Volledig verharde paddock beter dan zand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robiin18

Volledig verharde paddock beter dan zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:14

Hallo bokkers!

Ik heb een vraagje. Ik ben bezig om een paddock te maken bij de inloop stal van mijn (toekomstige) shetlander.
Nu heb ik verschillende meningen gehoord. De ene zegt dat zand beter is en de ander zegt dat een volledig verharde paddock beter is.

Mijn vraag is dus, wat denken jullie? Kan een volledig verharde paddock kwaad? Of is het juist goed voor de hoeven.

De voordelen en redenen dat hij op een verharde paddock zou komen te staan vind ik:
- Geen kans op zandkoliek
- Wordt geen blubzooi (dus ook geen kans op mok)
- Makkelijk schoon te houden
- Hoefjes worden goed bijgeslepen
- Kan er toch geen gras zaaien
- Kan niks kapot lopen

Voordelen en redenen dat hij op zand zou komen te staan vind ik:
- Hij kan lekker rollen
- Geeft toch een "fijner" beeld
- Het is niet zo glad als steen

Ik wil erbij zeggen dat hij natuurlijk elke dag op de wei komt te staan, dus hij komt alleen smorgens en savonds in de paddock (in de winter in de namiddag al)
En ik ga elke dag wandelen, trainen, fietsen met hem om hem genoeg beweging te geven.
Het is dus echt de bedoeling dat hij "rust" vindt in de paddock. Ook krijgt hij voldoende hooi bijgevoerd en krijgt hij afleidings "speelgoed" zodat hij zich niet gaat vervelen.

Het betreffende stuk is nu volledig bestraat, maar die stenen kan ik er dus uithalen. Ik heb er ook over na zitten denken om het gedeeltelijk bestraat te houden, maar dan heb ik kans dat de meeste tegels gaan schuiven..

Willen jullie je mening geven?

Alvast bedankt!

Groetjes!

joyce B

Re: Volledig verharde paddock beter dan zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:19

hoe groot is je uitloop?
Bij een erg grote uitloop is deels steen deels zand prettig, maar dan moet hij ruim genoeg zijn om bij rollen niet in de omheining te belanden.
Bij een kleine uitloop is alleen verharding in mijn ogen veiliger en prettiger.
Eventueel bekleed met rubber (drainage)matten tegen slijtage of om zachter te staan.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:19

Ik denk dat een paddock van zand een stukje fijner is voor de pony :) Moet je wel wit zand gebruiken! hier groeit namelijk niet snel iets in dus zal hij ook geen zand binnen krijgen want er komen geen grassprietjes doorheen, dus kans op zandkoliek is klein. Ook blijft wit zand meestal best goed droog, onze witte bak heeft maar nauwelijks dat er plassen in staan dus de kans op mok is ook klein.
En poep wegscheppen uit zand valt ook wel mee :P En paarden rollen van nature graag en dat gaat niet echt op steen. Of deels wit zand en deels betegeld kan natuurlijk ook, moet het inderdaad wel groot genoeg zijn!
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 13-01-14 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:20

kan je niet beide doen?
een deel verhard en een deel zand?

dan kan hij lekker rollen en in het zand liggen en ook droog op het harde staan.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:24

Ik denk dat zand beter is, of deels verhard en deels zand, aangezien hele dagen op het harde staan zorgt voor erg snel (en vaak ook verkeerd) afslijtende hoeven. Spreek uit eigen ervaring, en ik zou ze nooit meer hele dagen op t harde zetten !

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:26

Hoi,

Ik vind een verharde padock niks..
Wat je Wel kan doen is eendeel verhard en een deel met zand..

Zo kan hij wel lekker rollen etc wanneer het zand is en als het een modder bende is kan je het afzetten met prikpaaltjes.
Dat z'n hoefjes slijten op het harde klopt wel maar een hoefsmid is veel beter.
uiteindelijk zal hij er ook aan wennen en worden zn hoefjes harder..

Zand koliek kan je verkomen door hem hooi te voeren uit bijvoorbeeld een slowfeeder/hooinet.

Jij zou het toch ook niet fijn vinden om zo lang op de stenen te moeten staan?
rollen ontneem je hem niet alleen maar ook lekker in het zonnetje liggen.
of een lekker sprintje trekken en een paar dolle minuten hebben.
Plus als het straks gaat sneeuwen moet je het volledig sneeuw en ijs vrijhouden.

Maar ik belangrijker vind..
Je hebt het over een toekomstige shetlander..
Enkelvoud dus..
Hoe zit het met een vriendje/vriendinnetje voor je pony

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:27

Is ook afhankelijk van de ondergrond, op klei of veengrond zou ik eerder kiezen voor verharding. Stuk verharding waar ze hun hooi eten is sowieso erg prettig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:33

Ik heb een verharde paddock met uitloop naar de wei maar ze liggen regelmatig op de stenen in het zonnetje te pitten, zeker als het land wat nat is. Ze liggen daar heerlijk uit de wind. Ik wil van de zomer wel een stuk erbij trekken maar ben er nog niet uit of ik dat wil verharden of met zachte bodem

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:36

Ik volg ook even. De paarden hebben een hectare ter hunner beschikking in de winter, maar onder hun afdak heb ik verharding liggen. Daar voor ligt een rechthoek met 'blubber'. De paarden staan sowieso ook droog op het land, aangezien het een stuk grond is dat naar beneden afloopt.

Ik moet zeggen dat de paarden toch héél graag onder het afdak op de verharding staan. Ze schuilen opmerkelijk meer dan vroeger. Voor hun hoefmechanisme is het ook goed, en ze slijten mooi af.

Ik denk er dan ook over na om deze zomer de betegeling te verdubbelen, dan zou het inderdaad een 'verharde paddock' worden. Nu liggen er gewoon tegels, maar ik zou het stuk ook kunnen uitbreiden met ander soort steen, dus daar ben ik nog niet uit.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:37

tegels verschuiven houd je tegen door bandjes rondom te zetten
hoe groot is het stuk en wat voor grondsoort is het? Ik heb ook stuk betegeld en een deel zand, op het zand liggen ze veel maar in de winter en met voeren is het tegelstuk fijner

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:41

Aangezien de pony overdag op de wei gaat is er toch niets tegen een verharde paddock? Elke dag een paar uurtjes op de harde lijkt mij wel goed. De pony kan toch in de (schuil)stal gaan liggen?

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:45

Ik heb hier laatst ergens een artikel over gelezen. Was van een dierenarts die op het eiland geweest is waar ze vandaar komen. Op dat eiland staat maar 1 boom bestaat de ondergrond vooral uit rotsen. Ik kan het zo niet vinden, iemand anders die weet waar het staat?

Was namelijk best interessant.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:47

Mijn mening is dat stukje hard en stukje zand veel fijner is, maar iemand benaderde mij waarom ik het niet helemaal zou verharden.. Dus vandaar dat ik het eens navraag. Ik voel me er zelf niet SUPER fijn bij, maar als iemand nu zou zeggen dat het medisch goed zou zijn of wat dan ook, zou ik het nog overwegen.

@ Joyce B:
De uitloop is groot genoeg om te rollen en een klein sprintje te trekken, te liggen enz. Hij heeft een inloop stal, afdakje en een paddock van (schat het even) 12 m lang 3 m breed (zonder stal)

@94ninitjuh94: Bedankt voor je tip! Ga ik zeker rekening mee houden :j

@mirgino: Het was indd mijn eerste idee om het gewoon deels te verharden en deels zand te leggen, maar ik begon te twijfelen..

@Natasjaa: Bedankt voor je reactie! Ik heb ook gehoord dat ze vaak verkeerd afslijten..

@japielover: Ik ga hem ook sowieso een hooinet geven, maar ik ben zo bang dat hij dus van het zand gaat eten als er wat uitvalt. Het hooinet komt wel in zijn stal of onder het afdak te hangen, maar je weet het nooit. Ik zie genoeg zandkoliek gevallen voorbij komen in deze tijd.. Blegh..
Je hebt ook helemaal gelijk over de sneeuw ect.. Ik vind het zo link, als hij gaat glijden wil ik niet weten wat er gaat gebeuren! Hij moet ook lekker zn gang kunnen gaan als het moet. Het is en blijft een shetlander die af en toe gewoon een lekker sprintje nodig heeft. Maar zoals ik al zei, staat hij overdag wel gewoon in een wei, met een vriendje uiteraard :j
Hij staat alleen savonds, snachts en smorgens in de inloop stal met paddock.

@gaucho: Het is (denk ik) veengrond. Het is iig "standaart" zand dat onder tegels wordt gelegd.

@Polly: Het lijkt mij ook fijner (iig in de winter en regendagen) als hij lekker droog kan staan smorgens en savonds. Zijn wei wordt natuurlijk wel nat, maar als ik dat in zijn paddock kan beperken, scheelt het een hoop!

@Bhriseis: Ik merk indd bij andere stallen dat paarden vaak op het verharde gedeelte staan als het blubberig is. In de zomer kan ik nog altijd kijken of ik het dan verhard laat, dan heb ik ook gezien of hij hierop gaat liggen ofniet.

@Lynn_Nikita: Een schatting: 12m lang en 3m breed (zonder stal natuurlijk) En ik denk dat er veengrond onder ligt.

@blue_sky: Daarom zit ik indd ook heel erg te twijfelen. Mijn gevoel zegt dat het beide kan. Mijn eerste ingeving was om het beide te doen. Hij heeft indd een grote stal waar hij in kan liggen. En in de wei :)

@Kleemans: Als je weet welke het is, wil ik het graag weten. Lijkt me heel interessant!
Laatst bijgewerkt door Robiin18 op 13-01-14 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:49

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:52

@Veulen84: Dat zou ideaal zijn, maar mijn geldboom wil helaas nog steeds niet groeien :')

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:02

Ik kan het helaas niet vinden, ben ervan overtuigd dat het hier op bokt stond. In dit topic: [SMP] Waarom altijd dikke shetlanders? staan ook een aantal post met daarin uitleg over hun herkomt en waarom een harde ondergrond juist goed is.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:03

@Kleemans: Bedankt! +:)+

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:07

Ik zou gaan voor grasmatten o.i.d.
Tog een zandgrond idee, maar het word geen blubs, hij zakt niet weg maar heeft niet het harde als steen.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:08

@moonshine88: Grasmatten kun je nu niet leggen, is binnen een weekje weg. Aangezien het nu niet kan groeien (is mij verteld).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:12

Ik heb mijn paddock voor een deel bestraat en een deel zand.

Ik voer op het straatje zodat je zo min mogelijk verspilling, rommel en kans op zandkoliek heb
Met heel vies weer komen ze het straatje niet af en liggen ze op het harde. Met mooi weer liggen ze liever in het zand omdat dat toch zachter is (maar met vies weer te nat).
Hier staan ze er zomer en winter in, alleen zomers een paar uurtjes land er bij.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:12

Ik volg ook. Mijn paddock is wit zand en deels gedraineerd. Toch is het nu een grote blubberpoel. Ik overweeg ook om een deel te verharden, alleen zie ik dat de paarden ook zand verslepen naar het verharde gedeelte en dat wordt daardoor glad. Mijn rijbak, waar ze niet in lopen is super droog en geen blubber. De aanleg van rijbak en paddock is op dezelfde manier gedaan en onderhoud ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:14

Als de pony overdag verder gewoon de wei opgaat en daar kan rennen, grazen, bokken, rollen en liggen denk ik dat het verharde stuk houden prima kan. Ik weet niet hoe groot je uitloop is, maar 's winters wordt het toch snel een blubberzootje, dan is droog staan wel fijn.
Staat de pony nou de hele dag op die paddock dan zou ik een stuk verhard, een stuk zand aanhouden. Verzakken van de stenen is met opsluitbandjes wel te voorkomen.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:20

Ik zit op mijn tel dus kan niet uitgebreid reageren. Maar ik wil nog even benadrukken dat het gaat om de paddock waar hij alleen vanaf de avond (in de winter de namiddag) t/m de ochtend in staat. Oftewel, wanneer de meeste andere paarden in een stal staan, heeft hij een inloop stal met paddock :)

@Dennis: Even offtopic, maar ik zat echt NET op je profiel haha!

Ik vind het zo moeilijk. Het heeft beide voordelen en nadelen.
Ik kan het in de zomer altijd nog bekijken of ik er zand bij gooi (als ik het nu bestraat laat)
Tegels eruit halen heb ik zo gedaan. Dan kan ik ook kijken of hij op de tegels gaat liggen of niet.

@Tjady: ik ben ook juist van voor de blubber.. nu ik jou hoor over de blubzooi, begin ik nog meer te twijfelen haha

@Urielle: overdag kan hij indd lekker ravotten en doen. Plus, ik ga elke dag met hem wandelen ect. Het wordt namelijk echt geen grasmaaier, maar ik ga juist veel met hem doen.
Hij komt dus echt alleen (in de winter) in de namiddag naar de paddock en gaat in de ochtend weer naar de wei.
Zoals ik net zei, tegels heb ik er zo uitgehaald als het moet, maar terug leggen is een andere zaak.
Ik vind het in de winter alleen wel eng met de vorst. Oja de paddock is (zonder stal) 12m lang en 3 m breed (schatting)

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:31

Mijn pony heeft een verharde uitloop aan z n stal van 100m2 ik vind t ideaal even vegen en tis schoon. Ook staat ie altijd met droge voetjes. Mijn pony staat wel op ijzers en overdag komt ie nog zo n 8 uur in een ruime zandpaddock met vriendjes. Ideaal en wanneer ie wilt rollen doet ie dat maar in de uren dat ie op de paddock staat.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:32

nancyyy6 schreef:
Mijn pony heeft een verharde uitloop aan z n stal van 100m2 ik vind t ideaal even vegen en tis schoon. Ook staat ie altijd met droge voetjes. Mijn pony staat wel op ijzers en overdag komt ie nog zo n 8 uur in een ruime zandpaddock met vriendjes. Ideaal en wanneer ie wilt rollen doet ie dat maar in de uren dat ie op de paddock staat.

Hier heb ik ook heel veel aan :j
Super fijn om te zien hoe iemand anders het doet en ervaart :D
Bedankt!