Wat te doen tegen verveling in de paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Wat te doen tegen verveling in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 23:09

Mijn jonge pony staat met twee andere paardjes 24/7 buiten in een paddock met schuilstal. Ze hebben een grote paddock met twee uitgangen en een pad eromheen zodat ze lekker rond kunnen sjokken. Ze krijgen drie keer per dag hooi in slowfeeders, altijd stro om te knagen en als het weer het toelaat krijgen ze ook nog toegang tot een klein 'winterweitje'.
De laatste tijd is het echter veel te nat om het weitje open te zetten, en als het hooi dan op is begint het gedonder. De dames gaan kuilen graven, en de twee jonkies gaan de andere pony opjagen waardoor er al een aantal dekens zijn gesneuveld.
Als we weer iets veranderen aan de paddock of het pad is het een paar dagen over, maar daarna begint het weer van voor af aan. Ze hebben al een speelbal en een liksteen, maar daar word weinig mee gedaan. Ze vinden het leuker om naar grondwater te graven denk ik. Van het weekend word er als het goed is een begin gemaakt met snoeien en krijgen ze takken van de wilgen en fruitbomen, hopen dat dat ze een beetje vermaakt en ze de pogingen staken om een tunnel naar China te graven.

Heeft er nog iemand tips om de dames een beetje uit te dagen en bezig te houden deze winter? Want het weideseizoen is nog een eind weg en de inspiratie raakt een beetje op...

xHoefijzer

Re: Wat te doen tegen verveling in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:14

Ik weet niet hoe groot die speelbal is maar misschien is een grote skippybal wat

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 23:16

Die hebben ze gehad. Mijn pony was er als de dood voor en de anderen deden er weinig mee helaas.

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:19

Oowh okee, dan weet ik het eerlijk gezegd niet...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:19

Met een speelbal bedoel je een bal waar je voer in kunt doen begrijp ik?
Begrijp goed dat je ideeën op een gegeven moment op zijn.
Ik stond 2 jaar geleden op een stal waar alle paarden de hele dag in de paddock stonden, maar nooit mee gemaakt dat ze zich gingen vervelen. Rij je veel? Bewegen ze elke dag?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:20

Ik zou graag een voerbal aanschaffen voor mijn paard, maar deze zijn verschrikkelijk duur. Ik denk dat dit ook een leuke manier is om ze bezig te houden. Verder heb ik ook eens ergens gelezen van een soort schuurpaal te maken. Voor de rest denk ik niet dat je nog héél erg veel kunt doen.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:21

Ik weet helaas niks tegen het vervelen, maar ik dacht dat ze een soort matten oid hadden tegen het kuilen graven. Misschien een oplossing??

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:23

Ik zou ze laten kuilen graven, is misschien niet zo leuk. Maar gooi ze af en toe wat dicht. Misschien kun je ook enkele snacks verstoppen? Ik doe dit soms enkele wortels in zijn hooizak verstoppen of een appeltje onder het stro of hooi

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 23:28

PrimaDonna_ schreef:
Ik stond 2 jaar geleden op een stal waar alle paarden de hele dag in de paddock stonden, maar nooit mee gemaakt dat ze zich gingen vervelen. Rij je veel? Bewegen ze elke dag?

Ze hebben inderdaad zo'n snackbal en een bal aan een touwtje. Ik rijd nog niet zo veel, omdat mevrouw nog niet zo lang onder het zadel is. Ik rijd nu ongeveer drie keer in de week, longeer een keer in de week en twee keer in de week laat ik haar een beetje rennen in de paddock. De andere driejarige is nog niet ingereden en doet dus nog niet zo veel, maar ook daar word regelmatig mee gewerkt (grondwerk, wandelen en aan de lange lijnen). De dames zijn gewoon erg creatief denk ik :D.

Citaat:
Ik zou ze laten kuilen graven, is misschien niet zo leuk. Maar gooi ze af en toe wat dicht. Misschien kun je ook enkele snacks verstoppen? Ik doe dit soms enkele wortels in zijn hooizak verstoppen of een appeltje onder het stro of hooi

De paddock is tevens rijbak, dus daarom zijn we niet zo gecharmeerd van die gaten... Voer verstoppen is wel een idee! Ga ik in de groep gooien.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:30

Petra_O schreef:
PrimaDonna_ schreef:

Ze hebben inderdaad zo'n snackbal en een bal aan een touwtje. Ik rijd nog niet zo veel, omdat mevrouw nog niet zo lang onder het zadel is. Ik rijd nu ongeveer drie keer in de week, longeer een keer in de week en twee keer in de week laat ik haar een beetje rennen in de paddock. De andere driejarige is nog niet ingereden en doet dus nog niet zo veel, maar ook daar word regelmatig mee gewerkt (grondwerk, wandelen en aan de lange lijnen). De dames zijn gewoon erg creatief denk ik :D.

Citaat:

De paddock is tevens rijbak, dus daarom zijn we niet zo gecharmeerd van die gaten... Voer verstoppen is wel een idee! Ga ik in de groep gooien.

Ah ok, dan snap ik dat de kuilen inderdaad niet zo gewenst zijn !

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:33

Ik leg wel is een tak neer waar mee ze klieren en aan knabbelen .

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 23:36

Dat gaan we inderdaad dit weekend proberen. Hopen dat ze er wat mee doen!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:59

Gooi eens een grote pion neer, een voetbal, een lege jerrykan gevult met wat steentjes of een stuk plastic afdekzeil. Daar kunnen ze hier uren mee kloten.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:04

Pas wel op met takken, sommige kunnen giftig zijn of scherpe splinters afgeven. Ben daar nooit zo'n voorstander van.
Zou gewoon wat spullen neerleggen zoals Kaspar al zegt, meer kun je op een gegeven moment ook niet doen, moeten ze er maar mee leven.

Mijn oude merrie stond de hele dag op de paddock met haar maatje met alleen wat kuil, daarna ging ze liggen of stond ze heerlijk te snoezen..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:05

zuurkoolton gaatjes erin en dan stukjes voer erin selderijknol aan een touwtje ophangen
stuk boomstam neerleggen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:10

blijft die dop daar goed opzitten? van dat zuurkooltonnetje?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:13

ja hoor ducktape eromheen werk echt super

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:15

hmm dan is dit wel een goede oplossing voor een voerbal :) ik wilde één voor een hond gaan halen, maar ik vrees ervoor dat hij niet stevig genoeg zal blijven :p

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:06

PrimaDonna_ schreef:
Pas wel op met takken, sommige kunnen giftig zijn of scherpe splinters afgeven. Ben daar nooit zo'n voorstander van.
Zou gewoon wat spullen neerleggen zoals Kaspar al zegt, meer kun je op een gegeven moment ook niet doen, moeten ze er maar mee leven.

Mijn oude merrie stond de hele dag op de paddock met haar maatje met alleen wat kuil, daarna ging ze liggen of stond ze heerlijk te snoezen..

Ik zoek wel op wat voor tkken, meestal gewoon van wilg. Maar in de natuur knagen ze er toch ook aan.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:28

Wilgentakken daar zijn ze dol op en kunnen geen kwaad, ze staan bijna overal . Het zijn knotwilgen of struiken met blauwgroenige blaadjes en er komen katjes aan.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:46

We hebben inderdaad wilgen staan die we gaan knotten. Verder hebben we wat speelballen etc besteld en gaan we afwisselen wat er in de paddock ligt. Bedankt voor alle ideeën!

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:55

Takken werkt bij ons ook erg goed. Hoewel ik wel merk dat zodra de hars eraf is ze de takken links laten liggen. Verder ben ik ook benieuwd naar nog nieuwe tips. Bij ons beginnen ze vaak in de zand te wroeten uit verveling met het gevolg dat ze veel zand binnen krijgen..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 00:47

Even een update: de dames vervelen zich nog steeds -O- . Ze hebben wilgentakken gekregen, een paar balkjes en twee pionnen, maar het mag niet baten. De takken worden afgekloven, maar daar zijn ze al heel snel mee klaar en dan gaan ze weer graven. Van de week zat er een door het worteldoek heen, niet erg best voor de bodem dus en die is nu net zo mooi droog. We hebben nu dit ding besteld:

http://www.agradi.nl/jolly-side-kick.htm

Ben benieuwd wat dat gaat worden! Je zou zeggen dat ze zat te doen moeten hebben de hele dag, maar dat valt tegen blijkbaar.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:50

Jammer dat te horen ! Ik hoop dat hetgene dat je besteld effect zal hebben, maar mijn paard zou er niet eens naar om kijken. Misschien voor volgende winter kijken voor een andere oplossing? Ik denk dat het inderdaad anders heel slecht zal worden.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:52

Wij hebben die ook laatst gekregen voor in de paddock.. Ding was de volgende dag al lek...

Hoe voer je je ruwvoer? Misschien dat wat moeilijker maken? Slowfeeder?