'Low'-budget bak aanleggen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

'Low'-budget bak aanleggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 12:50

Misschien wekt de titel de verkeerde indruk, maar ik wist even niets beters te verzinnen.

Ik wil een rijbak gaan aanleggen, maar ik heb geen 10000den euro's te besteden. Op de bodem ga ik niet besparen, dus er wordt iig gedraineerd en er komt geschikt zand in.

Maar er moet ook nog een omheining omheen. Ik had een offerte opgevraagd voor kunststof 'hout', daar sloeg ik steil van achterover. Echt hout is ook te prijzig en vind ik eng met splinters e.d., dus nu dacht ik aan breed (schrik)lint. Dan heb je alleen je aanschaf van je houten palen en het lint en dat is nog te overzien. Maar wat ik daar nadelig aan vind, is dat het blijft oprekken en na een tijdje alles slap hangt en knallen ze er niet doorheen in een gekke bui?

Zijn er nog andere opties als een geschikte omheining die niet te duur zijn, maar wel veilig genoeg? Of ervaring met lint als 'bakrand'.

44Myrthe44

Re: 'Low'-budget bak aanleggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:51

Wij hebben ook schriklint om de buitenbak, gaat prima!
Van oprekken nog niks gemerkt, hangt er nu 3 jaar en nog steeds strak.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 12:53

Wat voor lint (merk bijv) heb jij? Wij hadden nl. wit lint wat steeds verder oprekte, maar misschien was dit niet echt bijzondere kwaliteit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:53

Wij hebben hier van dat groene plastic band (beo-band) om de bak heen (van +/- 15 cm breed) werkt prima, niet 1 paard wil er doorheen.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 04-11-13 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:54

Ik heb ook breed lint om de bak heen en dat gaat inderdaad soms wat slap hangen. Maar dan zet is alles in 5 minuutjes weer op spanning en ziet het er weer netjes uit. Hout is inderdaad mooier, maar veel duurder. Ik ben op dit moment in elk geval tevreden met het brede lint.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 12:54

Is dat beoband smurffie?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:56

Wij hebben ook schriklint 2 rijen
Werkt prima, ze knallen er echt niet doorheen ze hebben er veel respect voor.
Het enige nadeel is dat het bij ons nogal veel waait en het regelmatig scheurt / breekt door wrijving

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:56

Wij hebben ook lint. En dat gaat eigenlijk prima. Ik vind het ook erg veilig omdat het bij teveel druk kapot knapt en je er bijna geen beschadiging aan overhoud. Verder gaat het ook niet echt slap hangen. Wij hebben het er ook al 3 jaar en het hangt nog steeds strak.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:57

Jibbel schreef:
Is dat beoband smurffie?

Ja heb het even opgezocht (was net mijn post aan het aanpassen)
dat hebben wij inderdaad om de bak :j

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:00

Hier ook breed schriklint. Bruine kleur, ziet er nog mooi uit ook vind ik. En het werkt prima. Wij hebben het zo gemaakt dat we de stroom makkelijk met een knopje aan en uit kunnen zetten.
In 3 maanden tijd hebben wij 1 keer het lint weer strak moeten trekken. En tot nu toe hangt het allemaal nog super strak. En het heeft flink gewaaid de laatste tijd. Paard blijft er ook netjes achter.
Dus prima oplossing!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:07

Wij hebben ook schriklint, 3 rijen en dat hangt er nu ruim 5 jaar. Palen om de 5 meter. Net als komone hebben wij ook een stroomschakelaar alleen voor de bak. Strak spannen doen we ongeveer 1 keer per jaar, dat is een klusje van niks. Ik gebruik de bak ook voor paarden die even niets op het gras te zoeken hebben, dat gaat ook al jaren goed.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:10

Wij hebben om de paddocks en weilanden zwart Beo-band. Zier er al bijna 5 jaar super strak uit {om de bak een beukenhaag}.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:12

Hier ook schriklint :) Rij er nu 2 jaar en nog nooit aan hoeven trekken, staat overigens ook geen stroom op.
Wij hebben ook 3 rijen geloof ik.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 13:13

Palen om de 5 meter was ook ons plan. Maar het is dus strak genoeg te houden met zo'n afstand begrijp ik.
Zoals ik al eerder zei, hadden we eerder wit lint. We hadden een gedeelte in de wei afgezet, maar dat kon ik elke week opnieuw spannen en dat bleef maar oprekken. Kwaliteit zal hier ongetwijfeld meespelen.

Dat beoband vind ik mooi spul en valt mee qua kosten, maar in vergelijking met schiklint kan het er niet tegenop. Stroom hoeft er hier dan weer niet speciaal op, maar het is makkelijk als het kan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:15

Hier ook breed schriklint om de bak heen, hangt al 15 jaar en doet het nog prima. Paarden hebben absoluut niet de neiging om er doorheen te willen of wat dan ook, en heb er echt enkele beukers tussenzitten.
Zorg wel voor een goede kwaliteit lint. gallagher bijvoorbeeld, ben ik erg over te spreken.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:16

eh...wij hebben beoband, met daarboven een schrikdraadje. Anders beloop je de kans dat ze er tegenaan gaan hangen. Overigens hebben wij palen om de drie meter.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:17

Jibbel schreef:
Palen om de 5 meter was ook ons plan. Maar het is dus strak genoeg te houden met zo'n afstand begrijp ik.
Zoals ik al eerder zei, hadden we eerder wit lint. We hadden een gedeelte in de wei afgezet, maar dat kon ik elke week opnieuw spannen en dat bleef maar oprekken. Kwaliteit zal hier ongetwijfeld meespelen.

Dat beoband vind ik mooi spul en valt mee qua kosten, maar in vergelijking met schiklint kan het er niet tegenop. Stroom hoeft er hier dan weer niet speciaal op, maar het is makkelijk als het kan.

Als je bordjes op wil hangen aan je palen vergeet dan niet de palen daar goed voor neer te zetten, anders zitten je letters niet goed :')
Gewoon kleine tip misschien wist je al maar ik zie soms voorbij komen dan ze na de tijd denken oliebol dat zijn we vergeten rekening mee te houden

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:19

Wij hebben het lint wel op elke hoekpaal vastzitten. Op de tussenpalen zitten houders waar je het lint zo doorheen trekt en dan op de hoek een houder waarmee je hem strak vast zet. Ik denk dat dat ook helpt tegen slap hangen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 13:21

@ sliert, staan jouw paarden ook los in je bak? Eigenlijk is dat hier geen issue, het wordt echt alleen rijbak. Vandaar dat stroom erop niet echt noodzakelijk is, maar het is natuurlijk altijd handig als het wel kan.

Ik zie dat er bij een aantal van jullie 3 rijen lint zijn gebruikt. Op welke hoogte zit het bij jullie ongeveer? Ik zat zelf te denken aan 2 rijen draad, op bijv. 1.30/1.20 hoogte en op 80/70 cm ongeveer.

Nicole, goede tip! Eigenlijk helemaal niet over nagedacht idd. :) Weet jij zo toevallig ook de afstanden tussen de letters? Zal vast makkelijk te vinden zijn hoor, maar dan hoef ik niet te zoeken. :P
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 04-11-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:22

Wij hebben ook band, en palen om de 5 meter. Bij ons racen enkele er helaas wel door heen. Mijn ervaring is dat als je ze ook los wilt laten in de bak rechtopstaande palen ze beter tegenhouden (bij de meeste bakken worden de palen iets scheef de grond in gezet), en dat het niet verkeerd is om te investeren in palen die wat meer lengte hebben, zodat je een lekker hoge bakrand krijgt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 13:24

Ik denk dat de palen hier idd recht geplaatst gaan worden. In het verleden heeft mijn vriend weleens een bak aangelegd met de palen schuin en ik weet dat dat een hels karwei was om alle palen in dezelfde hoek de grond in te boren. En hij is zo'n perfectionist die niet tegen slingers in zo'n lange lengte kan, haha!

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:25

Ik heb twee rijen. Op 1.20 en 80 cm. Als je paarden er nooit los in lopen heb je zeker aan 2 rijen genoeg.
Ik heb mijn palen rechtop staan. Voor het rijden is het fijner als ze iets schuin staan. Maar dat is wel moeilijker om ze zo te plaatsen.
Ik heb wel eens van iemand hier gehoord die dat gedaan heeft met een zelfgemaakt mal. Want het ziet er natuurlijk niet echt strak uit als de ene paal schuiner staat als de andere.

Edit: ik zie dat je daar zelf ook al over nagedacht hebt.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:31

Ts; om de bak heb ik een grasstrook en een beukenhaag. Daar lopen de paarden niet los in. {kan ook niet, aangezien ik de bak niet volledig af kan sluiten}. Om de paddocks en longeercirkel heb ik beoband + stroomdraad {en nog een beukenhaag}.
De beukenhaag hebben we 4 jaar geleden gekocht via een internetwinkel {ergens bij de belgische grens...geloof dat het Potgieter ofzo heette}. In 1 weekend 1000 kleine boompjes geplant {in de stromende regen}. Nu, 4 jaar later, staat er echt een mooie afscheiding {die wel een aantal keren per jaar gesnoeid moet worden}. Staat echt poepie chique en als je geen paarden in de bak los doet, vind ik het persoonlijk vele malen mooier dan band.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:36

Oh dat klinkt mooi sliert!

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:40

Wij hebben een 20 x 60 bak met 3 lagen Windlint van Hofmans lieve. Om de 15 m een straktrekker en op de hoekpalen buitenom. Palen zijn gecreosoteerd 2,5m, diameter 10cm € 5 ps.
Na de storm van vorige week stond alles echt nog keurig strak, echt perfect *D