Verveling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viv1992

Verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:10

Mijn merrie van 4 jaar is een echt buitenpaardje. Ze staat in een fijne stalling.
Op haar vorige stal kauwde ze al het hout weg omdat ze zich verveelde op stal.
Op deze stal staat ze iets meer binnen, maar kan ze geen hout vreten.
In plaats daar van eet ze het schone vlas en daardoor is haar stal altijd erg leeg en nat.
(Ik meng het vlas met oud vlas, dus je zou verwachten dat ze het dan niet eet.)
Ik heb maar afgezien van een liksteen op de hoop dat ze minder gaat drinken en dus plassen.
Haar stal is namelijk heel snel heel vies en nat en overduidelijk dat ze zich verveeld.
Ik heb een speelbal opgehangen in haar stal maar erg veel doet ze er niet mee.
Iemand adviseerde mij al een hooinet met fijne mazen.
Iemand nog meer ideeën hoe ze zich wat minder gaat vervelen op stal en de stal ook wat schoner blijft? (Ik mest elke dag uit.)

Caelum

Re: Verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:13

Een liksteen bestaat o. a. uit zout waardoor ze juist meer geen drinken. :)

Het hooinet kan al helpen, hoelang gaat ze uit de stal per dag? Kan dit echt niet meer worden, door bijvoorbeeld te gaan rijden zodat ze zich minder verveeld.?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:14

Als jouw paard een echt buitenpaard is en dit soort gedrag vertoont op stal, waarom zoek je dan geen plek waar ze veel meer buiten is? Blijkbaar is deze stalling voor haar toch niet zo fijn.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:41

Ze komt elke dag buiten van half 10 tot half 5, dus het is ruim voldoende. Bij haar vorige stal was dit van half 8 tot half 6, ook daar verveeld ze zich. Ik zit nu net op deze stal (3 weken), dus ik heb niets aan een verzoek om te verhuizen. Ik rij haar elke dag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:45

Viv1992 schreef:
Ze komt elke dag buiten van half 10 tot half 5, dus het is ruim voldoende. Bij haar vorige stal was dit van half 8 tot half 6, ook daar verveeld ze zich. Ik zit nu op deze stal dus ik heb niets aan een verzoek om te verhuizen. Ik rij haar elke dag.

Blijkbaar vind je paard het niet voldoende. Misschien kun je met de stalhouder regelen dat ze langer naar buiten kan? Of misschien zelfs met een ander paard 24/7 buiten staan?

Andere dingen die kunnen helpen zijn haar samen zetten met een ander paard in een loopstal (misschien is zoiets te creëren?).

Eerlijk is eerlijk, een stal is een sáái hokje van 3x3 vergeleken met een weiland waar ze kunnen doen en laten waar ze willen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:06

Ik zou in ieder geval dat hooinet met kleine gaten doen. En miss een ander speeltje waar eten uit komt en waar ze lang genoeg mee bezig is. Paarden moeten eigenlijk de hele dag door eten. Als je bang bent dat ze te dik word werkt heel droog hooi miss? In ieder geval beter als vlas. En miss ook wel goedkoper.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:11

Vjestagirl schreef:
Viv1992 schreef:
Ze komt elke dag buiten van half 10 tot half 5, dus het is ruim voldoende. Bij haar vorige stal was dit van half 8 tot half 6, ook daar verveeld ze zich. Ik zit nu op deze stal dus ik heb niets aan een verzoek om te verhuizen. Ik rij haar elke dag.

Blijkbaar vind je paard het niet voldoende. Misschien kun je met de stalhouder regelen dat ze langer naar buiten kan? Of misschien zelfs met een ander paard 24/7 buiten staan?

Andere dingen die kunnen helpen zijn haar samen zetten met een ander paard in een loopstal (misschien is zoiets te creëren?).

Eerlijk is eerlijk, een stal is een sáái hokje van 3x3 vergeleken met een weiland waar ze kunnen doen en laten waar ze willen.

Absoluut mee eens hoor! Is wel het meest ideaal, ik schat de kans helaas erg klein in dat dit mag/kan gebeuren. Maar wellicht is het ook kwestie van gewenning voor haar. Ze is immers nog maar 4 jaar. Als veulen heeft ze erg veel buiten gestaan met andere veulens.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:12

mzara schreef:
Ik zou in ieder geval dat hooinet met kleine gaten doen. En miss een ander speeltje waar eten uit komt en waar ze lang genoeg mee bezig is. Paarden moeten eigenlijk de hele dag door eten. Als je bang bent dat ze te dik word werkt heel droog hooi miss? In ieder geval beter als vlas. En miss ook wel goedkoper.

Ja, op haar vorige adres was ze ook gewend constant te eten, ze is nu al erg afgeslankt hier.
Speeltje met voedsel is inderdaad ook een idee.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:12

Pas je welop. Vlas eten is enorm gevaarlijk. Kunnen ze ernstige verstoppingen van krijgen.

Ik zou vooral heel veel hooi voeren. In zeer fijnmazig hooinet, zodat ze hele avond en nacht wat te eten heeft.IIk heb zelf een voerbal waar je brokjes in kan doen. Mijn paard vind dit echt geweldig.

Kun je je paard niet op stro zetten? Of evt elke dag plakje stro in dr stal leggen? Dan heeft ze wat te knabbelen en mogelijk eet ze dan ook geen vlas meer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 01:12

Ik zou ook gaan voor een slowfeeder die zo slow is dat ze er echt de hele avond/nacht mee bezig kunnen zijn. Verder een voerbal voor tussendoor (op die manier al het krachtvoer geven). Zorg daarnaast liever voor stro om te eten als dat het vlas gegeten wordt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:13

Pas bij een slowfeeder wel op hoe je m maakt. Ik had er ook een met betongaas. Werkte heel goed maar toen de tandarts laatst kwam, kwam ik erachter dat de voortanden waren afgesleten. Ik denk doort hooi tussen de ijzeren gaten door trekken Dat ze dan door ongeduld met haar tanden langs t ijzer ging. Ze heeft geen stal gebreken dus kon geen andere reden bedenken voor de afgesleten voortanden. Verder vond ik het wel ideaal

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:25

Goede tips! Stro zat ik ook al aan te denken, ze hebben echter geen stro op stal dus dan zal ik dat zelf aan moeten schaffen. Ik zal het de stalhouder allemaal ook even voorleggen en zeer snel naar de winkel. Ik vind het ook een eng idee dat ze vlas eet, wil absoluut niet dat ze koliek krijgt en durf ook niet goed steeds nieuw vlas erbij in te gooien omdat ze er dus van eet. Nu staat ze op zo'n zielig dun bodempje..

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:32

Wat raden jullie aan qua hooinet? 3x3 ? 4,5x4,5 of 5x5?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:11

Hoe kleiner hoe langer ze met haar hooi doet... Ik zou voor 3x3 gaan. 5x5 hebben ze echt nog vrij snel op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:24

Viv1992 schreef:
Goede tips! Stro zat ik ook al aan te denken, ze hebben echter geen stro op stal dus dan zal ik dat zelf aan moeten schaffen. Ik zal het de stalhouder allemaal ook even voorleggen en zeer snel naar de winkel. Ik vind het ook een eng idee dat ze vlas eet, wil absoluut niet dat ze koliek krijgt en durf ook niet goed steeds nieuw vlas erbij in te gooien omdat ze er dus van eet. Nu staat ze op zo'n zielig dun bodempje..

Dan kun je ook het vieze door het schone scheppen om voor meer bodem te zorgen, maar wel zo dat het niet heel lekker is om te eten. Er zijn ook sprays verkrijgbaar (die spray je over het vlas) om te voorkomen dat ze het vlas eten.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:29

En ander strooisel is niet mogelijk? Zaagsel schijnen paarden vaak niet te eten bijvoorbeeld. Misschien wilt je staleigenaar wat balen zaagsel bestellen ipv vlas.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 16:04

Angela schreef:
Viv1992 schreef:

Dan kun je ook het vieze door het schone scheppen om voor meer bodem te zorgen, maar wel zo dat het niet heel lekker is om te eten. Er zijn ook sprays verkrijgbaar (die spray je over het vlas) om te voorkomen dat ze het vlas eten.

Zelfs dan eet ze het nog, gek beest. Ik heb nu wat stro (knabbelen) erbij gelegd en een hooinet met fijne mazen besteld. Even kijken hoe dit gaat en anders dan ga ik mixen met zaagsel. Ze is een heuze veelvraat, die lust zelfs mosterd en duikt in asbakken. *zucht*

Thanks for the tips!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:06

Zit er een gat onder in de speelbal?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:00

Allemaal goede tips hoor, maar het blijft natuurlijk behelpen want je paard wil gewoon lekker naar buiten en bewegen en niet met een jollybal spelen (hoe saaaaaii)
Ik vind die zeven uurtjes buiten erg minimaal en vraag me af waarom je naar deze stal verhuisd bent als je al wist dat ze zich zelfs bij 10 uur buiten nog verveelde?
Het is jammer dat je wilt dat je paard gaat wennen aan het opgesloten staan, waarom zou je dat willen? Het is absoluut niet fijn om steeds te verhuizen, maar misschien heb je met het verhuizen naar deze stal geen goede keuze gemaakt. Een vier jarige elke dag rijden vind ik trouwens ook al behoorlijk veel.

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:53

Ik heb ooit bij een paard dat zich verveelde een plak stro in de hoek gelegd en dan tussen het stro wortels verstoppen daar zijn ze dan wel even mee bezig, maar ik zou voornamelijk naar iets zoeken voor een langere tijd dit zijn allemaal tijdelijke oplossingen, tot ze gewent is om in een stal te staan dat klopt natuurlijk niet. Succes!

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:23

Nikass schreef:
Allemaal goede tips hoor, maar het blijft natuurlijk behelpen want je paard wil gewoon lekker naar buiten en bewegen en niet met een jollybal spelen (hoe saaaaaii)
Ik vind die zeven uurtjes buiten erg minimaal en vraag me af waarom je naar deze stal verhuisd bent als je al wist dat ze zich zelfs bij 10 uur buiten nog verveelde?
Het is jammer dat je wilt dat je paard gaat wennen aan het opgesloten staan, waarom zou je dat willen? Het is absoluut niet fijn om steeds te verhuizen, maar misschien heb je met het verhuizen naar deze stal geen goede keuze gemaakt. Een vier jarige elke dag rijden vind ik trouwens ook al behoorlijk veel.

Nee zo heb ik het ook zeker niet bedoeld, maar we moesten een keuze maken en dit was de beste keuze in de buurt die we konden vinden. Ik beleer haar voor de eigenaresse. Ik rijd haar niet élke dag maar ik bedoelde te zeggen dat ze voldoende beweging krijgt, maar ze heeft ook rustige dagen, ik berijd haar meestal 4x per week, ongeveer een halfuurtje. Natuurlijk wil ik en haar eigenaresse het liefst dat ze veel buiten staat al dan niet 24/7 met een inloopstal. Dat is voor elk paard en paardenliefhebber de droom toch? ;) Omdat ik zelf verhuisd ben heeft de eigenaresse gekozen om haar paard met mij mee te laten verhuizen zodat ik haar verder kan beleren. Zij heeft deze stal gekozen en bij deze stal heeft ze de meeste ruimte voor buiten staan, lichte stal en goede faciliteiten. Dit is wat het is, dit is wat we nu voor de winter hebben gekozen. In de lente krijgt ze veel meer weidegang, maar ik snap dat de stalhouder zijn weides nu niet kapot wil en niet zomaar gaat investeren in een inloopstal omdat ik dat zo graag wil. Laten we wel realistisch blijven. Al goed, ik ben hier niet om mijn paard te verdedigen om te tips te krijgen voor andere stallingen, dit is voor mij te fietsen, ik heb geen rijbewijs, we hebben deze stal samen gekozen en ik ben er verder tevreden mee. Ik vind het eerlijk gezegd ook een eng idee om haar 24/7 buiten te hebben staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:55

Okee, ik begrijp je beweegredenen waarom er voor deze stal gekozen is. Dus dat zal ik verder niet ter discussie stellen. 24-7 hoeft ook niet altijd direct, maar 15, 16 uur op stal voor de nacht is ook behoorlijk lang. Ik veroordeel dat niet, mijn paard staat zelf ook ´s nachts op stal en in de winter vind ik dat eigenlijk wel te veel uren. Maar je hebt het idd niet altijd voor het uitkiezen.
Als je dan de verveling tegen wilt gaan zou ik er toch voor kiezen om buiten de uren dat ze buiten staat haar zoveel mogelijk van stal te halen. Even een rondje lopen, hier en daar wat grazen, is al een hele fijne onderbreking. Ze kan dan even bewegen en even wat paards doen. op stal is een hooinet fijn, maar alles aan speeltjes, tja, je paard moet er maar net wat mee hebben, mijn paard interesseert dat bijvoorbeeld totaal niet. Dus ik zou proberen zo te plannen dat ze niet teveel uren achter elkaar op stal staat, ik zou daarin meer de oplossing zoeken dan in het inrichten van de stal.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:19

Nikass schreef:
Okee, ik begrijp je beweegredenen waarom er voor deze stal gekozen is. Dus dat zal ik verder niet ter discussie stellen. 24-7 hoeft ook niet altijd direct, maar 15, 16 uur op stal voor de nacht is ook behoorlijk lang. Ik veroordeel dat niet, mijn paard staat zelf ook ´s nachts op stal en in de winter vind ik dat eigenlijk wel te veel uren. Maar je hebt het idd niet altijd voor het uitkiezen.
Als je dan de verveling tegen wilt gaan zou ik er toch voor kiezen om buiten de uren dat ze buiten staat haar zoveel mogelijk van stal te halen. Even een rondje lopen, hier en daar wat grazen, is al een hele fijne onderbreking. Ze kan dan even bewegen en even wat paards doen. op stal is een hooinet fijn, maar alles aan speeltjes, tja, je paard moet er maar net wat mee hebben, mijn paard interesseert dat bijvoorbeeld totaal niet. Dus ik zou proberen zo te plannen dat ze niet teveel uren achter elkaar op stal staat, ik zou daarin meer de oplossing zoeken dan in het inrichten van de stal.

Dankjewel voor je begrip en tips :) Ik neem ze mee.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:03

Je kan de jollybal insmeren met appelstroop o.i.d dan heeft ze ook wat te doen. Verdere tips zijn volgens mij al wel een beetje gegeven...

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:32

een radio doet wonderen :D