2 jarige nog in de opfok, of aan huis laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

2 jarige nog in de opfok, of aan huis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:11

Alle ellende is achter de rug. Wij hebben een huis uitgekozen en ons huidige huis is vandaag verkocht.
Halverwege april zal ik gaan verhuizen, een stukje verder op.

Ik heb 2 paarden aan huis staan. Afgesproken dat mijn paarden naar de fokker kunnen. (Mijn buurman nu)

*\o/* zou je denken!
Ik voel me ook wel *\o/* maar ik weet niet zo goed meer wat ik nu moet kiezen.

Voor beide paarden hoef ik echt geen hoofdprijs te betalen voor de stalling, dus dat is gunstig.
Het is bedoeld als tijdelijke opvang, tot dat ik helemaal gevestigd ben en over een jaar vast werk heb waarna ik ze op een echte pensionstal kan zetten.

Mijn meiden zijn 4 en 2, ze staan altijd samen en zijn hélemaal dol op elkaar.
Beide kunnen heel goed met andere paarden, enorm sociaal en alle twee nog heel speels.

De fokker bood mij aan om mijn 2 jarige nog gratis in de opfok te zetten tussen zijn jonkie's (1 tot 4 jaar + wat oudere merrie's)
Maar nu raak ik door alle voor en na delen lichtelijk gefrustreerd.
Normaal weet ik heel snel wat het beste is voor mijn meiden, maar nu zit ik echt in dilemma.

De voordelen van mijn 2 jarige naar de opfok zijn:
- Gratis
- Leeftijdgenoten
- vast 'onderdak' tot dat ze 3,5 is.

De nadelen, wegen behoorlijk zwaar tegen de voordelen op.
- Ik haal de twee merrie's uit elkaar. (Hoewel ze makkelijk nieuwe 'vriendjes' zullen maken hoor)
- Het is 80 km van mij vandaan, dagelijks bezoeken wordt dus lastig.
- Ik heb geen dagelijks toezicht op haar, wat betekend dat ik de complete controle verlies.
- Het is nogal een brutaal dametje, ik ben bang wanneer ik haar terug haal er niet meer mee te dealen valt.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, dat kan.
Wat zouden jullie kiezen?
Ik wil mijn meisje eigenlijk helemaal niet kwijt of uit elkaar halen. En ik wil helemaal niet de controle verliezen.
Misschien ben ik ergens ook wel bang.
Luna is een mega aanhankelijke twenter en is niet van je af te slaan. Ze heeft wel dagelijkse opvoeding nodig, gezien ze behoorlijk brutaal is.
Aan de andere kant ben ik bang dat ze straks niet meer zo aanhankelijk is omdat ze maar zo weinig in handen zal zijn. Of zijn de eerste 2 jaren van haar leven goed benut en is die inprenting-fase voldoende geweest?

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:15

Luca toch niet verkopen?! Leuk!

Wat ik zou zeggen, wat zou dan je andere optie zijn als je hem niet bij de boer zet? En, is die optie er dan wel? Ik denk dat het geen probleem is haar daar te laten staan. Veel zal ze nog herinneren, maar veel kans dat als je haar eruit haalt weer lichtelijk een beetje moet opvoeden zodat ze weet wat ze bij jou niet kan maken en echt niet moet doen. Kost weer even tijd dan, maar dan heb je nu wel wat...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:18

Batlow schreef:
Luca toch niet verkopen?! Leuk!

Wat ik zou zeggen, wat zou dan je andere optie zijn als je hem niet bij de boer zet? En, is die optie er dan wel? Ik denk dat het geen probleem is haar daar te laten staan. Veel zal ze nog herinneren, maar veel kans dat als je haar eruit haalt weer lichtelijk een beetje moet opvoeden zodat ze weet wat ze bij jou niet kan maken en echt niet moet doen. Kost weer even tijd dan, maar dan heb je nu wel wat...

:):) Ja!

Feit dat ik haar opnieuw moet opvoeden is nog niet zo erg (al heb ik er tot nu toe behoorlijk moeite in gestoken en valt het me nog steeds niet altijd mee) maar ik vraag me meer af of ze nu nog kan profiteren van voordelen in groepsverband? Natuurlijk is dat altijd gunstig, maar dat zou ze hier bij de fokker ook krijgen.

Stel ze zou bij de fokker blijven en niet in de opfok, kan ik wel met 2,5 jaar al beginnen met buiten wandelen, grondwerk, langzaam longeren etc.
Als ze in de opfok gaat, ben ik niet van plan haar er met 3 jaar al uit te halen.

In de opfok staat ze dag en nacht buiten met schuilstal.
Bij de fokker 's nachts op stal.

En zo kan ik nog 100 voor en tegens bedenken... -O-
Stiekem moet ik er niet aan denken dat ze zo ver weg staat en ik haar niet dagelijks meer kan zien, maar aan de andere kant, als dat het beste is...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:24

Ik zou haar in de opfok doen. Teneerste word dat brutale gedoe ook wat in de kop gedrukt, paarden in de opfok / onderling voeden elkaar echt wel op. Dat kan misschien best gunstig uitpakken voor jou. Bovendien, 3,5 jaar kun je ook gelijk beginnen met wat meer werk paard is al wat verder in de ontwikkeling dus je kunt ook vrij snel beginnen met inrijden.

Voor je 4 jarige geef je zelf al aan dat het op zich niet zo'n probleem zal zijn omdat ze ook wel weer nieuwe vrienden maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:25

Gerritt schreef:
paarden in de opfok / onderling voeden elkaar echt wel op. Dat kan misschien best gunstig uitpakken voor jou.

Dat geloof ik. Maar aan de andere kant ben ik ook weer bang dat het helemaal niet gunstig zal uitpakken.
Ze zal dan amper in handen zijn..

Daarnaast ben ik natuurlijk als de dood dat onze band niet zo sterk meer zal zijn als ze terug komt.
Ze is al niet zo'n makkelijke en ik vrees dat ik het echt van vertrouwen, een sterke band en goed geluk moet hebben met het inrijden. Ik ben dus bang dat als ik haar na 2 jaar weer een keer ophaal, die band verwaterd is en het inrijden niet zo soepel zal verlopen als dat ik haar thuis hou.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:27

Groepsverband, jong of oud, is naar mijn mening altijd goed. genoeg genootjes, genoeg om er een te mogen en genoeg om er een niet te mogen. Ik denk eerlijk gezegd dat je er niet te veel over na moet gaan denken, omdat je het jezelf dan alleen maar moeilijker maakt! Als je voor en tegens blijft verzinnen, eindig je nooit. Je zou nu kunnen beginnen met aan de hand werken etc, dat is wel heel leuk. Wat wil je zelf graag? Wil je graag dingen ondernemen? Dan neem je d'r mee. Kom je misschien toch krap in tijd komend jaar/druk? Dan lekker laten staan, volgend jaar kan ook nog. Met die van mij zit ik ook met een zadel. Hij wordt in mei 3. Ik heb besloten eind dit jaar pas te kijken naar zadels, of volgend jaar ipv deze zomer. Wachten kan in zo'n situatie dan geen kwaad.. Hetzelfde als met jou, je kan met 2,5 beginnen, maar ook met 3,5. Maar wat wil je zelf?

Batlow

Re: 2 jarige nog in de opfok, of aan huis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:28

Ik geloof niet dat dat paard wordt opgevoed in de opfok eerlijk gezegd. Het zijn allemaal jonge onervaren beestjes die wat met elkaar lopen te kloten. Komt geen opvoeding in te pas. Bij een gemengde kudde daarentegen wel.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:30

Batlow schreef:
Ik geloof niet dat dat paard wordt opgevoed in de opfok eerlijk gezegd. Het zijn allemaal jonge onervaren beestjes die wat met elkaar lopen te kloten. Komt geen opvoeding in te pas. Bij een gemengde kudde daarentegen wel.

Geeft ts ook al aan, er staan oudere merries bij dus dat komt wel goed. Die weten het wel, nee is nee qua gedrag en al helemaal een stel merries.

Doe waar jij je zelf goed bij voelt TS. Volgens mij ben je er al uit; niet naar de opfok. Jij kent je diertje het beste :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:30

Er staan wel wat oudere merrie's tussen, maar ik ben dus eigenlijk ook niet voor opfok. Nooit geweest ook.
Daarom is ze toen ze afgespeend werd gewoon 2 maand naar een andere locatie gegaan, en toen ze terug kwam weer in onze gemengde kudde. Kinderen kunnen elkaar ook niet opvoeden ben ik van mening.

Maar nu ligt het toch wat anders. Ondertussen is ze bijna 2 en staat ze niet meer in een gemengde kudde, maar alleen met Fee samen. (4 jarige)

Ik kan haar natuurlijk altijd terug halen, als ik me bedenk. Maar ik wil ook niet heen en weer blijven sjouwen met het dier. Ik wordt gek geloof ik |o

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:31

Het is toch een gemengde groep? 1-4 jaar en wat oudere merries..
Zou het doen, mooie kans zo!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:33

Als ze zo brutaal is en niet van je af te slaan dan had ik dat paard al een jaar geleden de opfok in gegooid. Ik ben zelf niet zo'n fan van de brutale vaak opdringerige 'achtertuinpony's'. Ik denk dat veel paarden baat hebben bij een goede opfok, en dat hoeft zeker niet te betekenen dat ze veel in handen komen. Ze is nu 2 dus ze zal misschien wel wat minder handzaam worden maar echt verwilderen zal ze waarschijnlijk niet, zeker als je ook af en toe nog eens gaat kijken.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:35

Je kan het ook weer van de praktische kant bekijken, het paard in de opfok kost je even geen drol heb je weer geld over voor andere dingen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:37

Oh oke, niet goed gelezen! Bij opfok denk ik altijd aan max. 2,5. Idd doen waar je je goed bij voelt en wat je zelf wilt...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:38

Pluklief, dat is absoluut niet het geval. Ik geef heel duidelijk mijn grenzen aan en dat weet ze heel goed. Nee is nee en dat is morgen ook nog nee en volgend jaar ook nog.
Luna is gewoon een enorm knuffel dier, maar wel alleen als het mij uitkomt. Ze mag niet te pas en on te pas in mijn ruimte komen en bepalen dat ze nu aandacht wilt.

Echter moet ik wel dagelijks die grenzen herhalen en heel consequent zijn, anders is het haar wil en wet.

Ja, ik heb mijn best gedaan op haar opvoeding. :')

Betreft dat opfok geen kwaad kan, ben ik het zeker met je eens. Misschien verwilderd ze inderdaad niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:44

In de opfok doen. Ik neem aan dat de voormalig buurman er wel op zal passen. En hetgeen ze tot nu geleerd heeft vergeet ze heus niet. Ik heb vaak jonge paarden in de opfok kudde gehad. Als je ze weer een halster op doet, lopen ze zo weer mee. Als ze nu vaststaat doet ze het later ook wel. Mijn nu 3 jarige heb ik als enter weg gebracht en afgelopen winter weer opgehaald. Ze was nog net zo braaf als voordien

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:45

Dat klinkt goed. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:47

Opfok groep incl. volwassen merries kan wel eens heel fijn uitpakken voor een brutale lastpak. Basisopvoeding zal ze niet zomaar vergeten, maar eens van een volwassen paard grenzen leren werkt beter dan door een mens. Ook is een keer verhuizen en settelen in een andere kudde een goede les voor ieder jong paard. Reizen, van pensionstal wisselen of veranderingen in de kudde worden dan later ook makkelijker. Het is dan nl niet de eerste keer.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:53

Die van mij heeft tot 2jr in een gemengde groep (5/6 paarden) gelopen. En is daarna nog een jaar de opfok in gegaan (heb hem gekocht met 1,5 en stalling bij die stal was mij te duur en te ver weg). Het is mij op deze manier overigens wel erg goed bevallen! Paardlief heeft zich erg goed ontwikkeld, is ook super sociaal! Hij heeft na de opfok ook altijd met 1 / 2 andere paarden gelopen, zelfs samen met een paard die bekend stond als zeer moeilijk met andere paarden (en daardoor ook altijd alleen stond). Met die van mij erbij ging het goed. :)

Ik zocht hem overigens wel altijd regelmatig op, beetje aanhalen enzo.. Kijken hoe het met hem ging. Als je je er dan toch niet prettig bij voelt of ziet dat je paard zich er niet happy bij voelt dan kun je je paardje altijd nog terug halen toch? En het scheelt veel dat ze in handen is geweest en in een gemengde groep heeft gelopen en daar ook weer inkomt. Volgens mij krijg je op deze manier nog de fijnste paarden.....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:54

En ook dat klinkt logisch, bedankt tamary :)

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:19

Ik ben met paarden voor iemand anders aan de slag gegaan, 3 3 jarige hengsten die tot hun 3 op de wei/ in groepsverband hebben gestaan. Waren nooit echt in handen geweest. Toen ze bij ons op stal kwamen kenden ze niets en moesten we ze met z'n 2en naar buiten brengen. Maar... Toen ik er eenmaal mee aan de slag ging, grondwerk in de paddock, is er heel snel een band gegroeid. Paarden hadden op de wei al lekkere bespiering gekregen en waren klaar om aan het werk te gaan ohz. Heb ze zelf beleerd en het zijn binnen de kortste keren schatten van paarden(inmiddels geruind;)) geworden waar ik een hele goede band mee heb.

Jij hebt je voordeel al dat je er nu al een goede band mee hebt en dat ze al het een en ander kent. Zou niet weten waarom je haardan niet meer (gratis zelfs) op de wei zou gooien.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:59

ik zou ook voor opfok kiezen. Ze leren veel in een gemengde groep, en als je band nu goed is, blijft dat ook wel. Mijn nu 10 jarige ruin heeft vanaf zijn geboorte tot zijn derde jaar in een groep gelopen. Ik ging er wel regelmatig heen, wat grondwerk, en terug in de groep. Ging prima. Maar ook omdat je aangeeft dat de 2 en 4 jarige zo hecht zijn. Let op dat ze niet aan elkaar gaan hangen en je ze straks niet meer bij elkaar weg krijgt als je wilt gaan rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 02:27

Ook geen voorstander van een opfok als het alleen maar jonge dieren betreft, maar gezien je aangeeft dat er ook oudere merries tussen staan zou ik het zeker doen. Neem tenminste aan dat je andere paard niet alleen komt te staan?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:41

Als de basisopvoeding goed is verleerd ze dat heus niet in de opfok hoor daar hoef je niet bang voor te zijn. Met onze afgespeelde veulens deden we ook niet veel maar de basis zat er in zoals vast staan hoeven krabben meelopen vast staan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:52

Ik zou ze mooi in de opfok doen. Van het geld dat je daarmee bespaart kan je wel af en toe op en neer reizen om te kijken hoe het met haar gaat.

Uit je verhalen begrijp ik dat je 2 jarige behoorlijk brutaal is, en je 4 jarige ietwat onzeker. Dus ik vraag me af of je 2jarige daar beter door opgevoed wordt.

Mijn inmiddels 3-jarige is opgegroeid in een gemengde kudde, en daar ben ik heel blij mee. Ze is ook een brutaaltje maar accepteert je grenzen heel duidelijk, die basis heeft ze goed meegekregen. Verder kende ze nog vrij weinig, natuurlijk gewoon de basisdingen zoals vaststaan en voetjes aanraken/optillen. Heb haar zo groen mogelijk naar haar beleeradres gebracht en die zijn daar alleen maar blij mee. Ze is daar nu veel in de hand en accepteert dat heel goed, laat het juist super over zich heen komen en heeft geen eerder aangeleerde tools om in discussie te gaan (die had ze van mij vast wel geleerd, haha, ik ben net ff wat minder handig en consequent dan de profs waar ze nu staat).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:54

Ik was dit topic een beetje vergeten, maar ik heb toch besloten dat ze de opfok ingaat. Ik kan haar altijd weer terug halen als het me niet bevalt. :j