Grote balen = meer hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Grote balen = meer hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:39

Ik zit hier met een probleem en ik weet het zelf allemaal even niet meer...

Wij hebben een lange tijd kleine baaltjes hooi gehad. Vraag me niet hoeveel kilo het was, maar ik gok dat het baaltjes van 20 kg waren. Eens in de 2 weken kochten wij 20 van deze baaltjes. We gebruikten er iets meer als 1 op een dag.
De paarden krijgen hier 3x per dag hooi, 's morgens een net(7u), 's middags een net(2u) en dan voor 's nachts 2 netten(9u). Om even een beeld te krijgen van een net, dit ziet er zo uit: https://24.media.tumblr.com/14596bb6d9d ... o1_500.jpg
Wij voeren dus niet echt een aantal plakken, meer op gewicht, maar we deden ongeveer 2 plakken in een net (het zijn wel dikke plakken, wij hadden ong. 5 plakken in een baaltje)

Nu heeft onze leverancier dus geen kleine baaltjes meer en moeten we dus overschakelen op grote balen. Volgens hem zouden wij nu langer moeten doen dan als met de kleine baaltjes. Maar wij doen er juist sneller mee -O- Een grote baal is bij ons op een week op... Volgens hem zouden we onbewust meer voeren, maar dat kan toch niet als ik altijd voel hoeveel erin zit? Moeten we echt gewoon even wennen aan deze grote balen of heeft hij het gewoon verkeerd?
Ik weet het allemaal niet meer, help?

Anoniem

Re: Grote balen = meer hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:41

Hangt van het aantal kg dat die grote baal weegt, dan kan je zelf uitrekenen hoeveel kleine baaltjes er in zouden passen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:42

russel schreef:
Hangt van het aantal kg dat die grote baal weegt, dan kan je zelf uitrekenen hoeveel kleine baaltjes er in zouden passen.

Volgens de leverancier zouden het er van 400 kg moeten zijn, maar als ik zou tellen hoeveel kleine baaltjes erin kunnen dan zit ik op zo'n 100 kg (normaal hadden we 3 palletjes vol tot het plafond en nu maar 1 pallet tot de helft vd muur)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:43

Dan zul je al zo'n grote baal moeten gaan wegen op een weegbrug.
Heb je nog een klein baaltje dan zou je de hooinetten gevuld ook kunnen wegen met een unster en dan kijke of er verschil zit in het hooi qua gewicht.
Laatst bijgewerkt door Zammie op 09-02-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:43

Hoe zwaar waren je kleine baaltjes ? 16 of 20 kg

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:44

idd het aantal kilo moet je naar kijken. Kan zijn dat zo'n grote baal minder geperst is, dus dat er meer lucht inzit dan in die kleine baaltjes.
Als het klopt wat ie zegt, dat het 400 kilo is, dan zou je er even lang mee moeten doen

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:44

hoeveel paarden voer je er van
Laatst bijgewerkt door paardje1983 op 09-02-14 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:44

russel schreef:
Hoe zwaar waren je kleine baaltjes ? 16 of 20 kg

Dat weet ik dus niet precies, ik heb er ook geen meer om te wegen (de laatste is gisteren opgegaan)

max66 schreef:
idd het aantal kilo moet je naar kijken. Kan zijn dat zo'n grote baal minder geperst is, dus dat er meer lucht inzit dan in die kleine baaltjes.
Als het klopt wat ie zegt, dat het 400 kilo is, dan zou je er even lang mee moeten doen

De grote is meer geperst als de kleine baaltjes, dat merk ik wel...

paardje1983 schreef:
hoeveel paarden voer je er van

2 (van rond de 1.60m)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:48

Is het erg grof hooi wat slecht uitdeelt? Soms zijn de kleine baaltjes fijn hooi en dan zit er veel in en tov van grof hooi zal een plak meer hooi uitgeschud geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:52

Wat je zelf zegt is dat het strak geperst is. Hooi in kleine balen is vaak vrij los en dat scheelt best veel. Als je de grote balen niet uit schud dan is het wel logisch dat je wat meer verbruikt maar zoveel meer lijkt me ook wel gek. Lijkt me trouwens ook sterk dat je 400 kg in 1 week tijd op voert aan 2 paarden. Dan zou je zo'n 28 kilo per paard per dag voeren lijkt me wel erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:55

Denk niet dat het 400 kg is, maar rond de 350., misschien wel 300 ..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:58

Zijn die grote plakken ingepakt in plastic, maw, is het voordroog? Want als je dan op volume ipv op gewicht voert, voer je idd meer. Voordroog is nl natter dan hooi. Hetzelfde volume zal zeker anderhalf keer zoveel wegen. Dat is trouwens geen probleem, want het meerdere gewicht is water, dus je moet er ook wel wat meer van voeren. Aan de andere kant zit er ook (meestal) meer voedingswaarde in voordroog, dus je moet ook weer niet volledig voor de hoeveelheid extra water compenseren.

Overigens voer ik 4 paarden met 1 pak ongeveer 14 dagen. Nou heb ik wel extreem zware pakken, die wegen wel meer dan 400 kg per stuk.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:59

russel schreef:
Is het erg grof hooi wat slecht uitdeelt? Soms zijn de kleine baaltjes fijn hooi en dan zit er veel in en tov van grof hooi zal een plak meer hooi uitgeschud geven.

Ik weet niet goed wat je bedoeld met grof hooi, maar er is wel verschil tussen de 2, bij de grote baal is het hooi veel korter, de kleine baal had langere sprieten (om het zo even te noemen).

Tigra_ schreef:
Wat je zelf zegt is dat het strak geperst is. Hooi in kleine balen is vaak vrij los en dat scheelt best veel. Als je de grote balen niet uit schud dan is het wel logisch dat je wat meer verbruikt maar zoveel meer lijkt me ook wel gek. Lijkt me trouwens ook sterk dat je 400 kg in 1 week tijd op voert aan 2 paarden. Dan zou je zo'n 28 kilo per paard per dag voeren lijkt me wel erg veel.

We schudden het hooi altijd uit, grote of klein. Maar zoals jij het zegt begin ik te twijfelen of het wel 400 kg is. Ik heb gewoon het idee dat het veel minder hooi is.
Het neemt minder plek in de garage in, we doen er minder lang mee, ookal voeren we evenveel. En we voeren zeker geen 28 kilo per dag, dat is wel erg veel :+
Ik begin gewoon erg aan mezelf te twijfelen, of ik iets verkeerd doe, omdat iedereen om mij heen zegt dat je met die grote veel langer moet toen maar ik heb echt niet het gevoel dat ik meer voer (en ik wil ook niet minder gaan voeren...)

Ibbel schreef:
Zijn die grote plakken ingepakt in plastic, maw, is het voordroog? Want als je dan op volume ipv op gewicht voert, voer je idd meer. Voordroog is nl natter dan hooi. Hetzelfde volume zal zeker anderhalf keer zoveel wegen. Dat is trouwens geen probleem, want het meerdere gewicht is water, dus je moet er ook wel wat meer van voeren. Aan de andere kant zit er ook (meestal) meer voedingswaarde in voordroog, dus je moet ook weer niet volledig voor de hoeveelheid extra water compenseren.

Overigens voer ik 4 paarden met 1 pak ongeveer 14 dagen. Nou heb ik wel extreem zware pakken, die wegen wel meer dan 400 kg per stuk.

Nee, dit is ook gewoon hooi. We voeren niet op volume, ik vul het net tot ik denk dat het genoeg is en dan til ik het even op en dan voel ik of ongeveer hetzelfde is van wat ik altijd voer.
Laatst bijgewerkt door Laulitz op 09-02-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:00

Is ook nog vrij veel volgens mij. Dat is ook nog 20 kilo per dag per paard.
Weet eigenlijk niet wat gebruikelijk is om te voeren maar 20 lijkt me ook zeer ruim.

Misschien een stomme vraag TS maar wat betaal je voor de grote balen?
Hier betaal je voor een middel baal voordroog(120/140 kilo) zo'n 20 euro. Voor grotere 300/350 kilo iets van 50 euro.
Dan heb je ook nog wel een verschil in rechthoekig en rond. Grote ronde zijn volgens mij zwaarder als grote rechthoekige.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-02-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 17:02

Tigra_ schreef:
Is ook nog vrij veel volgens mij. Dat is ook nog 20 kilo per dag per paard.
Weet eigenlijk niet wat gebruikelijk is om te voeren maar 20 lijkt me ook zeer ruim.

Misschien een stomme vraag TS maar wat betaal je voor de grote balen?
Hier betaal je voor een middel baal voordroog zo'n 20 euro. Voor grotere 300/350 kilo iets van 50 euro.

Ik lees overal op bokt dat 1 baaltje per dag voor 2 paarden wel gebruikelijk is, dat deden we met die kleine idd, maar met die grote dus niet. Daarmee dat ik er niks van snap.
Voor de grote balen we nu 32 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:05

Dat is goedkoop, is het geen 200 kg baal? Wat betaal je voor de kleine basltjes?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:07

Ik heb een ouncer gekocht - prop hooi in zo'n grote ikea-tas - weeg het - en dan weet ik precies wat ik mijn paarden voer :-)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:07

Hoe grover het hooi hoe meer volume, dus lijkt het meer. Dat kan net het verschil maken bij je oude pakken en deze. Dus dat je nu toch meer in het net stopt als met het ander hooi. Koop een unster of misschien kan het ook op een weegschaal? En dan eens wegen wat je voert.
Kleine pakjes die echt zwaar voelen wegen 20 kg of zelfs meer. Meeste pakjes wegen minder.
Laatst bijgewerkt door Zammie op 09-02-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:08

Waar op wordt gerekend is minimaal 1 lichaamsgewicht. Zo heb ik een pony van 350, die dus minimaal 3,5 kilo moet. Hij krijgt alleen wel meer, 8 kilo. Kan mij 20 kilo niet voorstellen. Ik meet zijn net altijd met een unster. 20 kilo per paard zou dan 2 baaltjes zijn per dag := Zo'n 10 kilo per paard lijkt me meer realistisch. Het lijkt me dat dan grote baal hooi toch minder kilo's is.

edit: 32 euro voor een grote baal van 400 euro? Dat is wel erg weinig zeg... Hier hebben we 90 euro voor 500 kilo engels grof en 70 euro voor 300 kilo duits fijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:09

Zo'n ding heet een unster. Zonder R dus. Wel handig als je wilt zoeken waar je zo'n ding kunt kopen ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 17:32

Zammie schreef:
Hoe grover het hooi hoe meer volume, dus lijkt het meer. Dat kan net het verschil maken bij je oude pakken en deze. Dus dat je nu toch meer in het net stopt als met het ander hooi. Koop een unster of misschien kan het ook op een weegschaal? En dan eens wegen wat je voert.
Kleine pakjes die echt zwaar voelen wegen 20 kg of zelfs meer. Meeste pakjes wegen minder.

Dan doe ik er toch meer in ookal voelt het en ziet er hetzelfde uit?
Ik ga eens zien naar zo'n unster, lijkt me toch gemakkelijk (want ik had het idee dat ons mama minder voerde, ookal ging het hooi bij haar sneller op :+ )

russel schreef:
Dat is goedkoop, is het geen 200 kg baal? Wat betaal je voor de kleine basltjes?

Dat zou ook best kunnen, ik dacht dat hij 400 zei maar kan ook best dat ik dat verkeerd heb gehoord of begrepen.

Het jammere is dat wij (en hun) geen kleine baaltjes meer hebben dus kan niet meer vergelijken. Als ik de regel van Batlow volg, dan zouden ze ongeveer 5 kilo moeten krijgen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:34

Dat is wel minimaal excl gras erbij. Maar raad altijd meer aan omdat ze van 1 % meestal de dag niet doorkomen..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:35

Volgends mij man( wij hooien zelf) zitten er 16 kleine baaltjes in een grote baal.
Ik doe met 1 grote baal bijna 2 maanden mee met een haf en een shet.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 17:37

Batlow schreef:
Dat is wel minimaal excl gras erbij. Maar raad altijd meer aan omdat ze van 1 % meestal de dag niet doorkomen..

Ja, de wei is nu wel redelijk kaalgevreten, maar zo heb ik een basis van wat we moeten voeren :) Dankjewel!

vrouwke schreef:
Volgends mij man( wij hooien zelf) zitten er 16 kleine baaltjes in een grote baal.
Ik doe met 1 grote baal bijna 2 maanden mee met een haf en een shet.

Ja, ik hoop dus dat wij ook zoiets kunnen voeren :+ Vorig jaar had ik voordroog en dan zetten we de baal in het weiland en dan een net erover, dan deden wij ook gemakkelijk een maand met 1 baal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:28

Ibbel schreef:
Zo'n ding heet een unster. Zonder R dus. Wel handig als je wilt zoeken waar je zo'n ding kunt kopen ;)

Of zoeken op kofferweger/weegschaal.
https://www.google.nl/search?q=kofferwe ... 00&bih=573

Ik heb een mooie knalgele digitale en bij een nieuwe partij hooi weeg ik altijd een paar keer de losse plakken zodat ze niet te weinig krijgen.
Vaak dénk je dat je veel voert, maar als je gaat wegen valt het vaak erg tegen ;)