Peesbeschermers om in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora1

Peesbeschermers om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 21:12

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Ik zit mega erg te twijfelen of ik mijn paard naar de wei zal doen deze zomer. Ze moeten bij ons namelijk een zand pad afrennen. ( eigenlijk gebeuren er met andere paarden nooit iets op dat pad) alleen heeft mijn paard vorige zomer een peesblessure gehad. Hij is nu volledig hersteld maar ik ben als de dood dat hij wat oploopt of op het pad of op het land. Ze gaan een halve dag op het land. Maar Ik ga werken als stewardess deze zomer en zal dus af en toe een dag niet naar mijn paard kunnen. En ik vind het dan eigenlijk ook sneu als hij dan de hele dag binnen moet staan. En ik vind ook wel dat hij lekkere grapjes verdiend. Ik rij volop wedstrijden met hem en ben blij dat ik eindelijk weer wat kan..
Eigenlijk ben ik dus benieuwd naar jullie mening.. Zouden jullie het wel of juist niet doen. Hij moet ook een beetje paard kunnen zijn toch? Maar goed de angst blijft
Ik wil hem dus sowieso peeskappen omdoen. Welke gebruiken jullie? Het moeten stevige zijn voor de bescherming maar ook ademend voor de warmte.

Ik hoor graag jullie mening

MarlindeRooz

Re: Peesbeschermers om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:15

Ik zou hem écht geen peesbeschermers om doen, dat zorgt vaak voor alleen maar meer blessures. Omdat de pezen heel erg heet worden.
Als je paard de hele winter op stal staat, dan kan ik me voorstellen dat ze dan uit hun plaat gaan.

Hoe staat je paard nu?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:16

Net als wat hierboven wordt gezegd, ik zou je paard echt geen peesbeschermers om doen.. Wordt gloeiend heet en zorgt voor meer blessures..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:17

Die van mij staat met de harry horse elite op de wei. Stevig genoeg en ze ventileren goed. Benen zijn eigenlijk nooit warm als ik ze af doe.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:19

Geen beschermers hoog uit eerste dag... mischien even testen welke volgorde paarden los laten jouwe als eerste ? Of juist als laatste..

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:24

Twee van mijn paarden gaan de wei in met peesbeschermers en springschoenen, de andere hebben alleen springschoenen aan.
Mijn motivatie is het heel houden van deze twee. Ze komen elke dag een paar uur in de wei. De zwarte heeft al een aantal keren nare blessures opgelopen (o.a. twee keer een griffelbeenbreuk) omdat het een enorm blij ei is en deze komt zijn box pas uit als hij zijn beschermers omheeft :D
De andere ga ik wel weer afbouwen qua peesbeschermers, maar moet, nu de schapen erbij lopen ook even extra bescherming hebben. Ook zo'n blij ei.

Niet in de wei is absoluut geen optie. Dus dan maar beschermers om.

*edit* een paar uur is een uur of 6-8. Daarnaast lopen ze ook nog in de paddock/bak. En dan rijden natuurlijk. Is dat wel genoeg Marlinderooz?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 16-04-14 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:25

Een paar uur per dag op weide?
Dus 20 uur of meer op stal?
Bah ik kan gewoon niet snappen dat mensen hun paarden zo opsluiten? :n

Als je je paard 24/7 op weide zet dan komen er geen blessuren want dan gaan ze niet uit hun bol en dan doen ze ook niet zo extreem gek.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-04-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:25

damian23 schreef:
Die van mij staat met de harry horse elite op de wei. Stevig genoeg en ze ventileren goed. Benen zijn eigenlijk nooit warm als ik ze af doe.

Idem. :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:27

Mijn bijrijdpaard gaat de eerste keer met peesjes de wei op. Dat is dan ook maar voor een paar uurtjes omdat hij anders koliek krijgt, moet rustig opgebouwd worden. Na de eerste keer worden beschermers niet meer gebruikt.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:28

Nicky1963 schreef:
damian23 schreef:

Idem. :D

Hier ook en ook springschoenen!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:30

MarlindeRooz schreef:

Als je je paard 24/7 op weide zet dan komen er geen blessuren want dan gaan ze niet uit hun bol en dan doen ze ook niet zo extreem gek.

Onzin. Ook dan kunnen ze nog steeds uit hun dak gaan (of zich de pest schrikken ergens van!) en zichzelf of de anderen verwonden. Maar dit is de discussie niet. Trouwens, mijn paarden willen 's avonds graag naar binnen hoor. Ze zijn de zon, de wind, de regen, de vliegen en de mugjes dan echt wel zat. :D
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 16-04-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:31

Mijn paarden lopen 24/7 buiten met inloopstal en hebben nooit een blessure of iets gehad. Vraag mij toch af hoe dat nou toch zou kunnen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:32

MarlindeRooz schreef:

_/-\o_

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:32

euh wat dacht je van hem gewoon langer op het land te laten zodat er niet zo'n giga blijhied iedere keer is?!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:34

Een stal zoeken waar ze gewoon netjes rustig aan de hand buiten gezet worden? ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:38

In haar eerdere berichten op bokt. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:39

Nicky1963 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Onzin. Ook dan kunnen ze nog steeds uit hun dak gaan (of zich de pest schrikken ergens van!) en zichzelf of de anderen verwonden. Maar dit is de discussie niet. Trouwens, mijn paarden willen 's avonds graag naar binnen hoor. Ze zijn de zon, de wind, de regen, de vliegen en de mugjes dan echt wel zat. :D

Jij denkt dat ze dat zat zijn, je paard denkt gewoon alleen maar "stal = voer"

beautifulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:44

bij ons op stal krijgen de ponys [url]ALTIJD[/url] peesbeschermers om als ze in de bak gaan,

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:48

Laatst bijgewerkt door HindaFree op 16-04-14 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:50

MarlindeRooz schreef:
Nicky1963 schreef:

Jij zal het weten _/-\o_

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:50

Hier met zelfde verhaal mijn paard heeft een blessure in zijn kootholte gehad staat dus altijd met hoge zachte stevige springschoenen buiten is het iets glad gaat die de paddock in om blessures of erger te voorkomen. Ik zou persoonlijk je paard niet op stal laten staan vind juist goed als ze buiten komen misschien voor jou een optie kleinere wei af zetten? Mijn paarden 6 a 8 uur buiten.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:51

Citaat:

Klopt! Laat de staldeur maar eens openstaan, zijn ze nog geen minuut na hun avondmaal op is alweer naar buiten. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:51

Nicky1963 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Jij zal het weten _/-\o_

Ja, net als dat jouw paarden jou vertellen dat ze liever in een stal opgesloten staan dan buiten! :j
Leer mij ook hoe je met je paard praat!

Durf er op te wedden dat als jij je paard NIET meer voert in je stal maar op weide, dat hij dan alleen maar naar weide wil.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:57

er bestaan toch wel akppen die een goede ventilatie hebben. volgens mij die van harrys horse en-of eskadron

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:58

MarlindeRooz schreef: 'Durf er op te wedden dat als jij je paard NIET meer voert in je stal maar op weide, dat hij dan alleen maar naar weide wil.'

Hieruit begrijp ik, dat het een paard niks uitmaakt waar hij is, als ie maar kan eten :?
Wat heerlijk basaal toch.

Even voor de goede orde: als ze uit de wei komen, krijgen ze niet direct eten. Pas een poosje later. Maar hier gaat de discussie niet om. Dus ik ga nu weer ontopic.