Nat, bezweet paard op stal: zweetdeken noodzakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Nat, bezweet paard op stal: zweetdeken noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 19:34

Hoi,

mijn paard begint al lekker in het haar te komen. Dit vind ik absoluut niet erg, want wil haar ook nog steeds dagelijks buiten hebben zonder te moeten liggen prutsen met zoveel grams dekens voor die temperatuur etc... Ik rijd haar meestal 2-3 keer per week. Soms een stevige training of les, waarna ze natuurlijk behoorlijk bezweet kan zijn. Ik ga dan altijd een rondje uitstappen in de omgeving. Nu is mijn vraag: als ik ga uitstappen (meestal 5-10min) moet mijn paard dan een uitrijdeken op? Ik heb dit tot nu toe nog niet gedaan en nog geen problemen van ondervonden. En mijn tweede vraag: als ik terug ben van uitstappen is ze vaak nog steeds nat, ze heeft een luik naar buiten, moet ik dan een zweetdeken opleggen? Voorlopig doe ik dit enkel als er een windje door de stallen blaast, maar anders droog ik haar even af met de handdoek.

Ook vraag ik mij af of paarden er echt ziek van kunnen worden als je ze laat opdrogen in de stal met deze temperatuur.

Mensen met ervaringen?

_mexx_lady_

Re: Nat, bezweet paard op stal: zweetdeken noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:42

Goh of het echt kwaad kan... maar ik neem het risico niet.
Heb ooit iemand gekend. Paard had veel kwaliteit, maar ja niet geschoren en goed getraind en na het uitstappen vochtig op de camion gezet zonder zweetdeken. Paard stond niet in de tocht maar is toch verkouden geworden en gestorven aan een zware longontsteking ( spreek hier van een goede 30 jaar terug, vader heeft me dit verteld ).
Sindsdien ben ik toch maar voorzichtig ermee. Als je buiten gaat uitstappen zou ik hem toch even een dekentje op doen en in de stal ook nog.
Als je de stal afdekt en zorgt dat het niet tocht daar dan kan het met deze temperatuur nog niet zoveel kwaad, maar als het echt veel waait en kouder wordt staan ze altijd met een zweetdeken op na het rijden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:56

In principe werkt de vacht door de zweetdruppels over de haren naar buiten te brengen. De huid droogt dan ook al is de vacht nog nat.
Waar je dus om moet denken is dat de huid droog moet zijn. Is dat niet, dan kan daar behoorlijk de kou op slaan. Is per paard verschillend hoe lang dat duurt. Als ze niet kunnen bewegen en wel op de tocht staan zou ik wel een deken op doen.
Droog wrijven is misschien niet een heel goed plan, omdat je de natte vacht ook weer plat drukt en de huid weer nat.. Maar dat is persoonlijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:00

Hier is voorafgaande winters nooit een deken op gekomen, toevallig vorig jaar wel maar ook alleen omdat paard helemaal bloot was. Jaren ervoor had ik geeneens een deken en heb het paard nog nooit ziek gehad, nooit.

Zoals Rianne zegt, bij stilstand wel een deken op, maar als je gaat rijden (wandelen) acht ik dat niet nodig.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:01

@TS vacht = zweetdeken
zolang de huid droog is is er geen probleem

wat mijn voorganger dus zegt :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:09

Een gezonde vacht is een prima zweetdeken.
Het voordeel als je een wollen zweetdeken opdoet, is dat de vacht sneller opdroogt.
(zeker als het vochtig weer is; anders blijft het paard in de stal te lang nat)
Wel moet je dan, zodra het paard droog is - en de buitenkant van de deken nat, de deken afdoen.

Een bezweet/warm paard in de trailer zetten zonder deken, is idd vragen om problemen. Dan moet je zéker een (zweet)deken gebruiken.

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:21

Ja ik heb ook hetzelfde probleem. Vaak rij ik s'avonds en daarna gaat ze meteen voor de nacht op stal. als ze (harige fjord) zweet is het meestal alleen onder de singel en bij de borst. Wat ik uit dit topic begrijp is het dus beter om na het uitstappen gewoon meteen op stal zonder eerst droogwrijven/ met natte spons erover en daarna droogwrijven. (Sorry dat is deze vraag stel in iemand anders topic, ik weet niet of dat mag. Maar om hier nou een nieuw topic over te openen.)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:23

Dan zou ik wel zonder zadel gaan uitstappen! Dus ernaast lopen, Koetje :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:27

ik heb ook wel eens gelezen dat je zweetdeken nog beter werkt als je er een laagje stro tussen doet.

Ik doe altijd de natste stukken met stro. ik pak dan gewoon een hand vol stro, en wrijf net zo lang tot het vochtig voelt, dan pak ik een nieuwe pluk. En dan ligt het puur aan het weer of het deken wel of niet opgaat. maar dat is altijd maar een gokje, wanneer dat wel of niet nodig is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:29

Met een natte spons maak je juist de huid weer nat, dus niet doen ;) Zomers geen punt, maar rond deze tijd echt niet doen. Ook met droogwrijven druk je alles plat en die natte haren weer op de droge huid. Dan moet je echt heel goed droog wrijven om et niet nadelig te maken.
Je zou ook kunnen kiezen voor het scheren van de hals zodat de warmte makkelijk weg kan. Hoef je alsnog geen deken te kopen, maar zit je minder met een bezweet paard.

Mijn paard zweete laatst heel erg na toen ik de zweetdeken erop deed. Die hield de warmte zo vast dat ze daarvan weer ging zweten. Maar wanneer het flink koud is leg ik er toch nog een deken op, maar laat ze er niet de hele nacht liggen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:31

Mn paard loopt altijd buiten en dus ook dik in het haar.
voorheen altijd trutten met dekens en zweetdekens.
Paard al een aantal x longsteking.
Nu de laatste jaren paard gewoon uitstappen en niks meer aan doen.
de huid reguleert dit allemaal zelf.
zorg alleen niet dat ze op de tocht staan.

dus mijn antwoord is nee. zweetdeken is absoluut niet noodzakelijk.
opdrogen kan makkelijk zonder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:39

RianneH schreef:
Met een natte spons maak je juist de huid weer nat, dus niet doen ;) Zomers geen punt, maar rond deze tijd echt niet doen. Ook met droogwrijven druk je alles plat en die natte haren weer op de droge huid. Dan moet je echt heel goed droog wrijven om et niet nadelig te maken.
Je zou ook kunnen kiezen voor het scheren van de hals zodat de warmte makkelijk weg kan. Hoef je alsnog geen deken te kopen, maar zit je minder met een bezweet paard.

Mijn paard zweete laatst heel erg na toen ik de zweetdeken erop deed. Die hield de warmte zo vast dat ze daarvan weer ging zweten. Maar wanneer het flink koud is leg ik er toch nog een deken op, maar laat ze er niet de hele nacht liggen.

Voordeel van wassen/afsponzen is dat water sneller opdroogt als zweet, daarom spuit ik mijn paard 's winters regelmatig af na intensieve trainingen (en dan heb ik echt een zeik, zeik, zeiknat paard, dat duurt echt een eeuwigheid voor die droog is) en dan komt er ook geen deken over.

TS, heb je trouwens geen binnenpiste? Hier uitstappen met een nat paard is sowieso geen enkel probleem, als er geen wind is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:44

De slang blijft 's winters ver weg van alles hoger dan de onderbenen hier. Wij hebben geen warm water en geen binnenbak, maar ook lauw water op een spons, op een warme huid wordt zo snel koud. Dit slaat weer op de spieren. Warme spieren van het werk, lekker los en ontspannen en dan zo'n koude klap, ik zou het risico niet nemen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:46

wat is eigenlijk het verschil tussen een fleecedeken en een uitrijdeken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:49

Uitrijdeken is (vaak) enkel op de nieren en daar kan een zadel 'tussen' (deken valt om het zadel, er zit dus een gat in), een gewone fleecedeken gaat over het hele lichaam, dus ook waar normaal het zadel komt te liggen. Google anders maar op 'Fleecedeken' en eens op 'uitrijddeken'.
Zijn wel (vaak) van het zelfde materiaal (fleece).

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:52

Mijn vz paard word ook niet geschoren, ik doe na het rijden de zweetdeken erop en stap zonder zadel dan uit :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:58

Kan geen kwaad!

Zo'n 25 jaar geleden heb ik stage gelopen bij het Proefstation voor Paardenhouderij in Lelystad. Daar zetten ze de paarden gewoon nat in een buitenstal, geen enkel probleem. Geen enkel paard ziek van geworden. Stagebegeleider vond toen dat gedoe met dekens al vreselijk en toen waren er nog maar weinig met dekens. Kan de resultaten van het onderzoek nu zo snel niet vinden maar op deze site staat iets soortgelijks http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:05

xSlvna schreef:
Uitrijdeken is (vaak) enkel op de nieren en daar kan een zadel 'tussen' (deken valt om het zadel, er zit dus een gat in), een gewone fleecedeken gaat over het hele lichaam, dus ook waar normaal het zadel komt te liggen. Google anders maar op 'Fleecedeken' en eens op 'uitrijddeken'.
Zijn wel (vaak) van het zelfde materiaal (fleece).

haha oeps bedoelde wat is het verschil dan tussen een fleecedeken en een zweetdeken.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:20

Een fleecedeken is een zweetdeken. Maar je kunt er ook 1 van wol hebben (mijn voorkeur voor de winter).

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:11

dankje xSlvna en Rianneh, omdat ik bijna altijd buitenrij denk ik dat ik dan maar gewoon na het rijden afzadel, dan in de binnenbak zet en dan met de zweep zorgen dat ze blijft stappen. dan ben ik dus eigenlijk een soort levende stapmolen haha.

de borst scheren had ik ook al aan gedacht maar dat willen de eigenaren niet dus dat is helaas geen optie

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:17

Nee joh niet gaan scheren, dat geeft alleen maar juist problemen.

De vacht werkt zelf als een zweet deken, het is niet nodig om hier nog iets over heen te doen. (dit vervalt als je gaat scheren......) Zweten is opzich helemaal geen slecht iets hoor.

Wat ik wel zou doen (en vroeger zelf ook altijd deed) is na goed uitstappen paard op stal zetten met een bak vol ruwvoer. Darmen zijn een kacheltje en door het kacheltje van binnen nog goed op te stoken koelen ze niet te snel af.

Als het echt tocht en ze staan echt stil en je kan ook niet voeren oke, dan is het misschien wel beetje vragen om problemen en zou ik er een zweetdeken overheen gooien totdat dier opgedroogd is.

En nooit weer onder het winterdeken zetten (als hij die om heeft) als ie nog nat is. gaat broeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:23

Als mijn paardje kletsnat is na het rijden dan stap ik net zo lang uit tot ze droog is, soms als ze echt flink gezweet heeft droogt het heeel sloom onder het zadel dus haal ik die er af en ga ik aan de hand nog een paar rondjes stappen, klaar :)
Vind 5-10 minuten ook wel beetje kort voor uitstappen, al helemaal als ze dus dik in de vacht zitten zou ik sowieso minstens 10 minuten uitstappen. Gewoon lekker wat langer uit stappen zou ik zeggen, niet scheren geen dekens, gewoon wat langer uitstappen :) En heb je geen tijd, stop dan wat eerder met rijden/trainen en begin wat eerder met uitstappen, ik vind het ook het meest saaie maar een bezweet paard op stal zetten vind ik nog erger..

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:25

Ik doe in de stal altijd (nouja, niet als het warm is natuurlijk) altijd een deken op.
Als een paard nat is en het is koud, zal dat vast niet lekker aanvoelen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:55

LaBull schreef:
Ik doe in de stal altijd (nouja, niet als het warm is natuurlijk) altijd een deken op.
Als een paard nat is en het is koud, zal dat vast niet lekker aanvoelen..

Jij denkt dat, bij welke temperatuur krijgt die van jou een 100-grams deken op? ;)

Nat is niet gelijk koud, als de puntjes van jou haren nat zijn, is jou hoofdhuid niet gelijk koud, toch? :) Beetje logisch nadenken, het gaat er bij een paard om dat de huid droog is. Dat de haren nat zijn, maakt niet uit zolang je het paard zonder deken laat staan (want als je er iets op legt, komt het vocht aan de haren ook weer aan de huid).

Ikzelf heb gelukkig een paard dat zelf blijft stappen zodra die in de bak staat, hij blijft gewoon doorlopen, als die echt nat is gaat die rollen, is overigens ook goed voor het opdrogen (en moet je ook gewoon toelaten).

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:11

Als een paard in de regen staat met een goede vacht (dus niet geschoren) dan blijft de regen op zijn haren liggen en komt niet op zijn huid om het koud te krijgen.

Ik gooi zelf altijd wel een zweetdeken erop. Zij is nu ook geschoren dus.
Inderdaad gun je paard tijd om af te koelen, uitstappen is misschien saai maar 10 minuutjes is ook zo klaar. Eventueel nog even aan de hand.