ik wil nou toch is even jullie mening horen.( en wil deels even me frustatie luchten)
op het moment hebben wij 10 paarden op 6 hectare weiland staan. dit weiland heeft :
100 m zand
een waterpoel van 30 x 30
een heuvel van 10 x 300 m
kleine heuvels her en der
een paar kleine bomen en een grote boom
hier staan ze gewoon 24.7 buiten zomer en winter. ( zonder schuilstal, deze komt binnenkort naar ons land) alleen bij hevige stormen gaan zze naar het andere land waar het schuilhut staat . echter is dit land maar 0,75/1 hectare en te klein voor 10 paarden om met zijn alle te staan.
nu ziet ons voorste stuk wat aan de weg ligt er natuurlijk niet uit. lekker stuk gelopen en naar een regenbui lekker modderig. achterste stuk ( laatste hectare ) staat nog redelijk wat gras maar voorbijgangers zien dit niet.
meeste paarden staan onder een 200 a 300 grams deken.
er word over de dag verspreid zon 160 KG hooi gevoerd. ( gemiddeld 13 kg p paard maar er staan ook 4 kleine ponys/shets die minder eten. onze paarden krijgen dus geen onbeperkt hooi. met de redenen:
het is te duur want een baal is met 1 dag op omdat ze blijven eten
ik heb paarden die heel gevoelig zijn voor koliek en zodra ze de hele dag eten hebben ze het sneller
ik heb shetlanders die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
ze trappen het hooi de grond in
er staat ook nog gras
ze krijgen mooie voordroog kuil van eigen land af en nog eens in de 3 dagen een grote bak slobber met zijn alle en mijn oudje van 23 krijgt elke dag seniores priores.
maar nu het probleem. de omliggende ( ouderwetse?) boeren klagen dat onze paarden honger zouden hebben ! er moet gewoon een hooibaal in gezet worden etc. het weiland is zielig voor ze omdat het voorste stuk beetje modder is. ze vervelen zich zogenaamd. ze moeten iets hebben om te schuilen etc etc. ook voorbijgangers zeggen tegen de buurtbewoners dat ze maar is de dierenbescherming moeten bellen.
ik word hier echt helemaal gek van. ik maak me niet zo druk zozeer hierom. laat de DB maar komen zet de koffie vast voor ze klaar hoor

er word dus 2 a 3 x per dag gevoerd maar dit zien de voorbijgangers dus niet. maar ondertussen krijg ik het wel allemaal naar mijn hoofd terwijl al mijn paarden goed op gewicht zijn en zelfs sommige wel te dik .
naja mensen willen dus niet verder kijken dan hun neus lang is. en dit begint mij te irriteren.
sterker nog . we hadden het stuk bij de kleine bomen af gezet met palen en gaas . dit was gewoon te modderig. en ja hoor vanochtend is al het gaas van de palen afgejat ><