Wanneer weide mesten met deze gekke temperaturen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wanneer weide mesten met deze gekke temperaturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 21:38

Wanneer gaan jullie de weides weer bemesten?

Normaal doe ik het ergens eind maart wanneer de temperaturen 's nachts boven de 8 a 10 graden zijn, dan kunnen de paarden er eind april op als het land droog genoeg is. Vaak hou ik ook het gieren van de boeren aan, wanneer zij gaan gieren koop ik m'n mest in... Maar ze hebben hier een paar dagen geleden al gegierd... -O-

Nu met dit rare weer weet ik alleen niet wanneer ik moet bemesten? Ik bemest normaal met kunstmest voor paarden, wil dit jaar graag 50% kunstmest doen en 50% koemest korrel.

Omdat de temperaturen nu overdag al zo hoog zijn weet ik niet wat wijsheid is. Toch wachten tot het 's nachts warmer is (nu wordt het deze week maar zo'n 4 graden 's nachts)? Of kan het door de hoge temperaturen overdag ook al? Het lijkt me lekker voor de paardjes als ze vroeg het land op kunnen namelijk :)

Ik zal sowieso natuurlijk moeten wachten tot het weer regent, maar nu staat er voor zondag en maandag 17 en 18 maart regen gepland....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:43

Bij mij op stal zijn gisteren de weides bemest.
Maar hoe of wat en waarom weet ik ook niet. :+
Toevallig zag ik gisteren de boer, op de boerderij waar m'n paard staat, de weides bemesten.
En gisteren was ik aan het rijden, en zag overal boeren rijden met tractors die ook al druk in de weer waren. :)

PLK

Re: Wanneer weide mesten met deze gekke temperaturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:47

Wij gaan dinsdag de mest uitrijden. We doen het altijd met de eigen mest, werkt prima. Moet ook niet te vet gras hebben. En dan is de mestbult ook weer leeg. Of t helemaal goed gaat qua wormen weet ik niet, maar we doen dit al jaren zo en de paardjes zijn redelijk wormvrij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:49

Heeft het eigenlijk veel nut/verschil? Hier word 'nooit' gemest naar mijn weten en toch jaar in jaar uit 'genoeg' gras.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:50

Nou, ik weet helemaal niet wat officieel is..maar wij wachten het weer even af, mesten als er regen aankomt en snachts niet meer vriest/vorst ad grond.
De zon is zo enorm aanwezig (YEAH) en erg droog..verwacht niet dat het nu al inbrand (strooien hier ipv injecteren), maar een fikse regenbui is wel erg welkom na het mesten.
Zo doen we het al jaren en het werkt prima..we zetten ze er steeds te snel op weer, met als gevolg we einde vh seizoen weinig meer over hebben :P
Dus dat gaan we dit jaar eens anders doen..pff, je kan nooit genoeg land hebben roepen we dan hier thuis, haha.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:52

Ik zou gewoon nu al mesten. Overdag doet het het goed en als je 's ochtends mest en dan eventueel sproeit dan gaat dat prima :j
Kunnen de peerdjes ook vroeg het land op!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:23

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:47

hier zijn de boeren ook aan het gieren :j
ook is er bij ons op stal al mest vorige maandag uitgereden over de weilanden :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:49

Hier in de omgeving hebben de boeren ook allemaal al bemest, zag er vandaag nog eentje bezig.
Geen idee wanneer het hier gebeurd, zal niet lang meer duren.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:51

wij huren onze wei van een boer; die heeft vandaag ook kunstmest erop gereden.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:56

Bij ons zijn ze ook volop aan het gieren...dinsdag of woensdag komen ze bij ons...er gaat dan ook meteen vaste mest overheen die heet fijn wordt gehakseld voordag het op het land komt...Als er regen aan komt dan doen we ook nog kunstmest op het hooigrasweiland daar komt geen gier of vaste mest op

Roots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:02

Ik heb er totaal geen verstand van, maar bij ons op stal hebben ze het vanochtend gedaan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:13

Hier gisteren bemest, en dat is eigenlijk normaal voor ons, wij laten altijd begin maart de weides injecteren. De boeren zijn hier ook niets anders bezig dan normaal, die rijden vaak mest rond 1 februari (mits er geen vorst in de grond zit) om de volle gierkelders te legen, en het echte bemesten beginnen ze eind februari mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:17

Nu het gras begint met groeien (wat eerder is dan anders) heeft het gras de voeding nodig daarom nu bemesten. Gras loopt dit jaar ongeveer een maand voor op gewone jaren.

Er mag pas vanaf 15 feb uitgereden worden op grasland mits er geen vorst in de grond zit. Sommige boeren doen dit gelijk omdat ze de kelder vol hebben zitten. Of het effectief is voor het gras is dan weer een tweede ;)

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:23

Je bedoelt dat je bang bent voor verbranding van het gras als je nu mest strooit? Als je de "normale" kunstmest 12-10-18 gebruikt had ik het wel gedaan, juist omdat het 's nachts nog kouder is krijg je veel dauw wat ook helpt om de korrels op te laten lossen. Dan heb je niet perse regen nodig. Overigens is het nog best vroeg om te bemesten, het is nog niet echt groeizaam weer en het is jammer om kunstmest te strooien terwijl het gras nog niet actief groeit.
Waarom strooi je half kunstmest en half koemest korrel eigenlijk?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:59

VreVrou schreef:
Je bedoelt dat je bang bent voor verbranding van het gras als je nu mest strooit? Als je de "normale" kunstmest 12-10-18 gebruikt had ik het wel gedaan, juist omdat het 's nachts nog kouder is krijg je veel dauw wat ook helpt om de korrels op te laten lossen. Dan heb je niet perse regen nodig. Overigens is het nog best vroeg om te bemesten, het is nog niet echt groeizaam weer en het is jammer om kunstmest te strooien terwijl het gras nog niet actief groeit.

Omdat ik anders helemaal geen organische mest heb en het bodemleven dus nergens van kan leven. (Weide wordt iedere dag uitgemest namelijk).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:03

Hier in de omgeving heb ik ze ook al zien rijden. De paardenweides worden nog niet gedaan is te nat. Met dat grote zware materiaal van tegenwoordig rijden ze de hele wei kapot. Maar zal vast niet lang meer duren. Droogt goed op nu.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:05

Hier zijn ze deze week gedaan, dus over ruim twee weken kunnen de paarden weer lekker langzaam de wei op en beginnen met aan het gras te wennen weer!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:13

Drijfmest zou ik voor het regenen rijden (dus als klopt wat jij zegt vrijdag ofzo).

Wij hebben stalmest er al opgereden, drijfmest komt pas later.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:15

De boeren uit mijn buurt zijn er afgelopen week mee bezig geweest

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:19

wij zijn vandaag begonnen op de boerderij dus ook de paarden weide.
bij ons word het gedaan zodra het land droog genoeg is.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:23

Bij ons mesten ze niet maar de stal naast ons en hier in de buurt deden het ook allemaal gisteren of vandaag.

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:25

Focussed schreef:
VreVrou schreef:

Omdat ik anders helemaal geen organische mest heb en het bodemleven dus nergens van kan leven. (Weide wordt iedere dag uitgemest namelijk).

Oke, ik snap je gedachte. Of het in de praktijk zo werkt vraag ik me af omdat de organische stof niet in de bodem terecht komt om humus te krijgen. De koemestkorrel lost nu op en de messtoffen komen wel in de grond. Om voor het bodemleven echt iets te kunnen doen zou je vaste mest IN de bodem moeten brengen maar dat gaat niet zonder de boel op kop te zetten. Ik vind bemesting ook altijd maar een lastig iets, maar groeien zal het!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:27

Ik zou al gaan bemesten. Wanneer de temperatuur boven de 10 graden uit komt, gaat het gras groeien en heeft het dus voedingsstoffen nodig.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:58

Onze wei is anderhalve week geleden ook bemest, het gras groeit ontzettend hard!