russel schreef:Is het erg grof hooi wat slecht uitdeelt? Soms zijn de kleine baaltjes fijn hooi en dan zit er veel in en tov van grof hooi zal een plak meer hooi uitgeschud geven.
Ik weet niet goed wat je bedoeld met grof hooi, maar er is wel verschil tussen de 2, bij de grote baal is het hooi veel korter, de kleine baal had langere sprieten (om het zo even te noemen).
Tigra_ schreef:Wat je zelf zegt is dat het strak geperst is. Hooi in kleine balen is vaak vrij los en dat scheelt best veel. Als je de grote balen niet uit schud dan is het wel logisch dat je wat meer verbruikt maar zoveel meer lijkt me ook wel gek. Lijkt me trouwens ook sterk dat je 400 kg in 1 week tijd op voert aan 2 paarden. Dan zou je zo'n 28 kilo per paard per dag voeren lijkt me wel erg veel.
We schudden het hooi altijd uit, grote of klein. Maar zoals jij het zegt begin ik te twijfelen of het wel 400 kg is. Ik heb gewoon het idee dat het veel minder hooi is.
Het neemt minder plek in de garage in, we doen er minder lang mee, ookal voeren we evenveel. En we voeren zeker geen 28 kilo per dag, dat is wel erg veel 
Ik begin gewoon erg aan mezelf te twijfelen, of ik iets verkeerd doe, omdat iedereen om mij heen zegt dat je met die grote veel langer moet toen maar ik heb echt niet het gevoel dat ik meer voer (en ik wil ook niet minder gaan voeren...)
Ibbel schreef:Zijn die grote plakken ingepakt in plastic, maw, is het voordroog? Want als je dan op volume ipv op gewicht voert, voer je idd meer. Voordroog is nl natter dan hooi. Hetzelfde volume zal zeker anderhalf keer zoveel wegen. Dat is trouwens geen probleem, want het meerdere gewicht is water, dus je moet er ook wel wat meer van voeren. Aan de andere kant zit er ook (meestal) meer voedingswaarde in voordroog, dus je moet ook weer niet volledig voor de hoeveelheid extra water compenseren.
Overigens voer ik 4 paarden met 1 pak ongeveer 14 dagen. Nou heb ik wel extreem zware pakken, die wegen wel meer dan 400 kg per stuk.
Nee, dit is ook gewoon hooi. We voeren niet op volume, ik vul het net tot ik denk dat het genoeg is en dan til ik het even op en dan voel ik of ongeveer hetzelfde is van wat ik altijd voer.
Laatst bijgewerkt door Laulitz op 09-02-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt