Paard >50km verder gestald, hoevaak gaan jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Paard >50km verder gestald, hoevaak gaan jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 08:07

Dit topic is bedoeld voor degene die hun paard ver van hun thuis hebben gestald. µDit naar aanleiding, omdat mijn paard om 10min (5km) staat en dus ik 'de luxe' van dichtbij heb.

Ik vraag me hierbij af hoevaak jullie dan naar jullie paard gaan? Dagelijks? 3x per week en de rest van de week rust? Of is er een verzorgser die hem de andere rijdt? Hoe doen jullie dit dan in geval van noodzakelijk dagelijkse verzorging (blessure)? Is het niet moeilijk om de staleigenaars/verzorgers 100% te vertrouwen?

kyraties

Re: Paard >50km verder gestald, hoevaak gaan jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:20

Ik volg ff, ik ben ook wel benieuwd ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:21

ik denk dat het niet praktisch is je paard zo ver van huis te hebben staan. Een rijpaard al helemaal niet, of hij moet door deze afstand dicht bij je werkadres staan.

50 km is toch al snel een driekwartier tot uur. Ben je al snel een anderhalf uur per dag kwijt om naar je paard toe te gaan, tijd die je dus minder aan je paard kunt besteden.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:25

Mijn paarden staan op een half uur afstand rijden.. ik kom er elke dag, moet gek gaan als dat een x niet lukt. Ze staan bij mn ouders op stal, dus wat dat aangaat geen stress dat er niet goed op gepast word. Het is wel veel tijd aan reizen per dag, maar dat weegt niet op tegen de voordelen :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:32

Toen mijn pony nog een jonkie was, heeft ze een aantal maanden bij een vriendin gestaan, op ongeveer 100 km ver. Pony stond daar super, in groepje met schuilstal en werd dagelijks gecontroleerd. Dus daar ging ik slechts 1 maal om de 2 weken naar toe.

Toen ze oud genoeg werd om mee aan de slag te gaan, heb ik haar dichter naar huis gehaald. Ze staat nu op 16 km en dat vind ik ver genoeg. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:46

Ik vind vanaf 10-15 km en hoger al ver. 50 km en meer lijkt me iets wat voornamelijk voorkomt bij opfok of wanneer je paard in training staat, dan is een wekelijks bezoekje meer dan genoeg. Verder dan 10 km wil ik mijn paard niet hebben staan, dan duurt de reistijd mij te lang. Heb ooit eens gegroomd voor iemand wiens paard op twee verschillende stallen stond, beide op grote afstand (20km+) zowel van onze woonplaats als van elkaar. Dan was je meer bezig met heen en weer rijden dan met de paarden zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:55

Onze knol staat op een krappe 20 km. Ik probeer iedere dag te gaan maar heb voor mezelf toch 2 rustdagen moeten toevoegen. Hij redt zich wel, heeft eten en drinken. Scharrelt lekker in de wei maar toch zou ik het liefst iedere dag gaan. Maar ja beter verder weg en je kunt wegblijven dan dichterbij en je moet iedere dag of vaker zelfs nog.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:58

Toen ik nog ergens anders woonde stond ze op 15km afstand, dit was steeds een uur heen en een uur terug. Nu ik op een paar meter afstand woon doe ik er met de brommer nog geen 2 minuten over. Ik zou het me niet kunnen voorstellen om 50km of meer te reizen voor mijn paard. (*kuch* pony :D )

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:04

Ik zal ook niet willen dat mijn paardje zo ver weg zal staan, ik moet op de fiets naar stal en dat is nu ruim 20 min. Als ik lang moet fietsen heb ik dan te weinig tijd voor het paard, of ik zal er niet vaak Naar toe kunnen gaan. Dus ik kies er voor dat de stal niet verder dan een half uur fietsen is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:16

Lijkt me niet echt praktisch, kan zo maar zorgen voor 1,5 uur reistijd per dag ... en met slecht weer of file nog meer.
Ik zou er in elk geval niet voor kiezen.
Maar ik mag niet klagen overigens, 1 minuut loopafstand :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:23

Mijn paard staat op 35 km, ik rijd er een klein half uur over. Helaas kan ik dichterbij gewoon geen stal vinden die aan mijn eisen voldoet (24/7 buiten onder goede omstandigheden, waaronder deels verharde paddock, goede schuilstal en onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders) :) Het is dus een bewuste keuze. Er zijn een aantal stallen op 5 minuten van mijn huis, maar die vind ik gewoon niet goed genoeg (lees: in de winter maar 2 uur buiten, of wel buiten maar dan keihard in de modder, slecht voerbeleid, dat soort dingen). Ik snap dus niet dat mensen als harde eis hebben dat de afstand klein is. Hoe doe je dat dan als je geen goede stallen zo dichtbij hebt? Inleveren op het welzijn van je paard of inleveren op je eigen gemak?

Ik ga 4 tot 5 keer per week. Dit omdat ik dus al een uur kwijt ben aan reizen en dus echt wel tijd ervoor moet uittrekken en ik dat niet altijd heb, maar ook vanwege de benzinekosten. Je gaat zeg maar niet zomaar even langs.

Mijne is nog een jonkie, dus hij traint sowieso nog niet. Houd me meer bezig met een beetje helpen op stal, mn bijrijdpaard (les, buitenrijden) en wat leuke oefeningetjes met mn eigen peuter. Wel ben ik van plan om hem op deze pensionstal te laten staan als hij wél oud genoeg wordt om te rijden. Dan trainen we dus niet dagelijks. Maar i.m.o. is ieder paard gebaat bij rust op zijn tijd, zeker een jonkie. En hij staat lekker buiten in een kudde, dus hij heeft me ook niet direct nodig.

Vraagt wel veel vertrouwen in je staleigenaar inderdaad.. Ik weet dat dat bij mijn paard echt wel goed zit en dat zij ze uit eigen, intrinsieke motivatie supergoed verzorgt. En vooral dat laatste vind ik belangrijk.

Ik heb wel de droom om hem ooit aan huis te hebben, dus ik denk altijd maar dat dat de afstand weer een beetje compenseert :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:28

Ik heb mijn paardjes een jaar lang 50 km van huis gehad door noodzaak.
Ik ging zo'n 2 a 3 keer per weer, beide paarden zijn wel met pensioen.
Er ging veel tijd op aan het reizen en ik was altijd bang dat er eens iets was zoals koliek of een flinke wond.
Dan wil je eigenlijk zo snel mogelijk bij je paard zijn en daar doe je dan op z'n snelst idd 45 minuten over.
Ze staan nu een 20 minuten van huis, maar dat is echt de max.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:32

voor heen stond ik 20min rijden. dit heeft me het laatste half jaar echt gebroken helemaal omdat de stal niet gezellig was.
nu sta ik dichtbij de paarden hebben het echt gruwelijk goed. dus soms is er gelukkig,
Maar is nog echt wennen hoor 4 km van je huis staan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:32

Wij wonen helaas op een appartement maar hebben een half hectare kunnen kopen op 12 km van huis. Dit is 10 à 15 minuten met de auto.
Ik kom standaard 2x per dag. Altijd. Omdat ze in eigen beheer staan moet ik dus ook alles zelf doen.
Gelukkig is mijn werk maar 5 minuten verder dus combineer ik dat.
Zorg uit handen geven doe ik zelden of nooit of enkel aan mijn man.

Wordt nog wat als we voor de eerste keer op vakantie gaan :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:49

VogeltjeM, respect voor jou :j !
Ik heb het geluk dat mijn paard op 10 minuten fietsen van mijn huis staat maar hiervoor heb ik wel op > 25km gestaan en dat was best te doen. Ik vind de verzorging van mijn paard belangrijker dan de afstand dus als de beste stal voor mijn paard op > 50km ligt, zou ik met liefde die afstand overbruggen als ik weet dat mijn paard het daar goed heeft :o.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:00

Ik mag eigenlijk niet reageren, gaat niet om mijn eigen paard. Maar mijn bijrijdpaard is verhuisd naar Duitsland: dus van 10 minuten van mij vandaan, naar 45 km verder. Ik ben er in drie kwartier, maar weet niet of in nog vaak zal gaan: geen twee keer per week helaas, dat kan ik niet opbrengen met kids en werk (en man :')) ernaast..

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:04

Ik wil maximaal half uur moeten rijden om bij mijn paard te zijn.
staat nu 5 km van mijn huis vandaan ideaal!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:43

Ik heb 2 paarden. Voorheen stond mijn eerste paard in Nijmegen en ik woonde in Den Haag. Ik kwam dan alleen de weekenden. Door de week werd hij dan in de lessen ingezet. Toen ik terug verhuisde naar Nijmegen verhuisde de stal eigenaresse 35km van Nijmegen vandaan. Mijn paard ging mee. Dat was op 3 kwartier reizen. Nu staat mijn eerste paard in Zeist en kom ik er maandelijks (hij word nu als therapiepaard gebruikt. Mijn 2e paard heeft 2 en half jaar lang op dezelfde stal 35km van Nijmegen gestaan. Nu sinds 2 maanden op 7 km afstand, 10 minuten met de auto en 20 minuten fietsen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:53

Ik heb het iets meer dan een jaar gedaan.
Eerst met OV, dat was een hel, 1,5 uur enkele reis. Toen ging ik 3-4 dagen in de week.
Later met auto, dat was een stuk prettiger, toen ging ik 5 keer in week.
De andere dagen werd hij door iemand anders verzorgt/gereden. In de zomer stond hij ook wel stil.

Het werd me helaas toch te veel (pony stond er heel goed) en met de winter in aantocht heb ik hem verhuist. Nu staat hij op 6 km aftand, heerlijk! Ga nu nog elke dag, maar als mijn moeder straks terug is doet zij hem ook 1x per week.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:57

Mijne staat op 70 km, maar staat op rust. Ik ga 1 keer per week ongeveer, ze staat bij een vriendin van me en in het voorjaar haal ik haar weer op en komt ze in de buurt te staan :j

Ze staat daar omdat ze het daar heel goed heeft en zulke plekjes niet bij mij in de buurt zijn :n

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:57

Mijn verzorgpaard staat op 25 km afstand. (Ik ging verhuizen, maarja een verzorgpaard kun je niet mee verhuizen helaas).
Dat is nu sinds 3 jaar zo en ik ga 5 keer per week.
Eigenlijk vind ik het, zowel financieel als kwa tijd voor het huishouden enzo te veel.
Het is toch een half uur heen en een half uur terug.

Mocht ik zelf de keuze hebben, dan zou ze een stuk dichter bij mij komen te staan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:01

Mijn paard staat op 15-20 minuten van huis. En nee, ik ga niet iedere dag. Maar dat zou ik ook niet kunnen als hij wel dichterbij stond, ivm werk en andere verplichtingen.
Ik ga nu 4-5 keer per week.
Hij wordt geheel verzorgd, en ik heb vertrouwen in de staleigenaar. Als er wat is, dan belt zij de DA en dan pas mij, zo is het afgesproken.
Als ik geen vertrouwen zou hebben in haar, dan moet ik daar mijn paard ook niet willen neerzetten, lijkt me. Ook al kom je er wel iedere dag.
Ik heb geen bijrijder, als ik er niet ben, dan loopt mijn paard dus niet. Maar dat is geen ramp, in de zomer staat hij dag en nacht buiten, in de winter de hele dag op de paddock met vriendjes en hooi. Die vermaakt zich wel.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:11

Omdat er bij ons in het dorp geen stalling is welke aan mijn wensen voldoet weet ik niet beter dan dat ik minimaal 35 min tot een uur in de auto zit om naar m'n paard te gaan. In de winter zijn er dagen dat je er iets minder zin in hebt maar het is niet anders. In de winter periode ga ik elke dag naar stal en in de zomer periode 6 dagen in de week, de zondagen sla ik over ivm mooi weer of races op het circuit het is dan vaak lastig om het dorp in of uit te komen.

Verder is er altijd wel iemand op stal die hem in de gaten houdt en mocht er echt iets zijn weet de staleigenaar dat de DA meteen gebeld kan worden en dat ik er later aan kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:14

Geen 50+ maar wel verhuist naar 20 km verder (20/30 minuten rijden). Stond eerst op nog geen 10 minuten rijden dus dat is wel een aanpassing. Ik ga nu niet meer elke dag, zeker nu niet met het slechte en koude(re) weer omdat ik dit zelf lichamelijk niet goed trek. Is aanpassen, ook omdat ik op de vorige stal alles zelf deed (inclusief het aankopen van het voer etc.) en nu niks meer .. Stukje controle wat je uit handen geeft, maar ik kan niet zeggen dat de pony's er slecht uitzien of dergelijke, in tegendeel.. Daarnaast moet 1 pony dagelijks zalf in een oog krijgen en dit doen zij gewoon voor mij, dus wat wil een mens nog meer :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:15

Mijn paard staat sinds 1 september een half uur van mijn huis vandaan (met de pont, dus soms iets langer, soms iets korter). En ik moet zeggen dat het me zwaar tegen valt. Ik ga iedere dag en vind de afstand vresselijk, maar ze staat daar super.