24/7 buiten, ben alle opmerkingen zat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

24/7 buiten, ben alle opmerkingen zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 22:24

poeh poeh poeh.

ik wil nou toch is even jullie mening horen.( en wil deels even me frustatie luchten)

op het moment hebben wij 10 paarden op 6 hectare weiland staan. dit weiland heeft :

100 m zand
een waterpoel van 30 x 30
een heuvel van 10 x 300 m
kleine heuvels her en der
een paar kleine bomen en een grote boom

hier staan ze gewoon 24.7 buiten zomer en winter. ( zonder schuilstal, deze komt binnenkort naar ons land) alleen bij hevige stormen gaan zze naar het andere land waar het schuilhut staat . echter is dit land maar 0,75/1 hectare en te klein voor 10 paarden om met zijn alle te staan.

nu ziet ons voorste stuk wat aan de weg ligt er natuurlijk niet uit. lekker stuk gelopen en naar een regenbui lekker modderig. achterste stuk ( laatste hectare ) staat nog redelijk wat gras maar voorbijgangers zien dit niet.
meeste paarden staan onder een 200 a 300 grams deken.

er word over de dag verspreid zon 160 KG hooi gevoerd. ( gemiddeld 13 kg p paard maar er staan ook 4 kleine ponys/shets die minder eten. onze paarden krijgen dus geen onbeperkt hooi. met de redenen:
het is te duur want een baal is met 1 dag op omdat ze blijven eten
ik heb paarden die heel gevoelig zijn voor koliek en zodra ze de hele dag eten hebben ze het sneller
ik heb shetlanders die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
ze trappen het hooi de grond in
er staat ook nog gras

ze krijgen mooie voordroog kuil van eigen land af en nog eens in de 3 dagen een grote bak slobber met zijn alle en mijn oudje van 23 krijgt elke dag seniores priores.

maar nu het probleem. de omliggende ( ouderwetse?) boeren klagen dat onze paarden honger zouden hebben ! er moet gewoon een hooibaal in gezet worden etc. het weiland is zielig voor ze omdat het voorste stuk beetje modder is. ze vervelen zich zogenaamd. ze moeten iets hebben om te schuilen etc etc. ook voorbijgangers zeggen tegen de buurtbewoners dat ze maar is de dierenbescherming moeten bellen.

ik word hier echt helemaal gek van. ik maak me niet zo druk zozeer hierom. laat de DB maar komen zet de koffie vast voor ze klaar hoor :) die geven mij ook wel gelijk

er word dus 2 a 3 x per dag gevoerd maar dit zien de voorbijgangers dus niet. maar ondertussen krijg ik het wel allemaal naar mijn hoofd terwijl al mijn paarden goed op gewicht zijn en zelfs sommige wel te dik .

naja mensen willen dus niet verder kijken dan hun neus lang is. en dit begint mij te irriteren.

sterker nog . we hadden het stuk bij de kleine bomen af gezet met palen en gaas . dit was gewoon te modderig. en ja hoor vanochtend is al het gaas van de palen afgejat ><

Iris82

Re: 24/7 buiten, ben alle opmerkingen zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:27

Zijn slowfeeders geen mogelijkheid?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 22:31

er word meestal gevoerd in netten achteraan bij de boom. daar kunnen we het aan vast binden. maarja de voorbijgangers zien dit dus niet en ik ga het niet in de modder vooraan op de grond gooien zodat hun het kunnen zien :) en mijn paarden zijn nieuwsgierig dus staan regelmatig vooraan even bij de weg naar de fietsers te kijken om vervolgens weer achter een hapje eten te pakken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:32

:+ ik ken het!! :j

en het zal nooit veranderen!

wij hadden het in 1978 3 shetjes en 2 fjorden stonden [ op zandgrond ]
onze eigen weitje waar de stallen op stonden was maar klein en in de winter kregen we de grote koeienwei van een bevriende boer erbij
mijn vader ging elke dag voeren en stopte de hooi ruiven vol en gaf witlofwortelen en biks
maar vanaf de weg leek het alsof ze alleen in de grote wei stonden
kwam mijn vader een keer stond er een groot bord aan het hek met daarop

Wij pony`s heb honger en dorst en lijden kou

zelfs de politie kwam aan de deur

mensen weten niet beter, ze zien wat ze willen zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:32

Zorgen dat die fietsers er niet bij kunnen, dus stroomdraadje en drie meter van de voorkant van je wei afhalen...

Als zij dus naar dat stroomdraadje lopen om je paarden te voeren mag je de politie bellen want dan staan ze op jouw grond en dat mag niet :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:33

Heel eerlijk, in de zomer zou het wel goed kunnen zijn.
Maar in de winter zou ik toch graag schuilmogelijkheid zien en 2 a 3 x per dag voeren is in mijn ogen voor een paard te weinig. 1x In de 3 dagen veel slobber is niet goed, liever elke dag 1/3.
100 m zand? Hoe lang hoe breed?
Misschien kan je beter een paar foto's plaatsen voor een goede indruk.
En dan mensen gaas stelen is natuurlijk 'not done'!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:34

Kun je niet een bordje bij het hek zetten met de voedertijden zoals in een dierentuin? :+

Ik zou me er niks van aan trekken, als jij weet dat je paarden gezond zijn is het klaar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:36

SummerRemedy schreef:
Kun je niet een bordje bij het hek zetten met de voedertijden zoals in een dierentuin? :+

Ik zou me er niks van aan trekken, als jij weet dat je paarden gezond zijn is het klaar toch?

Zo dat is slim :oo!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 22:37

nouja de paarden staan achter een grote hek met sloot waaiers. waarschinlijk zijn ze over het kleine water gemaaltje gegaan :O. heb nog niet gezien dat mensen komen voeren. ( op een lief klein schattig meisje dat ze elke dag eenbroodje komt geven haha ).

@ myca. zolang ze op gewicht zijn en niet schommelen lijkt mij dit goed toch? ze doen het al 10 jaar op deze manier. elke dag krijgen ze verder wel wat lekkers en zodra ik verschil in gedrag merk of gewicht word het altijd gelijk gecheckd.

en ze krijgen niet allemaal 1 emmer. nee ze kriijgen een emmer die ze mijn zijn alle moeten delen.

is meer voor de lekker en extra vitamientjes.. dit is subli slobber en ik doe er nog extra wortels en appels bij.

edit : we hadden een schuilstal op ons andere land. helaas overstroomde dit land en azijn we verhuist naar de overkant. maar de schuilstal kan door natte gras niet met een tractor vervoerd worden. gelukkig gaat de zon weer wat schijnen en kan het hopelijk binnekort. maar naar ervaring gaan ze geneens in de shuilhok staan

een bordje ophangen is mischien een goed idee :')

ben even foto's zoeken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:39

Wat een prachtige plek en wat heerlijk voor de paarden! Daar is goed over nagedacht. Ik vind 13 kilogram nog prima ruim gevoerd hoor.

De paardenwereld staat bol van tradities en achterhaalde manieren van denken. Niks van aantrekken. En af en toe even je gal spuwen als dat nodig is, bij gelijkgestemden, kan opluchten. Gebruik eens het forum van Paard Natuurlijk - daar is de norm juist 24/7 buiten.
Goed bezig! :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:44

Team_Sublime schreef:
@ myca. zolang ze op gewicht zijn en niet schommelen lijkt mij dit goed toch? ze doen het al 10 jaar op deze manier. elke dag krijgen ze verder wel wat lekkers en zodra ik verschil in gedrag merk of gewicht word het altijd gelijk gecheckd.
en ze krijgen niet allemaal 1 emmer. nee ze kriijgen een emmer die ze mijn zijn alle moeten delen.
ben even foto's zoeken.

TS, in je profiel staat dat je 18 bent. Wil je zeggen dat je vanaf je 8e al zo voor de paarden zorgt?

Paarden zijn grote dieren en ze hebben maar één maag. Ze hebben dus continue voedsel nodig.
1 x In de 3 dagen een emmer die ze moeten delen betekent niets voor de laagste in rang en teveel voor de baas in de wei.
Dan kan je nog beter vaker ruwvoer geven, of bijv. dagelijks zoiets als wortelen verspreid over het land.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 22:46

dit is momenteel het land ( voorste stuk is dus echt alleen modderig en nat omdat daar van de zomer koeien op stonden )

Afbeelding
Afbeelding weiland is zover als je dus kan zien :)

ik heb deze paarden nu een aantal jaar. sommige pas aantal maanden ( maar bij vorige eigenaren stonden ze ook 24.7 buiten zonder schuilstal. daar heb ik ze ook een beetje op uitgezocht) maar ik geef ze omstebeurd de slobber . ze hoeven er niet om te vechten :o

wortelen krijgen ze al elke dag ^^

edit: en zoals ik zei . staat er achter nog een hectare met flink wat gras

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:48

ik zie geen probleem hoor, iedereen heeft toch ook zijn eigen manier?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:50

Een bordje ophangen met uitleg: wij staan graag buiten met soortgenootjes ipv opgesloten op stal, zijn met wintervacht+dekens bestand tegen de kou en worden 3 keer per dag gevoerd. Achterin de wei hebben we beschutting en droge grond met gras om te eten. Meer informatie: http://www.paardnatuurlijk.nl Steken de zogenaamd bezorgde mensen nog wat van op :D

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 22:51

ja ik denk dat ik binnenkort maar eens een bordje op ga hangen :) ik vin ddat eigeblijk nog best een goed idee. hoef ik me niet meer te 'verantwoorden'

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:53

Het is ook nooit goed he :')
Mensen hebben áltijd wat te klagen, dat is gewoon zo en zal ook altijd zo blijven.
24/7 binnen is niet goed, 24/7 buiten is niet goed 50/50 is niet goed, teveel voer is niet goed, te weinig voer is niet goed en als de hoeveelheid goed is is de rest wel weer niet goed.
Gewoon niks van aantrekken, je paarden hebben een paradijsje hier ;)

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:58

SuperAssie schreef:
Het is ook nooit goed he :')
Mensen hebben áltijd wat te klagen, dat is gewoon zo en zal ook altijd zo blijven.
24/7 binnen is niet goed, 24/7 buiten is niet goed 50/50 is niet goed, teveel voer is niet goed, te weinig voer is niet goed en als de hoeveelheid goed is is de rest wel weer niet goed.
Gewoon niks van aantrekken, je paarden hebben een paradijsje hier ;)

Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik denk dat elk paardje het heerlijk zou vinden om hier te leven.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:00

jaa precies. ik denk dat ik maar gewoon even lekker een mooi bordje op ga hangen en dan hopen dat het gezeur over is . desnoods nog maar even een informatie hotline nummer erbij ofzo haha !

moest ook wel lachen hoor. vrouwtje komt voorbij, hebben ze wel te eten er staat helemaal geen gras ! ja hoor mevrouw ze worden 3 keer per dag gevoerd. oh oh ja dat wist ik niet !

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:01

Hey dat is in Den Bosch of niet? :D
Kom daar bijna dagelijks langs met de bus, zit juist altijd te verzuchten dat het zo'n prachtige plek is om je paard neer te zetten.... Zoveel ruimte, lekker stuk water, veel knabbel gras...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:03

nee hoor is niet in den bosch :P haha ik weet wel welk weiland je wel bedoeld ( ligt vlakbij mijn ex ) lijkt er veel op inderdaad en is ook een prachtig stuk !

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:05

Oh, het lijkt er idd érg veel op :))
Maarre, niks mis mee, zo leeft een paard vaak ook toch? Zolang ze er goed gezond uit zien, vrolijk zijn en fit, alles goed toch :Y)

Doe mij ook maar zo'n weide :j

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:07

Ik kom wel eens langs een weiland met opvang paarden. Daar staan oude en magere dieren bij (ook 24/7 buiten) en daar hangt ook een bordje met uitleg hoe en waarom en dat de paarden meerdere keren per dag gecontroleerd en gevoerd worden ( en een telefoonnummer voor als mensen denken dat er iets niet goed gaat, maar dat lijkt me niet nodig bij jou).

Eigenlijk belachelijk omdat je paarden er goed uitzien en ze een leven hebben waar veel paarden alleen van kunnen dromen!

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:10

Wat een prachtig stuk land hebben jullie ! En ze komen niets te kort als ik zo lees wat ze krijgen !!
Paarden hebben het prima !
Als een schuilstal erop hebt dan is iets anders weer niet goed.. "Het zijn paarden geen suikerklontjes " ophangen :') haha nee..

In het wild hebben ze ook geen schuilstal en worden ze niet gevoerd...

ElineR

mensen moeten niet zeuren. Ik ken het ook. Ik kon elke dag allemaal eten uit de wei halen, echt niet normaal hoe mensen zich kunnen uitleven, beschimmeld brood, bloemkool, sla en allemaal slecht spul. Weetje, laat ze maar de dierenbescherming bellen, als er niks aan de hand is kan de dierenbescherming toch niks doen. Bordjes helpen toch niet, er stond een meneer een berg wortelen te voeren dus ik vertelde hem dat dat niet de bedoeling was en kreeg ik als antwoord ''ja een paar wortelen per week is echt niet erg hoor, het gras is hartstikke kort en ze krijgen toch niks te eten''. Toevallig liep de hoefsmid van een kennis rond en die heb ik dus gevraagd wat hij vond. Hij vond dat het er prima uitzag. Mensen denken bij de meeste paarden met uitloopstallen dat ze mishandeld worden ofzo

saskiakefie

Myca schreef:
Heel eerlijk, in de zomer zou het wel goed kunnen zijn.
Maar in de winter zou ik toch graag schuilmogelijkheid zien en 2 a 3 x per dag voeren is in mijn ogen voor een paard te weinig. 1x In de 3 dagen veel slobber is niet goed, liever elke dag 1/3.
100 m zand? Hoe lang hoe breed?
Misschien kan je beter een paar foto's plaatsen voor een goede indruk.
En dan mensen gaas stelen is natuurlijk 'not done'!

2 a 3 x per dag te weinig?? Wat denk je hoe dat in de natuur gaat? Daarnaast hebben ze ook nog wel wat gras te eten. 1x in de 3 dagen krachtvoer zie ik opzich geen probleem van in, want het gaat toch voornamelijk om de vitaminen en mineralen en die krijgen ze zo wel binnen.

Het lijkt me helemaal prima hoor TS. :) Dit is open en zien heel veel mensen, maar de paarden die in 23/7 per dag op stal staan die worden niet gezien.