Ze is de wanhoop nabij..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RandaBas

Ze is de wanhoop nabij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:03

Een zeer dierbare vriendin die altijd voor iedereen klaar staat en bij wie haar dieren haar alles zijn, zit helemaal stuk. Haar paarden liepen bij een boertje op een stuk weide en haden een heerlijke 'scharrelstal'. Goedkoop en vrij, heerlijk! Het zijn 2 oudere dieren (23 en 24) en met pre-pensioen, af en toe een lekker (strand)ritje en verder vooral lekker rommelen.
Maar nu... is ze haar stalling plotseling kwijt, vanwege het overlijden van de boer en de verkoop van zijn boerderij. Ze moest dus plotseling op zoek naar een andere plek. Nu is dat al heel vervelend, ook voor haar dieren, die al zeker 15 jaar op dezelfde plek staan. Maar nu nog erger; ze is haar baan plotseling kwijt en ze kan haar lieve paarden de komende tijd niet onderhouden. Ze kan zichzelf de komende tijd nauwelijks onderhouden. Ze zal de beide oude heren nooit de handel in laten gaan, maar een rusthuis kan ze niet betalen (vanaf 150 euro per maand, per paard). Ik heb helaas niet de middelen om haar te helpen. Wat moet/kan ze volgens bokt doen?

Kirsha

Re: Ze is de wanhoop nabij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:05

Is een goedkopere stalling/rusthuis waar ze verzorgd worden geen optie? Ik zag daar onlangs nog een advertentie voor. Dan is het misschien wat verder weg, maar bij all in hoeft ze er dan niet elke dag langs en dat geeft ook weer tijd om de zaken wat meer op een rijtje te zetten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:08

Wat ik ga zeggen is misschien cru in sommige hun ogen maar ik heb zelf een oudje van 29 jaar, als ik er niet meer voor kan zorgen hoe het moet, dan laat ik ze inslapen.
Ze heeft een gezegende leeftijd behaald en in de handel terrecht komen verdient ze niet.
Heb het zelf ondervonden dat betrouwbare mensen heel moeilijk te vinden zijn, ze is 2 jaar op adoptie geweest en als een skelet terug gekomen.

Oude pony's die al 15 jaar op dezelfde stal staan zou ik ook niet meer verhuizen

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:08

Wat een nare situatie, Is er niemand in haar naaste omgeving die haar met haar oude paardjes wil helpen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:11

chanel1985 schreef:
Wat ik ga zeggen is misschien cru in sommige hun ogen maar ik heb zelf een oudje van 29 jaar, als ik er niet meer voor kan zorgen hoe het moet, dan laat ik ze inslapen.
Ze heeft een gezegende leeftijd behaald en in de handel terrecht komen verdient ze niet.
Heb het zelf ondervonden dat betrouwbare mensen heel moeilijk te vinden zijn, ze is 2 jaar op adoptie geweest en als een skelet terug gekomen.

Oude pony's die al 15 jaar op dezelfde stal staan zou ik ook niet meer verhuizen

Ben ik het mee eens. Liever nu een goed einde, dan straks een ellendige laatste dagen zonder de correcte verzorging... Hoe moeilijk ook...

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:12

vervelend, heeft ze geen kennissen waar ze tijdelijk tot ze weer een baan heeft haar paarden kan stallen?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:14

chanel1985 schreef:

Dit zou ik ook doen, MITS er geen uitzicht is op een betere situatie waarin ik ze wel weer zou kunnen betalen, binnen afzienbare tijd..
Zijn er geen mensen in haar omgeving die haar kunnen helpen voorlopig? Maar ergens, als ze zichzelf niet eens kan gaann onderhouden weet ik niet of het eerlijk is nog met deze dieren te gaan slepen en een onzekere toekomst in te gaan. Dan zou ik de keus maken ze te laten gaan denk ik.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:15

Misschien kun je een oproepje op Bokt, of andere fora plaatsen of iemand haar tijdelijk uit de brand wil helpen, in de omgeveing waar ze woont??

Shirley

Is er al een gesprek geweest met de erfgenamen ?
Misschien hoeft ze helemaal niet weg ... heeft ze geen kontrakt en/of huurovereenkomst ?

KingYasFenn

er zijn zeker goedkopere goede 'rusthuizen' voor pensioenpaardjes.
dan maar eventjes naar de andere kant van het land met die dieren en ziet ze ze even niet.

op het moment dat je geen geld hebt moet je (helaas) even volledig aan je dieren denken.
Als ze vervolgens wel haar uitkering of werk rond heeft kan ze ze dichterbij halen (en in die tussentijd heeft ze al kunnen kijken naar misschien een andere goedkope boer etc).

Vind het wel knap dat de boederij zo snel verkocht is... in deze tijd... Heb eerder de gedachte dat dit al wat langer loopt en nu de boerderij echt weg is.
Of had ze echt van de ene op de andere dag 'einde'? zal ik wel echt raar vinden...
Als het nu te koop staat zouden ze juist willen dat ze nog even blijft staan, want dan hebben erfgenamen nog net wat centjes, want alles wat een leeg huis kost is duur hoor..

Er zijn in ieder geval genoeg goedkope plekjes.
zoek anders eens bij andere boeren in de omgeving. Die willen dat misschien ook wel voor haar doen :)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:18

Misschien wonen er leuke Penny-meisjes in de buurt waar de pony's tijdelijk kunnen komen? Ik denk dat er genoeg meisjes zijn die daarvan dromen maar dan zijn er nog wel financiële middelen nodig.
Verder ga ik mee met Chanel ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:19

heeft ze gehuurd met een contract?Dan heeft ze wel degelijk rechten hoor.Zeker na 15 jaar.
Als ze het zonder contract heeft gehuurd en zwar heeft betaalt niet.
Misschien kan ze er nog blijven staan?Ik denk toch niet dat de nabestaanden haar zomaar op straat zetten met twee paarden?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:21

Als ik het niet kan betalen laat ik ze niet de handel in gaan maar gaan ze naar de slacht. Zeker een wat ouder dier. Ik zou mijn paard niet op een ander adres achterlaten om erachter te komen dat ze zwaarder worden belast dan is afgesproken of een andere vorm van nalatigheid. Het zijn mijn dieren dus mijn verantwoording en die zou ik dan moeten nemen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:27

ik zou ook met de erfgenamen gaan praten. Zo een boerderij is niet van de ene op de andere dag verkocht.

Als die boerderij al langer te koop staat dan is de vriendin van TS gewoon niet al te slim geweest om al niet te gaan zoeken.

Zij is haar baan kwijt geraakt en krijgt WW, dus een inkomen heeft ze dus zal ze een manier moeten vinden om van dat inkomen die twee paarden te onderhouden, wellicht op een plek die wat duurder is, met minder inkomen but so be it. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit een beetje een vreemde situatie vind omdat de vriendin van TS blijkbaar in haar werkende leven ook eigenlijk niet genoeg geld had om twee paarden te houden als het niet heel goedkoop kon, anders had het verschil nu niet zo moeilijk te overbruggen geweest.

Mocht TS echt geen kan op kunnen dan is in mijn ogen inslapen de beste oplossing. Helaas.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:29

Moet ze daar echt weg? Heeft ze dit overlegd? Ik zou als ik haar was de situatie uitleggen aan de nieuwe eigenaren. Ik heb mijn boerderij ook te koop gehad (toen ik een bod had wilde ik toch niet meer weg :D ). Er zijn toen ook mensen wezen kijken die vroegen wat ik met mijn paarden deed. Die wilden ze er gelijk wel bij _/-\o_ . En dat waren geen rijpaarden (nou ja..eentje, de andere heeft zware kissing spines en kan niet meer gereden worden). Toen ik de boerderij hier kocht bleven de schapen en de hond gewoon hier (de eigenaar had gevraagd van de hond, de schapen liepen hier en bleven hier lopen...heb gevraagd of ik ze eten moest geven..ow ja...dat is wel handig, ja 8-) ).

Ze kan overigens ook eens over de grens kijken...DL is sowieso goedkoper qua stalling. Dan ziet ze ze niet zo vaak, maar ze leven iig nog en zijn bij elkaar en kan ze ze terughalen als ze alles op orde heeft.

RandaBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:32

Nee ze heeft altijd op de eerste zondag van de maand voor het boertje gekookt en dan gaf ze hem het geld voor die maand.. Geen contract en geen zwart op wit afspraken. Boerderij staat in de verkoop en is nog niet verkocht, maar zijn zonen zijn de boel aan het opknappen en ze hebben mijn vriendin 'verzocht' weg te gaan, ze mag nog 3,5 week blijven staan tot eind januari.
Ze word zelf verteerd door de gedachte dat ze haar relatief gezonde, vrolijke oudere mannetjes af moet laten maken omdat haar financiele situatie nu zo slecht is. Ze heeft alles voor ze over.. ik vind het zo erg voor haar en mijn hart huilt als ik zie hoe ze alles op alles zet om iets voor ze te vinden. Als iemand een goedkoper, betrouwbaar rusthuis weet, waar ze zelf eigenaar kan blijven...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:33

Idd met WW en een goedkope nieuwe stalling is er geen man overboord hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:33

Welke regio woont ze? hier in de buurt (ommen) zijn erg veel geschikte stallingen voor 75 euro per maand.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:34

hoeveel kan ze per maand per paard kwijt? dat is wat makkelijker meezoeken Ik weet rusthuizen zat, maar die beginnen bij 225 per paard all incl

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:34

Er zijn best goedkopere rusthuizen te vinden hoor!
Bijvoorbeeld deze: http://www.stalheijink.nl/rusthuis.htm
En wellicht dat er iets met de erfgenamen te regelen valt? Misschien kan ze voor een klein bedrag per maand toch blijven staan, zolang de boerderij niet verkocht is??

RandaBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:34

Ceriadwen schreef:
ik zou ook met de erfgenamen gaan praten. Zo een boerderij is niet van de ene op de andere dag verkocht.

Als die boerderij al langer te koop staat dan is de vriendin van TS gewoon niet al te slim geweest om al niet te gaan zoeken.

Zij is haar baan kwijt geraakt en krijgt WW, dus een inkomen heeft ze dus zal ze een manier moeten vinden om van dat inkomen die twee paarden te onderhouden, wellicht op een plek die wat duurder is, met minder inkomen but so be it. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit een beetje een vreemde situatie vind omdat de vriendin van TS blijkbaar in haar werkende leven ook eigenlijk niet genoeg geld had om twee paarden te houden als het niet heel goedkoop kon, anders had het verschil nu niet zo moeilijk te overbruggen geweest.

Mocht TS echt geen kan op kunnen dan is in mijn ogen inslapen de beste oplossing. Helaas.

Ze had het in haar werkende leven inderdaad heeeel krap, maar als je paarden het enige zijn wat telt en je alles wat je in de maand verdient in je dieren stopt, zij nooit tot op de dag van vandaag iets tekort zijn gekomen (veearts, hoefsmid, voeding, supplementen, passend harnachement, etc), dan begrijp ik dat je zelf nooit uit gaat, geen nieuwe kleding koopt maar alles in je dieren steekt.
Het enige wat haar verweten kan worden is naieviteit. Het feit dat de beste man ooit zou overlijden (ookal is hij niet erg oud geworden), heeft ze nooit echt uitgedacht. Maar goed, als jij al jaren ergens staat, sta je daar misschien ook niet bij stil...
Laatst bijgewerkt door RandaBas op 04-01-14 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

RandaBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:35

MarlindeRooz schreef:
Welke regio woont ze? hier in de buurt (ommen) zijn erg veel geschikte stallingen voor 75 euro per maand.

Dat is niet in de buurt, maar misschien wel een (tijdelijke) optie, ik pb je even

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:35

RandaBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:39

IHN schreef:
Ze kan overigens ook eens over de grens kijken...DL is sowieso goedkoper qua stalling. Dan ziet ze ze niet zo vaak, maar ze leven iig nog en zijn bij elkaar en kan ze ze terughalen als ze alles op orde heeft.

Dat is het allerbelangrijkste. We zijn beiden overvallen door alles en ik probeer haar te helpen, vandaar bokt, daar worden vaak heldere ideeen geopperd!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:54

welke omgeving zoekt ze stalling dan? Dan kan iedereen oren en ogen openhouden.