Zomaar kosten omhoog brengen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Zomaar kosten omhoog brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:25

Hallo ,
Ik heb een vraagje.. op stal betaal ik naast een lege box , hooi & stro apart.
Nu kostte eerst een baal stro 2,60 en nu 4 euro. En een baal hooi 4,50 en nu 6 euro.
Dit is best wel een aardig bedrag omhoog , maar mag dit zomaar zonder het aan te geven van te voren ?

Ik lees het nu opeens op het bord en vind het vrij raar dat het opeens is haha..

Alvast bedankt
Gr !

CM_

Re: Zomaar kosten omhoog brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:26

Nou het klopt anders wel dat hooi en stro een stuk duurder zijn geworden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:26

Nou ik doe een moord voor 4 euro per baal stro hoor.. :D

Maar volgens mij mag het wel ja... Heb je een stalcontract waarin prijzen zijn vastgelegd? Anders is het denk ik gewoon 'toegestaan'.. Het is niet echt 'ineens' of zonder aan te geven, 't staat op het bord :+

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:30

Maar mijn vraag is niet of het een normale prijs is , maar of het zomaar mag zonder aan te geven dat het omhoog gaan.

Nou het is niet van te voren gezegd van joh .. de prijzen gaan omhoog. Opeens per direct moet ik meer gaan betalen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:31

Als er niks is vastgelegd, denk ik wel dat dat mag ja. Je hebt altijd de keus om van stal te verwisselen, en het is niet dat het met het afrekenen pas gezegd wordt, als het op het mededelingenbord staat, staat het toch aangegeven...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:31

Het wordt toch aangegeven? Ben je het er niet mee eens veronderstel ik dat je vrij bent om zelf je hooi en stro te gaan zoeken?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:33

Ja maar ik bedoel meer van .. op mijn oude stal stond er een briefje met vanaf 1 januari worden de kosten met 10 euro verhoogd. En dat stond er in november. En nu is het gewoon van , dit en dit is duurder. Dat bedoel ik er zelf mee.

Ik denk inderdaad dat ik daar wel vrij ik ben , hoop ik haha

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:34

Mijn hooibalen zijn ook van de een op de andere dag duurder geworden net als mijn stro en ik haal het rechtstreeks bij de leverancier want ik heb ze aan huis. Zal de stalhouders ook overkomen zijn en ik vind het niet meer dan logisch dat ze het dan doorberekenen anders verliezen zij er geld aan en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Stalprijzen is wat anders, dat kunnen ze van te voren aankondigen en dan hebben ze pech als in de tussentijd hooi en stro duurder wordt wanneer dit inbegrepen is.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:35

Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Beetje rare vergelijking maar wanneer bv de aardappeloogst mislukt is worden ze ook duurder in de winkel. Vraag en aanbod kwestie. Je doet er eigelijk niks aan zolang er niks contractueel vast gelegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:35

Stalhouders krijgen het vaak ook niet op een briefje en termijn aangegeven, dus dat zou wel de reden kunnen zijn zoals Percy zegt :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:37

Ik ga er ook vanuit dat je er vrij in bent om elders je hooi en stro in te slaan. Dus ja dat mogen ze verhogen en dat hoeft niet paar weken van te voren aangegeven te worden. Zeker niet als je kan kiezen waar je het haalt.
Het is anders als de stalprijs verhogen. Dan moet je ook de keus hebben om te blijven of een andere stal te zoeken.
Daarnaast dacht ik juist dat de hooi prijzen gezakt waren dit jaar in plaats van verhoogt. :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:38

Nou hier zijn ze anders ook danig gestegen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:41

_nvds schreef:
Hallo ,
Ik heb een vraagje.. op stal betaal ik naast een lege box , hooi & stro apart.
Nu kostte eerst een baal stro 2,60 en nu 4 euro. En een baal hooi 4,50 en nu 6 euro.
Dit is best wel een aardig bedrag omhoog , maar mag dit zomaar zonder het aan te geven van te voren ?

Ja, dat mag. :j De stalhouder (houdster) krijgt ook niet enkele maanden van te voren te horen dat de prijzen van het hooi en stro omhoog gaan.
Daarbij ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Dus als je het er écht niet mee eens bent, kan je eventueel verhuizen van stal.

Maar ik zou me er niet zo heel druk om maken. De prijzen die je aangeeft zijn echt niet hoog voor hooi en stro.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:42

Percy schreef:
Mijn hooibalen zijn ook van de een op de andere dag duurder geworden net als mijn stro en ik haal het rechtstreeks bij de leverancier want ik heb ze aan huis. Zal de stalhouders ook overkomen zijn en ik vind het niet meer dan logisch dat ze het dan doorberekenen anders verliezen zij er geld aan en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Stalprijzen is wat anders, dat kunnen ze van te voren aankondigen en dan hebben ze pech als in de tussentijd hooi en stro duurder wordt wanneer dit inbegrepen is.

Okee is snap het :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:43

Waarschijnlijk neem je af op basis van verbruik en tegen inkoopsprijs als ik het zo zie.
Dus als je pensionhouder meer heeft moeten betalen voor het inkopen van hooi en stro, dan is het niet meer dan logisch dat de prijs die jij nu moet betalen ook omhoog gaat, want het kan niet zo zijn dat je pensionhouder erop moet toeleggen.

Wat je noemt dat de stalprijs per d.d. met €10,- wordt verhoogd, dan is dat meestal een incl. prijs (dus stal incl. voer en bodembedekking) of kale stal prijs (alleen voor de stal en faciliteiten, excl. bodembedekking en hooi) en geldt dat niet voor de afname van fourage. De prijs kan bijv. vorige maand €1,- lager hebben gelegen dan nu, omdat je later in het winterseizoen komt en het hooi langzamerhand op begint te raken (grote vraag en weinig aanbod leidt tot hogere prijs).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:22

Als de stal een nieuwe partij heeft ingekocht kan in tussen de inkoopprijs gestegen zijn. Dat heb ik hier ook. Soms heb je geluk en daalt de prijs. Soms heb je pech en stijgt die.

Ik heb zelf daarom ook liever kale prijzen. dan heb je minder kans op verlies en is hey voor de eigenaar direct duidelijk waar het geld heen gaat.

Ps... Hier ook geen gedwongen winkelnering tegen woekerprijzen. Als je paard apart staat en apart gevoerd en opgestrooid word mag je ook zelf elders inkopen.
Als het ergens anders veel goedkoper kan met goede kwaliteit hoor ik het graag. ik heb ook baat bij lage prijzen...

Bij groepshuisvesting delen we de kosten door aantal paarden en hooi en stro van eigen land bereken ik mijn kostprijs van en reken ongeveer de markt verkoopprijs bij hooi/voordroog. ook omdat ik het risico van mislukte oogst moet dragen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:28

Ik vind het behoorlijk duur en dan ligt het er ook nog aan hoe zwaar de pakjes zijn.
Mensen vergeten dat afgelopen twee jaar en zeker afgelopen jaar best goede jaren waren voor hooi en stro.
Daarbij vind ik het voor beide een flinke verhoging en wat de aankondiging betreft heeft de stalhouder dat gedaan doormiddel van een brief op te hangen.
Ik zou gewoon eens even gaan vragen hoe of wat, misschien dat het je duidelijker word.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:36

_nvds schreef:
Maar mijn vraag is niet of het een normale prijs is , maar of het zomaar mag zonder aan te geven dat het omhoog gaan.

Nou het is niet van te voren gezegd van joh .. de prijzen gaan omhoog. Opeens per direct moet ik meer gaan betalen ?

Die prijzen van het hooi en stro hebben ze zelf niet in de hand, dat is afhankelijk van de oogst (kwaliteit en hoeveelheid). Als ze niet mee omhoog gaan met de prijzen, dan schieten ze er zelf bij in. Dan heb jij niet heel lang een stal om je paard te huisvesten, want dat is geen vetpot.

Sta je nu op zo'n megastal, dan kunnen ze een beetje prijsverschil wel hebben. Tot het echt te ver omhoog gaat, dan ga je zelfs daar meer betalen voor je hooi en stro hoor.

Ik vind het niet meer dan normaal, laat ik het zo zeggen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:38

Prijs van hooi en stro is variabel en kan elke keer anders zijn. Als ze vorige maand hadden geweten dat deze partij duurder zou zijn dan hadden ze je dat vast wel verteld.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:39

jesito schreef:
Ik vind het behoorlijk duur en dan ligt het er ook nog aan hoe zwaar de pakjes zijn.
Mensen vergeten dat afgelopen twee jaar en zeker afgelopen jaar best goede jaren waren voor hooi en stro.
Daarbij vind ik het voor beide een flinke verhoging en wat de aankondiging betreft heeft de stalhouder dat gedaan doormiddel van een brief op te hangen.
Ik zou gewoon eens even gaan vragen hoe of wat, misschien dat het je duidelijker word.

Maar een hoop mensen vergeten ook dat de brandstofprijzen wél flink zijn blijven stijgen de afgelopen jaren (om nog maar niet te spreken van onderhoudsprijzen aan de machines e.d.), ondanks dat het goede oogstjaren waren. Om al die trekkers etc. te laten rijden moet je toch ergens brandstof vandaan halen en dat zit gewoon in de prijs verwerkt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:03

Daarbij is rode diesel in Nederland afgeschaft vorig jaar. Hier in België zit dat er ook aan te komen. Dat scheelt echt enorm in de prijs en moet ook doorberekend worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:43

Tja, maar veel boeren houden ook maar wat graag vast aan de hoge prijzen omdat het een paar jaar geleden zo slecht was.
Maar goed, het gaat hier om te stalhouder van ts of hij dit kan maken en het antwoord is: ja.
Mits er nergens een contract is.
Of het netjes is om de prijzen per direct na de mededeling te verhogen, is een nader verhaal.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:47

Ik denk dat de staleigenaar een nieuwe lading stro en hooi heeft gekocht en zelf ook met de neus op de feiten is gedrukt, de prijzen zijn een stuk omhoog gegaan. Als hij nu gaat wachten met verhogen dan heeft hij verlies op zijn aankopen. Helaas ik denk dat hij zonder aankondigen van een paar weken idd de prijs kan verhogen van stro en hooi.
De prijs van de lege stal is meestal eens per jaar dat dat omhoog gaat en dan is het gebruikelijk dat dat vroegtijdig aangeven wordt.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:03

Niet netjes dat ze het niet zeggen maar het is nog heel goedkoop als ik mag zeggen. Flinke inflatie, meer dan 2%
Ik betaalde 19 per baal en een baal deed ik 5 dagen mee ;).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:06

elineXpooh schreef:
Niet netjes dat ze het niet zeggen maar het is nog heel goedkoop als ik mag zeggen. Flinke inflatie, meer dan 2%
Ik betaalde 19 per baal en een baal deed ik 5 dagen mee ;).

Ik mag hopen dat dat die ronde 100 kg balen zijn en niet de kleine pakjes?????
TS heeft het over die kleine pakjes.