pony wordt lichter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

pony wordt lichter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 17:45

hallo bokkers,

(ik weet niet zeker of het hier goed staat)
ik was pas wat oude foto's aan het kijken toen ik foto's tegen kwam van mijn pony van de eerst dag bij ons. Het viel me op dat ze zo donker was! nu is ze een stuk lichter. stiekem vind ik het wel jammer. ik vind dat donkere juist mooi.
bij de oude eigenaar stond ze maar 1x in de week buiten ofzo. en bij ons elke dag (behalve bij extreem weer) en in de zomer 24/7. zou dat de oorzaak zijn? of kan leeftijd er ook mee te maken hebben.
(de lichtval op de foto's is heel anders maar dat heeft er niks mee te maken)

eerste dag bij ons. (even mn vriendin weggehaald)
Afbeelding
Afbeelding

zomer paar jaar terug.
Afbeelding
Afbeelding

ik wil er verder niks mee doen. ze is mooi zoals ze is :) maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

ben benieuwd :D

LePinto07

Re: pony wordt lichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:51

Paarden die veel buiten staan zijn in de zomer vaak lichter van kleur.
Mijn paard is in de winter ook donkerder bruin dan in de zomer.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:53

Dat is gewoon verkleuring door de zo'n, mijn paard heeft in de zomer ook bruine vlekken maar is toch echt zwart bont! :D

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:54

komt denk ik ook door de zon.
vaak zijn er in de zomer ook friese paarden met een beetje een bruine tint. ;)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:59

oke. dat denk ik ook. alleen het is niet het verschil in zomer/winter. maar het is gewoon door de tijd veranderd. mijn paard is wel altijd zwart in de winter en donkerbruin in de zomer. :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 19:06

ik vind het wel interessant dus als er andere mensen zijn die ook paarden hebben die verkleuren/verkleurd zijn zie ik dat ook graag :D

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:43

Ik heb ook met mijn zwarte.
Zijn in de zomer bruinig en in de winter zwart

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 13:57

marengolike schreef:
Ik heb ook met mijn zwarte.
Zijn in de zomer bruinig en in de winter zwart

Ja heb ik ook met mn paard nu :) hij is ook niet echt gitzwart. op zn paspoort zelfs donkerbruin. maar in de winter vind ik hem toch echt zwart :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:21

Ik zou op basis van deze foto's zeggen dat je paard vos is, niet (donker)bruin en ook niet zwart.
Ik zie geen zwart aan de benen, tot aan het wit is het bruin - dat sluit (donker)bruin sowieso uit. Ook bij paarden die 's zomers verkleuren blijven de benen van bruine (en zwarte) paarden toch echt zwart-zwart.

Eventueel, maar dat kan alleen als één van de ouders van je paard een creme-gen draagt, zou het een smokey black kunnen zijn. Die zijn wél 'verkleurd' inclusief de benen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:40

Ibbel schreef:
Ik zou op basis van deze foto's zeggen dat je paard vos is, niet (donker)bruin en ook niet zwart.
Ik zie geen zwart aan de benen, tot aan het wit is het bruin - dat sluit (donker)bruin sowieso uit. Ook bij paarden die 's zomers verkleuren blijven de benen van bruine (en zwarte) paarden toch echt zwart-zwart.

Eventueel, maar dat kan alleen als één van de ouders van je paard een creme-gen draagt, zou het een smokey black kunnen zijn. Die zijn wél 'verkleurd' inclusief de benen.

oh sorry dat zwarte ging over mijn andere paard. als reactie op de reactie ervoor. die verkleurd van zwart naar donkerbruin door de seizoenen.
het gaat eigenlijk over mijn pony. waar nu niet meer op rijd. (af en toe voor de lol dan (a))
op het paspoort is het een koffievos geloof ik. kan ik nog even nakijken. helaas is het ras en de ouders onbekend. dus ik weet eigenlijk vrij weinig van dr. Maar het is toch echt geen vos?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:44

Als de pony van deze foto's als koffievos op het paspoort staat, dan lijkt mij dat dat prima klopt. Ik zie in ieder geval een (donkere) koffievos op de eerste foto's. De zomerfoto's zijn idd wat lichter, maar vossen zijn 's winters sowieso wel eens donkerder dan 's zomers.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:45

Mij lijkt het inderdaad ook gewoon zon verkleuring, helaas doet mijn pony het tegenovergestelde, in de zomer is ze echt een mooie koffiekleurig vos en in de winter lijkt ze gewoon bruin, bij scheren een grijze gloed eroverheen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:45

Ten eerste wat een knap beest!

Het kan hoor, in de zomer schijnt de zon meer en kunnen ze verkleuren.
Mijn bruintje heeft een vliegendeken zonder hals, en kan precies zien waar die vliegendeken stopt :').
Daar is ie een stuk lichter.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:53

oke. ja de zomer foto's zijn ook van een paar jaar later. de eerste foto's is ook in ze zomer. of in ieder geval met zomervacht.
ik heb ff snel op google smokey black ingetypt en die paarden lijken er dan weer helemaal niet op. dan lijken ze juist weer op mn ''zwarte'' paard.
ik heb hem nog nooit geschoren maar nu met wintervacht is het eigenlijk ook gewoon een vos met zwarte manen en staart :P

ik moet zeggen ik vond hem altijd al anders dan andere (donker)bruine paarden (los van dat zn hoofd in verhouding te groot is voor zn lijf xd)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:00

Mijn shetlander word in de zomer ook een héle andere kleur:
(ja de lichtinval is wel anders maar links is haar zomervacht en rechts haar wintervacht)
Afbeelding

En mijn KWPN jaarling (al bijna twenter) word ook steeds anders, maar dat word dan ook een schimmel :p

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:03

Ess_Ramona schreef:
Ten eerste wat een knap beest!

Het kan hoor, in de zomer schijnt de zon meer en kunnen ze verkleuren.
Mijn bruintje heeft een vliegendeken zonder hals, en kan precies zien waar die vliegendeken stopt :').
Daar is ie een stuk lichter.

:o

hier nog even een andere foto. ook zomervacht. maar met minder zon. hij is nog steeds wel donker. maar toch heel anders dan bij de eerste fotos. en ik vind hem ook niet echt standaard donkerbruin.
Afbeelding

ik kan het paspoort nu niet vinden. morgen ff aan ons mam vragen waar die ligt (a)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:05

Joysieee schreef:
Mijn shetlander word in de zomer ook een héle andere kleur:
(ja de lichtinval is wel anders maar links is haar zomervacht en rechts haar wintervacht)
[ Afbeelding ]

En mijn KWPN jaarling (al bijna twenter) word ook steeds anders, maar dat word dan ook een schimmel :p

ah wat een schatje!
en dat is ook altijd zoiets ja. maar ik denk niet dat ze na 14 jaar nog schimmel wort :))

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:06

Haha nee dat bedoel ik ook niet, mijn pony word schimmel en daarom verkleurt ze zo :P

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:08

Wat een super mooi dier! Maar meerdere paarden hebben dat;p Ik weet niet hoe oud hij/zij is? Maar dat kan er ook mee te maken hebben! Ik ken ook een pony die was eerst donker en werd steeds een beetje lichter ;)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:11

Oh en als iemand denk iets te kunnen zien aan hem kwa ras. dan hoor ik het graag! want ik zou het echt niet weten. mensen dachten ooit een kruising met arabier. maar ze heeft zon groot hoofd xd
ze dachten dat omdat ze altijd haar staart hoog op tilt als ze opgewonden is en knort dan snel en heeft dan grote neusgaten.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:12

Joysieee schreef:
Haha nee dat bedoel ik ook niet, mijn pony word schimmel en daarom verkleurt ze zo :P

nee dat snapte ik. maar jij weet dat ie schimmel moet worden. was niet echt serieus. mijne zal nooit schimmel worden dus dat zal het niet zijn haha. ;)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:14

xkathy_love schreef:
Wat een super mooi dier! Maar meerdere paarden hebben dat;p Ik weet niet hoe oud hij/zij is? Maar dat kan er ook mee te maken hebben! Ik ken ook een pony die was eerst donker en werd steeds een beetje lichter ;)

ze is 14 ;) dat zou dus inderdaad kunnen. ik heb er wel aan gedacht.

nisart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:40

Echt een hele mooie paard! Ik denk dat het gewoon iets natuurlijks is wat gebeurd, verder niets waar je zorgen om moet maken! Misschien iets qua pigment

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:34

:o
daar was ik ook niet zo bang voor. was gewoon nieuwsgierig waardoor het zou komen :) en ik denk idd dat het iets natuurlijks is.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:54

Het gebeurd wel vaker dat paarden in de zomer lichter zijn dan in de winter x