Shetlander nu al scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baron2008

Shetlander nu al scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 18:57

Hoi Hoi,

Sorry dat ik alweer een topic plaats...

Maar ik heb een vraagje waar ik jullie advies wel even bij kan gebruiken.

Ik heb een shetlander genaamd Baron v Maatman en hij is 5 jaar oud.
Toen ik hem 2 jaar geleden kreeg heeft die luis gekregen. we hebben hem toen laten scheren. omdat telkens wassen in de winter ook geen optie was. nu hebben we dat vorig jaar ook weer laten doen omdat hij natuurlijk zo'n dik vacht heeft en daar best wel moeilijk uit komt. meestal doen we dit in april omdat het dan wat warmer word.

maar nu staat hij al 2 dagen in de wei te zweten normaal zou ik hem dan scheren maar ik weet niet of het nog koud gaat doen. En hij staat 24/7 buiten maar heeft wel beschikking over een schuil stal maar daar gaat die niet in staan hij staat namelijk liever in de regen hihih :) tenzij ik er eten in leg natuurlijk :j :j

wat zouden jullie doen hem nog een paar weken zo in de wei laten staan of hem nu al scheren ?

hier nog even een foto van mijn shet :)
Afbeelding

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:00

als je nu scheert moet je toch nog een 300gr deken opleggen hoor.
als dat voor jou geen probleem is zou ik scheren. Elke dag staan zweten is voor die pony ook niet leuk en goed.

mnkortleve

Re: Shetlander nu al scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:04

Ik zou nu zeker niet scheren als er geen deken op gaat.
Misschien vaker borstelen die vacht past zich wel aan en als die losse haren steeds weg gehaald worden dat scheelt ook wel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:09

Je zou zn hals/borst kunnen scheren, misschien dat dat scheelt en dan hoeft ie sowieso geen deken op.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:44

Idd alleen hals/borst scheren, dat is vaak al voldoende en dan kan hij gewoon zonder deken 24/7 buiten blijven staan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:46

Wanneer je ook scheert, daarna moet er tijdelijk een dekentje op. Tenzij je alleen de borst en hals eruit scheert.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:47

Je kunt niet nu gaan scheren zonder er dan een deken op te leggen.
Ik heb bij mij shet bijv. wel al een stukje van de borst geschoren zodat hij zijn warmte goed kwijt kan en dat helpt heel goed en kan die zonder deken blijven lopen.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:49

Ik heb dekens dikke winter regen met voering en een gewone regen deken dus hij zou zo ie zo een deken op krijgen als die helemaal geschoren zou worden maar zou het niet te koud zijn als ik zijn borst en hals zou scheren met de wind enz

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:52

Nee alleen borst en hals scheren en dan zonder deken laten staan is zeker niet te koud. Ik ken pony's die heel de winter zo (dus met kale hals/borst) 24/7 buiten staan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:53

Als je een kleine strook uitscheert niet, alleen de onderkant van de hals; scheelt veel warmte maar hoeven er niet perse dekens op.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:54

Oke zou iemand daar een foto van kunnen sturen ?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:55

Stolz schreef:
als dat voor jou geen probleem is zou ik scheren. Elke dag staan zweten is voor die pony ook niet leuk en goed.

300 gram? :wow:
Ik heb mijn shet vandaag ook geschoren en daar ligt nu 150 gram op, meer dan genoeg. Overdag is het 8 tot 11 graden, dan is 300 gram wel vrij veel..

@TS: je kunt als het om de warmte gaat inderdaad prima de borst en hals scheren zonder daar een deken op te hoeven leggen. Helemaal kaal zonder deken lijkt me niet zo fijn..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:56

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:58

Simone0308 schreef:
Stolz schreef:

300 gram? :wow:
Ik heb mijn shet vandaag ook geschoren en daar ligt nu 150 gram op, meer dan genoeg. Overdag is het 8 tot 11 graden, dan is 300 gram wel vrij veel..

@TS: je kunt als het om de warmte gaat inderdaad prima de borst en hals scheren zonder daar een deken op te hoeven leggen. Helemaal kaal zonder deken lijkt me niet zo fijn..

Nee dat lijkt me idd ook niet zo fijn maar hij heeft altijd als die helemaal kaal is een deken op :-D hij zou zo ie zo is april helemaal kaal worden ..

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:00

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:03

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QI4SFRA.jpg nummer 11 of 10 word veel gedaan zonder deken. Persoonlijk zou ik alleen wel maar de gezondheid van de pony gaan kijken, een shet van 5 hoort prima zelf zijn vacht te kunnen regelen en zou zeker niet voor de zomer geschoren hoeven te worden.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:04

Bij mij op de manege zijn er 3 weken geleden 2 paarden geschoren ze hebben nu alleen wel een dubbele deken op.
Dus als je ze scheert leg er wel een dekentje op ;)

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:08

smurffie schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QI4SFRA.jpg nummer 11 of 10 word veel gedaan zonder deken. Persoonlijk zou ik alleen wel maar de gezondheid van de pony gaan kijken, een shet van 5 hoort prima zelf zijn vacht te kunnen regelen en zou zeker niet voor de zomer geschoren hoeven te worden.

Nee dat klopt maar ik kan ook niet erg goed tegen de haren ik ga er aleen maar van niezen Hihih en hij voelt zich helemaal heppie de peppie als hij geschoren is

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:10

Chantaliiejj schreef:
Bij mij op de manege zijn er 3 weken geleden 2 paarden geschoren ze hebben nu alleen wel een dubbele deken op.
Dus als je ze scheert leg er wel een dekentje op ;)

Ja dat snap ik ik heb alle dekens bij de had hij heeft namelijk altijd na het scheren een deken op :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:11

*Paard staat onder een 400 grams :o*

Inderdaad gewoon nummer 10 van het plaatje nemen, kan het dier goed aan :)

Bij een type verder (1 bijvoorbeeld) moet uiteraard wel gewoon de deken op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:13

baron2008 schreef:
smurffie schreef:

Nee dat klopt maar ik kan ook niet erg goed tegen de haren ik ga er aleen maar van niezen Hihih en hij voelt zich helemaal heppie de peppie als hij geschoren is

Besef je je wel dat het voor de pony echt niet goed is om zijn vacht rond de zomer te scheren? Ik zou het ook makkelijk vinden als mijn paard niet zou ruien.. maar het blijven paarden en het hoort erbij.
Welzijn van het beestje hoort voorop te komen en eind april hoort een 5 jarige al lang en breed in zijn zomervacht te zitten

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:21

smurffie schreef:

Nee dat klopt maar ik kan ook niet erg goed tegen de haren ik ga er aleen maar van niezen Hihih en hij voelt zich helemaal heppie de peppie als hij geschoren is[/quote]
Besef je je wel dat het voor de pony echt niet goed is om zijn vacht rond de zomer te scheren? Ik zou het ook makkelijk vinden als mijn paard niet zou ruien.. maar het blijven paarden en het hoort erbij.
Welzijn van het beestje hoort voorop te komen en eind april hoort een 5 jarige al lang en breed in zijn zomervacht te zitten[/quote]

Voor mijn pony is het scheren een goede optie en ik snap dat hij zelf zijn vagt hoort te kunnen regelen maar omdat hij altijd buite staat blijft hij nog best lang een dik vacht hebben en natuurlijk komt hij zelf in zijn zomervacht maar dan heeft hij heel lang staan zwetenn in de wei

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:26

Ja dat is dus niet gezond, juist niet voor een pony die buiten staat! Dagen worden al veel langer dus ze zouden allang moeten haren.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:26

[/quote]
Nee dat klopt maar ik kan ook niet erg goed tegen de haren ik ga er aleen maar van niezen Hihih en hij voelt zich helemaal heppie de peppie als hij geschoren is[/quote]
Welzijn van het beestje hoort voorop te komen en eind april hoort een 5 jarige al lang en breed in zijn zomervacht te zitten[/quote]

Voor mijn pony is het scheren een goede optie en ik snap dat hij zelf zijn vagt hoort te kunnen regelen maar omdat hij altijd buite staat blijft hij nog best lang een dik vacht hebben en natuurlijk komt hij zelf in zijn zomervacht maar dan heeft hij heel lang staan zwetenn in de wei[/quote]

je hebt ook van die speciale kammetjes die veel meer los haar verweideren als een rosborstel
deze: http://www.ej.nl/products/10000054/7070 ... RAAR+MAGIC

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:58

Ik zou voor alleen een borstje met eventueel de hals erbij gaan.

En inderdaad, een paard van deze leeftijd hoort al te verharen, dan kan je beter naar de oorzaak daarvan gaan kijken. Misschien een mineralen te kort (denk hierbij aan koper en zink).

Als een paard echt gaat zweten zou ik dus wel gewoon een borstje scheren, want een mineralen tekort of niet, zo'n beestje heeft het warm en moet daar zo snel mogelijk van af komen.

Wel raad ik je aan om even een bloedonderzoek te laten doen voor eventuele tekorten.