hennepstrooisel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

hennepstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:52

Kan iemand mij ervaringen en voor/ nadelen van hennepstrooisel vertellen?

northequest1

Re: hennepstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:01

Hadden wij ook altijd in de stal liggen. Ik weet niet of het nog zo is maar wij vonden het altijd een stukje duurder in de aanschaf. Het nam de urine heel goed op en het maakte de stal erg makkelijk om uit te mesten. Spul was wel ontzettend glad de eerste 1 a 2 dagen dat je het is de stal legde. Geeft lang niet zoveel stof als het krullenzaagsel en ik vind het frisser dan stro.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:10

Ik heb het heel lang gebruikt, helaas hield mijn leverancier ermee op en bij mijn nieuwe is vlas goedkoper. Maar het neemt heel goed op en omdat het wat groffer is qua structuur krijg je er gauwe een stevige onderlaag van.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:48

eerst 3 pakken erin en dan 1 per week? net zoals bij vlas?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:57

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:55

:D gelukkig iemand anders die ook hennepstrooisel gebruikt (of gaat gebruiken). Wij zweren erbij en gebruiken het al een aantal jaren bij onze paarden, wil je meer weten vraag gerust. Wij halen het nu al een tijdje bij Stoeterij Welfare, maar bezorgen doen ze ook zelf of ze laten het bezorgen en niet alleen in Nederland heb ik wel eens van ze begrepen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:08

Ik vind het maar niks. Bij ons wordt het nu tijdelijk gebruikt, in verhouding tot het normale stro vind ik de stallen vele malen viezer en minder prettig ruiken. Ondanks dagelijks mest/volgezogen urineplekken verwijderen en regelmatig verse hennep erbij! Qua aanvegen is het ook vervelend spul, een mooi schone stalgang/erf kost enorm veel moeite.
Daarnaast vervelen de paarden zich wanneer ze binnen staan, aangezien het spul niet eetbaar is. Als tussenoplossing staat de mijne nu op hennep als onderlaag met stro eroverheen om te knabbelen, maar dat is qua uitmesten vervelend natuurlijk.

Ik zal blij zijn als het spul op is en alles gewoon weer terug gaat op stro :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:28

Ik zweer erbij.
Het neemt super vocht en luchtjes op, altijd frisse stallen, droog en stevig ligbed.
1x per week schep ik de natte plek eruit, dagelijks mest en 1 pak per week opstrooien.
Ik gebruik hempbed.
Nadeel vind ik de prijs, het is wat duurder als vlas.

Vlas en strokorrels heb ik ook geprobeerd. Stalen stonken veel meer en waren veel sneller nat. Voor mij geen uitstapjes meer naar een ander product. Dit bevalt tot nu toe het beste.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 20:58

hier nu dus op hennep. Paardjes staan alleen s nachts op stal.de stal van mijn ruin is prachtig schoon (alleen drollen eruit gehaald) maar onze merrie heeft al een extra pak gehad en maakt er een bende van... ze loopt veel denk ik, alles ligt steeds achterin op een enorme berg en de drollen liggen overal. Ze hebben beide een rubbermat erin liggen en we zijn gestart met 2 pakken. (de ruin heeft een handje stro in de hoek voor zn kuiken vriendin)
Wat ik ook vervelend vind is het restje hooi wat ik in de stal aantrof . het zat helemaal onder het strooisel.... hoe voeren jullie hooi?

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:10

Is het niet een idee om een hooiruif aan de muur te hangen? Of desnoods een hooinet... Dan komt het in ieder geval niet onder het strooisel te zitten. Heb verder geen ervaring met hennepstrooisel :+

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:47

Het is bijna stofvrij, dus is erg fijn voor mensen met hooikoorts allergie hebben of stof allergie ( ik heb zelf ook allergie en met stro schiet ik gelijk helemaal vol en met hennep niet )
Het neemt ook heel goed geurtjes op!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:49

Wij voeren hooi zelf uit een slowfeeder hooinet (max 4.5cm i.v.m. het risico van de hoef in het net). Bij ons staat het grote paard op zaagsel en de shetten op stro. Maar bij hennep was het idee hetzelfde.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 00:13

nja, ik heb hier een reuze shetlander van 1.55.....
Ze staat overal met haar benen in. hooiruif is niet echt te bevestigen en net vind ik met onze reuze shet geen goed plan..... ik veeg nu het voerplekje schoon voor ik er hooi ingooi

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:24

Hier staan alle oudjes op hennep, al heel erg lang(denk zo'n jaar of tien).

De meesten hebben last van stof en dat hebben ze niet op hennep. Overeind komen, gaat ook een stuk gemakkelijker dan in het stro .Ik doe in een stal van 3.30 bij 3.30 6 pakken en mest 1 keer in de 6 weken uit, als de onderlaag rood is, is de hennep verzadigd. Elke dag even drollen verwijderen. Er gaat de eerste week niks bij, later naar behoefte.
Ik heb maar eentje die nog hooi krijgt, de rest eet Subli seniores en grasmix, dus dat gaat gewoon in bakken. De ene, een Tinker van 1.60, staat in een stal van 3 bij 6. Bij hem veeg ik elke dag een stuk schoon om hooi te voeren.
In verhouding is het duurder dan stro, maar je hebt ook veel minder mest. Bij ons gaat de mest over het land, dus we zijn heel erg blij met deze vorm van strooisel. De stromestbult wordt opgehaald en is vele malen groter dan een hennepmestbult. Wij halen 2 pallets op in 1 keer gewoon bij de fabriek.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 00:26

waar haal jij het op? aangezien je in het zuiden van Groningen woont....

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:29

Gewoon bij Hempflax in Oude Pekela. Ik weet niet of je als particulier daar kunt kopen. Wij hebben een opvang en zijn dus grootverbruikers.(25 paarden/pony's).Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:31

Kun je hennep ook goed composteren en uitstrooien over je land?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 00:36

thanks haboshof!!!die ga ik onthouden!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:36

Ja, wij gooien het op een hoop en het verteert vele keren sneller dan een stromestbult. De fabriek zegt 6 weken, maar wij strooien met een eigen mestverspreidertje en sommige stukken gaan sneller dan anderen.Mijn man strooit vanaf nu weer elke week een beetje. Je kunt dan zo'n baan in het land zien en die is soms al met een week weg. Hangt af van temperatuur en regen. Ik vind het veel prettiger dan stromest op het land. Dat deden we eerder wel, maar dan duurde het veel langer voor we er weer paarden op konden laten lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:38

Super! Zag dat de welkoop ook die pakken heeft op de site van hempflax dus ik haal deze week even 1 pak op om te testen :)
Hier een paard met bronchitis dus dan lijkt mij hennep wel ideaal. Hebben nu een kale stal bij gebrek aan beter.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 00:40

Dan moet je dus wel meteen 3 pakken kopen vuurneon!!! anders kun je het niet proberen. als het zo blijft als nu hier ga ik de ruin op hennep zetten en de merrie op stro (kan niet wachten tot de zomer en ze niks meer in de stal krijgen :P)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:42

O ja, zie het :') goed dat je het zegt!
Maar even een grotere auto mee dus :D

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:42

Dat kan, maar dan heb je alleen een beetje voor de opname van plas en poep. 1 pak is veel te weinig in een stal. Het lijkt heel veel wat ik doe, maar uiteindelijk is het veel goedkoper dan 1 pak, want dan is de stal in een dag vies, vind ik. Als je zoveel doet als ik, duurt het een tijdje voor je een vaste onderlaag hebt , de eerste dagen moet je naar drolletjes zoeken en dan laat ik ze meestal gewoon liggen, scheelt werk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:45

Hier gebruiken de paarden de stal puur als toilet (vandaar dat er nu alleen beton in ligt bij gebrek aan alternatief) dus dan is inderdaad meer pakken wel handig; gaat om 2 van die zeikstralen :D )
Dus het is wel echt goed geschikt voor de paarden die niet goed tegen stof kunnen?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:59

Ja absoluut. Tinker is zeker overgevoelig voor stof. En bij de andere oudjes is het ook vaak een probleem. Tinker is op hennep gezet, juist vanwege die overgevoeligheid. En ik vind hennep niet zo glad als vlas. Oude paarden hebben problemen met opstaan, dat gaat veel beter als ze op hennep staan.Maar ik maak dus wel een echte hennepbodem. Bij ons is het niet bedoeld als kattenbakvulling, zeg maar. Maar onze buurmannen gebruiken het in hun inloopstallen juist wel op de plekken waar de dieren hun ontlasting deponeren. Dat werkt ook goed.En dan strooien ze maar een beetje op die plek.