Heb ik echt twee smeerkezen op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Heb ik echt twee smeerkezen op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:11

Of doe ik mijn werk niet goed?

Waar moet ik beginnen...
Sinds Oktober 2013 staan mijn paarden op stal 's nachts.
Ik ben begonnen met stro (oppotten)
Elke dag haalde ik de mest er uit, liet de natte plekken liggen en strooide ongeveer 1 plak er bij op. Paarden stonden altijd lekker dik in het stro en stonden nooit op de matten. Nadeel was dat ik een keer in de 3 weken alles er uit haalde en dit met de kruiwagen moest doen. Wat een rot klus! Ik haalde uit elke stal minimaal 11 tot 12 kruiwagens.
Toen was de maat vol voor mij en ben ik over gestapt op vlas. Eerste dag 5 balen er in gegooid per stal (stallen van 4 bij 4,5m) en het was lekker zuinig want bij mijn 2 jarige hoefde ik maar 1 keer in de 2 weken een halve baal bij in te doen. Met vlas natuurlijk weer het oppot systeem maar ook dat werkte niet voor mijn 4 jarige. Man man man, wat een bende maakte ze er van!
Een paar maanden later over gegaan op vlas gemengd met houtvezel en kort daarna helemaal houtvezel.
Vond ik echt heel fijn spul! Ben helemaal verliefd op houtvezel. 2 jarige stond er weer mooi bij maar voor de 4 jarige was oppotten weer geen optie. Ik heb toen hetzelfde gedaan als op mijn werk:
Elke dag mest er uit, stal helemaal omscheppen en de natte plekken er uit.
Ten eerste was dat een behoorlijke klus, ten tweede was het binnen no time weer één natte zooi.

Goed, sinds 3 dagen terug weer over gegaan op stro en besloten hier ook bij te blijven.
Maar ik word nu al helemaal gek. Mijn 2 jarige doen het weer netjes. Ik ga niet meer oppotten maar strooi wel elke dag op gezien ze veel stro eten (wat ik helemaal niet erg vind)
Dus elke dag mest er uit, schone stro aan de kant, natte plekken er uit, nieuw stro in het midden en het oude stro aan de randen zodat je weer een mooi dik bed krijgt.
Nu ben ik in eerste instantie al 3 kwartier bezig met 2 stallen. Dat maakt me nog niet zo veel uit, maar ik haal dus elke dag gewoon 1 kruiwagen stront uit iedere stal.

Kortom, het blijft een bende. Ik heb wel eens gedacht aan stro korrels, maar ik heb het liefste dat de paarden echt in een bed van stro kunnen liggen. Heb nu ook 6 mega balen gekocht, dus ik ga niet meer over op een andere ondergrond totdat dit op is.

Afbeelding

Filmpje, even op klikken.

Ze schijten gewoon te veel, is mijn conclusie. -O-
Er liggen gewoon 5 tot 10 mesthopen in een stal. Is dat wel normaal?! :=
Nu heb ik dus een nieuwe oplossing gevonden: Voor dat ik naar bed ga, haal ik alvast alle mest er uit die er dan ligt. (Dus vanaf 20:00 tot 23:00) maar dat werkt ook niet optimaal.
Ik heb niet echt 2 schone dame's, want ze pissen en poepen overal. In hun eten, voerbak, waterbak...
Dus een bende zal ik altijd wel houden.

Maar wat is nou de ideale manier van op strooien en uit mesten?
Wat doen jullie met stro? En iemand een gouden tip om mijn stallen wat schoner te houden?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 28-02-14 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Re: Heb ik echt twee smeerkezen op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:16

Ik dacht ook stro werkt niet, teveel werk, dus maar zaagsel. Daar zat nog meer tijd in dus nu weer op stro. Ik mest nu vrijwel iedere dag 9 stallen uit, ong 2 karren (kleine een-wiels karren) per stal. Paarden poepen (helaas) nu eenmaal veel haha.
Ik ben ruim 2 a 3 uur bezig met alles, hebben ook geen automatische drinkbakken dus dat moet ik ook handmatig nog bijvullen ook. Als je iedere dag mest ga je steeds behendiger en sneller worden wel!

Ik doe dus alles eruit dat 'vies' is, laat hier en daar een nat stuk liggen of als er nog een tweetal scheppen niet meer bij passen en ik geen zin heb meer te lopen voor die twee scheppen. En dan plakje opstrooien. Maar er blijft meestal weinig over van schoon stro dus. Niet echt een gouden tip voor je buiten veel oefenen :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:17

Hoe lang staan ze binnen? Ik heb grote stallen en de paarden op stro en ze komen van ongeveer 9 tot 5/6 buiten. 's avonds voor 8 uur doe ik nog even een rondje mest uit de stallen halen. Als ik dan overdag ga mesten haal ik er ongeveer één flink volle (grote!) kruiwagen uit per 2 stallen. In anderhalf uur heb ik 6 stallen gemest, opgestrooid, hoor klaargelegd en alles geveegd. Heb er af en toe wel een vetzak tussen zitten waar meer uitgaat maar ook dan nooit meer dan een kruiwagen per stal. Ik doe iedere dag de mest en het natte stro eruit en opnieuw opstrooien, heb een hekel aan potstallen (stinkt en als ze het toch uit elkaar lopen niet zo fijn voor de hoeven).

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:17

de mest en natte plekken neergooien waar jij het wil hebben
dus een deel gewoon naar de mesthoop en een deel in de stal laten liggen op de plek waar jij het wil hebben
op die manier "zindelijk maken" heeft bij mijn pony wel gewerkt :)
die plast in de ene hoek en poept langs de achterwand :) (daar haal ik meestal ook het stro weg dat de mest op het beton ligt :) )

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:21

0000 schreef:
Hoe lang staan ze binnen? Ik heb grote stallen en de paarden op stro en ze komen van ongeveer 9 tot 5/6 buiten. 's avonds voor 8 uur doe ik nog even een rondje mest uit de stallen halen. Als ik dan overdag ga mesten haal ik er ongeveer één flink volle (grote!) kruiwagen uit per 2 stallen. In anderhalf uur heb ik 6 stallen gemest, opgestrooid, hoor klaargelegd en alles geveegd. Heb er af en toe wel een vetzak tussen zitten waar meer uitgaat maar ook dan nooit meer dan een kruiwagen per stal. Ik doe iedere dag de mest en het natte stro eruit en opnieuw opstrooien, heb een hekel aan potstallen (stinkt en als ze het toch uit elkaar lopen niet zo fijn voor de hoeven).

Ik ben met drie kwartier ook wel klaar met 2 stallen mesten, opstrooien, hooi bijvullen en vegen ja.

Ik voeg even een filmpje bij van de stal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:21

Hoelang komen je paarden buiten ?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:22

Om 07:00 gaan ze naar buiten en tussen 19:00 en 21:00 gaan ze naar binnen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:23

Sommige paarden zijn helaas echt vrijwel onmogelijk, bij ruinen/hengsten kan je ze nog motiveren om mest van een ander paard in een bepaalde hoek te leggen, maar vermoed dat, dat met merries niet werkt.

Wat ik zelf het prettigste vind:
's morgens drollen en natte plekken, mijn ervaring is dat als je het paard kent je niet de hele box overhoop hoeft te halen, maar dat er meestal bepaalde plekken nat zijn.
Stro er alleen uit als het echt nat is, beetje vies kan je gewoon als bodem gebruiken.
Daar overheen weer schoon stro.

's avonds alle drollen eruit en bed weer rechttrekken.

5 a 10 per dag, sja, dat is wel redelijk normaal, de ene doet veel meer als de andere.

Wat je ook kan proberen, als je dat wilt, is achter een strook leeg houden, en dan hopen/kijken of ze daar op willen mesten, er zijn best wel een aantal paarden die dat gewoon doen.
Nadeel van een te grote box die vol met stro is vind ik eigenlijk dat er onnodig veel stro in ligt, wat ook meer rotzooi geeft.

Met deze methode ben ik voor 7 boxen binnen 1,5 uur klaar(met daarbij ook opstrooien en voeren)
Per box ben ik altijd ongeveer een halve kruiwagen nodig(grote tweewieler)
Overigens staan ze wel iets meer binnen, maar dat geeft absoluut niet meer rotzooi, hoogstens iets meer mest, plassen doen de meeste paarden liever in hun box dan buiten in mijn ervaring

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:28

Siskeh: Helaas gaat die vlieger niet op, ik moet de hele stal overhoop halen om te kijken waar ze deze keer weer gepist heeft. Ze maakt echt haar hele stal vies.
En wat bedoel je met 's morgens drollen en natte plekken en 's avonds drollen en bed rechttrekken? Paarden staan overdag niet op stal.
De achterkant leeg houden heb ik ook al geprobeerd. Schijnbaar zijn ze erg actief 's avonds want alles ligt dan gewoon weer verspreid. Ze gaan er ook gewoon in liggen, dus 's ochtends heb ik én een vies paarden hoofd en platgedrukte drollen in de stal. :')

En 5 a 10 drollen per dag bedoel ik niet, ik bedoel echt 5 tot 10 mesthopen pér nacht. Dus vanaf 20:00 tot 07:00

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:34

Per nacht is nog redelijk, zolang het varieert dan, consequent 10 is wel aardig veel, maar nog niet ongewoon.
Ahh als ze overdag er helemaal niet staan heeft het niet heel veel zin, al kan je 'savonds laat rond 11 uur het stro dan nog weer vlak kunnen trekken.

Maar klinkt dan wel als redelijke zwijnen :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:36

Dat is wel normaal hoor, keer of 5 mesten. Er zijn ook wel paarden die gewoon liever op stal hun behoefte doen en in verhouding dus meer in de stal doen en minder in de wei.

Heb je er wel genoeg stro in? Geen kale plekken 's ochtends? Mijn ervaring is dat een wat dikker strobed het alleen gemakkelijker maakt om uit te mesten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:37

0000 schreef:
Dat is wel normaal hoor, keer of 5 mesten. Er zijn ook wel paarden die gewoon liever op stal hun behoefte doen en in verhouding dus meer in de stal doen en minder in de wei.

Heb je er wel genoeg stro in? Geen kale plekken 's ochtends? Mijn ervaring is dat een wat dikker strobed het alleen gemakkelijker maakt om uit te mesten.

Ik heb nooit kale plekken. Ze staan altijd wel in een dik bed. Maar bij mijn 4 jarige is het lastiger te pijlen omdat die gewoon de helft van haar hooi laat staan en aan het stro begint. Die vreet de hele nacht door waardoor ik 's ochtends alleen nog maar stront en vies stro in de stal heb liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:23

Is het een optie om ze gewoon buiten te houden met hun (lege) stal als schuilstal ??
Áls ze dan al de stal als WC gebruiken is het iig makkelijk uitmesten, maar vaak kiezen ze er voor om het dan buiten te doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:33

Je zegt dat ze heel veel mest,verander eens van voer.
Veel mest duid erop dat het voer niet goed verteerd.
In feite poepen ze meer uit dan omdat er meer in gaat.

de mijne had ook altijd een vieze stal,overgestapt op voer wat ze beter kon verteren en waarvan ik minder hoefde te voeren en dus ook minder mest in de stal.

stal is nu altijd schoon en ze staan ook op vlas.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:44

Wat bij mijn paard hielp was de mest in 1 hoek in de stal gooien. Ze snapte heel snel dat ze daar moest mesten :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:45

:') De mest op dat randje en jouw gniffeltje erbij _O-

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:45

Ik heb ook zo'n smeerkees gehad.
We zijn als eerste begonnen met vlas,oppotten werkte niet want hij haalde alles overhoop,toen op krul zelfde verhaal als met het vlas.
Toen hij aan huis stond hebben we stro geprobeerd maar dat werd nog ranziger en uiteindelijk dus maar weer op krul over gegaan.
Ik meste zijn stal elke dag uit en 1x in de week haalde ik hem helemaal leeg en kwamen er 2 nieuwe balen krul in.
Ik heb me er dus maar gewoon bij neergelegd dat ik een ontzettend smeervarken had.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:49

Vlas bevalt hier het beste. Haal elke dag met een handschoen de drollen eruit. Als het vlas echt donker word gooi ik er een nieuw pak bij in. Kan tussen de zeven en tien dsgen met 1 pak vlas endan is de stal droog.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:56

Je zegt ook dat ze veel stro opeten dus wat eringaat moet er ook uit. Waarom niet een dun laagje in de stal en smorgens alles eruit? Dan is je stal weer helemaal schoon en je bespaard je een hoop werk. Wij willen graag dat ze zacht liggen maar in de wei moeten ze het ook doen met een (soms natte en) harde ondergrond. Gooi een plak in de stal en wat ze opvreten is prima smorgens alles eruit en klaar is kees.
Maar ja ik ben een "harde" denk ik wel eens. ;)

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:43

misschien een idee om het weiland op te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:52

Hier staan de paarden (2 stuks) ook overdag buiten en 's nachts op stal, op stro.
We mesten elke dag uit, en halen inderdaad ook een stuk of 10 hopen uit elke stal, samen met de natte plekken is dat een kleine kruiwagen per stal. Als de viezigheid er uit is verspreid ik het oude stro als onderlaag over de gehele stal, en leg er een nieuwe laag overheen. Over het algemeen blijven de stallen dan behoorlijk netjes, al hebben ze allebei wel eens ooit een wilde nacht :+
Ik ben met 20 minuten tot een half uurtje klaar met mesten, opstrooien, voer klaarleggen en aanvegen.

Van wat ik zo lees (flimpje doet t bij mij niet) vind ik jou paarden dus helemaal niet extreem vies. Een kleine kruiwagen per dag voor een paard dat een uurtje of 12 op stal staat lijkt me heel normaal, als ze gewoon voldoende ruwvoer krijgen en nog wat stro knabbelen dan heb je nu eenmaal veel mest :Y)
Dus ik zou zeggen, maak je niet te druk en over een half jaartje als je de slag te pakken hebt met strostallen doe je er waarschijnlijk ook niet zo lang meer over.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:53

Ik haal er vaak ook 1 kruiwagen per dag uit, mest hem dan ook altijd wel super goed. En strooi hem weer lekker dik op. Soms ook maar 3 drollen en een natte plek.. ben max 10 minuten met mn stal bezig. Heb hem hiervoor ook een vlas gehad, werkte goed, maar vind persoonlijk stro toch fijner. En hij komt van +- 9 tot 17 buiten en dan ben ik vaak s avonds nog met hem bezig.

Hiervoor had ik een paard die had binnen een paar uur zn stal al weer super vies, verschilt per paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:01

Blijheid schreef:
Hier staan de paarden (2 stuks) ook overdag buiten en 's nachts op stal, op stro.
We mesten elke dag uit, en halen inderdaad ook een stuk of 10 hopen uit elke stal, samen met de natte plekken is dat een kleine kruiwagen per stal. Als de viezigheid er uit is verspreid ik het oude stro als onderlaag over de gehele stal, en leg er een nieuwe laag overheen. Over het algemeen blijven de stallen dan behoorlijk netjes, al hebben ze allebei wel eens ooit een wilde nacht :+
Ik ben met 20 minuten tot een half uurtje klaar met mesten, opstrooien, voer klaarleggen en aanvegen.

Van wat ik zo lees (flimpje doet t bij mij niet) vind ik jou paarden dus helemaal niet extreem vies. Een kleine kruiwagen per dag voor een paard dat een uurtje of 12 op stal staat lijkt me heel normaal, als ze gewoon voldoende ruwvoer krijgen en nog wat stro knabbelen dan heb je nu eenmaal veel mest :Y)
Dus ik zou zeggen, maak je niet te druk en over een half jaartje als je de slag te pakken hebt met strostallen doe je er waarschijnlijk ook niet zo lang meer over.

Bij dit verhaal sluit ik me aan, filmpje doet t hier ook niet , maar de hoeveelheid mest klopt wel aardig hoor.
Wat de grootste fout is bij viezeriken is de stal steeds schoon te willen houden, niet te netjes mesten en een flinke onderlaag van vies oud stro houden, heb je een nette ernaast ? Ruil het stro dan door- de viezerd het stro van de nette en de nette schoon stro, viespeukje zal minder snel tweedehands stro opeten en zo kan je al meer strobed opbouwen.
Met mesten echt op een punt stoppen bij mij is dat 1 kruiwagen, eerst alle mest van het stro afdan de natte plek en kruiwagen vol is vol ( en ja een paar x per jaar zal de hele zooi eruit moeten ) maar laat je niet verleiden on het elke dag te doen want je bouwt geen onderlaag / bed op

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:12

mijn merrie haar stal is ook verschrikkelijk vuil op stro, kreeg ook altijd rotstraal omdat de stal niet proper te houden was. ze staat nu op houtkrullen, wordt minder uitgehaald en is toch properder.
Ik denk dat je de stal te proper wil houden. hier wordt sochtends en savonds de mest eruit gehaald, en 3 keer per week de natte plekken. ze krijgt nu ook geen rotstraal meer en de stal ziet er proper uit. en voor het moment staat ze zelfs 22/24 op stal en het blijft proper. moet wel houtkrullen van goede kwaliteit zijn, we hadden 1 keer andere krullen en het was meteen weer een zooitje

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:13

Mijn merrie is ook een grote smeerkees hoor!!! Ze word 2x per dag uitgemest (s'ochtens en eind van de middag), en het nadeel is ook dat mijn ene merrie die eet AL haar stro op, en mijn andere die eet het meeste op zodat er nog maar een dun laagje ligt en dan poept ze overal en gaat ze rollen, en dan word het stro dus echt helemaal bruin, het lijkt dan wel een varkensstal.