Stal comfort vs buitenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viviane88

Stal comfort vs buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:40

Ik zit met een dilemma. Ik sta met veel plezier op een stalling waar ik alle voorzieningen voorhanden heb en waar ik het erg gezellig met mijn stalgenootjes heb. Er zijn een paar minpuntjes: ruwvoerbeleid (te weinig naar mijn mening) en maar 4 uur buiten.
Gister ben ik daarom ergens anders gaan kijken (ook vanuit financieel oogpunt) echter zit ik nu te twijfelen wat ik moet doen. Daarom jullie ervaring gevraagd bij een dergelijke situatie, de stallen:

Huidig:
- 20 min fietsen
- binnenbak, buitenbak, longeercircel, paddock
- in groepjes buiten
- springmateriaal (deskundige les om de week)
- zelf uitmesten en buitenzetten(2 beurten in de week)
- 4 uur buiten
- zomers 2 maal ruwvoer, swinters 3 maal (op stal, meer, ondanks overleg, niet mogelijk)
- half uur naar t bos
- luxe stallen, wasplaats en kast
- stallen ca 3.25 bij 3.5
- ca 250-270 per maand afhankelijk van de hoeveelheid bodembedekking

'Buiten' stal:
- 10 min fietsen
- all weather buitenbak
- in groepjes buiten
- aantal balken en staanders
- vol pension
- swinters van 9 -17 zomers van 8-22 buiten
- nagenoeg hele dag wat te knabbelen (hooi word swinters ook in de wei bijgevoerd)
- 5 min van het bos/1 min van buitengebied zonder grote tractoren etc
- 'boeren' stalling (geen echte stalwanden maar zelf gemaakt met hout en betongaas)
- stal is gok ik 2,5 bij 3,5
- 250 incl.

Over ons: We doen van alles van dressuur tot eindeloze buitenritten. Als ik de financiële middelen heb wil ik B starten en vaker een tripalon/oefencross of springparcourtje rijden. Maar het lijkt met ook leuk eens TREC of endurance te starten. We doen van alles maar ik ben geen echte fanatieke wedstrijdruiter, past ook niet bij t paard.
Persoonlijk vind ik de stal waar ik ben gaan kijken te duur voor wat je krijgt, echter komen dit soort plekken maar weinig voor. Het is of niets (alleen een landje) of alles, iets er tussen in kom je zelden tegen. Ondanks dat ik er financieel dus niet op voorruit ga twijfel ik erg.
Laatst bijgewerkt door viviane88 op 14-02-14 11:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Sim

Re: Stal comfort vs buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:42

Tweede stal, maar die vind ik dan aardig aan de prijs in vergelijking met de faciliteiten van de eerste stal.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:44

Ik ging gelijk naar stal 2. Maar goed, op zo'n stalling sta ik nu ook en het bevalt mij en vooral mijn paard daar prima.

Nadeel: je bent weersafhankelijk.
Afgelopen week bv kliedernat geregend omdat ik alleen in de avond kan en het elke avond regende. Daarbij is de bak dus afhankelijk van het weer super te rijden of te nat of te droog.

Als stal 2 een goede bak heeft zou ik daar echt voor gaan. Je paard wordt zoveel gelukkiger van een goed voerbeleid en veel naar buiten.
Daarbij hoeft je dus zelf er niet elke dag naar toe omdat je moet buiten zetten enz. Het levert dus ook voor jou minder stress op.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:45

Tsja, voor je paard zal de tweede stal sowieso fijner zijn.
Wat wil jij met je paard doen?

Higoma145

ik zou persoonlijk voor veiligheid en comfort gaan!

maar aan de andere kant is zoveel buiten ook wel erg lekker!

het ligt er een beetje aan denk ik of je veel wedstrijd gericht rijd? ik merk nu ik zelf wat wedstrijdgerichter bezig ben ik echt gewoon liever een comfort stal heb! en desnoods haal ik ze er meerdere malen per dag uit :j bv smorgens rijden en eind de middag of avond nog een halfuurtje stappen!

_Reneee

Inderdaad de tweede, maar hij is wel duur. Maar ik zou voor mijn paard kiezen en vier uur naar buiten is gewoon echt te weinig.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:46

ik zal ook voor de 2e gaan.

1e stal klinkt leuk voor jou, maar minder voor je paardje.
je paard staat er heel de dag, jij bent er maar een paar uurtjes. Daarom gaat bij mij het paard altijd voor.

Tigra_

Tweede stal is inderdaad wel erg aan de prijs. Maar als het zo is zoals je zegt dat deze plekken zeldzaam zijn in je omgeving zou ik toch zsm verhuizen voor je het weet is het plekje weg.
En je ogen open blijven houden wie weet wat er nog meer voorbij komt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 14-02-14 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik zou blijven staan, Vind de prijs niet in verhouding. Kwa ruwvoer zou ik kijken of ze extra kunnen krijgen.

Mijn paard staat nu ook 4 tot 6 uur buiten en heb niet het idee dat ze graag langer buiten wil. Zeker met dit vieze weer staan ze al snel weer aan het hek te dringen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liesen

Buitenstal is iid weer duur vergeleken met de andere stal. Maar je paard staat er meer buiten maar de stallen zijn er weer onveiliger maar het is wel weer dichterbij maar de vriendinnen zijn er niet enzovoort.

Toevallig zit ik in de zelfde situatie. Het is super moeilijk om de voor en tegens tegen elkaar op te zetten.

Ligt er ook aan wat je sport doel is. Ik heb nu geen binnenbak en moet veel s avonds rijden. Gek wordt ik van dit weer.

viviane88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:47

De bak van de 2e stal is top, gister avond lag hij er perfect bij.
Kwa buiten zetten doe ik dat doe ik 2 maal per week en past samen met de tijd dat ik wil rijden (geen extra fietsrit dus). En zelf uitmesten etc vind ik juist fijn :) hoort er voor mij bij.

Meer ruwvoer bij de huidige stal is geen optie. Heb het er meerdere malen over gehad maar mijn paard is te 'dik' dus ze mag niet meer. Zelf bijvoeren met eigen ingekocht voer gaat ook niet i.v.m. voeropslag.

Wat ik wil: veelzijdig met mijn paard bezig zijn. Ik heb dressuur les en als de financiële middelen er zijn wil ik af en toe starten, ik spring en wil oefencrossjes/tripalons rijden maar een keer TREC of endurance lijkt me ook leuk. Kortom van alles wat.

Het is inderdaad mijn luxe vs paard (al vind ik de stal dus niet zo veilig bij stal 2)
Laatst bijgewerkt door viviane88 op 14-02-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:47

Komen ze ook in de zomer maar vier uur buiten op de huidige stal of geldt dat alleen voor de winter? Ik vind de tweede stal aardig wat kosten als je het vergelijkt met de huidige stal.. Merk je aan je pony dat die meer naar buiten wilt?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:47

Bij stal 2 word er trouwens voor je uitgemest en buiten gezet? Want dat is bij stal 1 niet. Scheelt natuurlijk ook wel in prijs.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:51

ik zou zelf ook voor stal 2 gaan. Ik ken er hier in de omgeving eentje welke het zelfde aanbied als jij omschrijft(alleen wel met echte stallen) en die vragen geloof ik 210 euro. Dit is wel het boeren gebied in brabant. Dus ik denk dat het ook beetje plaats afhankelijk is. Als je tegen de randstad zit is weidegang gewoon schaars en berekenen ze daar dus extra voor lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 14-02-14 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:51

Stal 2.... en ik zou vandaag nog gaan, klinkt op alle fronten beter.

En dat je dat bedrag moet betalen? Ik vind het een reële prijs.
Ik zou bereid zijn wat meer te betalen zodat mijn paard meer ruimte had, dat geeft je immers ook meer rust... dat hij zich niet verveeld en gezonder is.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:52

Ik denk dat je die keuze het beste zelf kunt maken maar misschien zijn er nog wat dingen waar je rekening mee moet houden.
Heb je bijvoorbeeld altijd de beschikking tot een trailer? Sommige winters kunnen er best wat maanden zijn waarbij je amper buiten kunt rijden en dus elke keer naar een binnenbak moet. Hier gaat best wel wat tijd in zitten ivm trailer aan en afkoppelen, paard & spullen inladen enz. Wat hierbij een rol kan spelen is de kwaliteit van de buitenbak. Is het bijvoorbeeld een all weather bak of zit er gewoon zwarte zand in?

Aanzich maakt het niet uit of het een luxe stal of een boerenstal is, maar je moet wel goed opletten of de stal veilig is gemaakt. Kan het paard nergens met zijn benen tussen komen te zitten enz. ?

Ik weet niet waar je ergens woont. Aan de kust zal het niet zo'n probleem zijn, maar in het binnenland zijn er 's zomers tegen de schemering erg veel muggen. Bij ons gaan ze 's zomers dus echt voor de schemering naar binnen.

Wat voor type mensen staan er nog meer op de nieuwe stal? Denk je dat je het hiermee ook goed kan vinden? Het is wel zo gezellig om met andere een buitenritje te kunnen maken.

Wil je juist dat je paard bij andere paarden buiten staat of heb je liever dat hij alleen een stukje wei heeft? En is hierbij verschil bij de verschillende stallen?

Misschien is het een mogelijkheid om op je huidige stal gewoon de les te blijven volgen als je verhuisd?

En zo zijn er denk ik nog heel veel meer vragen die je jezelf kunt stellen.
Succes!

viviane88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:53

Stal 1 staan ze zomer met veel gelukt 1 uurtje meer buiten maar dat is na een periode opbouwen van een half uurtje naar een uurtje enz. Daarna moeten ze de nieuwe wei op en begint het riedeltje weer overnieuw. Gezien de kwaliteit van het gras moet dit wel om koliek te voorkomen.

Hiervoor stond mijn paar zomer 24/7 buiten (toen ik haar net had) en ging ze alleen bij noodweer naar binnen. Ze was daar in top conditie ondanks dat ik haar nu zwaarder train.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:53

Wat is trouwens een onveilige stal? Wellicht kijk jij er zo tegenaan, maar vat dat wel mee?
Een box is vaak toch gevaarlijker met het risico op vastliggen....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:54

zou zo geen antwoord kunnen geven. Wat heb je voor een paard en wat doe je ermee. Ben je erg wedstrijd gericht of meer recreatief.
Ga je rijden als het steeds maar regent of denk je van laat maar.
Hoe vaak rij je nu in de buitenbak of rij je nu altijd binnen.
En zijn er niet nog meer stallen om uit te kiezen?

viviane88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 11:00

Bedankt allemaal voor de reacties! Toch weer punten waar je niet altijd bij stil staat en dat was de reden van mijn topic ook.
Nog wat informatie:
- Ik wil mijn paard in een groepje buiten hebben en dat kan bij beide
- Het is een allweather bak (althans dat denk ik) geen standaard bodem en ik zie ze er swinters ook vaak rijden
- Ik heb (nog) geen trailer dus springles op mijn huidige stal blijven volgen is geen optie en ook niet de bedoeling van de les daar, die is voor pensionklanten.
- Bij stal 2 word van dag tot dag gekeken of ze eerder/later moeten. Komt iemand om 6 uur en de paarden worden gek van de muggen gaan ze naar binnen.
- Stal 2 heeft een opbouw van hout (circa 1 m hoog) en daar boven betongaas waar weer tuingaas tegen aan zit (zodat ze niet door t betongaas kunnen met de hoeven denk ik) de stal is lang maar niet zo breed. ik denk 2,5 bij 3,5. De voerbak is gegoten beton van circa 1.10 hoog en hier zit niets boven (een keer uithalen en ze liggen er overheen met de benen..) daarlangs kunnen ze staan (circa 1 m breed) om naar buiten te kijken.
- nu rij ik altijd binnen, ik heb de luxe, plus de buitenbak is drek. Zodra de zon schijnt en de buitenbak enigszins te doen is ben ik daar te vinden. Voor ik mijn paard kocht reed ik bij iemand aan huis met alleen een buitenbak en kwam ik nomather wat :P
Laatst bijgewerkt door viviane88 op 14-02-14 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:01

Als ik beide locaties zo bekijk aan de hand van je omschrijving in de OP is het heel kort door de bocht "bos vs binnenbak". Welk type ruiter ben jij?

Je schrijft ook dat het erg gezellig is op je huidige stal. Dat is iets dat met geen geld te koop is, het past bij je of het klikt niet.

Hoe komen de paarden buiten, in een eigen weitje of met soortgenoten? Is de jouwe er één die graag veel buiten is of is ie met een paar uurtjes vitamine Z ook happy?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:13

Ik zou niet eens twijfelen, stal 2.
Sommige mensen zeggen dat het te duur is qua faciliteiten maar dat vind ik niet. Een goed weibeleid kost ook een hoop tijd en geld dat vergeten mensen wel eens. Jij komt er maar zo'n twee uur per dag en je paard staat er 24 uur per dag, die heeft niet zoveel aan die binnenbak.

Ik zou lekker verhuizen als ik jou was.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 14-02-14 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:15

Als je heel zeker weet dat de stal veilig is zou ik voor stal twee gaan. :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:17

Heb je gewoon een groot paard want 2,5 x 3,5 is wel een kleine stal hoor.
Voor je paard kan de tweede stal wel beter zijn maar hoe is het voor jou. Kwa geld zijn ze hetzelfde. Stal 1 kost je meer tijd. Langer fietsen en uitmesten. Heb jij tijd te kort kan dit ok een puntje zijn.
En inderdaad heb je het nu heel gezellig is dat op de tweede stal ook?
Paarden passen zich aan de omstandigheden. Ik neem aan dat je paard nu ook blij is.
En inderdaad als je echt winter hebt en er sneeuw ligt of de bak bevroren is dan denk je toch aan een binnenbak.
Ik zou blijven waar ik was maar in overleg meer hooi voeren.

kaj

Re: Stal comfort vs buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:00

Je moet kiezen wat voor jou goed voelt. Als dat stal 2 is kies je stal 2. Op basis van jouw beschrijving vind ik stal 1 echter nog niet zo slecht klinken.
3x daags ruwvoer is toch prima? Heeft jouw paard echt zoveel meer nodig? Hier krijgen ze ook drie maal daags en mochten de paarden het in de tussentijd toch een keer ophebben dan kunnen ze altijd nog op het stro knabbelen.

Zeker als ik hoor dat jouw paard al te dik is snap ik niet waarom je onbeperkt ruwvoer wilt? Als ze nou echt te weinig krijgen oke. Maar voeren doe je mijns inziens op het oog en een paard wat te dik is zou ik ook eerder drie keer een normale portie geven dan volledig onbeperkt.

Ik vind de stallen op stal 2 wel erg klein klinken.
Maar goed zoals ik al zei: je moet zelf kijken waar jij je goed bij voelt. Als je ontevreden bent over stal 1 dan zou ik zeker naar stal 2 gaan. Ik haal uit je verhaal alleen niet echt hele negatieve punten over stal 1. Als het weiland 1 grote blubzooi is in de winter doe ik mijn paard er geen plezier mee om daar de hele dag in te staan (zal per paard verschillen natuurlijk), nu in de paddock is ze het na een paar uur ook wel zat. Ze gaan nu halve dagen op de paddock en dan wil ze ook graag weer naar binnen. Mijn paard heeft dan wel een grote buitenstal met eigen uitloopje dus ze staat vaak heerlijk in de regen een beetje om zich heen te kijken :D
Als ik naar mezelf kijk vind ik overigens de mogelijkheid tot goede les en een binnenbak zeker niet onbelangrijk.