Nou, mijn pony's maken er dus echt letterlijk een ZOOI van . Ik geef ze altijd gewoon voldoende stro, maar toch moet ik bijna dagelijks helemaal uitmesten. De een eet echt AL z'n stro op zodat er alleen nog maar een paar sprietjes op de grond liggen, en dan staat ze dus op steen. En de ander, wat die doet weet ik niet, maar ik laat een lekker pak stro achter en als ik de volgende morgen kom dan ligt er een dun laagje BRUIN stro en dat is gewoon echt niet normaal en ik weet niet hoe ze het voor mekaar krijgt . Heeft iemand tips hoe ik de stal schoner kan houden?
isverwijderd
Geplaatst: 14-03-14 23:43
Meer stro.. En dagelijks uitmesten en opstrooien. Voer je voldoende ruwvoer?
Meer hooi voeren en evt paarden overdag de wei op, scheelt ook al
Mooblie
Geplaatst: 14-03-14 23:45
Is het iets om ze niet op stro te zetten, maar iets anders?
quartel
Geplaatst: 14-03-14 23:45
nou....die ene dus niet meer op stro maar op iets anders zetten. En bij de ander een goede dikke bodem leggen.
Het is vrij normaal hoor dat ze er een zooitje van maken. Er zijn er maar een paar die het netjes op 1 plek doen en er niet doorheen stampen. Die van mij vind het heerlijk zacht en warm om in te slapen
Hoe dikker je bodem des te meer verbruik je. Ik had ook zo'n zwijn, overdag naar buiten en 'snachts op een lekkere laat stro maar dat was altijd een drama. Vlas.en zaagsel was hetzelfde probleem. Ook bij een heel dik bed. Heb het opgegeven en elke dag een acceptabele hoeveelheid bodem erin en zoveel mogelijk naar buiten.
myk_en_shant
Geplaatst: 14-03-14 23:51
Voor bij de stro eter lijkt mij raadzaam om rubberen matten in de stal te leggen, dan ligt ie niet op beton. En staat hij ten alle tijde op een zachte ondergrond.
Krijgt hij wel voldoende ruwvoer, zo ja heeft hij dit snel op, of laat hij het links liggen. Als hij het te snel op heeft is misschien een slowfeeder iets voor hem.
Tja ik heb ook een flinke smeerkees op stal staan en bij mij werkt een potstal het beste. Dus alleen de mest verwijderen en een flinke laag stro bij gooien. Bij een laag van 15 cm aan vaste laag, blijft het bij mijn ruin een stuk schoner en droger.
Paarden zijn van nature bewegingsdieren. Ze kunnen niet anders, ze moeten bewegen, en dan word automatisch de stal vies. Ook hebben ze veel behoefte aan ruwvoer. Dit lijkt me geen hogere wiskunde toch?
quartel
Geplaatst: 14-03-14 23:58
de mijne staat nu op vlas en stiekum denk ik dat er in de nachten een olifant bij staat. Niet normaal wat die uit zijn kippenkontje weg weet te werken Iedere dag haal ik al het nat en de mest er uit..........dit omdat hij te knap is zijn pootjes op te tillen als hij beweegt in stal. 2 pakken vlas per week in de winter en 1 in de week in de zomer als hij alleen de nachten binnen staat. Het kost een klein vermogen en een flinke berg werk maar vooruit......verder is hij best cute als hij niet bijt
Bij mijn vorige merrie kon je ruwvoer geven wat je wilde maar haar stal ging in het donker evenwel gewoon leeg punt. Die bolle ontplofte bijna en toen heb ik die ook maar op vlas gezet. Dus....het verhaal van ruwvoer gaat niet altijd op.
Ze krijgt genoeg ruwvoer, maar ze maakt er gewoon een zooi van dat is het gewoon. ik weet niet hoe, maar ze verspreid gewoon alles. Ze krijgt toch een flink pak stro maar dat helpt gewoon niet
Nog meer stro. Dagelijks mest eruit en 1/2 x per week alle nat eruit doen. Zo doe ik het. En dat werkt me het beste.. Houdt het zo zuiver en een lekker bed om te liggen..
Om die reden heb ik mijn paard op vlas gezet en sindsdien gaat het super! Hij had er zelfs rotstraal van gekregen omdat ik de strostal met dagelijks verschonen en bij leggen simpelweg niet bij kon houden.
Wij hebben alleen stallen achter ons huis, geen weiland en dergelijke. Wij hebben alleen een plaats van steen, die dan wel 4x zo groot is dan een gemiddelde plaats, maar ik kan ze daar echt niet onbeheerd achterlaten. Ze mogen wel eens los, maar daar moet ik echt bij zijn.
is het dan niet beter om een pensionstal te zoeken? Lijkt me dat het inmiddels wel algemeen bekend is dat 24/7 op stal niet echt paardvriendelijk te noemen is. Geen mogelijkheid om een paddock te maken of de stenen plaats fatsoenlijk te omheinen?