Wat zijn hiervoor reële prijzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Wat zijn hiervoor reële prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:21

Zoals de titel van het topic zegt, wat zijn reële prijzen voor deze pension stal en voor training?

Pensionstal:
35 stallen
20x40m binnen rijbaan met prof bodem
20x40m buiten rijbaan met prof bodem (evt nog uit te breiden naar 20x60m)
Stapmolen
2 hectare weiland
Enorme uitrij mogelijkheden (3 natuurgebieden allemaal voor de deur)

Verder:
Volpension
3x per dag ruwvoer, goede kwaliteit
2x per dag krachtvoer
2x per week goed uitmesten
elke dag op strooien (op stro)
elke dag enkele uren op de wei
Gebruik van alle faciliteiten
2 keer in de week in de stapmolen (met uitmesten)
Vrije keuze instructeur (eventueel tegen gereduceerd tarief les van stal eigenaar)

En zo heb ik het geloof ik wel.
Wat zouden jullie hiervoor willen betalen, het is in Noord-Brabant.

Voor een paard in training (NIET zadelmak maken, wel doorrijden, klaar maken voor de keuring, IBOP, wedstrijd uitbrengen, etc.):
In principe gelijk aan hierboven
verder minimaal 5 keer in de week trainen (rijden en/of longeren, afhankelijk van de training)
elke dag enkele uren op de wei
regelmatig in de stapmolen
Exclusief de kosten voor wedstrijden/keuringen (tegen kost prijs)
En exclusief hoefsmid, dierenarts en ontwormen, etc.

Wat is hiervoor een reële prijs en wat zouden jullie ervoor willen betalen??
En zitten er voor verschillende trainingen verschillende prijzen of voor alles in training gewoon dezelfde prijzen.

Op stal is altijd iemand aanwezig met veterinaire kennis, "verstand" van paarden en weten hoe te handelen in nood situatie, verder begeleiding kunnen geven met fokkerij, etc. Hiermee ook ruim voldoende ervaring en diploma's.

Bedankt alvast!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:23

€250/€300 denk ik beetje rieel.
Waarom praten alle stallen bijna over enkele uren op de wei,iedereen weet eb wilt het paard veel buiten hebben alleen de stallen die de grond uitkomen bieden maar 4 uurtjes of iets meer aan wat is jullie redenering?? Meer inkomsten uit het hooi en stro halen dua de stallen duur kunnen maken??
Ik dit geen aanval op jou hoor puur een vraag.
Laatst bijgewerkt door _Annemiek op 25-04-14 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiim

Re: Wat zijn hiervoor reële prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:27

Waar is Noord Brabant lijkt me wel belangrijk.
Goede faciliteiten verder alleen bij enkele uren op de wei krijg ik de kriebels..

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:35

Ik zou er best zo'n 250 a 300 per maand voor over hebben maar ik vind weidegang belangrijker dan alle faciliteiten. Minimaal 8 a 10 uur per dag (zomers liefst nog langer) het land op anders zou ik überhaupt niet eens komen kijken.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:38

Pension €200-250

Training (doorrijden) €75,00-€100,00 per week.

Indien je hem daar puur naar toe brengt voor tijdelijke training hem daarna weer naar huis haalt denk ik dat een all-in prijs heel redelijk is.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:39

35 paarden {aangezien je het hebt over 35 stallen} die allemaal dagelijks een paar uur op het land staan? Dat betekent in de praktijk dat er in mum van tijd geen gras meer staat! Tevens hangt de prijs heel erg af van de locatie. Prijzen voor training hangt ook bijna volledig af van wie die paarden dan traint. Hoeveel ervaring en naamsbekendheid heeft die persoon? Ik zit zelf in Zuid-oost Groningen. Als ik dezelfde stal in de randstad zou hebben, zou ik bijna het dubbele kunnen vragen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:40

Ik snap het ook niet waarom de paarden toch zo kort op de wei staan. Bij ons gaan de paarden van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat de wei op, ook in de winter met bijvoeren van hooi.

Wat betreft prijs, denk ook rond de 250 à 300 euro. Is de stapmolen vrij te gebruiken indien gewenst en indien mogelijk?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:49

Wij betalen hiervoor 300 euro per maand maar dan gaan ze wel elke dag in de stapmolen. Training kost 500 euro per maand. In verhouding krijg je dus weinig voor het extra werk dat je verricht.

Meer dan enkele uren per dag op de wei is ook bij ons niet mogelijk i.v.m het beperkt aantal weien en grotere aantal paarden. Veel van onze sportpaarden kunnen niet samen op de wei. Zo zijn er bij ons van de 20 al 3 hengsten en is de mijn sociaal niet helemaal lekker (heeft denk ik toen hij nog niet bij mij was van z'n 4e tm zijn 17e nooit met anderen op de wei gestaan).

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:50

_Annemiek schreef:
Waarom praten alle stallen bijna over enkele uren op de wei,iedereen weet eb wilt het paard veel buiten hebben alleen de stallen die de grond uitkomen bieden maar 4 uurtjes of iets meer aan wat is jullie redenering??

Even alleen kort een antwoord op deze vraag, over de rest heb ik weinig te melden.
Het is natuurlijk fijn voor je paard als hij hele dagen op het land kan en mag, maar voor veel pony's is veel gras helemaal niet zo gezond. Denk aan vervetting, hoefbevangenheid, IR.
Dat is bij ons de reden waarom veel paardjes maar een paar uur per dag op het land staan. De rest van de tijd staan ze in een soort paddockparadijs en krijgen ze hooi en stro bij.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:55

Pensionstalling zou ik niet boven de 250 gaan zitten, dat is in mijn gebied wel ongeveer een reeel bedrag dat bijna overal wordt gevraagd. Je moet jezelf ook afvragen wat voor mensen je op je erf willen hebben en daar kan je enigzins je prijs op aanpassen.

Heb afgelopen 1,5 jaar op 3 stallen gestaan, als voorbeeld de service en prijsstelling:

Regio Tilburg
Prijs was €280 werd niet gemest moet je zelf doen, wel aan de hand in en uit de weide, (te)kleine binnenbak buitenbak met springweide. Twee keer per dag hooi en voer. Was een stapmolen op het terrein. Stallen waren wel van een groter formaat als standaard. Mogelijkheid tot buitenrijden aanwezig.

- Stro
- Hooi
- Vrije instructie keuze
- Poetsplek met warm water
- Voornamelijk sport

Regio Eindhoven.
Prijs was €200 paarden stonden in oude koeienstallen, werd 1x in de week volledig uitgemest voor de rest dagelijks opgestrooid. Onbeperkt hooi en 2 x daags krachvoer. Winters overdag weidegang, zomers 24 uur. Veel buitenrij mogelijkheden. Enkel een buitenbak.
Niet altijd iemand aanwezig.

- Bermgras.
- Kuil.
- Vrije keuze instructeur.
- Poetsplek
- Alleen recreatie.

Regio Eindhoven/ de Kempen.
Prijs is €250 dagelijks weide gang, 3 keer in de week gemest. Twee keer per dag kracht en ruwvoer. Mogelijkheid om zelf netjes iedere dag te mesten en daarnaast de mogelijkheid om zelf hooi ( inbegrepen in prijs) bij te voeren. 2 binnen bakken aanwezig en 1 buitenbak. Aan de heide en bossen gelegen.

- Stro
- Kuil & hooi.
- Vrije keuze instructeur.
- Mogelijkheid om lessen te volgen.
- Rijvereniging op locatie.
- Poetsplek met koud water
- Zowel reactie als sport ruiters.
- Mogelijkheid tot het huren van paarden

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:07

Bij enkele uren per dag denk ik aan 6 tot 8 uur per dag op de wei, maar een vast aantal uur kan ik op dit moment niet zeggen...
Het is ook erg afhankelijk van de paarden, kunnen er 2 of 3 samen of moet alles apart, wanneer er een aantal samen kunnen is langer op de wei ook mogelijk. Willen ook nog gras overhouden natuurlijk en daarom per paard of groep twee weides hebben, zodat ze bijvoorbeeld 4 weken op de ene wei en 4 op de andere kunnen. Het zullen dan ook geen gigantische weide zijn, maar alles beter dan een hok van 3,5x3,5m.
Naast weides zijn er ook aantal zand paddocks beschikbaar, dus paarden die geen gras mogen of kunnen hebben, kunnen hier in.

Annemiek, ik begrijp je vraag. Natuurlijk heeft iedereen het paard het liefst zoveel mogelijk buiten (ik ook, vind het een must dat ze buiten komen...), het is ook veel goedkoper dan ze op te hokken. Echter, het moet wel mogelijk zijn. Met goed weidebeheer is 2 hectare weiland best oke voor dit aantal paarden.

De molen is overigens vrij te gebruiken.
Het zijn meer stallen, maar 35/38 bedoeld voor pension.

Regio is Den Bosch.

Wij zaten zelf te denken voor pension aan 275/300 en training 450/500, per maand.
Ook niet een bepaalde groep die we willen trekken, gezien de omgeving is het een ideale plek voor recreatie ruiters, maar gezien het bedrijf ook super geschikt voor mensen die in de sport willen rijden. Wijzelf zitten meer in de (dressuur)sport en rijpaarden/pony fokkerij..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:17

Met twee weiden per paard/groep kom je dus echt niet uit met 2 hectare.

Ter vergelijking. Wij zitten thuis ook op 2 hectare. Daar staat dan wel ook het huis, stal, rijbaan op. Ik heb in ieder geval één hectare nodig om 5 of 6 paarden dagelijks de hele dag buiten te hebben. Daarvan staan er twee samen in de wei, de rest apart. De weiden zijn ruim genoeg om lekker de benen te kunnen strekken maar echt niet ontzettend groot. De paarden staan niet altijd op het gras. Nou gebruik ik de rest om te hooien, maar nog way dat ik dat stuk nog zo kan opdelen om er nog 20 of 30 paarden op te zetten, dat gaat never nooit niet lukken.

Verder heb je ook een probleem qua rijbaan, met zoveel pensionpaarden is één baan, vooral in de winter als je buitenbaan niet bruikbaar is, niet voldoende. Het is nou eenmaal zo dat het merendeel van de mensen overdag toch wel werkt wat in de avonduren echt voor een te grote drukte gaat zorgen ben ik bang.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:19

Ik denk dat je met 275/300 wel een hele andere groep als recreatie ruiters aan moet gaan spreken.

Ben een beetje een combi van beide rij graag buiten maar vind het ook van belang dat mijn paard buiten komt en ik de beschikking heb van een goede bak. Maar de prijs zou voor mij dan echt een nee zijn omdat ik zo'n bedrag er helaas niet voorover heb( in me achterhoofd wetende dat hetzelfde elders wat goedekoper is :)

Je verhaal klinkt wel als een hele mooie stalling + locatie. En je zit ook redelijk bij mij in de buurt!

Vind het wel echt een pluspunt dat er ieder moment iemand aanwezig is met medische kennis, dit schiet op veel stallingen te kort waardoor mensen soms echt te laat een dierenarts raadplegen.

Weidegang is overigens gelijk aan wat de mijne momenteel krijgt op de laatste stalling als daar volgens mij wel meer hectare beschikbaar.

edit: ik denk dat je met de twee bakken wel uit komt :j mijn huidige stalling is wel een stuk groter en afgezien op de hele drukke dagen als woensdag kun je gewoon netjes en fijn rijden. Is een kwestie van rekening met elkaar houden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:29

Het is echt 2 hectare puur weiland, geen hooiwinning en geen andere dingen daarop (dus niet de rijbanen, stapmolen, stallen, etc.).

Hoe groot zijn jouw weiden? In Zweden hadden/hebben wij ruim 2 hectare weiden en die kregen wij bij lange na niet kaal met de paarden (wel minder paarden).

Rijbaan issue weet ik niet zo, stal waar ik gestaan heb had 1 rijbaan op 40 pension klanten en dit ging eigenlijk altijd heel erg goed. Deze buitenrijbaan is overigens wel altijd te rijden (droogt zeer snel en met regelmatig slepen ook geen bevroren ondergrond), dat scheelt wellicht ook wel weer iets. Maar het zijn dingen waar rekening mee gehouden moet worden ja.

Prijzen zijn overigens gericht op pensionstallen in de directe omgeving, die op (gemiddeld) 250 per maand zaten, geen van allen een binnen rijbaan en één stal totaal geen weidegang. :)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:30

In plaats van weidegang is het dan misschien een betere optie om wat ruimere paddocks te maken, paarden kunnen dan enkele uurtjes op de weide en de rest van de uren in de paddocks.
Het feit dat paarden zo weinig buiten komen en dus 3/4e van de dag opgehokt staan in een stalletje van 3x3 (bij wijze van) zou voor mij een reden zijn om verder te gaan kijken.
Voor Regio Den Bosch zit je met 275/300 flink aan de prijs, ik heb vergelijkbare stallen gezien die zo'n 200/225 euro in de maand all in vragen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:39

Poeh, varieert. De kleine (kale) stukken waar ze vooral in de winter op staan zo'n 20 x 40 denk ik, andere stukken wat groter. Maar doe ook vaak op de grasstukken even een draadje erdoor en dan steeds opschuiven dus dat wisselt nog weleens. Maar ook met 2 hectare enkel weide zou ik paarden hooguit een halve dag buiten kunnen zetten (en dan dus de weiden wel de hele dag gebruiken) want anders worden het echt postzegels.

Voor de duidelijkheid, als je 2 hectare grond deelt door 35 paarden heb je ongeveer 575 m2 per paard. Dat is iets meer dan een halve rijbaan....

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:48

Kan je er geen paddock paradise van maken met strookbegrazing en dus ook meer paddock? En plek voor minder paarden? Stuk of 20?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:49

@ Kiim, waar zijn die goedkope stallen dan? :o Ik heb ze in mijn jarenlange zoektocht nog niet gevonden :)

Ik kom ook uit de regio Den Bosch en voor een dergelijke stalling betaal je toch al gauw tussen de 250,- en 300,- (helaas voor mij ;)). Mijn laatste stal was vergelijkbaar en kostte 275,- per maand. Dat was in deze omgeving voor wat je kreeg het aantrekkelijkste. Sta nu wat goedkoper, maar heb ook wat luxe in moeten leveren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:59

2 hectare krijg ik al kaal met 5 paarden… Dan krijg ik er nauwelijks hooi af. Ik zou niet eens weten hoe je er 35 paarden op moet houden. :o

Zijn er poetsplaatsen? Met warm water? (En dan bij pension inbegrepen of apart voor betalen?) Trailerstalling? Hoe groot zijn de stallen? Buitenluik? Hoe zit het met de zadelkasten?

Hier zou je al snel richting de 300 euro gaan. Maar ik merk dat de stalling in mijn woonplaats betrekkelijk duur is in verhouding tot de faciliteiten. (Hier zijn weinig stallen en dan maar 2 met een binnenbak!) Ik zou vergelijken met stallen in de buurt, de prijzen verschillen zo enorm per regio.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:03

35 paarden op 2 hectare zal zeker in de winter als alles nat en modderig wordt een uitdaging zijn. Dan hou je geen grassprietje over...

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:39

Vind 2 hectare aan weide grond wel heel (veel te) weinig voor 35 paarden... En al zou je daar een nog zo ingenieus uitgedachte paddock paradise van maken, blijft het mijn inziens toch te klein om daar 35 paarden gelukkig te laten zijn..

En wat je daar voor vragen mag? Sorry maar ik zou mijn paard(en) zo niet eens willen huisvesten..

Het is echt niet onaardig bedoeld, maar we weten nu toch inmiddels wel beter? (hoop ik!!)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:25

Vergelijkbare stal hier in de buurt, Made/Raamsdonksveer vragen rond de €300 de een net wat meer de ander wat minder.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:41

Bedankt allemaal alvast!

Echter denk ik niet dat de discussie weidegang hier op zijn plek is, al wordt er zeker rekening mee gehouden en komen de paarden sowieso elke dag buiten...

Meer ideeën wat betreft de prijs, zijn zeker welkom! :)
En de 275/300 pension all incl en 450/500 training zijn niet onrealistisch?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:51

Ik weet niet of het al eens gevraagd is, maar aan welke kant van Brabant is het? Voor het oosten zit je denk ik aan de hoge kant voor stalling, weidegang is hier toch wel bijna overal en voor zover ik weet liggen de prijzen hier iets lager. Denk max 250.

Training vind ik vooral heel erg afhankelijk van wat je te bieden hebt. Wederom, hier in het oosten stikt het van de profs en semi-profs en moet je je daar dus van zien te onderscheiden. Ofwel door een lagere prijs, ofwel door betere resultaten/meer bekendheid, ofwel door je op een andere markt te richten (vooral veel spring- en dressuurruiters hier, als je iets bijzonders te bieden waar minder mogelijkheden in zijn scheelt dat qua prijs natuurlijk ook weer).

Oh, ik zie het al, den Bosch. Ben ik zelf minder bekend.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:55

Inderdaad al eerder vermeld, haha. Regio Den Bosch.

Klanten heb ik in principe meer dan voldoende, ook altijd gehad (vaker nee moeten verkopen dan ik graag zou willen).