Maisveld omvormen naar paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Maisveld omvormen naar paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 15:19

De titel zegt het al.
We zijn uiteraard al aan het informeren bij loonwerkers, landbouwers,.. maar uit ervaring weet ik dat op bokt vaak ervaringen naar boven komen waardoor je fouten kan vermijden.

Heb volgende zaken gevonden via bokt en andere sites.

Horse masters graszaad , pavo graszaad, cavalor horsegreen, aveve superstar horse mix.

Van de aveve mix nog geen prijzen gevonden. Voorlopig komt Horse master er het beste en goedkoopste uit.
Gaat over 1,5 hectare, helemaal exact moet ik het nog gaan opmeten.

Ik lees dat maart-april nog kan voor in te zaaien?

Alle tips & tricks zijn enorm welkom!

DubbelFun

Re: Maisveld omvormen naar paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:36

Heb je al toestemming om van landbouwgrond grasland te maken ??

Qua graszaad zou ik voor de Horsemasters gaan :)
Overigens kun je graszaad het helejaar door zaaien, alleen in het voorjaar zal de groei het best zijn.
Voor je de paarden er op zet even een maandje een kudde schapen er over heen laten gaan, dan wordt het mooi aangetrapt én bemest :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:38

Heb altijd geleerd als je zaait een jaar te wachten voor je er paarden op laat. Anders trekken ze het jonge gras er weer met wortel uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:00

Dat voorkom je door er óf schapen op te laten óf de boel héél goed aan laten drukken door een zware mechanische rol.

Verder heeft de bodemsoort natuurlijk ook een inbreng. Zit je op zware klei of veen dan is elke regenbui al aanleiding om de boel aan gort te lopen.
Zandgrond kan dan weer veel meer hebben, maar is weer gevoeliger voor droogte.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 17:09

Bedoel je dan toestemming van de gemeente?

Het is gewoon grond die bij een huis hoort, weet niet of het dan ook als landbouw grond staat?
We worden huurder van zowel huis als grond.
Is wel in België, weet niet ofdat uit maakt?

Had inderdaad al goede dingen gelezen over horsemasters, fijn dat je dat bevestigd. Dan ga ik op zoek naar verkoopspunten.

Over de grondsoort weet ik niet zo heel veel eigenlijk... is een hele andere omgeving dat dat ik altijd gezeten heb. Dus die dingen gaan we allemaal vragen aan degene die het nu huurt en dus altijd mais gezet heeft op het moment dat de paparassen geregeld worden.

Een maand schapen is wel een idee, waar die blijven wrs niet achter de draad van de paarden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:06

Tijdelijk draadje raadje erbij spannen :)
Grondsoort kun je zo bekeken als je met een palenboor een gat boort.

Als je huurt mag je in NL zonder toestemming van de eigenaar helemaal niet de bestemming veranderen.
Maar in België kan dat zeker anders zijn. Voor de zekerheid zou ik het toch even navragen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:16

Toestemming van de eigenaar is er zekrer al hoor!
Alleen van de gemeente ben ik niet zeker.
Vraag het zo allemaal even aan de eigenaar...

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:14

Wat zijn de verschillen tussen een grasmengsel speciaal voor paarden en een standaard weidemengsel? Ook al zaai je een speciaal paardenmengsel, na verloop van tijd komt er toch wel ander gras in door de wind en verdringing lijkt me. Zaaien kan vanaf nu en in principe tot oktober mits je kunt beregenen als het droog is en ik kan me voorstellen dat dat lastig kan zijn.
Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:16

Als er mais op staat/stond is de kans groot dat het landbouwgrond was/is en dan mag je er ook gras op zaaien en dieren op houden. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 23:05

Ik weet alleen maar wat ik lees, zou steviger zijn en betere verhoudingen voor paarden....
Als mensen meer tevreden zijn over 'gewoon' gras hoor ik dat ook graag.

Lees alleen heel veel goede dingen over speciaal paarden graszaad...

Mag dus idd gewoon grasland worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:21

Ik heb hier de paarden op gewoon gras lopen, tussendoor staat nog wat van dat grove gras omdat het daar vaak nat is.
Voordat de paarden erop gingen liepen er altijd koeien op.
Dit land hebben we zo bij het huis gekocht, dus beetje zonde van je geld om alles om te gooien en er speciaal paardengras op te zetten.

Het kan wel zijn dat we er kruiden doorheen gaan gooien op bepaalde plaatsen, maar dat heeft geen haast, de paarden doen het hier goed op.

Ze hebben samen bijna 3ha. Over een paar weken komt daar een 3e bij, dan nog een 4e zodat als we gaan rijden, nooit een paard alleen staat.

Verder zijn we ook niet te zuinig op de wei, sporen lopen ze sowieso omdat de afwatering door de wei loopt en er natuurlijke bronnen zijn (paarden drinken dus bronwater, luxe hè ;) )

We hebben we nu 2 stukken, dat gaan er 3 worden zodat we zo om kunnen zetten als een stuk kaler begint te worden. In de winter gaan ze sowieso op het hoger gelegen stuk.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:56

In de ondergrond van een akker zit soms een grondlaag die vast aangereden is door de zware machines, in de loop van de voorbije jaren.
Laat wie de aanleg doet er met een breker door gaan, dit is een kader met lange, gebogen tanden die de grond openscheurt, zo kan het water beter in de grond dringen.

De weide bij mijn dochter is aangelegd door iemand die parken en voetbal terreinen aanlegt.
Hij heeft de weide, +/- 5000 m2 op zandgrond in de kempen, geploegd, lazen gestuurd vlak gelegd met de natuurlijke afwatering naar achter, gemest, gesproeid met water en gezaaid voor +/- 800 euro.

Het eerste jaar hebben we de weide gehooid, ons paard is er pas het tweede jaar op gekomen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:16

Aangezien er mais staat kan zijn dat grond wat zuurder is. Niet vergeten om kalk erin te doen voor verbetering van zuurgehalte. Anders krijg je weinig grasgroei

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 09:25

Ik heb ook altijd paarden op al gezaaid gras gehad, dus sowieso gewoon gras.
Maar paarden lopen het toch hard kapot.
Maar hangt idd af van grondsoort etc.

Maar wij gaan dit huren voor 10 jaar en eventueel zelfs overlopen.
Natuurlijk alles kan veranderen, maar nu zaaien en dan spijt hebben dat het toch gewoon gras is, wil ik vermijden.

Oke dus toch kalken. En bemesten? Is dat nodig?

De grond ligt vrij hoog, rondom allemaal beekjes.

Vriend gaat vanavond kijken met bevriende landbouwer, maar had het idee dat ie er weinig van af wist, zal wel handig zijn, maar de brains erachter ontbreken precies.
Maar als het op die manier met eigen zoekwerk een pak goedkoper kan, gaan we het dus toch wel zo doen.

Bedankt voor jullie inbreng, heb ik veel aan. (Hoop dat ik alle vragen beantwoord heb)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:35

Zaaien wil normaal gesproken het beste in het najaar.

Minder kans op onkruiden en minder spuiten. Maisstoppels eerst kapot laten frezen en dan pas onder werken. Als je in het voorjaar gaat zaaien en dan voor onkruid moet spuiten dan zit je dacht ik met 6 weken wachttijd voor je er wat mee kunt.

Vraag een koeienboer in de buurt of hij drijfmest kan missen. Geeft over 4 tot 6 weken voeding af en gebruik pas kunstmest als er mooi gras op staat en lichter van kleur begint te worden.

Sowieso eerst 1 a 2 keer laten maaien. En bijvoorbeeld hooi van maken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 10:04

Dus wel laten bemesten door boer.
En hoe zit het dan met de kalk? In welke richting moet dat dan? Of kan dat niet samen?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:14

De paardjes van ons doen het gewoon goed op gewoon gras. Ofja allerlei graszaden door elkaar.
Wij zijn echt van die types, een wild paard eet toch ook het gras wat die vind en die overleven ook. Denk niet dat die kieskeurig alleen het paardengras er tussenuit eten.
wij merken wel dat ze op sommige stukken gras laten staan. Dit is meestal wel waar ongeveer hetzelfde gras groeit. Dit gebruiken ze dan als poep plaats.
Maar je moet vooral doen waar jij je het beste bij voelt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:15

Voor kalken ben je nu al te laat. Dat moet in februari/begin maart.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:16

Goeie aanrader is eigenlijk om weide te maken in het najaar.
Nu is dat wrs geen optie meer want je verliest een jaar, maar dan heb je véél minder last van onkruid en is het gras beter geworteld.
Wij zaaien altijd in het najaar in.

Ivm bemesting, laat stalen nemen door een erkend labo en zij adviseren je wat je moet toevoegen voor een optimale bodem te verkrijgen.

fjandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:27

Wij hebben in het voorjaar gezaaid. We hebben het ervoor laten kalken en ik heb het land met de hand(ik had een handzaaimachinetjes gehuurd maar dat werkte niet) ingezaaid(1 hectare). Ik heb dit gedaan met een biologisch mengsel(bio-ron), dit is er erg mooi spul. Ik heb het helemaal laten doorschieten en aan het eind van het jaar gehooid, dit werkte erg goed. Ik had er ook een kruidenmengsel doorheen en het was een heel mooi weiland en helemaal geen last gehad van "onkruid"(zuring of distel of wat je dan ook onder onkruid verstaat).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:28

Hangt ook al af van bodem tot bodem.
Wij op onze Kempische zandgrond hebben in het voorjaar altijd miserie, mede door droogte, waar onkruid dikwijls beter tegen kan dan het gras.

Najaar is sowieso altijd beter, wat niet wegneemt dat ook voorjaar mooi resultaat kan opleveren.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:40

Ik heb 3 jaar geleden (najaar 2011) ook gras gezaaid waar ervoor altijd maïs gestaan heeft (heel af en toe eens graan). Heb Horsemaster v Barenbrug gebruikt, ben er heel content van. Moest ik opnieuw zaaien zou ik terug Horsmaster gebruiken.

Beste periode om gras in te zaaien is eigenlijk september-oktober (hoor ik altijd zeggen van de boeren :) ). Om dezelfde reden dus als wat s0173957 zegt.

Maïs verarmt de bodem heel fel, dus goed (!) bemesten is echt wel belangrijk. Ik dacht het eerste voorjaar om niets te smijten; dat was dus mis gedacht. Het gras kroop bijna terug de grond in, zo iel en gelig was het. In mei was het nog altijd geen sikkepit gegroeid. In de loop van het jaar heb ik dan een bodemonderzoek laten doen (dit kan je bij de Bodemkundige Dienst van België laten doen, of via VELT, indien je lid bent).
Hieruit bleek o.a. verrassend dat de bodem juist helemaal niet zuur genoeg was. Iedereen zij me: "je moet kalk smijten!", maar achteraf gezien dus heel blij dat ik dat niet gedaan heb want de bodem was verzadigd met kalk. Ik moet dus zuurwerkende meststoffen smijten. Zit trouwens op lichte leemgrond, weet niet of dat met elkaar te maken heeft.
Mijn oordeel: gooi er niet zomaar wat op, maar vraag deskundig advies wat je moet bemesten op basis van een bodemstaal. Het is zijn geld echt waard.

Mijn grasland ziet er nu heel goed uit, ik heb vorige week samengestelde meststof erop gedaan, en moet nog 2 keer in de loop van het jaar stikstof (= zuurwerkend) gooien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:07

In het najaar zaaien, zie ik niet zitten, dan verliezen we echt super veel tijd.

Ik bekijk bodemstalen nemen eerst even.

Veel tegenstrijdige meningen dus...

Edit: heb zulk bodemtestding besteld, heb idd weinig zin om verkeerde dingen erop te gooien, is alleen maar geld verspilling.
Hopelijk komt het snel aan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:43

Kirrr schreef:
In het najaar zaaien, zie ik niet zitten, dan verliezen we echt super veel tijd.

Ik bekijk bodemstalen nemen eerst even.

Veel tegenstrijdige meningen dus...

Edit: heb zulk bodemtestding besteld, heb idd weinig zin om verkeerde dingen erop te gooien, is alleen maar geld verspilling.
Hopelijk komt het snel aan.

Niet wachten tot het najaar is begrijpelijk hoor, verlies je nu idd echt veel tijd mee.
Bodemstaal nemen is imo een heel goeie zet, dan weet je wat je bodem nodig heeft en kan je gericht bijsturen.
Dat doen wij sowieso om de zoveel jaar op al onze weides.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:50

Ben super blij dat iemand dat hier idd aanhaalde, had ik helemaal niet aangedacht. Anders doe je wrs een hoop onnodige dingen en een hoop dingen te weinig.
Dus ben benieuwd naar de uitkomst.