Andere plek zoeken, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

withney_4312

Andere plek zoeken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:34

Ik heb een bejaard pensioen paardje in mijn bezit en zij staat bij iemand aan huis gestald. Het gaat heel goed met haar en ze is gelukkig.

Swinters: Paar uur per dag buiten op een stenen stukje, 2 maaltijden (sochtens en om 1 uur weer) en dan op stal met zaagsel(hier zo nog wat over)

Somers: De hele dag buiten in een ruime, volle wei met vriendjes, 2 maaltijden (sochtens en savons) en dan op stal met zaagsel(of dag en nacht buiten)

Nu zal ik het eerst van de positieve kant bekijken:
De zomer heeft ze een heerlijk stuk, hierbij is ieder stukje wat ik heb opgezocht te min. Ze staat met andere paardjes en staat als eerste voorraan als er word geroepen. Ze word buiten gezet en binnen gezet, gevoerd en ze staat op een veilige plaats aan huis.

De kant, waardoor ik twijfel:
- Ze staat op zaagsel, dit is iets wat ik niet echt wilde maar toch maar heb geaccepteerd omdat het vrouwtje dat deed. Naja zaagsel, ze staat in haar eigen mest. Het is 1 en al mest en eens in de zoveel tijd word er 1/5e van een pak zaagsel overheen gesprinkeld, en staat ze nogsteeds in de mest. Ik weet niet of zij er zelf last van heeft, maar ik vind het niet geweldig.
- Ze krijgt 2 voerbeurten eten, in de zomer vind ik dat oke, maar in de winter is om 1 uur smiddags haar laatste voerbeurt al, en daarna (aangezien de boven luiken dicht gaan met kou) staat ze op mest tegen 4 muren aan. Ook krijgt ze tijdens de voerbeurten een banketstaaf plukje kuil, ze krijgt misschien 3 kilo over een dag.
- Ook staat ze swinters op een stenen stukje met een paar andere vervelende merries en weinig bewegingsruimte.
- Van de winter had ze mok, vanwege de blubber en de natte stal. Enorm drama was dat want ze stond nog dagelijks in de blubber.

Hier komt bij dat mijn paard mijn paard niet meer is, ik kan zeggen wat ik wil maar wanneer mevrouw het er niet mee eens is gebeurd het niet. Als ik wil dat ze meer voer krijgt en zij wilt minder, is het vaak minder wat ze krijgt.. Zo nog veel meer 'dingetjes'..
Van de zomer ben ik tevree ''soort van'' aangezien ze een HEERLIJK land heeft en ze veilig staat en er voor haar word gezorgd, maar de stal, en de winter en hoeveel ik te zeggen heb vind ik niks.

Nu mijn dilemma.
Ze is gelukkig, en gezond. Moet ik minder kritisch zijn en haar ook maar loslaten door haar daar haar oude dag te laten slijten? Waarom een gelukkig paard verhuizen? Heeft ze zelf wel last van de stal, het eten, het winterstukje en wanneer haar luikje dicht gaat? Misschien ben ik de enige?

Andere kant, ik ben gek op dat dier en mis het om zelf haar stal te doen, zelf te bepalen over haar eten, de luikjes, de ondergrond, hoe ze staat en hoelang ze staat en noem het maar op.. Ik ben het niet eens met de vieze stal, en ik denk dat ze het op veel punten beter kan hebben.. Als ik nou een mooi stuk land vind, waar ze het zomers even lekker heeft, maar dan met een lekkere schone stal, een fijne winter paddock/wei en alles hoe ik het wil? Dan is het toch beter?

Maar... Is dat er wel? Is dit wel realistisch? Is het wel haalbaar? Waarom koop ik geen huisje met haar erbij op een mooi stuk land? Ergens verderop zal de prijs toch wel te doen zijn als ik geen al te groot huisje zoek? Als ze nu gelukkig is, waarom? Het gaat toch om haar en niet om mij? ..

Hulp gezocht..

BigOne

Re: Andere plek zoeken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:36

Hulp gezocht!!! Lees nog eens even wat je net getikt hebt dan is voor mij in ieder geval het antwoord wel duidelijk.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:39

bigone schreef:
Hulp gezocht!!! Lees nog eens even wat je net getikt hebt dan is voor mij in ieder geval het antwoord wel duidelijk.

Ik lees het voor de 3e keer en ik weet het echt niet meer..

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:40

uhmm.. weghalen dat paard! liever gisteren als vandaag!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:41

Is je paard echt Gelukkig? Waar merk of zie je dat aan? Aan de smerig stal?
Sorry dat ik even bot ben. Maar dacht dat je naar bovenstaande reactie wel duidelijkheid zou hebben voor jezelf. Om 1 uur smiddags de laatste voer beurt? Liever gisteren nog een andere stal dan morgen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:42

Ik heb geen idee wat je nu betaalt, maar deze omstandigheden zijn echt niet normaal. Het is imo een wonder dat je paard nog geen maagproblemen of koliek heeft gehad als ze zolang zonder voer staat. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er niet voor een redelijke prijs iets beters te vinden is. Aan huis stallen komt meestal qua kosten niet uit in vergelijk met één paard in pension hoor. Het is niet alleen een duurder huis maar ook veel kosten qua onderhoud van huis en land, hogere inkoopprijzen voor hooi/stro etc omdat je kleine hoeveelheden inkoopt, eventuele kosten van een maatje voor je paard. Wat is je budget voor pensionstalling, ben je gebonden aan een regio of ben je bereid je paard verder weg te stallen in ruil voor betere verzorging bv? Er zijn heus opties, je moet ze alleen weten te vinden...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:43

Hoe kan een paard dat minimaal 20 uur per dag opgehokt staat tussen vier muren, zonder eten en in zn eigen mest nou gelukkig zijn?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:43

Persoonlijk zou ik haar daar weghalen. Het stal en zaagsel gebeuren zou voor mij al een punt zijn om er weg te gaan.

Hier in de regio (utrecht) zijn genoeg van zulke stallen. Ik sta bijv bij een stal waar de paarden swinters in paddocks komen (+- 4 uur) en staan op stro in stal. In de zomer gaan ze van sochtends tot s avonds het land op. Ze krijgen voldoende voordroog en brok wat je wil al bemoeid de boer zich hier wel iets mee maar dat is in belang van het paard aangezien er een hoop mensen te veel brokken in willen hebben maar vergeten wat voordroog wel niet allemaal doet ;) De stallen worden gemest en paarden buiten en binnen gezet. Betaal 260 voor dit alles. Ik heb zelf ook een ouder paard word dit jaar 21..word nog wel dagelijks gereden maar wil wel hier dat hij zijn laatste dagen gaat slijten.

Succes met je keuze!

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:44

Patries90 schreef:
Is je paard echt Gelukkig? Waar merk of zie je dat aan? Aan de smerig stal?
Sorry dat ik even bot ben. Maar dacht dat je naar bovenstaande reactie wel duidelijkheid zou hebben voor jezelf. Om 1 uur smiddags de laatste voer beurt? Liever gisteren nog een andere stal dan morgen

Ja gek genoeg wel.. Dat is het enige wat me tegenhoud. Ze is echt een totaal ander paard en is enorm opgeknapt.. Ik wil haar vanwege haar leeftijd liever niet verhuizen, maar ik begin dus toch te twijfelen.. Wat als ze ongelukkig word? Of het plekje wat ik voor haar zoek toch niet zo ideaal is.. Misschien hou ik mezelf voor de gek omdat ik te weinig vertrouwen in heb.. Ik heb echt even doorslag gevend advies nodig..

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:46

Weghalen! Mag ik vragen wat je nu betaald?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:47

Wat is er dan precies anders wat voor je paard het verschil kan maken? Meer rust? Duidelijk ritme? Rustige stal met weinig prikkels? Er zijn echt wel paarden die gebaat zijn bij rust hoor. Maar die rust is ook te vinden in een andere setting, waar ook nog rekening wordt gehouden met de overige behoeften en de gezondheid van het dier.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:48

Melis0202 schreef:
Weghalen! Mag ik vragen wat je nu betaald?

200 per maand!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:49

Je hoeft niet gelijk zelf huis met genoeg ruimte te kopen, maar ik zou wel een andere plek zoeken, pensionstallen zat die je meer kunnen bieden dan dit.

Ik vind de bodembedekking en het voerbeleid onacceptabel en zou dus zelf op zoek gaan naar andere stalling

Hettieheks

:oo 200 per maand? Voor een vieze stal en een waardeloos of eigenlijk geen voerbeleid?
Zou echt op zoek gaan naar iets anders
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 15-04-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Jeetje, wat een verhaal.
Maar een paard dat in de stront staat EN MAAR 2X per dag eten krijgt, is toch niet gelukkig?
En als ze zo weinig eten krijgt zoals jij zegt, is ze dan niet veel te mager?
Ik heb het idee dat ze 's winters echt aan haar lot overgelaten wordt en wegkwijnt.
Gelukkig? Als ik jouw verhaal lees, kan ze toch niet gelukkig zijn..
Waarom heb je haar in 's hemelsnaam daar gestald?

Waarom koop je geen huisje met grond, schrijf je. Uit deze opmerking maak ik op dat je dat dus zou kunnen.
Kan je dan niet op zijn minst een goede plek (stalling/weidegang) voor haar uitzoeken waar ze krijgt wat ze nodig heeft?
Je ziet, ik heb zelfs een heleboel vragen, kan je nagaan...
Succes met je besluit.

Evelijn

Weinig te zeggen over je eigen paard, een vieze stal en 's winters weinig voerbeurten... verhuizen dus.
Paard weet niet beter... die kan niet inzien dat er ook stallen zijn waar ze meer op het land komen met schone stallen met stro en meerdere voerbeurten.

Dus in welke regio zoek je? Voor 200 euro per maand moet er toch echt wel iets beter te vinden zijn (hier staan paarden op pensioen voor minder dan 3/4 van die prijs ;)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 15-04-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:50

De reacties zijn wel echt schokkend... Had niet verwacht dat het zo duidelijk was.. Niet omdat ik een vieze stal niet erg vind, maar omdat ik me zo vast blijf houden aan haar geren, haar vrolijke genietende koppie en hoe goed het met haar gaat.. Het is zo moeilijk om te beslissen wat het beste voor haar is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:50

En in welke regio zit je? (desnoods breng je 'm tijdelijk hierheen, ik heb eigenlijk geen pensionpaarden maar dit is echt absurd)
Laatst bijgewerkt door 0000 op 15-04-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:51

Andere stek zoeken, maar 2 voerbeurten per dag en in de eigen stront staan gun je geen enkel paard....even over de rand van je bord heenkijken. Er zijn vast betere alternatieven te vinden....

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:52

Patries90 schreef:
:oo 200 per maand? Voor een vieze stal en een waardeloos of eigenlijk geen voerbeleid?
Zou echt op zoek gaan naar iets anders

Inderdaad. Dit grenst aan het schandalige.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:53

Ik zoek in de regio Zuid Holland (vanuit Rotterdam) En op een andere vraag terugkomend: Ze is nu goed op gewicht, goed in conditie, gelukkig en gezond. Vandaar dat ik twijfelde of ik niet alleen aan mezelf dacht, omdat ik me aan dingen stoor maar zij nog zo gelukkig lijkt.. Ik ben zo blij dat ik dit gepost heb..

0000

Re: Andere plek zoeken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:55

Oh, daar ken ik echt niets helaas, totaal uit de richting. Maar er zijn vast bokkers die een betrouwbaar en betaalbaar adres weten!

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:56

Ik heb wel een plekje voor der, maar zit niet bij je in de buurt. Ik biedt ook altijd stal aan voor pensioen en dan worden ze toch een stuk beter verzorgd:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:57

In mijn ogen is er maar 1 eerlijke optie en dat is haar verhuizen.

Ik weet niet uit welke regio je komt, maar ik vind dat je er ook nog eens heel veel voor betaald!
Ik betaal een stuk minder, maar paard staat in een schone stal!
Dagelijks heel de dag naar buiten.
Met de winter in een zandpaddock (deels bestraat) met onbeperkt hooi.
Zodra het weer kan (ivm kleigrond) gaan de paarden weer de wei op.
Dan de keuzen 24/7 buiten of met de nacht op stal. Op stal ook onbeperkt hooi.
Verder 2x daags krachtvoer.
En hiervoor betaal je bij ons op stal € 160.-
+ Dat je nog gebruik kan maken van een goede verlichte buitenbak, kleine binnenbak, longeerpaddock, kantine
En gelukkig niet heel groot schalig.
Wel zelf mesten.

Indien gewenst is hier plek, en er kan altijd voor je gemest worden, geen enkel probleem.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 15-04-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:57

Paarden leven in het hier en nu. Voor hen is het al snel goed. Maar als ik de beschrijving lees, zou ik er als eigenaar NIET blij mee zijn.

Verkassen. Verandering is moeilijk, maar soms noodzakelijk. Er zijn andere plekken te vinden waar het wat beter geregeld is dan wat je nu hebt.