

Het paard uit mijn profiel bv; zet dr in een zandpaddock (alleen of met anderen, maakt niet uit) en ze zal bij het hek staan. En dan echt de hele tijd zal ze daar blijven staan. Op een zandpaddock staan ziet zij het nut niet van in en vind ze ook helemaal niks.

Zet dr op een weiland en wordt ze daar s'avonds weer afgehaald om op stal te staan: staat lekker te grazen en staat aan eind van de dag bij het hek (hoewel soms ook niet, dan steekt ze dr middenhoef naar je op :+ en wil ze ook niet komen)

Zet dr op een weiland waar ze gewoon 24/7 zal blijven staan; eerste dag heel misschien nog aan het eind bij het hek staan (ligt er maar net aan wat de rest gaat doen), maar daarna? nee hoor die zie je niet meer staan bedelen om binnen te worden gezet.

En reken maar dat dat met die zogenaamde binnenpaarden precies hetzelfde zal zijn.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:48

Ik denk dat sommige (veel) paarden inderdaad zo verknipt zijn door te veel en te lang alleen op stal staan dat ze enorm moeten wennen aan buitenstaan met andere paarden. Op lange termijn wordt je paard er veel gezonder en gelukkiger op, zoals hierboven al gezegd is. Als ik kijk naar hoe mijn merrie een ander paard is geworden, kan ik me niet voorstellen dat die opsluiting goed is.

Vier uur beweging per dag in absolute vrijheid met andere paarden is echt het minimum.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:53

Natuurlijk horen paarden zo veel mogelijk buiten te staan. Ook al komt een paard 4 uur per dag buiten, dan staan ze nog 20 uur binnen. En volgens mij wordt geen enkel paard daar beter van. Waarom krijgen ze anders last van stalbenen en stalgebreken als ze veel binnen worden gehouden? Die van mij staat in de winter op de paddock van 8 tot 17 uur ongeveer en in de zomer van half 8 tot 17: 30 uur in de wei., maar dan nog staat hij naar mijn idee veel binnen. Zou hem graag langer op de wei willen, maar hij heeft helaas zomereczeem en als ik hem later binnen haal heeft hij meer jeuk. :o Als hij veel jeuk heeft op warme dagen staat hij op me te wachten bij het hek en bij koeler weer en meer wind moet ik hem gaan halen. Heb voor hem liever het laatste uiteraard.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:00

In de winter staat die van mij van ong 9 tot 18:00 buiten en in de zomer van ong 9 uur tot een uur of 7 half 8.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:02

flappie28 schreef:
Natuurlijk horen paarden zo veel mogelijk buiten te staan. Ook al komt een paard 4 uur per dag buiten, dan staan ze nog 20 uur binnen. En volgens mij wordt geen enkel paard daar beter van. Waarom krijgen ze anders last van stalbenen en stalgebreken als ze veel binnen worden gehouden? Die van mij staat in de winter op de paddock van 8 tot 17 uur ongeveer en in de zomer van half 8 tot 17: 30 uur in de wei., maar dan nog staat hij naar mijn idee veel binnen. Zou hem graag langer op de wei willen, maar hij heeft helaas zomereczeem en als ik hem later binnen haal heeft hij meer jeuk. :o Als hij veel jeuk heeft op warme dagen staat hij op me te wachten bij het hek en bij koeler weer en meer wind moet ik hem gaan halen. Heb voor hem liever het laatste uiteraard.

Het type stal maakt imo ook wel uit. Je ziet steeds meer van die stallen met lage muurtjes waarbij de paarden fysiek contact met elkaar kunnen hebben over het muurtje heen, en waarbij ze andere paarden om zich heen kunnen zien. Dat en voldoende ruwvoer om lichamelijke klachten en verveling tegen te gaan en je bent imo al een heel eind :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:04

Stallen met tralies helpen ook al een stuk dan kunnen ze ook gewoon elkaar zien en neuzen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:10

Lage muurtjes of tralie's op stal maakt sociaal (neus) contact mogelijk.
Maar ze staan dan nog wel binnen en stil.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:15

kiki1976 schreef:
Lage muurtjes of tralie's op stal maakt sociaal (neus) contact mogelijk.
Maar ze staan dan nog wel binnen en stil.

Klopt ik zie mijn paard ook liever buiten als binnen, ik zo blij met deze stal waar hij gewoon buiten staat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:21

Sorry, maar ik heb het levende bewijs dat niet alle paarden buitenpaarden zijn :) Mijn merrie wilt met regen etc écht niet naar buiten.

Ik heb 2 jaar op een stal gestaan waar de paarden in de winter in kuddes buiten stonden van 8 uur tot 6uur en in de zomer 24/7.

Nou geloof me, soms moest ik haar letterlijk het land op trekken,duwen noem het maar op :') Ze kregen geen voer in stal, maar juist op het land ( van die grote hooibalen lagen er verspreid). Daar lag het dus niet aan. Ook met rijden, haat ze regen.

Natuurlijk moet elk paard buiten komen, maar niet alle ( zeker doorgefokte sportpaarden met een iniminie vachtje) zijn écht buitenpaarden. Mijn merrie komt het best tot haar recht om elke dag buiten te staan en met regen/hagel/erge kou niet meer dan een uurtje of 4-5 buiten te staan. Dus nee, zij is geen echt buitenpaard.. Ze is een lekker weer paard :D In de zomer staat ze 24/7 buiten, maar met kouder weer bewust niet, dan staat ze echt in de nacht binnen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:25

Ik denk dat het ook een deel 'gewoonten' is in menselijk denken. Als je bent grootgebracht in
een omgeving waar paarden altijd op stal staan en alleen uit de box komen wanneer er
gereden wordt, is dit in jouw ogen normaal.

Toen ik als 10 jarig meisje begon met paardrijden op een manege stonden alle paarden en
pony's altijd binnen, zelfs in stands. Ik vond dat niet zielig.. Want ik wist niet beter.

Nu heb ik sinds 5 jaar zelf een pony en kennis over het welzijn van paarden heb
ik pas gekregen sinds ik zelf een paard heb, en heb gezien hoe het ook kan (of eigenlijk zou moeten).
Mensen moeten er mentaal gewoon erg aan wennen en naartoe groeien denk ik. Zo ook ik zelf.
De eerste jaren vond ik het vreselijk als mijn pony buiten stond en het regende.. Ik vond dat
ontzettend zielig 8)7

Inmiddels vind ik het heel vervelend als mijn pony door slecht weer een hele dag op stal staat (naast
haar beweging) terwijl ze eigenlijk hele dagen buiten loopt en 1 zo'n dag natuurlijk geen drama is.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:29

leroyy1993 schreef:
Nu zei ik laatst vanzal ik de paddock wissel doen. Toen werd mij gezegt nee want het zijn geen buitenpaarden.... Nu vind ik zelf persoonlijk dat elk paard wle buiten moet elke dag en deze staan gewoon hele dagen op stal wat vinden jullie hier van

wat ik daar van vind dat wil je niet weten -:(- -:(- -:(- hou het maar op dierenmishandeling
elk paard hoort buiten te kunnen al dan niet op de wei of met voldoende hooi in paddock
dus je wilt beweren dat die dus 24/7 op stal staan op een uurtje rijden na misschien???

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:09

Zeeuwtje68 schreef:
leroyy1993 schreef:

wat ik daar van vind dat wil je niet weten -:(- -:(- -:(- hou het maar op dierenmishandeling
elk paard hoort buiten te kunnen al dan niet op de wei of met voldoende hooi in paddock
dus je wilt beweren dat die dus 24/7 op stal staan op een uurtje rijden na misschien???

Jupe de paarden die volgens hun ''buitenpaarden'' zijn staan wel dag en nacht buiten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:36

Ik denk dat dit topic beter op zn plek is op VSW dus ik verhuis het daarheen. :)