Ritme en regelmaat of langer buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roozzieee

Ritme en regelmaat of langer buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:55

Hoi ik sta op een fijne stal maar sinds er een nieuw iemand bij is gekomen is er een beetje gezeur.
Er staan 12 paarden welke in 3 groepen op de paddock/wei gaan. Van nov t/m maart ongeveer gaat de eerste groep waarvan ook 2 paarden van de eigenaar van 8.30 u tot 12.15 u buiten. De 2e groep van 12.15 tot 15.00 en de 3e groep van 15.00 tot 17.30. Deze tijden zijn zo omdat de eigenaar elke dag van 9 tot 12 werkt en daarnaast met school tijden en kinderen en activiteiten zit. In het weekend is het 8.30-11.30 , 11.30-14.30 en 14.30-17.30. Op zondag verdelen we het binnen buiten zetten, de eigenaar doet ook mee. Na 17.30 zijn we vrij om de paarden in de paddock te zetten voor Max een half uur of langer maar dan moeten we wel op stal blijven. De overige maanden staan de paarden ook op de wei. De eerste groep gaat eerst op de wei 8.30-12.15 daarna tot 15.00 op de paddock. 2e groep gaat om 8.30-12.15 op de paddock en daarna tot 15.00 uur op de wei. De laatste groep gaat van 15.00-17.30 op de wei en daarna tot 21.30 uur op de paddock. Van 15.00-17.30 uur is de paddock vrij en zet ze haar eigen paarden daarop en kunnen er eventueel 2 paarden bij. Dat moeten we wel zelf doen en dan weer maximaal een half uur of langer als we op stal blijven. Het weekend ga ik niet helemaal uitleggen in het weide seizoen want het is nu al een heel verhaal:) maar dus de nieuwe persoon op stal vindt het na een maandje niet meer leuk op deze manier. Haar paard zit in de laatste groep en staat dus het minst buiten in de winter en t minst op t gras doordeweeks. Ze wilt alles gaan rouleren zodat haar paard straks niet pas om 15.00 uur naar buiten gaat elke dag. Maar in principe zijn ze dan zowat allemaal even lang buiten. Mij lijkt regelmaat juist prettig voor de paarden, maar soms lijkt t me ook wel fijn als m'n paard s avonds ook nog lekker buiten kan zijn. Wat vinden jullie? Het is niet mogelijk om de paarden langer op t gras te hebben of meer paarden in de paddock. Dit is zoals t is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:59

Rouleren zou ik niet doen. Ik ben zelf nogal voor regelmaat en daarbij denk ik dat het altijd gedonder gaat opleveren. Het klinkt allemaal erg omslachtig en ik zou mijn stalbeleid eigenlijk niet gaan omgooien omdat 1 persoon dat wil :o

Als ik echt zou vinden dat mijn paard te weinig buiten kwam (en dat vind ik ook op jouw stal, maar goed, da's een eindeloze discussie) zou ik een andere stal zoeken. Persoonlijk vind ik dan ook dat die nieuwe persoon zich ernaar moet schikken, ik neem aan dat dit allemaal verteld is toen ze kwam kijken.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:00

Nou, vind ik eigenlijk niet zo vreemd. Als je de pech hebt om in de laatste groep te zijn ingedeeld, kom je dus altijd wat tekort tov van de rest. En of deze eigenaar nou wel of niet als laatste erbij is gekomen is niet van belang. Je zal t toch met elkaar moeten doen. De stem van de minderheid telt ook. Iedereen wil t beste voor zijn paard, deze eigenaar ook.

bonny123

Re: Ritme en regelmaat of langer buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:01

wil niet zeggen dat er gerouleerd moet worden, maar wel kijken naar welke mogelijkheden er zijn.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:02

Waarom zet men het paard van die persoon die haar paard langer buiten wil niet gewoon in de 1ste groep? problem solved :Y) .

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:03

Wat ik daarmee wil zeggen is dat je niet ergens op een stal kunt komen en dan verwachten dat alles wordt omgegooid omdat jou dat beter uitkomt (want zo komt het over). Zeker niet als het op deze manier al tijden goed gaat. Wat ik trouwens wel mis in het verhaal is hoe de andere stalgenoten erover denken?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:04

Eef_Bam schreef:
Waarom zet men het paard van die persoon die haar paard langer buiten wil niet gewoon in de 1ste groep? problem solved :Y) .

Niet echt, want meer paarden op de paddock kunnen niet en ik denk niet dat er iemand staat te springen om zijn paard korter buiten te zetten :+

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:04

Helemaal als je als laatste bij een bestaand systeem komt, vind ik niet dat je veel in te brengen hebt. Ze wist waar ze aan toe was toen ze kwam. Voor de paarden vind ik een vast ritme fijn.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:05

Ik kan het me wel voorstellen dat de nieuwe stalgenoot het niet eerlijk vindt. De eerste groep gaat bijna 4 uur naar buiten terwijl de laatste groep maar 2,5 uur buiten is. Dat is nog best een verschil. Het is denk ik niet voor niets dat de paarden van de staleigenaar in de eerste groep zitten :+ Het lijkt me niet dat zo nu en dan wisselen zoveel kwaad kan.

Roozzieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:09

Iedereen is wel tevreden met hoe het nu gaat. Mijn paard staat in de eerste groep dus ik heb niks te klagen. Ze is hier komen staan vanwege de binnenbak. Die is er verder niet in de omgeving. Alleen op de manege maar daar staan de paarden elke dag 4 uur op de paddock en is er geen weiland.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:09

Dit lijkt me niet echt een eerlijk systeem, als je inderdaad in de laatste groep wordt ingedeeld staat jouw paard steeds het minst lang buiten. Ook wanneer het mooi weer is hebben ze steeds het mooiste van de dag gemist.. Ik zou dit absoluut niet leuk vinden, maar soit, ik veronderstel dat die nieuwe persoon wel op de regeling is gebracht geweest in het begin? Dan vind ik eigenlijk ook niet dat ze erover moet klagen, mits ze wist wat de voorwaardes waren. Ik zou mijn paard in ieder geval niet op zo'n stal willen zetten met zo'n regeling, vind het ook een beetje vreemd, waarom kunnen de groepen niet gewoon afgewisseld worden? Waarom moeten steeds dezelfde paarden op hetzelfde uur naar buiten?

Misschien is het inderdaad geen slecht idee om eens rond de tafel te zitten en samen de mogelijkheden eens te bekijken :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:10

Roozzieee schreef:
Iedereen is wel tevreden met hoe het nu gaat. Mijn paard staat in de eerste groep dus ik heb niks te klagen. Ze is hier komen staan vanwege de binnenbak. Die is er verder niet in de omgeving. Alleen op de manege maar daar staan de paarden elke dag 4 uur op de paddock en is er geen weiland.

Maar zou je nog steeds tevreden zijn moest je paard in de laatste groep staan?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:11

Kunnen ze de laatste groep niet langer op de wei houden? De dagen lengen al mooi en voor de paarden is dat toch ook fijner?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:14

Ik zou er om een andere reden moeite mee hebben: met een full time baan kom je door de weeks altijd 's avonds naar je paard. In plaats van dat mijn paard - als ze in de laatste groep zou zitten - dan eindelijk lekker een paar uur buiten staat, moet ze aan de slag. Aan de andere kant, dit is je stalgenoot vast verteld toen ze op stal kwam.

Overigens is het waarschijnlijk wel mogelijk om de hele groepen te rouleren, bijvoorbeeld om de twee maanden. Dat maakt voor de paarden niet zo veel uit, die blijven met hun maatjes.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:17

Wat is haar beloofd toen ze hier kwam... want ik zou anderhalf uur naar buiten per dag in de winter ook veels te weinig vinden en snap wel dat ze daar graag verandering in ziet. Zeker in vergelijking met de eerste groep die bijna 4 uur eruit komt en ook de tweede groep komt bijna 3 uur buiten. Dat is echt veel minder dan maar anderhalf uur.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:20

Ik zou persoonlijk geen voorstander zijn van roulere. Ritme en regelmaat is handig voor de paarden. Raken ze ook niet in de war als ze opeens veel later de wei op gaan. Daar snappen ze niets van natuurlijk.
Ik neem aan dat de eigenaar die problemen met jullie wei 'beleid' heeft hier vanaf wist voor ze bij jullie op stal kwam staan...

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:20

Juist. De kern van het verhaal: Je eigen paard staat in de eerste groep. Dus heb je er alle baat bij om het zo te houden. Waarom dit bericht op bokt? Wil je graag medestanders? Draai de rollen eens om en probeer je te verplaatsen in de ander.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:21

Overigens hebben paarden geen regelmaat.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:38

bonny123 schreef:

Maar wel gewoonte ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:06

bonny123 schreef:
Juist. De kern van het verhaal: Je eigen paard staat in de eerste groep. Dus heb je er alle baat bij om het zo te houden. Waarom dit bericht op bokt? Wil je graag medestanders? Draai de rollen eens om en probeer je te verplaatsen in de ander.

Waar slaat dat nou weer op? Ik zie TS nergens schrijven dat ze het per se zo wil houden. En medestanders... Sinds wanneer is meningen van anderen vragen verboden?

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:08

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:13

Je wordt dus door de staleigenaar ingedeeld in de groepen?
Dan zou ik met deze regeling ook niet blij zijn. Mijn paard 2 uur op de wei en de andere bijna 4 uur. Vertaalt zich dat dan ook in de pensionprijs.
Plus, wat al eerder gezegd is, als fulltime werker kan ik doordeweeks pas 's avonds naar mijn paard. Dan komt mijn paard dus amper tot niet buiten, want dan wil ik ook rijden of borstelen of weet ik veel wat.

Wanneer pensionstallen niet voor iedere klant hetzelfde aanbiedt, maar wel dezelfde prijs hanteert, komt er altijd hommeles. Nu is het deze meid, maar er zullen er nog zo komen. Dat deze klant dat had kunnen weten voor die naar daar kwam, klopt. Maar een stal wordt altijd op zijn mooist voorgesteld, logisch ook. Het is pas als je daar dan daadwerkelijk staat dat er dingetjes op de proppen komen van huh, dat had ik anders verwacht. Sommige dingetjes kan je mee leven en klaag je dus niet over. Sommige dingen (te weinig buitengang bv) knagen dieper. En het eerste wat een nette pensionklant dan doet, is het probleem op tafel leggen en bespreekbaar maken. Wat dan uit dat gesprek komt kan voor haar beslissend zijn om te blijven of te verhuizen. Ik vind eigenlijk dat jouw stalgenoot het dus heel netjes aanpakt. Pluim voor haar! Ze had ook met een kwade kop, zonder een waarom kunnen vertrekken en rondbazuinen dat er op die stal te weinig weidegang is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:17

Buiten het hele roulatie systeem schrik ik vooral van de korte duur die de paarden buiten komen.
Alleen de eerste groep komt ongeveer aan de norm de rest haalt die niet eens.
Als je in de laatste groep zit staat het paard dus 22.5 uur op stal en dat niet voor een keertje...
Van mij zou dus het hele systeem op de schop mogen want bijna alle paarden komen niet eens aan hun normale behoefte.

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:03

Misschien wil er wel iemand met haar "ruilen" ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:10

bonny123 schreef:

Ohnee?

Ik wil niet mee maken wat daar in de ochtend in die stallen gaat gebeuren.

Niet weten of je wel of niet naar buiten gaat terwijl andere paarden wel naar buiten gaan? Ken er een aantal die de boel zouden afbreken... en dat zou voor mij een grotere reden zijn om te vertrekken :)

Ik weet niet wat haar verteld is, maar als dit haar van te voren verteld is en zij kiest ervoor om er te komen staan moet je niet achteraf zeuren vind ik :) .