Paard kreupel en heeft veel onderzoeken gehad .

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Priyanka

Paard kreupel en heeft veel onderzoeken gehad .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 09:26

Ik loop al ruim 2 jaar te sukkelen met een kreupel paard .Deze loopt niet goed op links .Er zijn behoorlijk wat artsen bijgeweest en het paard heeft ook nog in de kliniek gestaan .men kan eigenlijk niet vinden wat de oorzaak is .Been is niet warm/dik .Er zijn echo-s en rontgefoto-s gemaakt .Daar heb ik ook en DVD van .

zo is het paard goed en na 2 keer rijden weer mis .Het dier staat nu alweer geruime tijd op non-actief .

Hij wil graag werken en zit vol energie ,maar helaas.........??

Er zijn kortgeleden weer 2 personen bijgeweest en zeggen dat het denkelijk in de schouder zit .
Ook zijn de vastzittende spieren enz losgemaakt .Toen was de kreupelheid nog erger .

Het vreemde is (waar ik bijwas)zijn er alleen foto-s van het onderbeen gemaakt en niet naar de schouder gekeken .

De veearts heeft vorig jaar tegen mij gezegd:Als de kreupelheid weer terug komt gaan we rond de tafel zitten .Ja..dan weet ik het wel!Daar ben ik helemaal nog niet aan toe .Paard barst van de energie en is zeer attent .

heeft iemand nog tips?Ik sta er open voor .

Balou_k

Re: Paard kreupel en heeft veel onderzoeken gehad .

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:26

Filmpje zou wellicht handig zijn, second opinion in een andere kliniek, foto's hoeven/schouder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:27

het kan ook zijn dat je paard extreem scheef is, daar gaan ze ook kreupel van lopen.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:30

Misschien thermografie? Dat heb ik bij mijn merrie ook laten doen, en daar hebben we wel wat aan gehad!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:35

Een keer thermografie laten doen, bij mijn merrie konden ze ook niets vinden. Toen thermografie laten doen en toen kwam de oorzaak aan het licht.

Coline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:38

Kan je alleen deze dierenarts aanraden;

http://www.holistischdierenarts.nl/team ... akker.html

Mijn paard had ook steeds terugkomende kreupelheden en was door 3 dierenartsen/klinieken afgekeurd omdat het niet te vinden was }:) , na 1 behandeling van bovenstaande dierenarts liep mijn paard al beter en wist ik wat ze mankeerde! *\o/* Ze is hierdoor 28 jaar geworden en ik heb zelfs tot haar 28e kunnen rijden ! (ze was door de andere dierenartsen toen ze 14 jaar was al opgegeven!). Heb dus 14 jaar langer van haar kunnen genieten anders was ze er niet meer geweest! Uiteindelijk moest ze worden ingeslapen door problemen met het hart, kreupelheden heeft ze nooit meer gehad!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:51

Citaat:
zo is het paard goed en na 2 keer rijden weer mis .Het dier staat nu alweer geruime tijd op non-actief .

Heb je jezelf wel eens onder de loep genomen kwa rijden?
Zoals iemand al eerder noemde denk ik ook aan een scheef paard.

Ik zou eens contact opnemen met iemand die meer gericht is op het rechtrichten en problemen die ontstaan bij het paard wanneer er niet correct gereden word.
Marijke de Jong is zo iemand.

Priyanka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:19

Coline schreef:

Mijn paard had ook steeds terugkomende kreupelheden en was door 3 dierenartsen/klinieken afgekeurd omdat het niet te vinden was }:) , na 1 behandeling van bovenstaande dierenarts liep mijn paard al beter en wist ik wat ze mankeerde! *\o/* Ze is hierdoor 28 jaar geworden en ik heb zelfs tot haar 28e kunnen rijden ! (ze was door de andere dierenartsen toen ze 14 jaar was al opgegeven!). Heb dus 14 jaar langer van haar kunnen genieten anders was ze er niet meer geweest! Uiteindelijk moest ze worden ingeslapen door problemen met het hart, kreupelheden heeft ze nooit meer gehad!

Gisteren is er iemand geweest en heeft het paard verschillende olien laten ruiken .Ook omdat het dier vol energie en stress zit .Hij wil graag werken maar het kan/mag niet .

Dat heeft uiteraard uiteraard nog niks met de kreupelheid te maken ,maar er moet eerst een rust in hem zijn .

Ik moet laten weten hoe het met hem gaat .Dan wordt de kreupelheid aangepakt .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:28

Ik denk dat je alleen rust in je paard creeert als hij los mag lopen. Daarnaast kunnen ze ook onrust hebben door spanning in het lijf door scheefheid.
Door het ruiken aan olie zul je hem echt niet rustig krijgen...maar ik ben dan uber nuchter voor dit soort praktijken, in mijn ogen alleen maar slecht voor je banksaldo.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:38

http://www.der-xxlostfriese.de/ is een Duitse "Knochenbrecher"die hopelose gevallen weer aan het lopen krijgt. Is elke zondagavond om 21 uur op TV bij de NDR

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:41

Gaat het alleen met rijden mis of ook als je gaat longeren?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:47

Wat vervelend zeg!
Ik heb inmiddels uit eigen ervaring geleerd dat kreupelheden vaak ook voortkomen uit zoals je zelf al zei, schouderproblemen, maar vaak ook uit de rug. Hierdoor, door een ruiter of door andere oorzaken kunnen ze een deel van hun lijf vast zetten, worden scheef en en gaan hun lijf anders belasten met evt overbelasting tot gevolg. Op een thermografie kun je vaak zien waar de doorbloeding stagneert.
Ik heb dit zelf laten doen bij mijn paard (met kissing spines) en heb me erg verwonderd over het resultaat. De meningen over het nut ervan zijn verdeeld, maar ik was er zelf enthousiast over. Ik weet niet in welke regio je woont, maar je zou eens op de link in mijn profiel kunnen kijken? Soms is het goed om het over een andere boeg te gooien. Wat verergering na het losmaken van de schouder betreft: paarden schijnen een kei te zijn in compenseren. Stel hij heeft daar inderdaad last van gehad, dan heeft een ander deel van zijn lijf het overgenomen. Hij moet dan eerst weer leren op een andere manier te bewegen dus het is niet verwonderlijk als hij eerst slechter wordt.

Wat voor voer krijgt hij momenteel? Als hij nog op krachtvoer staat zou ik dat afbouwen naar een klein beetje per dag, verder zoveel mogelijk ruwvoer. Gaf mijn paard veel rust vorig jaar toen hij stil kwam te staan. De snelle suikers in (sport) brok zorgen dat hij vaak sneller rusteloos en stresserig wordt. Daarnaast verzuurt hij dan minder snel.

Mag je hem wel beweging geven? Dan zou ik eens nadenken over grondwerken. En geloof me, ik was heel fanatiek met rijden en niet met grondwerken maar zie er steeds meer het belang van in.
Mijn paard wordt momenteel bijna niet bereden en toen ik een les lange teugelen hadden, konden ze amper zien of hij links of rechtsgebogen was, zo recht was hij daarvan geworden zonder ruitergewicht! Ga lange teugelen, longeren met dubbele lijnen, longeerhulp, bijzet, wat maar werkt voor jullie. Hou dat een periode vol en kijk eens wat er gebeurt. Ik heb wel geleerd dat helemaal stilzetten vaak de oplossing niet is, tenzij er echt wat aan de hand is als bijv een peesblessure.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:52

Heb je al eens een goede fysio laten komen? Toen was bij mij alles opgelost. Naja, toen wist ik waar ik het moest zoeken. Foto's van die plek gemaakt op kliniek en het probleem kwam aan het licht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:55

juliomariner schreef:
http://www.der-xxlostfriese.de/ is een Duitse "Knochenbrecher"die hopelose gevallen weer aan het lopen krijgt. Is elke zondagavond om 21 uur op TV bij de NDR

mwaah... ze kan beter haar geld in een goede kliniek investeren voor een second opinion, evt met thermografie. Deze meneer is nogal omstreden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:57

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:08

liljebo schreef:
juliomariner schreef:

mwaah... ze kan beter haar geld in een goede kliniek investeren voor een second opinion, evt met thermografie. Deze meneer is nogal omstreden.

Dat zijn al deze alternatieve "piskijkers"natuurlijk. Ik weet zelf ook niet helemaal wat ik van de alternatieve sector kan verwachten maar als laatste redmiddel?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:10

Nou, ik zou het overwegen als het het laatste is wat ik nog kan doen hoor.. Wat heb je te verliezen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:13

Als je iets dergelijks als laatste redmiddel wilt gebruiken -en dat kan zeker- zou ik toch eerst in de persoon duiken.
Laarakker bv werkt ook in de alternatieve sector, maar heeft een goede naam opgebouwd en verstand van zaken
De genoemde meneer hier heeft zichzelf benoemd, behandelt zowat ieder paard hetzelfde, steekt overal hetzelfde riedeltje af en heeft al behoorlijk was kritiek op zijn naam staan op de duitse fora, wat niet spontaan is ontstaan.
Daarnaast is hij belachelijk duur en zegt het feit dat hij met een stijf lijf van 150 kilo nog zelf op het paard kruipt ook veel over hem.
Als je in de alternatieve hoek zoekt, kun je dat beter weloverwogen doen, bij iemand met toch een gedegen achtergrond. Er zijn trouwens meer d.a. die ook in die hoek werken, maar wel weten waar ze over praten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:14

danoesje schreef:
Nou, ik zou het overwegen als het het laatste is wat ik nog kan doen hoor.. Wat heb je te verliezen?

Veel geld en een illusie
naast het risico dat de problemen erger worden

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:14

Liljebo, amen _/-\o_ Kleine kanttekening :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:18

Heb je alleen naar het been laten kijken? Of ook naar de rug, en schoft?

Coline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:18

amosfantasia schreef:
Coline schreef:

Gisteren is er iemand geweest en heeft het paard verschillende olien laten ruiken .Ook omdat het dier vol energie en stress zit .Hij wil graag werken maar het kan/mag niet .

Dat heeft uiteraard uiteraard nog niks met de kreupelheid te maken ,maar er moet eerst een rust in hem zijn .

Ik moet laten weten hoe het met hem gaat .Dan wordt de kreupelheid aangepakt .

Iemand die je paard aan oliën laat ruiken is pertinent niet hetzelfde als wat Laarakker doet hoor!! Hij is afgestudeerd dierenarts, maar gebruikt daarbij ook andere therapieën, kijkt naar je zadel, naar de bewegingen van je paard en behandeld ook de rug d.m.v. manuele therapieën, acupunctuur etc. hij is holistisch bezig dus kijkt naar het gehele paard. Kijk maar eens op de website, het wordt ook vergoedt door de meeste ziektekostenverzekeringen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:19

danoesje schreef:
Liljebo, amen _/-\o_ Kleine kanttekening :P

:) Je gaf zelf trouwens al een goed advies, vond ik

Thermografie kan idd helpen de locatie op te sporen;aan de hand daarvan kun je dan foto's laten maken en vervolgens aan het werk gaan met revalidatie.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:24

Liljebo, ik denk dat we ons vaak vergissen wat de invloed is van ons op dat lijf. Paarden veel binnen houden en daardoor weinig natuurlijke beweging, erop gaan zitten terwijl ze daar niet op gebouwd zijn eigenlijk, niet voldoende juist trainen of overvragen of niet op kunnen bouwen en een bit erin hangen die soms niet goed past, waardoor tanden soms pijn gaan doen of waarvan we niet doorhebben hoeveel effect zo'n ding heeft.
En dan heb ik het nog niet over alle stress die ze hebben door alleen in een stal staan, niet kroelen met soortgenoten etc etc. Kan me goed voorstellen dat dat allemaal in ieder geval niet meehelpt voor een goed gezond paard.
Lekker negatieve insteek weer van mij haha. Maar misschien wel goed om er soms over na te denken:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:29

Nou, ik ben het volledig met je eens. Het op stal staan is per definitie niet goed voor een paard, omdat beweging nu eenmaal het lichaam gezond houdt. Zweden zijn vaak erg kritisch over nederlandse paarden, omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat nederlandse paarden gezond zijn gezien veel ervan te veel op stal staan.

Het erop zitten gebeurt bij jonkies ,waarvan het lichaam nog niet sterk genoeg is. Paarden zijn met drie nog niet volgroeid. Het zou beter zijn om eerst het lichaam tot ontwikkeling te brengen met grondwerk/lange teugel (er zijn klassieke scholen die op die wijze werken) en dan pas erop te gaan zitten.

En verder dient natuurlijk ook aan de sociale behoefte te worden voldaan en aan de behoefte om gedurende de dag steeds ruwvoer te knabbelen etc.

Dus ja, ben het met je eens. :)