Wat te doen met korte voorpluk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Wat te doen met korte voorpluk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:59

Hallo mede bokkers,

Mijn paard heeft een voorplukje van niks. Ik probeer hem al wat voller te krijgen door niet het 3de oor uit te knippen (dat kam ik naar voren) maar toch blijft het een plukje van niks. Op wedstrijd heb ik ook wel eens commetaar gehad dat mijn voorpluk niet mooi gevlochten was.

Nu vroeg ik mij af of er iets aan te doen is? Is er een speciale vlechttechniek voor een korte voorpluk? De vorige eigenaar deed altijd de manen trekken en dan wat bewaren om mee te vlechten met wedstrijd. Maar de manen van mijn paard zijn ook al niet zo dik. Ik hoor ook al indianen verhalen over dat als je hem een keer afknipt dat hij voller terugkomt. Maar de theorie daarachter snap ik niet en durf ik dus ook niet toe te passen (dadelijk komt er helemaal niks meer terug := )

Afbeelding
Afbeelding

Valt hier nog wat van te maken? Of heeft iemand de perfecte vlechttechniek voor dit soort zielige dotjes?

Simone1993

Re: Wat te doen met korte voorpluk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:09

Ik, of naja mijn paard, heeft hetzelfde probleem.. Dus ik ben ook erg benieuwd of iemand hier wat op weet :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:42

Afknippen helpt niet :n ... De lengte en dikte van de voorpluk is genetisch bepaald. Helaas kun je er van uit gaan dat je paard nooit een volle voorpluk zal krijgen..
Als ik een paard heb staan met zo'n iele voorpluk pak ik inderdaad wel eens een plukje manen om mee te vlechten. Dat plukje kan natuurlijk ook van een ander paard zijn als je eigen paard ook over weinig beschikt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:46

Beeb had ook een mini voorpluk. Was mij toen verteld om die flosjes bij de voorpluk (pluizige haartjes) weg te scheren .. Ik geloofde er niet in, maar toen ze geschoren werd ging dat toch weg hoor ..

En nu is die voorpluk toch een stuk voller geworden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:47

voorplukken hoeven niet ingevlochten te worden, dus ik zou het zo laten. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:49

Één van mijn merries had ook weinig voorpluk, daarnaast had ze ook nog eens weinig manen omdat ze schuurde door zomereczeem. Voor iedere wedstrijd zette ik bij haar 'extensions' in manen en voorpluk, dit deed ik heel gemakkelijk door met speciale wax kleine plukjes haren in de voorpluk en manen te zetten. Zo had ze toch mooie knotten :).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:51

Extentions :+? het is toch alleen voor wedstrijd niet?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:52

mijn paard heeft dezelfde dunne manen als jouw paard, ook zo'n klein voorplukje. Je doet er niks aan, gewoon zo laten met de wedstrijd hoor, kan prima!

Marie_v

als je hem wat bij knipt komt hij inderdaad voller en langer terug :)

mzara

ik lees even mee. mijn paard heeft een korte voorpluk. niet zo kort gelukkig := ik kan hem redelijk invlechten. alleen volgensmij is het amper gegroeid sinds ik hem heb. en toch heeft hij redelijk dik haar.
andere pony heeft hele dunne manen maar die zijn wel weer heel lang.
hij is van de winter ook geschoren. maar ik zag geen verschil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:55

Marie_v schreef:

Dan moet ik je teleurstellen, want dit is echt niet waar.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-03-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:56

het is wel zo dat de manen wat voller LIJKEN als je ze wat korter knipt...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:57

Marie_v schreef:

Dat is nu echt "een broodje aap verhaal".... :)

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:04

Achgossie, zo te zien op de eerste foto vind hij z'n voorpluk ook maar niks :(:)

Afknippen zou ik niet zo gauw doen hoor, want ik heb de pluk van mijn merrie jaren geleden afgeknipt in de hoop dat het wat meer zou worden. Is het niet en 't heeft zelfs nooit meer de lengte gekregen die het was :\

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:05

Wat je zou kunnen doen is wachten tot je een ons weegt. :+ :D :Y)

Afbeelding

Dit is het resultaat van inmiddels 5 jaar de puntjes knippen en wachten.
Heb het derde oor ook inmiddels een beetje bij laten groeien opdat het nog wat lijkt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:08

Je kan er ook een oornetje overheen doen. Heb je geen miniknotje en zie je de korte voorpluk ook niet!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 21:33

Zijn manen groeien trouwens wel heel hard en zijn staart ook. Ondanks dat de manen aan de dunne kant zijn moet ik die elke maand wel een beetje bij knippen. Ik kom ook niet aan de voorpluk, smeer alleen het Cowboymagic wat nog over aan mijn handen zit er een beetje doorheen maar ik kam het niet. Veelste bang dat ik er haar mee uittrek en het nog minder word.
Dacht er eerst aan om een stuk staarthaar er mee in te vlechten, maar zijn staart is weer een andere tint van kleur en van andere structuur.

Ik ga maar proberen een stuk maan zodanig lang te laten groeien om het als Extention probeer te gebruiken. Dan zal ik wel even moeten kijken hoe ik dat ga vlechten.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:35

Ik doe het 3e oor ietjes naar achter, waardoor er een stukje bij de voorpluk bij kan groeien :-)

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:08

Mijn pony heeft precies hetzelfde, en ook erg weinig manen. Bij belangrijke wedstrijden doe er ik extensions in. Verder is er volgens mij niet zo veel aan te doen.

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:58

Ik vind het helemaal niet storend staan hoor! Het past wel bij hem.

Als je op concours perse een volle knot wilt kan je inderdaad wat bewaren van het manen trekken of, als z'n staart niet te stug van haar is, een stukje van z'n staart. Maar eigenlijk vind ik het een beetje gemiep dat een jury daar commentaar op gaat geven.

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:03

Heel stom idee misschien, maar als het lastig is om het haar vast te pakken om te vlechten, kun je misschien zo'n vlechtmachientje gebruiken? Zo iets wat ze voor kinderen vaak ook gebruiken die heel dun haar hebben? Als je paard daar ten minste niet bang voor is...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 00:10

Zo'n barbie vlechtding?
Afbeelding
Ik denk niet dat ik daarmee dicht bij zijn hoofd mag komen en ik denk dat het haar daar ook net te kort voor is. Doordat ik het 3de oor naar voren kam in plaats van wegknip en de lengte van de pluk zelf, ontstaat er nu een soort laagjes idee. Ik denk dat het 3de oor plukje een heel stuk langer moet zijn om te kunnen vlechten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:15

Is hij niet braaf met een oornetje? Als dat zou kunnen zou ik gewoon een mooi oornetje kopen en daar wedstrijden mee rijden. Hoef je er niet mee te klooien, want los vind ik onverzorgd staan, en het ziet er toch poepie chic uit!

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:58

Ik volg hier eventjes! Mijn paardje heeft ook zo'n triestige voorpluk al kan ik er wel nog een héél klein dotje van maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:59

niet invlechten, je trekt er toch iedere keer weer haren uit.