Knoeierij hooi uit grote hooiruif

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Knoeierij hooi uit grote hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 00:57

Ja wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven :D

Nu heb ik een prachtig mooie ruif voor mijn balen hooi in te doen ( 400 kilo baal) maar de paarden trekken er enorm veel hooi uit en zo kan ik gauw wekelijks een kruiwagen of 5 aan hooi weggooien daar het op de grond beland, de paarden er op gaan staan en het liefst er ook nog op schijten -O-

Nu had ik zelf bedacht om eventueel de binnenkant met een soort gaas wat dichter te maken zodat er minder grote plukken uit getrokken kunnen worden maar ben bang dat ze dan weer niet het laatste hooi eruit kunnen krijgen, zijn er mensen die hier een goed werkende oplossing voor hebben?

Dit is de ruif:

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:01

rina

Re: Knoeierij hooi uit grote hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:05

Hihihi precies wat ik ook al wilde schrijven. Er zijn speciale netten voor die je om complete balen kan doen. Kijk maar eens op Ebay Duitsland. Daar worden ze wel aangeboden. Heunetz zoek je :D

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 01:07

Tamary, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb maar phoe dat is best wel een flinke prijs nog zeg voor een net, ruim 100 euro! ( niet dat al het verspilde hooi niet flink oploopt) ga daar toch eens over na denken, bedankt voor de tip!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 01:08

Rina, ook bedankt ik ga maar eens sneupen voor zo'n net!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:13

je moet wel even oppassen met de afmetingen. De meeste van die netten zijn voor rundballen, ik weet niet of die ook over de normale balen passen.

Deze zijn goed, je kan ze eventueel een mail sturen. Ze maken ze ook op maat.
http://www.heunetz.de/heunetz-engmaschi ... netze.html

Ze hebben er iig al netten voor Quarders bijstaan.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:15

halen ze het er vanboven uit of langs de zijkant? want als het enkel van boven is kan je er wel een gaas over doen zodat ze enkel nog langs de zijkant eten ;)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:20

Lijkt wel een zelfde net die je over je aanhangwagen doet haha.
die kost bij de action 7 euro.
maar ik denk dat je ook het zelfde houd.
Want ze trekken het hoor er als nog uit en de rest laten ze vallen.
ik denk dat je meerdere keren per dag het hooi zou moeten oppakken en terug moet gooien

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:27

ik zou gewoon netten tegen de zijkanten bevestigen! van die aanhangwagen netten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:28

Frederieke_ schreef:

Die netten zijn hier rap exit gegaan omdat ik de draden ervan in de mest terug vond. Ze zijn absoluut niet bestand tegen paardentandjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:31

Oei nee dat is niet zo handig dan, dan een variant die wel bestand is tegen paarden! :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:34

Ja hooinettenspul. Weet niet wat voor materiaal dat is, nylon of zo?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:39

5x5 betongaas er in maken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 02:16

tamary schreef:
Frederieke_ schreef:

Die netten zijn hier rap exit gegaan omdat ik de draden ervan in de mest terug vond. Ze zijn absoluut niet bestand tegen paardentandjes.

Ligt eraan van welk materiaal de netten gemaakt zijn ;) Er zijn ook aanhangernetten die van hetzelfde materiaal gemaakt zijn als hooinetten. Of dacht je dat ze hooinetten van speciaal materiaal maken ;)

Ik heb zelf ook aanhangernetten. Of beter gezegd ik koop reststukken van een handelaar van ebay. Die heeft ze in de verschillende maten erop staan. Kan je zelf er of elastiek rondmaken, of juist niet.
Ik maak ze zelf dan aan de zijkant dicht. Ik heb ze in de stal tussen de hekken hangen, en ik kan ze van buiten de boxen vullen. Heb daar dus een opening.
Maar het materiaal is precies hetzelfde als van de hooinetten. Echt 0 verschil, je moet alleen even goed kijken van welk materiaal het net gemaakt is.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 10:46

Ze eten eerst van bovenaf, maken een soort gat in het midden, de baal valt dan uiteen en dan trekken ze de plukken er via de zijkant uit.
Waar ik wel rekening mee moet houden is dat ik zelf de balen er niet in doe, dat doet mijn leverancier die om de hoek zit.
Ik kan natuurlijk wel overdag aanwezig zijn maar hij levert meestal s'avonds en dan ben ik er niet, zo'n net moet dan wel door mij de volgende ochtend er nog overheen te krijgen zijn, zoals je ziet op de foto valt het uiteen en dan is een net er nog overheen trekken niet handig denk ik, vandaar mijn idee om de openingen dichter te maken.
Net eromheen is wel de mooiste oplossing, maar weet niet hoe praktisch ik dat kan toedienen als de baal uiteen gevallen is voordat ik sochtends arriveer, ook zou ik het net moeten verwijderen als er een baal geleverd gaat worden, denk dat het iets teveel gevraagd is om aan de leverancier te vragen om het net er ook overheen te trekken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:00

Koop een groot aanhanger net, of 3en maak ze aan elkaar, span het over de baal alsof een aanhanger en trek het regelmatig aan...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:11

dit soort gaas er in maken, gebruiken ze ook voor slowfeeders Wel kijken voor gegalvaniseerd gaas

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:25

aanhang net is hier binnen week kapot, de duurdere netten gaan langer mee
#heb je gewoon zand onder je ruif of stenen? dan kan ook schelen, als het verhard wordt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:30

heel simpel... de touwtjes er niet af halen... dan verspillen ze stukken minder... de baal valt dan ook niet uiteen... en zodra ze het hooi zover op hebben dat de touwtjes los liggen haal je ze weg... zo doen we dat al jaren..

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:05

Als alle paarden groot genoeg zijn om al hun hooi makkelijk via de bovenkant te eten zou ik zeggen; zijkanten (aan de binnenkant) dicht maken met worteldoek maar als er bv ook shetjes bij staan wordt dat natuurlijk al wat moeilijker.

Wat keshia oppert is ook een goede oplossing, ga ik ook weer eens proberen met de kleine balen graszaadhooi

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:14

keshia schreef:
heel simpel... de touwtjes er niet af halen... dan verspillen ze stukken minder... de baal valt dan ook niet uiteen... en zodra ze het hooi zover op hebben dat de touwtjes los liggen haal je ze weg... zo doen we dat al jaren..

Ik wilde het net zeggen, baal er in zijn geheel indoen en niet lossnijden.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:08

Er eten 2 paarden en een pony van die wel via de bovenkant kunnen eten als de baal er nieuw inzit maar de pony kan niet meer van bovenaf eten als de baal kleiner wordt.
Er zit geen touw om de balen, zitten van die plastic netten omheen, weet niet of dat verstandig is om te laten zitten want dat scheuren ze makkelijk kapot vermoed ik?
De ruif staat op tegels en ik ruim elke dag het hooi op, maar alsnog wordt er enorm veel verspild,zomers valt het mee maar nu regent het nat, gaan ze erop staan en poepen er ook fijn op -O- en dan blieven ze het niet meer.
Denk dat de beste optie inderdaad is om met gaas of net de openingen te verkleinen als ik het zo eens lees qua tips, bedankt voor het meedenken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:40

Kan je je leverancier vragen om enkel aan de boven en onderkant het plastic er af te halen? Dan houd het net de boel bij elkaar, paarden hebben die avond genoeg en de volgende dag kan er makkelijk een net over en plastic er af.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:45

Tamary je bent een slimme oplosser! :j