Manen lang of kort, incl. voorbeeld foto's.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Manen lang of kort, incl. voorbeeld foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:00

Laat ik beginnen dat ik per direct beloof dat ik met geen schaar, trek kammetje of mesje in de buurt van mijn paard zijn manen kom.. Dat laat ik sowieso aan iemand anders over..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juist, nu dat duidelijk is.. Het doel van dit topic: Wat moet ik in hemelsnaam met de manen van Dakota. Ik ben ze zat, ik ben ze beu ik vind ze foeilelijk. Sommige mensen zeggen kort sportcoupe, een enkeleing zegt mohawk kapsel (dit wil ik zelf niet) en sommige mensen zeggen lang..

Dakota had als veulen erg dikke manen en voorpluk, maart 2013 had hij werkelijk prachtig dikke en lange manen en was ik hier dan ook helemaal verliefd op. Maar nu? Sinds de zomer die bestond uit schuren (wel geen zomereczeem?) wat op zich mee viel maar toch zijn schade aanbracht heeft Dakota niet meer de dikke volle bos manen, en vooral zijn voorpluk vind ik werkelijk vreselijk. Nu mag er sowieso niks van zijn voorpluk af.
Overigens ben ik wel helemaal verliefd op zijn prachtig volle staart.

Dakota als veulen:
Afbeelding

Dakota maart 2013
Afbeelding

Dakota juli 2013 (manen vallen ondertussen de andere kant op)
Afbeelding

Dakota januari 2014, arme voorpluk..
Afbeelding

Dakota januari 2014
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even snel een paar foto's bewerkt, om in ieder geval een soort beeld te kunnen vormen..

Op de foto lijken zijn manen nog redelijk vol, maar vooral aan de onderkant zijn ze dun en dood aan het worden, terwijl ik toch al enkele keren wat puntjes heb af geknipt. In ieder geval zijn ze niet zo dik als vorig jaar rond deze tijd en ik weet gewoon niet wat ik moet doen.. Ik wacht sowieso tot de lente, een zomer vachtje kan weer vertekenen en dan maak ik geen overhaaste beslissing.

Maar wat zouden jullie doen?

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:03

Lang is toch wel erg mooi.. Maar smaken verschillen :)

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:04

ik zou een stuk erafknippen, dus de dooie punten en het piek stuk. dan laten aangroeien en netjes blijven verzorgen. dan krijg je mooie volle en waarschijnlijk ook langere manen. wel regelmatig bij knippen anders ziet het er niet uit. :o

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:04

ik vind de laatste foto wel mooi met sportcoupe.
Als zou ik t zelf net iets langer laten dan.
Ik hou niet van korte manen. het moet wel staan bij het paard.
En dat is met lange manen net zo.

Lastig.. 8)7 :?

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:05

Kort ziet er veel verzorgder uit! Bij Dakota zou lang ook wel staan, maar alleen als het lekker dik is en uit de knoop. Ik vind het er anders zo onverzorgd uitzien en sommige paarden hebben ook een minder mooie hals met lange manen. Maar dit is mijn mening

Edit: Ik zie nu pas dat de laatste foto met korte manen is gephotoshopt :'). Maar ik vind het er wel mooi uitzien!
Laatst bijgewerkt door Rubio op 03-02-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:06

Ik zou ze of laten groeien of afknippen naar een sportcoupe.
Laatst bijgewerkt door Sardis op 03-02-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:06

Kort, op de allerlaatste foto vind ik haar echt heel gaaf!

xMalibu

Re: Manen lang of kort, incl. voorbeeld foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:08

lang, geeft meer uitstraling!

BrittFelice

Hahaha oh je hebt ze bewerkt ik dacht al, hoe kan dat nou?! 8)7
Ik zou ze sws recht knippen, maar er geen sportcoupe van maken. Ik denk dat je het aan de lange kant moet laten :j maar wel recht dan

Horseland93

Juist lange manen vind ik veeeeeeel mooier dan korte
Op bepaalde rassen na dan.. zoals bij de criollo vind ik kort heeeel stoer!
maar bij belgen, en ook fjorden en haflingers vind ik een langer kapsel veel mooier :)

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:12

Ik zeg kort, maar dan wellicht wel iets langer dan op de onderstaande foto. Vind dat netter dan dat lange en piekerige.

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:16

Ah ik vind die laatste foto echt heel mooi ! Ik zou sportcoupe doen :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:16

Lekkere dikke manen ! Ik zou dit lang laten, ze heeft een mooie bos en het staat haar erg goed ! Als het dunne manen waren had ik eraf gehaald :)

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:17

Sportcoupe!!!! :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:19

Oei jullie maken het me niet veel makkelijker niet waar haha??

Dakota is een kruising, mama is een haflinger. De staart is prachtig vol, voorpluk is een beetje sneu en zijn manen nog wel dik voor menig mens die hem ziet maar voor mij die weet hoe het was is het echt een doodzonde hoe het nu is..

Hier was het wel geborsteld geloof ik.. Al doe ik dit niet vaak, zo'n een keer per twee weken.
Foto is van oktober/november
Afbeelding

Door het schuren van de zomer heb je natuurlijk ook nog de lelijke pieken die nu alle kanten op staan..
Afbeelding

Hals bloot van de zomer
Afbeelding

En ja, ik had even snel foto's bewerkt om een idee te vormen! Dakota is volgende week pas 2 hij moet dus nog nergens spetteren de komende twee jaren. Mocht ik het korter 'laten' maken zal dat sowieso pas in de lente/zomer zijn.
Sowieso lijkt het mij voor later makkelijker om het kort te hebben aangezien ik graag wedstrijden zou starten.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:20

Ik vind die lange manen op de een na laatste foto gaaf! Ik zou dus lang laten en alleen de dode/dunne plukken eruit knippen, zodat het weer mooier en voller aangroeit, maar geen sportcoupe! :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:20

Sportcoupe staat haar mooi! Ik denk persoonlijk niet dat ze mooi zal staan met een mohawk..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:24

Tessa_93 schreef:
Lekkere dikke manen ! Ik zou dit lang laten, ze heeft een mooie bos en het staat haar erg goed ! Als het dunne manen waren had ik eraf gehaald :)

Lekkere dikke manen.. Zucht, die had die inderdaad.. Voel me nu zo'n seutje, maar ze waren gewoon zoveel dikker en mooier!!

Lente 2013
Afbeelding

December 2013
Afbeelding

Het verschil is lastig vast te leggen op foto.
Dakota is overigens een hij.. :+

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:25

Ik zou het lang laten! Staat veel mooier en liever :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:28

Als je het goed verzorgd word het vanzelf weer dik. Ze heeft er aanleg voor. Ik zou het lekker laten zoals het is en pas een keuze maken als het zadel erop gaat :)

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:31

Als ik wist dat je later wedstrijden er mee wilt starten. Heb ik nooit goed er uit kunnen halen in het andere topic :P
Misschien dat je zelf kunt oefenen met kort knippen? Het groeit toch weer aan en binnen die 2 jaar of langer zul je vaak genoeg even kunnen oefenen met kort knippen/trekken voordat het netjes moet zijn voor de wedstrijden.
Al ben ik zelf fan van lange manen. Maar dat zal wel dat virus zijn dat ik opgelopen heb als je te lang tussen de Friezen, Tinkers en Haflingers in hebt gelopen :P

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:32

Dode puntjes heb ik inderdaad al enkele keren geknipt zo natuurlijk mogelijk, maar wellicht was dit niet genoeg was zo'n 5 cm per keer zo'n drie keer gedaan.. Ook knip ik het derde oor maar dit was nadat de voorpluk zo vreselijk was. Het was geen oorzaak.

Het probleem was het schuren van de zomer, dit heeft veel manen laten sterven..
Het word zeker verzorgd ik borstel het twee keer per week uit en doe er dan wat haar serum van de action in.. Meer is niet nodig want het klit eigenlijk nooit, ik pluis het af en toe daarnaast met mijn vingers uit!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:33

loveskiara schreef:
Als ik wist dat je later wedstrijden er mee wilt starten. Heb ik nooit goed er uit kunnen halen in het andere topic :P
Misschien dat je zelf kunt oefenen met kort knippen? Het groeit toch weer aan en binnen die 2 jaar of langer zul je vaak genoeg even kunnen oefenen met kort knippen/trekken voordat het netjes moet zijn voor de wedstrijden.
Al ben ik zelf fan van lange manen. Maar dat zal wel dat virus zijn dat ik opgelopen heb als je te lang tussen de Friezen, Tinkers en Haflingers in hebt gelopen :P

Ja graag zien hoe ver we komen, hij heeft er in ieder geval aanleg voor om heerlijk tenkunnen lopen dus wie weet ook met mij er op!!
Daar is die uiteindelijk wel voor gekocht, om zo af en toe dressuurmatig te starten en te kijken waar het schip strand!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:37

Sportcoupe. Ziet er veel verzorgder uit.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:43

Ik zou een fjordencoupe nemen, en dan opnieuw laten groeien en goed verzorgen, invlechten, en weer lekker lang laten groeien. Vind lang veel mooier staan bij hem :).