"Binnenweide" heeft ooit iemand hiervan gehoort?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LolaCindy

"Binnenweide" heeft ooit iemand hiervan gehoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 11:44

Hallo beste bokkers,
Mijn vriendin heeft sinds kort een nieuw paard, een Ijslander, die allergish is voor hooi, en die nogal niet graag zaagsel heeft. We weten niet waarom.
En dus was ze op zoek gegaan naar een pensioenstal/manege met een goede weide, waar je je paard de hele jaar lang door in zou laten kunnen grazen.
En uiteindelijk had ze een manege/pensioenstal gevonden waar een "binnenweide" is zei ze. Klonk inderdaad heel vreemd, maar die was der dus echt.
Het lijkt meer op een soort van "kas", een dichtere ruimte dus met weides der in, waar je dus de hele jaar lang niet bang hoeft te zijn als je je paard op de weide wil zetten. Ze had der voor het eerst iets van gehoord, en vroeg zich dus aan mij of ik misschien iemand ken die ook op een pensioenstal/manege staat met een "binnenweide" ik zei dat ik aan mensen op de pensioenstal waar mijn paard staat zou vragen, heb ik gedaan maar die hadden der niks over gehoord. Had ik best verwacht, want op die pensioenstal staan vooral mensen die niet heel veel met dure pensioenstallen hebben, of dure paarden. De stalling kost voor mij maar 225 per maand, en aangezien ik een nogal grote KWPN x Hackney heb, gok ik dat de kleinere stallen voor de haflingers/fjorden/shetanders/welshes/tinkers nog goedkoper zijn.
Dus besloot ik maar op bokt eens gaan kijken of iemand hier iets der van had gehoord, ik verwacht niet veel reacties maar ik wil wel graag weten of het allemaal wel goed is voor het paard, en of een paard niet gek kan worden in z'n dichtere weide.
Mijn vriendin weet nog niet of ze hem daar wil stallen, ze wil eerst van iemand weten of iemand ooit zijn paard op z'n ding heeft laten staan/kent iemand die zijn paard op z'n weide heeft staan.
Het kost meer dan 450 euro per maand, daarom wil ze eerst weten of iemand ooit zijn paard heeft laten staan op z'n ding.
Het spijt me als hier al eerder topics over gemaakt zijn, of als dit fout staat.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:46

bedoel je geen pensionstal ipv een pensioenstal of is het echt voor paarden die met pensioen zijn?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:47

Ik heb er nog nóóit van gehoord, ben heel benieuwd. Heeft deze stal een website?

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 11:48

lemanthia schreef:
bedoel je geen pensionstal ipv een pensieoenstal of is het echt voor paarden die met pensioen zijn?

Volgens haar niet echt, ze hebben daar namelijk ook een binnen en buitenbak om in te rijden. En een stuk bos.

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 11:48

timokyana schreef:
Ik heb er nog nóóit van gehoord, ben heel benieuwd. Heeft deze stal een website?

Dat weet ik niet, zal ik eens aan haar vragen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: "Binnenweide" heeft ooit iemand hiervan gehoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:51

Ik ken een stalling die zo zijn dieren heeft staan in de winterperiode, het hele complex daar zit onder één giga grote kas. In de zomer is er volop weiland buiten, en in de winter hebben de paarden een soort van grote zandbak paddock achtig iets binnen waar ze in staan. Stallen hebben ze niet, de dieren staan altijd in een kudde samen in die grote overdekte ruimte. De dieren zijn er erg rustig, ze zijn altijd samen en als ik eerlijk mag zijn vind ik het geen slecht idee. Als ik de mogelijkheid zou hebben om hier te stallen zou ik het zeker kiezen. Zelf heb ik het idee dat dit voor de dieren fijner is omdat ze als kudde bij elkaar blijven (en ze hebben echt ruim voldoende ruimte binnen voor een kudde, kassen zijn erg groot) ipv dat ze individueel opgehokt in stallen staan.

Een weide zou ik het niet noemen omdat er geen gras is, in ieder geval niet bij de stal die ik ken want daar ligt alleen zand binnen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:55

Lijkt me geen probleem, mits er goede ventilatie en temperatuurregeling is. Op mijn vorige stal hadden we binnenpaddocks in een gedeelte van de kas, ging ook prima. Voor de veiligheid is het wel handig dat de weide niet doorloopt tot aan de (glas)wand.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:56

Ik ben wel benieuwd naar foto's eigenlijk... Had er ook nog nooit van gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:11

Ja dit fenomeen ken ik wel. Hier heeft al eens een uitgebreid artikel over gestaan in 1 van de paarden bladen weet niet meer welke. Het concept was vooral in de randstad zodat paarden ook daar altijd zomers en swinters in de weide kunnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:13

Ik ben heel erg benieuwd naar foto's.

Is het dan overdekt? In dat geval zou ik mijn paard er niet willen hebben. Onder invloef van zonlicht op de huid kunnen paarden vitamine D aanmaken, welke belangrijk is voor de botstofwisseling. Dus ik zou mijn paard echt buiten willen, en niet onder kunstlicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:15

Het is idd een weideconcept die werkt op de manier van een kas.

Ik zou zelf liever een paard buiten hebben. Maar je ziet toch vooral in de randstad nog veel stallen waar helemaal geen weidegang is of alleen zomers dan is dit een mooi alternatief :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:15

eilleen333 schreef:

Is het dan overdekt? In dat geval zou ik mijn paard er niet willen hebben. Onder invloef van zonlicht op de huid kunnen paarden vitamine D aanmaken, welke belangrijk is voor de botstofwisseling. Dus ik zou mijn paard echt buiten willen, en niet onder kunstlicht.

Ik kan me inderdaad heugen eens zo'n artikel gelezen te hebben, de zijkanten waren dan volgens mij oipen en het dak was een soort glas, een soort kas was het. Dus er komt gewoon zonlicht bij.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:16

Ik heb daar altijd over gefantaseerd :')
Voor mijn paard zou het wel ideaal zijn, ook in de zomer, met zijn pollenallergie. Lijkt me dat in zon kast veel minder pollen zitten!

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:17

Eindelijk een doel gevonden voor de Amsterdam Arena :D

Nog nooit van gehoord eigenlijk, vraag me gelijk af hoe je zo iets moet onderhouden en hoe groot het moet zijn wil je een paard een jaar rond op een binnenwei zetten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:18

BaileyMix schreef:
eilleen333 schreef:

Ik kan me inderdaad heugen eens zo'n artikel gelezen te hebben, de zijkanten waren dan volgens mij oipen en het dak was een soort glas, een soort kas was het. Dus er komt gewoon zonlicht bij.

Volgens mij zorgt het zonlicht wat door gals komt niet voor de aanmaak van vitamine D omdat de Uv straling die daarvoor nodig is tegengehouden wordt door het glas. Daarom wordt je ook niet bruin als je achter glas zit.
Maar dit weet ik niet 100% zeker. Ik zou het wel iets vinden om uit te zoeken als je serieus overweegt naar een dergelijke stal te gaan.

capopjekop

paulus26 schreef:
Eindelijk een doel gevonden voor de Amsterdam Arena :D

:')

Ik ben ook benieuwd naar foto's, voor de winter klinkt het ideaal. Al lijkt het me voor de paarden ook wel lekker om de wind door de manen te voelen. In een kas hangt toch vaak een ander gevoelsklimaat.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 30-12-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Een overdekte "binnenweide" (waarvan ik eerder denk dat het gewoon een grote paddock is, waar wordt bijgevoerd) moet dan en enorm verlicht zijn en er moet gestookt worden, omdat gras onder de tien graden niet groeit. Die combi: heel veel glas voor het licht, stoken tegen de kou, en paardenhoeven die gemaakt zijn om graszoden zo'n beetje om te woelen (vooral als je er teveel laat lopen op een beetje gras) gaat niemand doen, tenzij je in kilogram rozenprijs per vierkante meter wil gaan betalen, en dat is veel meer dan 450 euro per maand. Ik denk dat het een aangedikt broodje aap verhaal is gehoord van de buurman zijn bakker via via via...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:19

Je zou kunnen googlen op koeienstallen, de stalling die ik ken ziet er soortgelijk uit, maar dan met veeeel meer beweegruimte voor de dieren om rond te kunnen lopen. Het formaat van die paddock is denk ik zo rond de 2 a 3 rijbanen (exacte afmetingen weet ik niet, het is een privestal en ik kom er zelden)

Zonlicht komt hier niet direct. Het is wel licht binnen, maar geen direct zonlicht (glas breekt zonlicht zodanig af dat vitamine D niet aangemaakt wordt)

Jeetje mensen reageer niet zo snel ik kom er niet tussen :')

De stal die ik ken heeft alleen in de winter hier de paarden staan, niet het jaar rond. Alles is er verder van beton, heel makkelijk schoon te houden. Onderhoud lijkt mij niet bijzonder ingewikkeld.

Inderdaad geen weide, geen gras, maar ZAND als ondergrond
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 30-12-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:19

Ik denk dat kas-glas wel een soort glas is waar zonlicht 'door' kan? Er zijn soorten glas waarachter je wel bruin wordt :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:20

lijkt me ideaal maar erg duur in onderhoud...
wil j e het weide houden moet je bewateren en gedoe. wel fijn voor die paarden dat ze dan altijd droog lopen :) zou er als extra dan nog wat zand uitloop bij willen voor het paar.d
en ts , 500 in de maand is veeeeeeeeeeeeeeel kan je het paard dan niet op een grote weide zetten ergens... ? dan maar wat verder reizen evnetueel...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:21

TS is er een website ik ken het niet maar zou wel fijne ervan willen weten

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 13:27

unihorses schreef:
wil j e het weide houden moet je bewateren en gedoe. wel fijn voor die paarden dat ze dan altijd droog lopen :) zou er als extra dan nog wat zand uitloop bij willen voor het paar.d
en ts , 500 in de maand is veeeeeeeeeeeeeeel kan je het paard dan niet op een grote weide zetten ergens... ? dan maar wat verder reizen evnetueel...

Het is niet mijn paard, zelf zet ik mijn paard altijd op een goedkope stalling, 225 euro per maand is genoeg :) maar mijn vriendin heeft sinds kort een nieuw paard der bij, en die zei dat ze het niet erg vind om te betalen zolang het een goede stal is.

Hoe ik het hier hoor klinkt het wel oké, maar ook slecht tegelijkertijd. Ik zal alles aan der doorgeven en vragen wat zij het liefste doet.

Paard is trouwens geen volbloed ijslander, een kruising.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:59

LolaCindy schreef:
unihorses schreef:

Het is niet mijn paard, zelf zet ik mijn paard altijd op een goedkope stalling, 225 euro per maand is genoeg :) maar mijn vriendin heeft sinds kort een nieuw paard der bij, en die zei dat ze het niet erg vind om te betalen zolang het een goede stal is.

Hoe ik het hier hoor klinkt het wel oké, maar ook slecht tegelijkertijd. Ik zal alles aan der doorgeven en vragen wat zij het liefste doet.

225 vind ik ook echt duur :+ ik zou vooral kijken naar buitenlucht of ie dat ook krijgt, en in de zomer of hij op een gewone weide kan staan.

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:09

unihorses schreef:
LolaCindy schreef:

225 vind ik ook echt duur :+ ik zou vooral kijken naar buitenlucht of ie dat ook krijgt, en in de zomer of hij op een gewone weide kan staan.

In de zomer kan haar paard wel gewoon buiten, maar in de winter in de "binnenweide"
Niet voor een grote KWPN x Hackney die gewoon echt een stal nodig heeft dat 6x8 is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:27

En is er niemand die de naam van die stal weet?