Vergoeding mesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Vergoeding mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:25

Beste bokkers,

Wat is een nette prijs per maand als vergoeding voor het mesten van een stal?
De stal moet dagelijks gemest worden en heeft vlas als bodembedekking. Laten we zeggen dat dit gemiddeld zo'n 15/20min per dag werk is.
Wat is hiervoor dan een nette vergoeding?

Even wat extra info:
Het paard staat in pension en hiervoor is een stallingsprijs berekend. Echter zou de eigenaar van het paard dit juist net wat anders willen.
We kunnen het dan vanuit twee posities bekijken...
De stallingsprijs is incl mesten, maar dit zou de paardeneigenaar graag zelf willen doen. Wat is dan een net bedrag om in mindering te brengen van de huidige stallingskosten?
De stallingsprijs is excl mesten, maar de paardeneigenaar heeft hier geen mogelijkheden voor en wil dit uitbesteden.

De vraag 'waarom wil de paardeneigenaar het dan juist precies anders?', die is hier niet van toepassing. Ik kan verschillende redenen bedenken waarom iemand juist wél of niet de stal van zijn eigen paard wil mesten.
Het enige waar ik benieuwd naar ben: wat is een reële prijs? :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:30

15-20 minuten werk? Een stal met vlas? Dat kan toch echt wel veel sneller hoor. Ik ben met max 10 minuten klaar, de meesten bij ons op stal. Als hier de stalbaas uitmest dan kost dat geloof ik 2 euro per keer, voor een hele week uitmesten heb je een speciale prijs geloof ik (tien euro dacht ik, maar dat weet ik niet zeker).

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:37

Haha je hebt gelijk hoor Mavelle!
Als je het dagelijks goed doet kan je zeker veel sneller klaar zijn. Ik verplicht ook niemand er zolang over te doen, maar niet iedereen is hier even handig in :+
Uiteraard hoort bij mesten ook de kruiwagen legen, gemorste troepjes opruimen en af en toe wat nieuw vlas bij strooien.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:41

apollootje schreef:
Haha je hebt gelijk hoor Mavelle!
Als je het dagelijks goed doet kan je zeker veel sneller klaar zijn. Ik verplicht ook niemand er zolang over te doen, maar niet iedereen is hier even handig in :+
Uiteraard hoort bij mesten ook de kruiwagen legen, gemorste troepjes opruimen en af en toe wat nieuw vlas bij strooien.

Het ligt er dus ook geheel aan hoeveel stallen die persoon moet mesten.

Als iemand toch al elke dag alle stallen mest is die ene stal meer of minder niet zo erg.

Of mest die persoon normaal niet en moet die gene speciaal voor dat paard gaan mesten,

pmarena

Nouja, even met de natte vinger: ik zou zeggen begin eens met denken vanaf 2 uur per week, 10 euro per uur dus 20 euro per week?

belle_boef

Let er wel op dat een eigenaar wellicht meer vlas verbruikt dan jij wenst. Dat zou ik wel in rekening brengen of goed afspreken hoeveel pakken hij per maand tot zijn beschikking heeft.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:59

Oke, even mijn echte eigen situatie. Dat geeft vast wat meer duidelijkheid.

Mijn paard staat gestald op een pensionstal All-in, dus inclusief mesten.
Omdat mijn paard als enige op vlas staat moet ik het vlas zelf aanschaffen, prima geen probleem! Alle andere paarden staan op stro en worden dagelijks bijgestrooid, mijn paard is de enige wie dagelijks gemest moet worden. Dit is allemaal besproken vóór ik op stal kwam, hierbij heb ik ook gelijk verteld dat ik graag een schone stal wil en zeker voldoende strooisel in de stal.

Nu vind ik dus dat de stalhouder de stal van mijn paard niet goed genoeg mest :o
Ik vind dat er erg veel vlas gebruikt word, teveel nog bruikbaar vlas word weg geschept en te vaak tref ik wel erg veel mestballen in de stal.
Dit heb ik nu al enkele keren aangegeven, dan is het ook zeker wel dagen/weken beter. Maar daarna word het allemaal steeds weer minder. Ik heb aangegeven evt best mijn eigen stal te willen mesten (nu schep ik ook al elke middag de mestballen uit de stal) maar uiteraard wil ik dan niet het volledige stalgeld betalen :+

Zij kwam wel met een voorstel, maar dat voorstel vond ik niet in verhouding staan met de tijd die ik dan dagelijks extra bij mijn paard moet besteden. Misschien zit ik ook wel helemaal fout en was het een top aanbod!
Daar wil ik dan nu graag jullie mening over :)
Als ik zelf dagelijks de stal ga mesten van mijn paard, welk bedrag vinden jullie dan reel om in mindering te brengen van het stalgeld?

pmarena

Re: Vergoeding mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:13

Ik denk dat het sowieso ligt aan de prijs die je voor de stal betaalt :)

Vaak betaal je meer voor de huur van de locatie + het verbruikte strooisel en voer enzo.
En is het werk dat een stalhouder er in stopt zwaar onderbetaald vergeleken met een normale baan.

Stel dat een stalhouder normaal gesproken (ik noem maar wat) 100 euro voor een plekje op de locatie wil hebben om alle voor de pensionklanten gedane investeringen gaandeweg een beetje mee af te kunnen betalen. En qua strooisel en voer zijn de kosten nog eens 100 euro per maand. Dan nog een stukje verbruik van elektriciteit, water en service (werk van de stalhouder) voor 50 euro. En het totaalbedrag voor de stallinghuur komt op 250 euro.

Die 50 euro per maand aan service-kosten zijn dan wellicht al een schijntje voor dagelijks de verzorging van de paarden. Maar de 100 euro voor voer en strooisel is een prijs die jij als particulier met 1 of 2 paarden kwijt zou zijn aan je inkoop.

Gezien de stalhouder groot in kan kopen zal die wat korting krijgen en dus ook nog wat verdienen op het strooisel en voer van de klanten, dat vult dan mooi de opbrengst een beetje aan :)

Wanneer jij als pensiongast al geen strooisel afneemt, verdient de stalhouder daar dus niks op.
Bovendien verkleint daardoor de hoeveelheid die de stalhouder afneemt, wat weer ongunstig voor de prijs die hij betaald kan zijn.
En daar bovenop komt dan nog eens dat de stalhouder ook nog ruimte beschikbaar zal moeten stellen om jouw eigen strooisel op te bergen.

Je betaalt dus niks voor dat deel van de stalling, maar kost eigenlijk alleen maar geld door die speciale behandeling :)

Wil je dan ook nog zelf gaan uitmesten dan gaat er weer een stukje van de verdiensten van de stalhouder af, terwijl die eigenlijk (wellicht) al niet veel rekende voor dat uitmesten op het gehele stallngsbedrag.

Ik kan me dus wel voorstellen dat je zo wel heel erg de opbrengst van deze stal aan het uithollen bent en het ook wat lastig is met die speciale behandeling, waardoor de stalhouder weinig korting kan geven.
En het misschien maar bij 2 tientjes per maand blijft ofzo.

Allemaal natte-vinger-werk hierboven hè, de bedragen zullen ongetwijfeld anders zijn :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:15

Als ik mijn stal wil 'laten' mesten, dan ben ik €1,25 per keer kwijt, ongeacht of het stro of vlas is. Normaal ben ik met vlas ook zo'n 10 a 15 minuutjes per dag kwijt aan het mesten. In het begin van de week haal ik de natte plek eruit en komt er een pak vlas bij, wat ik er echt doorheen moet mengen (anders gaat mijn paard ervan eten). Dan ben ik wel een half uurtje bezig.

Tsja, wat is redelijk... Bij mij rekenen ze andersom. Ik heb een basisprijs voor de huur van de stal en alle dingen die extra wil komen er bovenop. Nu haal ik mijn eigen voer en vlas, dus dat is alleen het hooi

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:18

Hier betaal je voor het laten uitmesten €35,- per maand. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:40

ik sta eigenlijk all-in, maar ik koop mijn eigen voer, omdat er steeds ander krachtvoer was
en mijn paard het nu zo`n 3 jr goed doet op het voer wat ik zelf inkoop
ik krijg daar 15 euro korting p/m voor

ik heb jaren mee geholpen met mesten en andere werkzaamheden en kreeg daar korting voor
vanaf jan dit jaar ben ik daarmee gestopt
wilde eigenlijk all-in staan maar dat red de stalhoudster niet daarom mest ik mijn box zelf en krijg daar 15 euro korting p/m voor
het liefst zou ik voor dat geld mijn box laten mesten :j
maar ik ben de enige die er de tijd voor heeft, 15 euro is niet echt veel p/m als je daar iemand voor inhuurt
en ik denk niet dat je iemand vind die het daarvoor wilt doen

op een andere stal betaal je de stalhouder ook 30/35 euro p/m als je wilt dat zij jouw stal mest
daar betaal je 220 euro zelf mesten en dan 35 extra als er voor jou gemest word

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:46

Bij onze stal moeten we zelf mesten.
Maar zit je echt in nood bijv. Doordat je ziek bent. Doet de stal eigenaar het voor 2.50.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:29

Ik betaal er al voor als het er in gaat, ga niet nog eens betalen voor als het er uit komt.
Net als die toiletten bij evenementen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:49

Bij ons betaal 60 euro voor 6x per week mesten + 30 euro als je ook de natte plek laat doen 1x per week.
Voor een losse keer mesten betaal je 2,50. Het wordt snel gedaan en niet zo precies als ik het doe. In de tijd dat ik mijn stal doen, heeft de stalhouder er met gemak 4 gedaan. :)

Ik denk dat het helemaal afhankelijk is van je stalprijs hoeveel korting je zou kunnen vragen. Of ze er dan nog wat mee doen, is weer een ander verhaal, ze zijn natuurlijk niet verplicht om uberhaupt korting te geven.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:51

wij betalen hier 20 euro per maand extra voor uitmesten. nu staan ze hier bij een boer op stro en gebeurd het ook niet alle dagen maar goed.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:57

apollootje schreef:

Omdat mijn paard als enige op vlas staat moet ik het vlas zelf aanschaffen, prima geen probleem! Alle andere paarden staan op stro en worden dagelijks bijgestrooid, mijn paard is de enige wie dagelijks gemest moet worden. Dit is allemaal besproken vóór ik op stal kwam, hierbij heb ik ook gelijk verteld dat ik graag een schone stal wil en zeker voldoende strooisel in de stal.

Nu vind ik dus dat de stalhouder de stal van mijn paard niet goed genoeg mest :o
Ik vind dat er erg veel vlas gebruikt word, teveel nog bruikbaar vlas word weg geschept en te vaak tref ik wel erg veel mestballen in de stal.
Dit heb ik nu al enkele keren aangegeven, dan is het ook zeker wel dagen/weken beter. Maar daarna word het allemaal steeds weer minder. Ik heb aangegeven evt best mijn eigen stal te willen mesten (nu schep ik ook al elke middag de mestballen uit de stal) maar uiteraard wil ik dan niet het volledige stalgeld betalen :+

Zij kwam wel met een voorstel, maar dat voorstel vond ik niet in verhouding staan met de tijd die ik dan dagelijks extra bij mijn paard moet besteden. Misschien zit ik ook wel helemaal fout en was het een top aanbod!
Als ik zelf dagelijks de stal ga mesten van mijn paard, welk bedrag vinden jullie dan reel om in mindering te brengen van het stalgeld?

Juist nu begrijp ik het. Dat ze je iets tegemoet willen komen vind ik al heel redelijk. Jij wil je eigen "programma". En dat kan. Maar nu wil jij het zelf doen. Hebben deze mensen ook voor hun andere klanten een doe het zelf service?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:02

apollootje schreef:

Dus als ik het goed begrijp:
- betaal jij nu hetzelfde als je stalgenoten..
- Stalhouder heeft nu elke dag meer werk aan jouw stal gehad dan de andere stallen en heeft hier niks voor in rekening gebracht...
- Nu wil je zelf gaan mesten omdat je vind dat hij het niet goed doet en wil je daar ook nog mindering van je stalgeld op.. (niemand verplicht jou om elke dag te komen mesten en je paard op vlas te hebben.)

Ik zou het alleen reeël vinden als je mindering vraagt op de prijs van het stro dat jij niet verbruikt omdat je je eigen bodembedekking aanschaft...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:04

En had een stro stal en kreeg 5 euro per keer ervoor. Daarbij moest ik wel het paard controleren en moch altijd poetsen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:04

Ik zou zeggen voor een hele maand zo'n 35/40 euro per maand.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:05

Ik denk niet dat er in dit geval een getal aan te hangen is, het is puur goodwill van de staleigenaar. Je kiest voor een all-in stal en vervolgens wil je iets zelf doen (ongeacht de reden). Als ik naar een restaurant ga en m'n vlees zonder saus wil krijg ik ook geen korting.

Kortom ze komen je nu tegemoet met een bepaald bedrag, jij vindt dat te weinig dus ik zou kijken of je er nog over kunt onderhandelen. Zo niet, dan zou ik het accepteren of een andere stal zoeken, maar ik zou het persoonlijk zelfs niet onredelijk vinden als de staleigenaar je niet tegemoet zou komen dus imo is iedere euro mooi meegenomen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:06

bij ons op stal, heb je geen "all-in" of andere diensten, dus je moet altijd zelf mesten. Maar heb 2 "stalknechten" geweten en de ene vroeg 10€ per uur en deed gemiddeld 4-5 stallen per uur (elke dag natte plekken en opstrooien, nooit volledig leeg en opnieuw instrooien. Wel hoog stro en houtkrullenverbruik) en de andere zei altijd "als ik een pint kan gaan drinken is het ok". In beide gevallen gaven de meesten +/- 45-050€/maand uit.

MAAR als een staluitbaater, normaal gezien dagelijks alleen bijstrooid kost dit hem minder tijd dan dat jij het zelf moet doen, plus hij is nog steeds verantwoordelijk voor de afvoer van de mest. Dus als je een korting tussen 25-30 euro op je stalgeld ( hangt ook af vanhoeveelje stalgeld bedraagt) krijgt, is dit al heel netjes imo

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:09

bij ons is het 30 extra als je wil dat er gemest word

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:19

ik heb geen idee wat een redelijke prijs is maar ik zou in elk geval een prijs per mestbeurt afspreken... dan heeft de mester (even los van het feit of jij dit bent of een ander) tenminste een reden om een beetje op te schieten.

Want 20 minuten voor één stal met vlas is wel lang hoor; ik doe elke dag vier stallen en ben ook 20 min bezig. En dan doe ik elke dag van één stal de natte plekken in een soort roulatiesysteem.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:21

Ik betaal voor het uitmesten van mijn vlasbox 15 euro per maand. Als ik stro zou kiezen werd het duurder omdat dat meer werk is.
ik vind het een zeer nette prijs en ben tevreden over het uitmesten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:23

Adin schreef:
Ik betaal voor het uitmesten van mijn vlasbox 15 euro per maand. Als ik stro zou kiezen werd het duurder omdat dat meer werk is.
ik vind het een zeer nette prijs en ben tevreden over het uitmesten.

Nette prijs?! Dat is geen geld! Ik zou voor 50 cent per dag echt niet zelf die vlasvork op tillen, laat staan m'n stal uitmesten.