Waar moet ik beginnen...
Sinds Oktober 2013 staan mijn paarden op stal 's nachts.
Ik ben begonnen met stro (oppotten)
Elke dag haalde ik de mest er uit, liet de natte plekken liggen en strooide ongeveer 1 plak er bij op. Paarden stonden altijd lekker dik in het stro en stonden nooit op de matten. Nadeel was dat ik een keer in de 3 weken alles er uit haalde en dit met de kruiwagen moest doen. Wat een rot klus! Ik haalde uit elke stal minimaal 11 tot 12 kruiwagens.
Toen was de maat vol voor mij en ben ik over gestapt op vlas. Eerste dag 5 balen er in gegooid per stal (stallen van 4 bij 4,5m) en het was lekker zuinig want bij mijn 2 jarige hoefde ik maar 1 keer in de 2 weken een halve baal bij in te doen. Met vlas natuurlijk weer het oppot systeem maar ook dat werkte niet voor mijn 4 jarige. Man man man, wat een bende maakte ze er van!
Een paar maanden later over gegaan op vlas gemengd met houtvezel en kort daarna helemaal houtvezel.
Vond ik echt heel fijn spul! Ben helemaal verliefd op houtvezel. 2 jarige stond er weer mooi bij maar voor de 4 jarige was oppotten weer geen optie. Ik heb toen hetzelfde gedaan als op mijn werk:
Elke dag mest er uit, stal helemaal omscheppen en de natte plekken er uit.
Ten eerste was dat een behoorlijke klus, ten tweede was het binnen no time weer één natte zooi.
Goed, sinds 3 dagen terug weer over gegaan op stro en besloten hier ook bij te blijven.
Maar ik word nu al helemaal gek. Mijn 2 jarige doen het weer netjes. Ik ga niet meer oppotten maar strooi wel elke dag op gezien ze veel stro eten (wat ik helemaal niet erg vind)
Dus elke dag mest er uit, schone stro aan de kant, natte plekken er uit, nieuw stro in het midden en het oude stro aan de randen zodat je weer een mooi dik bed krijgt.
Nu ben ik in eerste instantie al 3 kwartier bezig met 2 stallen. Dat maakt me nog niet zo veel uit, maar ik haal dus elke dag gewoon 1 kruiwagen stront uit iedere stal.
Kortom, het blijft een bende. Ik heb wel eens gedacht aan stro korrels, maar ik heb het liefste dat de paarden echt in een bed van stro kunnen liggen. Heb nu ook 6 mega balen gekocht, dus ik ga niet meer over op een andere ondergrond totdat dit op is.

Filmpje, even op klikken.
Ze schijten gewoon te veel, is mijn conclusie.

Er liggen gewoon 5 tot 10 mesthopen in een stal. Is dat wel normaal?!

Nu heb ik dus een nieuwe oplossing gevonden: Voor dat ik naar bed ga, haal ik alvast alle mest er uit die er dan ligt. (Dus vanaf 20:00 tot 23:00) maar dat werkt ook niet optimaal.
Ik heb niet echt 2 schone dame's, want ze pissen en poepen overal. In hun eten, voerbak, waterbak...
Dus een bende zal ik altijd wel houden.
Maar wat is nou de ideale manier van op strooien en uit mesten?
Wat doen jullie met stro? En iemand een gouden tip om mijn stallen wat schoner te houden?