Weiland, natte modderbende

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Weiland, natte modderbende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:45

Sinds deze zomer heb ik een weilandje met schuilstal voor mijn paarden. Het weiland is jarenlang slecht/niet onderhouden geweest en daar ondervinden we nu de consequenties van.

Een groot gedeelte voor de stal, is een grote vieze drap geworden. Helaas moeten de paarden daardoor, om bij de stal te komen. Ik vrees dat ik voor dit seizoen te laat ben om hier wat aan te doen, maar ik ben niet van plan om zo nog een winter aan te modderen.

Ik heb zitten denken, om straks in de zomer het moddergedeelte te laten frezen, hierop een worteldoek te plaatsen en er dan een paar kuub zand op te laten storten en hieromheen bielzen te leggen. Op die manier moet het een paddock worden, zodat de paarden ook in de winter lekker droog kunnen staan.
Zou dit gaan, of zou het geen nut hebben? Als iemand nog een ander idee heeft. Het gaan om een gehuurd weilandje, dus ik wil er het liefst niet teveel in investeren. Het is onvermijdelijk dat het me geld gaat kosten, dat maakt me ook niet uit, maar geen duizenden euro's, want dan is het niet rendabel.
Ik kan van de week wel eens foto's plaatsen, zodat jullie er een beeld van hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Weiland, natte modderbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:06

Ik denk dat de nattigheid weinig te maken heeft met het onderhoud, mijn land is prima onderhouden maar als ik er met dit weer paarden op hou word het ook een smeerboel.
Ik heb zelf een verharde paddock voor de stal waar ze droog kunnen staan, laag zand erop en laten betegelen dat bevalt prima.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:11

Inderdaad, het is nu gewoon extreem nat :P
Je zou nog rubbermat(ten) kunnen overwegen.
en ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om als je het af gaat graven er een paar drainage slangen in te leggen naar een naastgelegen slootje?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:12

Waarom tegel je dat stukje niet? Of is t echt een heel groot stuk?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:13

Ik zou als je toch aan de gang gaat drainage aanleggen en dan worteldoek en wit zand. Maarvolgens mij is het nu óveral blubber hoor.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:22

Bedankt voor de reacties. Jullie hebben gelijk hoor, momenteel is het overal heel erg nat.. Maar moet wel leefbaar blijven voor de paarden en op sommige stukken zakken ze gewoon zo 10cm de zuigende blub in |(

Ik heb bij mijn stalletje al ong 12vierkante meter tegels liggen, dus ze kunnen wel droog gaan staan en daar maken ze ook wel gebruik van. Maar om er te komen moeten ze dus door die *zooi. Ik kan overwegen om meer te betegelen, maar vind het ook wel lekker voor de beesten als ze een stukje hebben om in te rollen etc. Ik heb er 2 koniks en een welsh op lopen.

Als ik er drainage slangen in zou doen, wat voor slangen moet ik dan hebben? En als ik het laat afgraven, moet ik even kijken waar ik t zand/blubber laat. Hoe diep zou er dan afgegraven moeten worden? Denk toch al gauw een cm of 30? Misschien toch slimmer om een loonwerker te laten komen? Leggen zij meestal ook drainage enzo? Zelf kunnen we niet zo veel namelijk :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:25

Onderhoud speelt wel degelijk mee.
Mijn rijbak was nat aan het worden, we hebben dit diep om laten ploegen en nu is hij niet meer nat.

Misschien kun je een loonwerker om advies vragen.
Die zitten nu toch in een rustige periode dus zullen ze vast wel eens willen komen kijken.
Die zien dan ook meteen om wat voor grondsoort het gaat.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:39

Hoe heb je het laten omploegen little king? Met een frees of echt helemaal omgeploegd?
Ik zal deze week eens contact opnemen met een loonwerker. Zou er nu nog iets gedaan kunnen worden in deze nattigheid? Ik vrees dat alles wat de wei op rijdt hartstikke vast komt te zitten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:41

Met een diepwoeler.
Afbeelding

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:45

Om kosten te besparen kun je een loonwerker de grond laten omzetten. Ze graven dan het witte zand op en doen het zwarte eronder. In principe keren ze de grond om. Ik heb dat nu 2x gedaan om een rijbak aan te leggen en dat ging goed. De kosten zijn dan ook lager als frezen afvoeren zwart zand en wit zand kopen . Succes !

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:59

Wauw, dat is zwaar geschut ;)

Omkeren is misschien ook een goed idee, dat zal ik even in gedachten houden. Zit er dan wit zand onder het zwarte?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:04

Wij hebben ook een opdracht staan voor een loonbedrijf. Deze zouden bij ons 3 weilanden in volledigheid omploegen, ophogen en opnieuw inzaaien. De opdracht staat al sinds september en ze hebben nog steeds niet kunnen komen vanwege de nattigeheid. Alles wat ze zouden doen wordt ongedaan gemaakt. Wij moeten echt wachten op een aantal weken droog weer met goede vooruitzichten. Ook al is het bij jou een klein stuk, het is wel vergelijkbaar en dus denk ik dat voor jouw stukje dan ook wachten geldt. Welliswaar komen ze maar al te graag vrijblijvend kijken en advies geven. Daarna krijg je eerst een offerte voor je daadwerkelijk overgaat tot afspraak. De meeste loonwerkers denken goed mee en zijn bijna altijd in voor de kortse klap. :j

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:11

Bedankt sylva, dat idee had ik zelf ook inderdaad. Maargoed, dan is het even uitzitten tot de vooruitzichten beter worden. Ik zal er eens eentje laten komen kijken uit het dorp.
Mag ik vragen wat bij jullie ongeveer de geschatte kosten waren voor de volledige behandeling van 1 weitje? Hoeft niet heel precies, maar ik heb er zelf echt geen verstand van ( en dat weten zij natuurlijk ook gelijk ) en 100 euro of 1000 euro is nogal een verschil :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:15

Wij hadden toen het zo nat was snel een oud stuk kunstgrasmat gelegd:) Blijft prima! En paarden konden er toch nog lekker overheen of liggen:) Nu is het hier ook een bubbel hoor:! Alles is kapot gelopen..dat houdt je toch! En als je huurt niet teveel aan doen:0

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:59

Voor onze stukken wordt het (ik denk ong anderhalf hectare totaal) voor grond loswoelen, gelijk maken, vervolgens ophopen en zijkanten afwateren, inzaaien met Horse Master en het gebruik van machines en transportkosten een dikke 2000 euro. Dus ik denk dat het je nog heel erg mee kan vallen voor zo'n stukje :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:06

Avalon87 schreef:
Wauw, dat is zwaar geschut ;)

Omkeren is misschien ook een goed idee, dat zal ik even in gedachten houden. Zit er dan wit zand onder het zwarte?

ligt aan de grondsoort; bij mij ligt er echt alleen maar klei onder :')

Dus ik heb de blub geaccepteerd en heb rondom de stal betegeld. Als ze willen liggen, kan dat in 1 open stal. Als ik echt veel geld had, liet ik een paddock maken; flink stuk afgraven, goed draineren en dan zand erop.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:21

Je kunt de loonwerker per uur laten graven.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 18:31

sylva schreef:
Voor onze stukken wordt het (ik denk ong anderhalf hectare totaal) voor grond loswoelen, gelijk maken, vervolgens ophopen en zijkanten afwateren, inzaaien met Horse Master en het gebruik van machines en transportkosten een dikke 2000 euro. Dus ik denk dat het je nog heel erg mee kan vallen voor zo'n stukje :D

Wauw dat is een flinke smak geld :D Maar dan heb je wel wat.. Ik denk dat mijn stukje hooguit een halve hectare is, en ong een kwart wil ik laten opknappen. Maar neemt niet weg dat ze moeten komen,met alle spullen, dus denk dat ik op zo'n 1000 euro moet rekenen, kan t altijd meevallen. Ik ga er eens eentje bellen maandag en dan kijk ik wel wat die zegt :) Laat nog wel weten hoe het afloopt, wellicht heeft iemand anders er ook wat aan.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:39

Ben bang dat je het probleem gewoon een paar meter verlegt... Waar de paarden van de verharding weer de weidegrond op mogen, trappen ze meteen weer de bovenlaag kapot en krijg je al snel weer modder.
Enige oplossing is ze niet meer de wei op te laten als het drassig is of alles verharden. Je zou wel een smal pad kunnen afspannen zodat ze niet alles kapotlopen maar als ze daarna in de weide of op het harde kunnen staan, is er toch geen probleem, buiten dat het er niet uitziet maar dat doet het nu nergens denk ik met al die regen....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:38

Vraag eerst wat je mag aan je verhuurder, want grond keren mag niet zomaar (overheid) en het is ook niet even terug te draaien als het vervolgens weer gebruikt wordt voor gewasteelt bv.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:56

Sylva ik vind dat behoorlijk prijzig hoor..
Wij hebben het ook laten doen in Augustus en wij zijn veel minder kwijt...met alles erop en eraan . Ploegen , Egaliseren , afwateren , inzaai ,Rollen en in het voorjaar nog een keer door zaaien omdat de machine het begaf en niet voldoende zaaide , dus het is nu een beetje dunnetjes . Je ziet het van een afstandje niet maar van dicht bij wel
Bij ons is het ook anderhalve ha en eind dit jaar doen we de anderen 1,5 ha..
Wel zou ik alles op papier laten zetten en ja loonwerkers denken goed mee hoor...

groetjes

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 02:07

Hier is het ook een modderboel op de paden. Hier lopen 2 shetlanders op 0,75 ha. Om mijn wei te sparen en om te zorgen dat de shetten meer beweging en minder gras krijgen heb ik een paddock Paradise gemaakt. De paden om de weide zijn nu helemaal kaal en echt modderig.

Wij hebben halverwege een paddock gemaakt van 10 x 10 en die blijft mooi droog. Dit is het tweede jaar en er blijven geen plassen in staan. Wij hebben een kraan laten komen en die heeft het zwarte zand uitgegraven en vervolgens een flinke laag geel zand. Toen heeft hij het zwart zand terug gegooid en daarboven op een hele dikke laag geel zand. Dit hebben we vlak gereden en aangedrukt door er met de trekker overheen te rijden.
Ik ben er erg blij mee en hij is er geloof ik 1,5 uur mee bezig geweest.

Andere optie zou zijn een stuk te verharden. Dat wil ik hier graag ook nog doen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:08

De grond omkeren mag wel maar als er een rijbak met synthetisch materiaal aangelegd wordt moet je een vergunning aanvragen vandaar dat het bij ons omgekeerd is .En terugdraaien kan gemakkelijk wat dat hebben wij bij ons ander huis toen ook gedaan dat is nadien een weide geworden.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:48

Ik heb een stuk van 19 x 36 meter laten keren en dat kostte me 600 euro.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:51

Rijbak 20 x 60, 800 euro
Met de diep woeler erdoor 15