Stalgenoot voert haar paard veel te weinig hooi, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Stalgenoot voert haar paard veel te weinig hooi, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:42

Op de stal waar ik tot voor kort stond met mijn merrie, mag je alles zelf bepalen. Het is een doe-het-zelf stal, waar je zelf je paddock met schuilstal moet uitmesten en je zelf je voerregime in de hand hebt. Je betaalt naar wat je verbruikt, en kuil wordt afgerekend per kratje. Je rekening wordt dus duurder als je je paard meerdere kratjes per dag geeft. Echter kan je hierop dus ook bezuinigen, om goedkoper uit te zijn, ten koste van het paard.

Dit laatste is dus nu aan de hand. Standaard geeft bijna iedereen 3 kratten hooi per dag. Ik heb het eerlijk gezegd nooit gewogen, maar als ik mijn paard 3 kratten in het net deed, at ze hier gemiddeld 24 uur van. Sommige paarden aten ook meer, hoe groter het paard hoe meer het nodig heeft natuurlijk. Dus mensen bij ons op stal voeren gemiddeld 3 tot 5 kratten per dag. We kregen een nieuw stalgenootje (jong meisje, 15 jaar) dat een 3-jarig paard heeft, die ze nu zo'n beetje aan het inrijden is. Dat paardje is dus in de groei. Vanaf het begin al zijn er dingetjes waarvan wij al dachten: dat meisje moet nog een hoop leren (mestte de paddock niet uit, is (onterecht!) bang voor haar paard wat je terugziet met rijden/longeren, paardje zelf is echt een schat, had 2 dagen een lege waterbak omdat ze die wilde schoonmaken, veranderde dingen op stal zonder overleg - zette zonder overleg paarden die elkaar niet kenden bij elkaar in de paddock, etc etc!!!). Waar we haar dan op aanspraken, maar ze deed er niets mee of reageerde er niet op.

Vanaf dag 1 gaf ze haar paard maar 1 kratje hooi per dag. We dachten eerst dat ze het voersysteem niet zo goed snapte, dat je dus zélf je paard moet voeren, of dat ze gewoon niet wist hoeveel ruwvoer een paard nodig heeft per dag. Dus meerdere keren hebben we berichten gestuurd dat ze meer moest voeren, of we gaven het paard zelf maar een extra kratje hooi als we op stal waren. Op gegeven moment werd ik dit zat en zijn we een confrontatie aangegaan. Maar ze meldde dat ze hierover een andere mening had (samen met vaderlief die altijd met haar mee gaat naar stal): namelijk dat paarden geen ruwvoer nodig hebben want daar werden ze maar dik van - dat dat ene kratje per dag dus meer dan genoeg was. Ook vond ze het volstrekt onbelangrijk dat een paard het liefst de hele dag iets te knabbelen heeft. Ze geeft haar paard wel dagelijks een flinke bak slobber. Hierdoor heeft dit warmbloedje een hele plofbuik gekregen (heel herkenbaar want die van mij krijgt dat ook snel van slobber en bietenpulp). Waardoor zij dus weer denkt: mijn paard is dik zat, heeft geen extra hooi nodig!

Als ik in de ochtend op stal was en ik gaf haar paard een (extra) krat, dan was dat binnen anderhalf uur opgegeten (want: hij had natuurlijk honger). Kwam mevrouw in de middag bij haar paard, en zag ze in de map dat er al 1 kratje gevoerd was die dag, dan gaf ze haar paard verder niets meer. Dus haar paard stond dan eigenlijk soms langer dan 24 uur zonder hooi.

Nu mag iedereen het zelf weten wat hij met zijn paard doet of wat hij voert, maar het is nu ook weer niet de bedoeling om te bezuinigen op je voer omdat dan de rekening lager uitvalt, ten koste van een opgroeiend paard nog wel! Ik heb de staleigenaar al ingelicht maar die weigert actie te ondernemen. Haar woorden: "Ze merkt het vanzelf wel als haar paard dood neervalt"".

Op gegeven moment voerde ze dan met pijn en moeite 2 kratten per dag. Wat alsnog heel weinig was, en op sommige dagen voerde ze er dan wel weer 1 om het gemiddelde omlaag te krijgen. Sindskort ben ik verhuisd naar een andere stal en dat scheelt mij een hoop stress, want dagelijks voerde ik strijd met dat meisje van dat paard en gaf ik dat paard steeds extra kratten hooi. Want niemand kreeg het dat meisje aan haar verstand gepeuterd dat een paard ruwvoer nodig heeft. En omdat het zo'n lief paard was kon ik het niet aanzien dat dat beestje zo weinig eten kreeg. Nu sprak ik gisteren een oud stalgenootje en die zei dat sinds ik weg ben dat paard echt nog maar 1 krat hooi per dag krijgt. En dat de staleigenaar hier dus echt niets aan doet. Ze heeft dat meisje wel een keer aangesproken, maar net zoals bij ons luistert ze gewoon echt niet. Ze staat niet open voor een andere visie.

Wat moet je in zo'n geval doen? De staleigenaar is toch eigenlijk wel verantwoordelijk voor het welzijn van de paarden op stal? Ook al is het een 'doe-het-zelf' principe. Paarden mogen niet verwaarloosd worden!

Is het een idee om de Landelijke inspectie van de Dierenbescherming te bellen? Als we haar van stal zouden sturen, verplaatst het probleem alleen maar.

AvWShots

Re: Stalgenoot voert haar paard veel te weinig hooi, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:47

Als ze wel naar een andere stal gaat. Komt ze misschien op een stal waar wordt gevoerd en dus het paard wel voldoende hooi of kuil krijgt.

Ik denk dat het puur is om de rekening laag te houden. Anders moet je zorgen dat ze eens in gesprek komt met een DA over de voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:48

Bemoei je er niet mee. Heeft geen nut, en de DB kan en mag niets doen zolang het paard voer, water en onderdak heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:50

Hoeveel zit er in zo'n krat?

Ik voer thuis ook niet zo veel zo op het oog en toch is het meer dan voldoende omdat het heel voedingrijk hooi is! Voor het knabbelen krijgen ze wat stro en staan ze gewoon op het land..

En verder tja niet jouw paard niet jouw zaken. Het paard staat buiten begrijp ik en krijgt wel te eten en water. Wellich minder dan jij zou geven maar de DB komt hier echt niet voor :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:51

Ik ga mee met Yamcha: niet mee bemoeien, heel hard misschien maar dit zijn jouw zaken niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:53

AnneXxX schreef:
Als ze wel naar een andere stal gaat. Komt ze misschien op een stal waar wordt gevoerd en dus het paard wel voldoende hooi of kuil krijgt.

Ik denk dat het puur is om de rekening laag te houden. Anders moet je zorgen dat ze eens in gesprek komt met een DA over de voeding.

Dat denk ik dus ook, dat het gewoon te doen is om de rekening laag te houden.

Verder kan je er weinig aan doen denk ik, ja het is zielig, maar je kunt moeilijk ieder paard bij gaan voeren..
Hij krijgt in ieder geval eten, een schoon bed en buitengang. D'r zijn dan paarden die er rotter bijstaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:53

Ik bemoei me juist erg graag met dit soort dingen....
Ik vind een paard meestal belangrijker dan wat een eigenaar denkt of vind... even cru gesteld.
In dit geval is de jongedame wel erg hardleers, staat het dier wel op stro... kan het daar nog wat van eten? Of overdag op het land?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:54

Ze komt er straks vanzelf achter als haar paard bijvoorbeeld problemen krijgt met maagzweren, resultaat is een dure dierenarts rekening met peperdure medicatie. Dat zal haar wellicht leren.
Punt is wat de anderen ook zeggen, het is he paard niet en je kan niet alles op je schouders nemen. Het is erg zonde dat een dier er onder moet lijden.
Weet je haar adres? Draai dan eens wat documentatie uit wat alle nadelige gevolgen zijn van te weinig ruwvoer en hoe de vertering werkt bij een paard. Stuur haar dat toe, wellicht dat ze dat dan wel aanneemt op die manier. Of leg dit bij haar kast met spullen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:56

Wendy schreef:
Ik ga mee met Yamcha: niet mee bemoeien, heel hard misschien maar dit zijn jouw zaken niet.

Helemaal mee eens, ik weet hoe vervelend het is als is als het niet gaat zoals je het graag ziet.

Zo hebben mijn verzorgpony's van vrijdag tot zondagochtend (12uur) bijna niks te eten gehad (250 gram brokken, wat appels en wortels en halfuurtje hooi eten oid) omdat de dochter van de eigenaar "snel weg moest" en daarom de stal met eten had dichtgedaan.

Jammer helaas, niet mijn paarden, les voor de volgende keer dat ik dan s'avonds maar weer langs ze moet om te controleren.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:56

ik denk altijd maar zo, paard heeft niet voor die eigenaar gekozen...ik vind nogal snel iets zielig met als gevolg dat ik 3 stallen ging doen en voeren terwijl het niet mijn verantwoording was

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:58

Ik denk dat je beter de ouders kan aanspreken dan de dochter trouwens. Kinderen laten zich toch ompraten door hun ouders...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:58

AnneXxX schreef:
Ik denk dat je beter de ouders kan aanspreken dan de dochter trouwens. Kinderen laten zich toch ompraten door hun ouders...

Vaak zijn de ouders net zo onwetend...

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:59

MarlindeRooz schreef:
Wendy schreef:

Helemaal mee eens, ik weet hoe vervelend het is als is als het niet gaat zoals je het graag ziet.

Zo hebben mijn verzorgpony's van vrijdag tot zondagochtend (12uur) bijna niks te eten gehad (250 gram brokken, wat appels en wortels en halfuurtje hooi eten oid) omdat de dochter van de eigenaar "snel weg moest" en daarom de stal met eten had dichtgedaan.

Jammer helaas, niet mijn paarden, les voor de volgende keer dat ik dan s'avonds maar weer langs ze moet om te controleren.

En heel de zaterdag kijkt er niemand naar de paarden? Die staan heel de dag zonder eten op stal?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:59

Inderdaad erg cru om te zeggen maar dit zijn van die mensen die eerst eens goed tegen de muur moeten lopen voor ze beseffen dat ze het beter op een andere manier doen. Erg jammer voor het paard maar het slimste is je er niet mee bemoeien want anders ben jij straks nog de gebeten hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:02

Ninx schreef:
Ik bemoei me juist erg graag met dit soort dingen....
Ik vind een paard meestal belangrijker dan wat een eigenaar denkt of vind... even cru gesteld.
In dit geval is de jongedame wel erg hardleers, staat het dier wel op stro... kan het daar nog wat van eten? Of overdag op het land?

Ik snap dat echt helemaal, maar ik heb wel geleerd dat als mensen niet willen veranderen, dat dat ook echt niet gebeurt, hoe verdrietig het ook is.
Ik vind dierenrechten ook belangrijker dan een gekwetst egootje, maar de pest is dat TS inmiddels op een andere stal staat, en de dierenbescherming niets mag en kan doen, dus het eind van het liedje is dat je met veel opgekropte frustratie zit waar je niks mee kunt. Ik begrijp uit de OP dat het een paddock met schuilstal is, paard dus 24/7 buiten (wel alleen).
Hooguit dat je met dat laatste misschien wat kunt, omdat paarden sociaal contact horen te hebben.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:03

inderdaad, zolang ze nog een beetje vlees op de botjes heeft doet de DB echt helemaal niks hoor.
Jij staat daar nu niet meer dus gaat het je ook niks meer aan.
Het is lief van je hoe je de zorg dan stiekum op je nam maar het dier is er dus uiteindelijk niet mee geholpen. Het dier moet nu opnieuw wennen aan te weinig voer.
Als het zelfbediening is dan denk ik haast niet dat de stalbaas er op aangekeken kan worden.

Geniet lekker op je nieuwe plekkie en stop met jezelf druk te maken om dingen waar je geen grip op hebt.
Laatst bijgewerkt door quartel op 17-03-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:03

het meisje is 15, die weet alles nog niet.
misschien een leuk idee om een voedingsavond te houden op stal?
verder zou ik ook dwars worden als iedereen maar loopt te zeuren dat ik niet goed ben voor mn paard, helemaal als je puber bent.

je kan haar niet dwingen, wel laten inzien dat een paard meer ruwvoer nodig heeft.
ik zou het alleen anders benaderen. Als je ziet dat ze het moeilijk heeft met haar paard vragen of je kunt helpen of haar ondersteunen.
verder kan je stalbaas een minimaal instellen aan kratten dat per dag gevoerd moet worden, dat is de snelste oplossing.

vergeet niet dat het een 15-jarig meisje is en waarschijnlijk ook nog erg onzeker. dan kan iets als snel overkomen als alleen maar commentaar ipv goedbedoelde hulp. Denk dat het echt geen onwil is van het meiske.
geloof ook echt niet dat het puur bezuiniging is, anders kreeg het paard ook geen enorme bak slobber.

Kuil is trouwens ontzettend slecht voor je paard.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:04

AnneXxX schreef:
MarlindeRooz schreef:

En heel de zaterdag kijkt er niemand naar de paarden? Die staan heel de dag zonder eten op stal?

Zij gingen die ochtend en middag losgooien / wandelen / rijden, ik kwam ze onderweg tegen s'ochtends toe ik ze wilde voeren (brok met lijnzaadolie, die liggen bij mij thuis, heb ik betaald) en hooi.

Ik heb dus brok klaar gezet en hooi neergelegd, zodat ze niks hoefden te doen, waterbakken mochten ze zelf doen. (hebben ze niet gedaan)
Toen ik die zondag er weer was was de staldeur dicht. (ze hebben een inloopstal en een kaalgevreten weide waar niks op staat)
Dus ik heb ze toen gevoerd en de stal open gedaan en meer hooi er bij gedaan, daarbij ook al mijn spullen opgeruimd want die hadden ze neer gegooid. (en mijn bit niet schoongemaakt, wat ik nog nadrukkelijk gevraagd had die zaterdagochtend en al 3x eerder)

Dus al mijn spullen liggen nu thuis. En de eigenlijke afspraak is dat ik op maandag, dinsdag en woensdag voer en zij op de rest van de dagen en dat gebeurd dus niet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:07

Ieder houd zijn paard op z'n eigen manier.
Niet mee bemoeien.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:08

mijn paard is bijna 3 en word nog niet eens beleerd maar krijgt toch dikke 2 tot 3 kleine kruiwagens aan hooi per dag. verdeeld over 3 tijdstippen. daarnaast ook nog brok,maar 1 kratje klinkt mij idd veel te weinig.

mischien kun je toch de dierenbescherming op de hoogte stellen.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 16:09

Klopt ja, de vader gaat altijd met haar mee naar stal. En ik krijg niet de indruk dat hij meer van paarden weet dan zijn dochter. Dus wat voer en verzorging betreft delen ze dezelfde (koppige!) mening.

Paard kreeg wel een dun laagje stro in de stal (wat overigens 1 jaar oud stro was, omdat de staleigenaar de oude baal niet op wilde ruimen), dus hij heeft wel iets te knabbelen mocht hij echt veel honger hebben. Maar (oud) stro is natuurlijk niet echt goede maagvulling. Terwijl ik dan weer denk: laat het stro in de schuilstal dan zitten en geef voor datzelfde geld nog een krat hooi erbij. De rekening blijft dan hetzelfde en paard heeft beter gegeten. Maar ja, wie ben ik.

Ik vind het ook te zielig voor dat paard om me er niet mee te bemoeien. Elke dag als ik op stal was stond dat paard om eten te bedelen en ik ga dan niet met een fijn gevoel naar huis (en lig niet met een gerust hart in bed). Voer is toch wel een basisbehoefte dus ik kom wel op voor de rechten van dat paard (Brambell, 1 van de 5 vrijheden: vrij van honger en dorst) :) Voor enkel en alleen dat paard wil ik niet dat hij eerst een maagzweer op moet lopen voordat de eigenaar in gaat zien dat meer ruwvoer in de basis beter was geweest.

Anoniem

Re: Stalgenoot voert haar paard veel te weinig hooi, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:10

Maar je zegt dat het kuil is. En dat jullie zoveel geven/gaven dat ze er 24 uur van kunnen eten. Kuil is niet geschikt daarvoor... Dan moet je hooi geven... dus vandaar dat ik ook vroeg hoeveel kg kuil is zo'n krat dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:14

Yvank_ schreef:
Maar je zegt dat het kuil is. En dat jullie zoveel geven/gaven dat ze er 24 uur van kunnen eten. Kuil is niet geschikt daarvoor... Dan moet je hooi geven... dus vandaar dat ik ook vroeg hoeveel kg kuil is zo'n krat dan?

Ze zal wel voordroog bedoelen..... veel mensen noemen dat kuil.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:16

Dus jij gaf het paard extra kratjes maar noteerde dat dus wel op haar naam?
Dat vind ik eigenlijk niet kunnen, jij bepaalt toch niet wat een ander kan missen aan geld?
Ja het is verkeerd van haar, maar jij en je stalgenoten kunnen daarin niets meer zijn dan een adviserende factor.

Heb je een foto van zo'n krat (via je oud stalgenoten?) zodat we kunnen meekijken hoeveel het ongeveer zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:17

Dat zou kunnen ja maar daarom dus ook wat is het en hoeveel is dan een krat :) het verschilt echt enorm of ik thuis voordroog/kuil/rijk hooi/arm hooi heb wat ik geef.

dan pas kun je ook echt bepalen of het echt structureel te weinig is.. Dat een paard honger heeft zegt me niet zoveel. Mijn haflinger had ook altijd honger dat zat nou eenmaal in de aard van het beessie :D