Klein stukje grond aan open stal heeft het zin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Klein stukje grond aan open stal heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:08

Hoi hoi,

Ik vroeg mij iets af. Stel je hebt een open stal met een stukje grond ervoor, met steen of zand of wat dan ook waar je paard op los kan en in en uit de stal kan wanneer hij wilt. Heeft dit zin? Er kan niet gerend worden oid het is puur een extra sta of lig plaatsje waar ze zon mee kunnen pakken en buitenlucht.

Ben momenteel aan het orienteren op verschillende stallen want ik wil mijn paarden vaker naar buiten maar in mijn buurt is niet veel en aangezien de stalling van nu wel prettig is wat betreft eigenaar en stalgenoten moet het wel echt nut hebben wil ik weg gaan.

Lynn_Nikita

Re: Klein stukje grond aan open stal heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:33

het is altijd groter dan alleen een stal, maar een weiland of grotere dis toch fijner
hoe groot is de uitloop?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:34

Als dat het enige is zou ik daar geen genoegen mee nemen. Als het paard naast de stal+uitloop ook nog vrij in de (grote) paddock of weide komt met andere paarden is dat natuurlijk wel fijn.

Maar als ik kan kiezen tussen stal+uitloop 24/7. En bijvoorbeeld 's nachts op stal en overdag in de weide/paddock met andere dan kies ik dus voor de 2de.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:36

Ik denk zeker dat het zin heeft als ze kunnen lopen, in een stal is het toch niet meer dan kunnen keren. Maar hoe groot is het, en krijgen ze daarnaast nog weidegang? Mijn paarden hebben nu ook geen wei, alleen schuilstal met paddock, maar merk dat ze het toch wel fijn vinden om buiten te zijn, in het zand en in de zon te kunnen liggen. ;)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:49

Natuurlijk komen de paarden buiten deze stal met uitloop nog buiten. Ze worden gereden en hebben dagelijks weidegang. Maar ik betaal voor de uitloop dus extra geld. Als het nut heeft, dan zet ik ze er graag op. Voegt het niets toe, kan ik beter opzoek naar enkel een stal met weidegang. Begrijpen jullie het nog? Haha.

het uitloopstukje is de breedte van de stal en de lengte zal ongeveer drie a vier meter zijn zover ik kan zien op de foto's. Tevens staan de paarden met draadjes van elkaar verwijderd dat lijkt mij ook wel wat link. Vraag me gewoon af wat het nut is, haha.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:50

Kijk Pinto daar had ik niet aan gedacht, dat het ook gewoon lekker voor ze is om in de zon te liggen. De stalling lijkt mij ontzettend fijn voor mijn paarden maar het is zo aan de prijs dus vandaar dat ik even wilde weten wat andere mensen vinden van zo'n klein stukje extra uitloop.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:55

Ik zou het zeker doen als ze daarnaast ook gewoon in het weiland of de paddock komen!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:56

Ik weet niet hoeveel het werkelijk toe voegt aan het welzijn van het paard. Want het voornaamste wat je doet is de box vergroten. Neem aan dat het niet afgedekt is? Dus als het regent (en dat doet het nog al eens in de wintermaanden) dan heb je er eigenlijk weinig aan. Ze zullen in elk geval niet veel rondscharrelen dan. Als ze er alleen in staan in de avonduren en de nacht, kan je je afvragen hoe graag ze buiten willen staan. Maakt een paard er dan geen gebruik van, is het zonde geld.
Maar heb je een paard die graag wat rond scharrelt, kan het zijn dat die echte oppervlakte en buitenlucht juist prettig werkt.

Oftewel, het is heel erg afhankelijk welke uren het paard wél buiten komt en wat de voorkeur is van jouw paard.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:56

Wei hebben ook stallen met uit loop ze staan meer buiten de stal als binnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:59

Maar de vraag is, hebben jullie ze alleen in de stal met uitloop? Dus niet ook nog overdag in een paddock met een soortgenoot (of meer) die groot genoeg is om de benen te strekken?
Komen ze in zo'n paddock? Dan ben ik heel nieuwsgierig, want kan het best zijn dat die uitloop nog een extra stukje welzijn toevoegt inderdaad.
Komen ze alleen in stal met uitloop, dan begrijp ik het wel dat ze meer buiten staan.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:03

Het is toch heerlijk als je als paard mag en kan kiezen of je wel of niet in de buitenlucht wilt staan.....wel of niet in de regen wel of niet in de wind en wel of niet in de zon.......

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:06

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel het extra kost.
En hoeveel beweging je paard al krijgt met rijden en weidegang.
Mijn paard staat van 9.30 tot 16 in de wei en gaat dan naar stal met paddock van 4 m x 5 m er aan vast.
Ze vind het erg prettig staat veel binnen en ligt ook binnen, maar kan ook tijden buiten staan kijken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:15

Hier heeft het zin. Pony`s staan s'nachts op stal met uitloop. Uitloop is ongeveer 5op5m. Pony 1: mest op de uitloop, nooit in de stal. Ze kan dus altijd zuiver liggen. Pony 2: staat altijd buiten rond te kijken. Enkel voor haar hooi komt ze de stal in. Zij staat dus beduidend liever buiten. Ook in de gietende regen blijft ze buiten staan.
Overdag staan ze op de weide. Dit alles is aan huis.

Als ik op een pensionstal zou staan, zou dit een mooie plus zijn, op voorwaarde dat het geen fortuin kost.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:35

Hoe is het opgezet? Ik heb wel eens constructies gezien waarbij ik toch niet zou kunnen slapen van de gedachte dat ze daar zouden rollen of een keer een been ergens tussen zouden steken....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:51

Het hangt van je paard af maar ik zou het ZEKER doen.

Mijn merrie werd zoveel gelukkiger toen ze stal met uitloopje kreeg (stal 3 bij 3, uitloop 3 bij 5).
Ze kwam overdag niet nog in paddock of weiland. En ze werd er zoveel gelukkiger van!

Daarvoor stond ze snachts op stal overdag in paddock, maar ze werd een stuk gelukkiger toen ze 24/7 kon kiezen of ze in de zon, uit de zon, in de wind, uit de wind, in regen, uit regen....
Zij voelt zich nogal opgesloten als ze niet kan staan waar ze wil. Of de ruimte nou groot of klein is maakte haar weinig uit, dat snappen ze toch niet, totdat het ze beperkt in wat ze willen. Zij zou vrijwillig nooit gaan rennen in een paddock dus die ruimte had ze toch niet nodig.

En omheining, als je zo bang bent voor verwondingen kan je paard beter overdag ook opgesloten worden in een stal met kussens ofzo XD
Risico loop je nou eenmaal altijd wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:02

Urion schreef:
Natuurlijk komen de paarden buiten deze stal met uitloop nog buiten. Ze worden gereden en hebben dagelijks weidegang. Maar ik betaal voor de uitloop dus extra geld. Als het nut heeft, dan zet ik ze er graag op. Voegt het niets toe, kan ik beter opzoek naar enkel een stal met weidegang. Begrijpen jullie het nog? Haha.

het uitloopstukje is de breedte van de stal en de lengte zal ongeveer drie a vier meter zijn zover ik kan zien op de foto's. Tevens staan de paarden met draadjes van elkaar verwijderd dat lijkt mij ook wel wat link. Vraag me gewoon af wat het nut is, haha.

Het is dus een extra toevoeging. Lijkt me voor het paard wel prettig maar of het echt veel nut heeft weet ik niet. Als alles verder hetzelfde is zou het voor mij vooral van de prijs afhangen. Je weet wat je hebt aan je huidige stalling en dat is bij de volgende toch maar afwachten of het zo goed is als het klinkt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:07

toydoll, iets met verschil tussen schrikdraadpaddocks en normale stallen versus hele buizenconstructies en ijzeren hekken waar precies een hoef door kan? Ik vind dat dus een moedwillig risico, als je paard daar rolt, kan hij zijn been breken...

De rest van je post negeer ik even, want dan zou ik als niet natural bijna een hele pro natural post schrijven :')

Edit: ze hebben hier vast ook uit ervaring platen aan de onderkant en dichte zijkanten, dit is dus veilig:

http://www.stalwennekers.nl/accommodatie/stallen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:15

Of schrikdraadpaddocks met draad, daar zou ik mn paard nooit in zetten. Hele lelijke wonden van gezien, dat snijdt door alles heen zonder zelf te breken.
En daarnaast is overdag buiten ook nogal verschillend. Hier staan ze zo'n 12uren buiten. Dan zou ik niet snel voor de paddock erbij kiezen. Als het maar vieren is had ik het wel geweten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:18

Hangt dan ook weer van het schrikdraad af :) . Maar als er alleen schrikdraad tussen zit zou het ook mijn keuze niet zijn zo dicht op elkaar

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:22

Een stal hier in de buurt heeft ook een kleine " uitloop".
De paarden staan daar toch met enige regelmaat heerlijk buiten te soezen!

De afzetting is daar wel echt top! Ik twijfel erg over het stroomdraadje wat jij zegt.. Lijkt me ook erg akelig!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:58

ruitje schreef:
Hoe is het opgezet? Ik heb wel eens constructies gezien waarbij ik toch niet zou kunnen slapen van de gedachte dat ze daar zouden rollen of een keer een been ergens tussen zouden steken....

Hier wil ik even op reageren dit maakte mij ook zorgen namelijk. Het zijn een aantal stallen naast elkaar en elke stal heeft dan zo'n stukje. Echter is de afscheiding met draad gemaakt. Dus de paarden kunnen akelig dichtbij elkaar komen. Waar ik mijn twijfels bij heb.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 01:00

Ik ga er overigens 80 euro meer voor betalen dan dat ik betaal voor een gewone stalling met weidegang en paddocks. Voordeel is dan wel weer dat er niet veel mensen staan dus lekker rust. Maar ik vind het draad ook nog wel eng. Moet mijn paarden nu gewoon ergens hebben staan waar ze veel buiten komen dus ik ging voor deze stalling mailen omdat ze weidegang hebben. De stukjes buitengang wat bij de stal zit was een extraatje waar ik niet op had gerekend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:02

RianneH schreef:
Ik weet niet hoeveel het werkelijk toe voegt aan het welzijn van het paard. Want het voornaamste wat je doet is de box vergroten. Neem aan dat het niet afgedekt is? Dus als het regent (en dat doet het nog al eens in de wintermaanden) dan heb je er eigenlijk weinig aan. Ze zullen in elk geval niet veel rondscharrelen dan. Als ze er alleen in staan in de avonduren en de nacht, kan je je afvragen hoe graag ze buiten willen staan. Maakt een paard er dan geen gebruik van, is het zonde geld.
Maar heb je een paard die graag wat rond scharrelt, kan het zijn dat die echte oppervlakte en buitenlucht juist prettig werkt.

Oftewel, het is heel erg afhankelijk welke uren het paard wél buiten komt en wat de voorkeur is van jouw paard.

Mijn paarden staan eigenlijk altijd buiten als het regent en dat terwijl ze binnen kunnen staan, doen ze alleen als er eten ligt. Enige keer dat ze het opzoeken is verkoeling voor de zon in de zomer. Juist in de winter staan ze meer buiten dan 's zomers.

Ik zou het zeker doen, altijd beter dan alleen maar in een kleine stal. Welzijn van je paard staat toch voor op. Zeker als je het betalen kunt.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:08

Toydoll schreef:
Het hangt van je paard af maar ik zou het ZEKER doen.

Mijn merrie werd zoveel gelukkiger toen ze stal met uitloopje kreeg (stal 3 bij 3, uitloop 3 bij 5).
Ze kwam overdag niet nog in paddock of weiland. En ze werd er zoveel gelukkiger van!

Daarvoor stond ze snachts op stal overdag in paddock, maar ze werd een stuk gelukkiger toen ze 24/7 kon kiezen of ze in de zon, uit de zon, in de wind, uit de wind, in regen, uit regen....
Zij voelt zich nogal opgesloten als ze niet kan staan waar ze wil. Of de ruimte nou groot of klein is maakte haar weinig uit, dat snappen ze toch niet, totdat het ze beperkt in wat ze willen. Zij zou vrijwillig nooit gaan rennen in een paddock dus die ruimte had ze toch niet nodig.

En omheining, als je zo bang bent voor verwondingen kan je paard beter overdag ook opgesloten worden in een stal met kussens ofzo XD
Risico loop je nou eenmaal altijd wel.

Hier exact hetzelfde meegemaakt met mijn paard :j No way dat mijn paard nog terug gaat naar een 'overdag paddock - 's nachts stal'-constructie, hier is hij zoveel gelukkiger én gezonder!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:46

80- pm voor een uitloop, jezus wat een geldwolfen zijn dat, dat is meer dan de helft van het stalgeld wat ik in totaal vraag