welke paalafstand adviseren jullie mij bij dit lint?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke1

welke paalafstand adviseren jullie mij bij dit lint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:55

Hallo, ik heb gisteren lint gekocht en nu wil ik graag weten of dit wil met de situatie bij mij thuis, we hebben nieuwe palen geslagen van kastanjehout met een afstand onderling van ongeveer 6meter, ik wou ze op 3 a 4 meter doen maar dat wil mijn vriend niet.

Er komen 2 hoogtes met schriklint 20mm met versterkte rand en 2 hoogtes gewoon schrikkoord. Nu zei de man van wie ik het lint kocht dat bij een paalafstand van 6 meter de wind mijn isolatoren gaat kapottrekken...iemand tips? Volgens de site van gallagher zou een afstand van 7 tot 10 meter zelfs kunnen...

Maar verder vind ik overal afstanden die kleiner zijn

belgikske

Re: welke paalafstand adviseren jullie mij bij dit lint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:56

zes meter is ok

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:00

Ik heb 4 meter in de bak en er gaan wel isolatoren kapot.
Maar meestal schuurt t lint kapot in de isolatoren.
Hier hangt t lint nu 3 a 4 jaar en op 5 plaatsen is het lint nu kapot.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:39

Bij ons staan alle palen op vier meter afstand. Bij goede isolatoren schuurt het lint niet kapot door de wind. Dit hebben wij in het begin wel gehad, toen hebben we alle isolatoren vervangen door Gallenger isolatoren met twee rubber strippen aan de binnenzijde. Hier zit het lint geklemd tussen, waardoor het niet kan bewegen. In de hoeken en om de veertig meter hebben wij een extra klemmer gezet. Dit zijn die isolatoren die klemmen met vleugelmoertjes. Wanneer je draad ergens breekt, voorkomen zij dat echt alle draden op de grond hangen.

Waarom gaan jullie voor twee hoogtes schriklint en twee hoogtes schrikkoord?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:19

Ivm een ontsnapende shetlander:) lint is mooi zichtbaar voor ze maar moet op verschillende hoogtes wat hebben en koord is wat sterker dat werd mij erbij geadviseerd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:22

Shetafstanden zijn in elk geval een stuk dichter bij elkaar dan 6 meter (en schrikdraad met minimaal 1J klap). Hier staat alles op 4 meter (voor shet zelfs stuk om de 2 gezet, hoewel die nu weg is).

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:44

Waarom moet het voor een shet dichterbij dan? Denk dat de afscheiding in het midden van ons land wel 8meter tussenzit en ze is nog nooit uitgebroken naar ander veld....

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:45

Ook iemand ervaring met lint op 6 meter of meer?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:46

belgikske schreef:
zes meter is ok

ervaring mee? Hoe houden de isolatoren zich met wind?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:59

tjarda_auke1 schreef:
Waarom moet het voor een shet dichterbij dan? Denk dat de afscheiding in het midden van ons land wel 8meter tussenzit en ze is nog nooit uitgebroken naar ander veld....

Netstroom toevallig?
Hier accu en 1 daarvan was al wat versleten. Kortere afstand geeft minder kans op slap hangend lint (waar onderdoor gekropen kan worden).

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:06

Heb het op dit moment nog op accu, netstroom is wel de bedoeling , apparaat al gekocht maar moet nog aangesloten worden:) ik doe op de onderste rij lint, dan koort dan lint en bovenop weer koort, er kan trouwens in de isolator van mijn lint ook nog een dun schrikdraadje doorheen gehaald worden...niet zo dik als koort maar wel effectief...weet alleen nog niet of ik dat ga gebruiken

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:09

Mijn shet had lak aan lint als het op langer dan 3meter uit elkaar gepaald was. Ging erin hangen en gaf makkelijk mee en buiten stond hij..(ondanks de stroom, had ie lak aan, klein klein kort duwtje is namelijk genoeg als palen ver uit elkaar staan) heb nu speciale gladiator... Isolators. Zijn stuk steviger in niet meegeven als pony duwt + ze schoten nooit los met wind.. Terwijl stevige windje voorheen de andere gewoon eruit waaide en ik er niks meer aan had... Palen staan nu op 2,5 meter.. Vind 6meter veel voor shetlanders.. Bespaar niet op isolatoren, want goeie zul je nodig hebben!!

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:21

KingYasFenn schreef:
Mijn shet had lak aan lint als het op langer dan 3meter uit elkaar gepaald was. Ging erin hangen en gaf makkelijk mee en buiten stond hij..(ondanks de stroom, had ie lak aan, klein klein kort duwtje is namelijk genoeg als palen ver uit elkaar staan) heb nu speciale gladiator... Isolators. Zijn stuk steviger in niet meegeven als pony duwt + ze schoten nooit los met wind.. Terwijl stevige windje voorheen de andere gewoon eruit waaide en ik er niks meer aan had... Palen staan nu op 2,5 meter.. Vind 6meter veel voor shetlanders.. Bespaar niet op isolatoren, want goeie zul je nodig hebben!!

Heb een van de duurste islolatoren genomen die er waren, deze kan 20 en 40 mm in geklemd worden en aan de achterkand kan er nog een stroomdraadje doorheen als ik zou willen, misschien dat een idee voor de shet? Ik heb een fries en een shet

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:04

tamary schreef:
tjarda_auke1 schreef:

Netstroom toevallig?
Hier accu en 1 daarvan was al wat versleten. Kortere afstand geeft minder kans op slap hangend lint (waar onderdoor gekropen kan worden).

Gisteren gekeken bij mijn bak waar het op 4meter zit, mag wel weer een keer gespannen worden maar je kan er niet makkelijk onder door...bij het lint in de tussenscheiding wel dus denk dat ik toch maat ga overleggen voor 4meter afstand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:40

Als Gallagher zegt dat 6 meter hartafstand kan dan is dat waarschijnlijk wel met hun lint en ik weet niet of TS dat ook heeft.
Persoonlijk vind ik de afstand te groot en is 4 hooguit 5 meter wel de max.
Om windkracht op je lint wat te verminderen kun je er 1 of 2 slagen in maken in plaats van recht spannen.
Minder mooi, maar wel effectief.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:45

DubbelDun schreef:
Als Gallagher zegt dat 6 meter hartafstand kan dan is dat waarschijnlijk wel met hun lint en ik weet niet of TS dat ook heeft.
Persoonlijk vind ik de afstand te groot en is 4 hooguit 5 meter wel de max.
Om windkracht op je lint wat te verminderen kun je er 1 of 2 slagen in maken in plaats van recht spannen.
Minder mooi, maar wel effectief.

Nee het is geen gallagher draad...ga xo nog een poging doen mn vriend te overtuigen dat de afstand wel heel groot is...heb er geen fijn gevoel bij en wil het wel in een keer goed hebben...nu staan nogniet alle palen erin dus het kan nu nog aangepast worden...kost iets meer maar liever dat als straks ellende

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:52

Ik ken je situatie niet, maar misschien is het een idee om alleen bijv. langs een wegzijde er palen tussen te zetten (dus op 3 meter), of als die nog gezet moeten worden, die afstand van 6 naar 4 meter terug te brengen.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:07

Momenteel staan er oude hardhoutenpalen erin met schapengaas en prikkeldraad eraan, hiervoor afstandsisolatoren met schrikkoord (noodoplossing) deze palen stonden op 6meter van elkaar dus vandaar dat mijn vriend dat wek vond kunnen. Nu wou ik eerst de nieuwe palen steeds op de helft er tussen zetten en als de oude eruit gaan hier nieuwe tussendoen...maargoed dat vond hij onzin...in het midden van het land dtaan de palen 8 meter uit elkaar en daar wapperd het lint dus alle kanten op...gelkukkig zit er nog een staaldraad met stroom erop er ook tussen. Ik.zit nu dus te denken op 4 meter de palen rondom te doen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:08

Hier staan de palen op 5 meter van elkaar. Op iedere paal een isolater met vleugelmoeren. Zijn wel aan de prijs, maar het staat dan ook vol op de wind. Eens in het jaar span ik de boel weer aan en staat het er weer netjes bij.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:36

it_is_me schreef:
Hier staan de palen op 5 meter van elkaar. Op iedere paal een isolater met vleugelmoeren. Zijn wel aan de prijs, maar het staat dan ook vol op de wind. Eens in het jaar span ik de boel weer aan en staat het er weer netjes bij.

hoe span jij ze? Mwt spanner of haal trek je het gewoon aan en doe je dan spanner weer dicht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:41

Dit zijn speciale spanisolatoren voor lint
Afbeelding

Om koord te spannen heb je deze dingen voor diverse diktes koord
Afbeelding

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:08

Om de hoeveel meter doe jij een spanner in het lint?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:17

Ik heb er aan beide zijden van het land één per rij zitten (diagonaal op de hoekpalen), maar mijn land is niet zo groot :D

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:17

Kogel is door de kerk na wat telefoontjes heb ik mijn vriend kunnen overtuigen:) morgen vrachtje palen halen en dan kan het boren en slaan beginnen:)

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:20

DubbelDun schreef:
Ik heb er aan beide zijden van het land één per rij zitten (diagonaal op de hoekpalen), maar mijn land is niet zo groot :D

Mijn land is ook niet mega hoor:) 110 x 40 , waarvan we twee weides van 20x 110 hebben gemaakt ....bedankt voor je goede advies:) ga morgen ff opzoek naar die spanners.

Het middenstuk zijn de palen nog redelijk goed van dus die blijven deze zomer nog even staan.