Aluminium schrikdraad goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Aluminium schrikdraad goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:57

Ik wil wat schrikdraad / lint gaan vervangen door iets dat goed duurzaam is.

Lint en draad wordt toch wel snel lelijk en is ook niet zo sterk i.v.m. na-spannen en doorbranden, heb nu een paar plekken waar de metalen draadjes tussen het kunststof kapot zijn gegaan en daar heb ik geen zin meer in :P

Zit nu dus te kijken naar gewoon staaldraad / verzinkt of aluminiumdraad, heeft iemand misschien nog tips, do's en don'ts wat dat betreft? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:40

Als ze in staaldraad blijven hangen dan is het ook meteen einde verhaal. Dat kan echt benen doorsnijden.
Lint knapt nog. Daarom ook altijd kiezen voor een veilige omheining, vooral bij paarden.

Jessix

Re: Aluminium schrikdraad goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:48

Ik heb koord van Gallagher wat breekt op 200kg. Dat vind ik wel zo veilig. Verder heb ik een houten omheining, dus uitbreken zal niet gauw gebeuren.

Met staaldraad snij je volgens mij alles kapot als ze er in hangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:05

Ik heb het ook niet over staaldraad, maar over aluminium ;)
Breeksterkte is onder de 100kg.

Minder dan bij lint e.d. dus.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:10

Ik ben geen fan van glad draad, ongeacht of het staaldraad of aluminium is, paarden zien het over het algemeen veel slechter dan normaal draad/lint, waardoor je er eerder ongelukken mee krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:17

Daarom hou ik er ook breed lint tussen.

We hebben nu overal 2 brede bruine linten en daar onder en boven nog een draad.
Overal staat nu stroom op maar het begint wat oud te worden.

Ik wil de stroom van het lint af halen, zodat het lint er nog wel zit maar er geen stroom meer doorheen gaat, dat wil ik alleen nog door de draden heen laten gaan.

En die draden wil ik dus vervangen door iets dat goed duurzaam is, lage weerstand heeft en niet gaat rafelen / doorbranden enzo zoals je bij gewoon nylon draad toch her en der krijgt in de loop der tijd.

Aluminium draad klinkt dan best wel als leuk spul om weer een goede dood-klap stroom op de draad te krijgen zodat ze er niet aan dènken om erbij in de buurt te komen :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:20

Even afgezien van eventuele nadelen ed. Het geleid verrekte goed je stroom, ik raak liever lint aan dan een draad met de zelfde hoeveelheid stroom. Doet goed zeer :+

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:26

wij hebben het ook zo de onderste 2 draden zijn aluminium en de bovenste is lint.
werkt bij ons erg goed, ik heb nog niet mee gemaakt dat als de paarden er door heen gingen dat het draad om de benen terecht kwam, nu staat er wat meer stroom op dus blijven ze netjes achter de draadjes :Y)
Het is ook erg onderhoudsvriendelijk :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 08:31

Daarom, van mij mogen ze echt even goed last hebben van een klap stroom als ze tegen draadjes aan gaan staan waar ze gewoon bij op moeten zouten }:)

Loesje, dat is dus eigenlijk mijn grootste vraag: is het een beetje duurzaam?

Kun je het goed strak opspannen, en ben je dan heel erg lang klaar ermee of gaat het na een paar jaar toch slecht worden op 1 of andere manier / op bepaalde plekken of weet ik wat? :=

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:43

Al. is veel zachter dan staaldraad, zet ook veel meer uit bij temp stijging en zal daardoor eerder breken op hoeken en overgangen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:50

En let er op dat je draad zonder "geheugen" koopt, dit rolt niet terug als het knapt en dat scheelt een hoop qua evt verwondingen omdat het niet om de benen wikkelt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:56

Equifence van Gallagher, daar zijn wij heel tevreden over. Nog geen ongelukken mee gehad, wel goed zichtbaar en duurzaam.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 09:00

Ja, dat oprollen / krullen is eigenlijk het enige waar ik mee zit..... maar dat kan je toch bijna niet voorkomen zeker?

Is dat zo met dat uitzetten? Is dat dan heel minimaal of zou je het met een paar gruwelijke zomerdagen echt (wat) slap zien hangen?

Ik vind vooral die breekkracht van iets van 85kg een beetje eng, wil het wel een beetje strak kunnen spannen.

Aan de andere kant is dat misschien ook wel een beetje onzin, we hebben elke 3 meter een paal met ring-isolator dus het is niet zo dat er nu hele draden hangen te wapperen als het niet super strak gespannen hangt.

M'n lint en draad heb ik echt een beetje vermoord met het te erg opspannen :o

Equifence kwam ik ook tegen inderdaad, ziet er heel leuk uit maar dat vind ik een beetje erover....279 euro voor een rolletje van 250 meter 8)7 Waarvan je dan ook maar af moet wachten hoe lang het mee gaat.

En ik wil juist tussen het lint iets dat niet zo goed zichtbaar is :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:59

Als het zo snel breekt dan zou ik het wellicht ook wel aandurven. Ik heb nog steeds enkele horrorbeelden in mijn hoofd van paarden met sneeën in de benen tot op het bot.. Maar als dat bij aluminium draad niet kan gebeuren dan is dat natuurlijk prima te gebruiken.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:02

We hadden touw / lint gekocht jaren terug omdat het veiliger zou zijn. Nou niet dus , ons veulen hing er vast in tot in het bot open en het ging niet kapot het touw. Nu overal draad aan langs

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:19

Ik heb al een jaar of wat aluminium draad (met een laag wit lint er tussen voor het zicht) en ben er erg tevreden over. Betere stroomgeleider kun je niet krijgen, roest niet en mocht er 1 een halleluja-ik-ga-pleite-moment krijgen (ja zo 1 heb ik hier :+ ) dan breekt het snel.

Paardlief piekert er gelukkig niet meer over om er doorheen te gaan (wat hij bij lint op een gegeven moment dus wel doet) want er staat een behoorlijke klap stroom op. Heeft hij 1 keer gedaan en is zich helemaal te pletter geschrokken. Draad keurig gebroken, niet opgerold en geen verwondingen.

Edit: verzinkt staaldraad hebben we ook een poosje gehad maar dat roest toch vrij snel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 14:00

Senks voor de info +:)+

Dan toch maar doen denk ik :)

Hoop dat het een beetje fatsoenlijk te verwerken is :=

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:54

@pmarena het is bij mijn verzorg pony's ik loop daar nu ong 8 jaar en we hebben het nog nooit hoeven vervangen, sommige draaden hangen heel iets door maar dat is minimaal.
Ik denk dat de eigenaar de draden destijds heeft opgehangen en nooit meer veranderd , de oudste pony die er loopt is 29 en het draad is nog niet verroest.
De houten weide palen zijn eerder aan een vervangbeurt toe :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:06

En je weet zeker dat het aluminium is....? :)

Ja houten palen is altijd jammer inderdaad...hoe sterk en mooi het hout ook is, het gaat altijd verrotten :P

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:16

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet helemaal, maar het roest nog steeds niet, en als het breekt dan rolt het ook nier terug op :D

Haha ja hout altijd :Y)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:19

Liever houten palen dan van die plastic dingen, die zijn hier binnen een week stuk.. Rot spul :+

Hier trouwens geen draden bij de paarden, wel bij de schapen en moet zeggen dat aardig goed op te spannen is. Natuurlijk niet alle geweld van de wereld willen gebruiken, maar het kan aardig wat hebben! En het blijft jaren goed, staat hier al minstens 5 jaar.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:59

Is aluminium niet veel gevoeliger voor "zoute zeelucht" dan verzinkt staaldraad? Ik kan me voorstellen dat het dicht -een kilometer of 30 ofzo- langs de Noordzeekust sneller verouderd (bros wordt) door inwerking van zout.

Of maakt dat in de praktijk niet zoveel uit?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:11

Wij hebben ook aluminium draden, maar deze zitten als "tussen" draad op een hart houten hek, ik weet de breeksterkte niet maar het breekt best snel, ech goed opspannen is ook lastig. Ik zou het aleen gebruiken op een vaste omheining en niet als draad tussen het lint, daar hebben wij heel dik staaldraad opzitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 08:40

Froukje: dan bedoel je die veel dunnere prikpaaltjes neem ik aan?
Kunststof "echte" palen lijken me best sterk namelijk :)

APC: geen idee...

Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:42

Heb je aluminium draad geprobeerd en hoe beviel het? Ik ben ook op zoek naar iets dat super geleid tussen band